Telenor vill att du ringer.
Men kan de kräva det?
Kräver de identifiering med bank-id när man beställer abonnemang?
Om de inte vill ta emot via e-post så får de väl skicka en länk där det går.
Annars får det bli traditionellt brev.
Jag vet inte men det är troligt. Du kommer ingen vart med ditt avslut av abonnemanget om du inte gör det över telefon. Jag har ju som sagt försökt via det formulär de har på webben. Det enda som skett är att de skickat ett automail om att de ska ringa, vilket alltså inte hänt.
Vi har faktiskt haft polisen här på Rindö förra veckan som informerade om just Bank-ID-bedrägerier och ett av råden är att aldrig öppna din Bank-ID-app på någon annans uppmaning. Det är dock exakt vad Telenor kräver av oss kunder både i butik och på deras support.
Jag har ju redan för ett par år sedan varnat för hur korkat Bank-ID är gjort där det ju öppnar för just distansbedrägerier genom att verifieringsprocessen är tudelad. Det enda verkliga skyddet mot detta är de QR-koder som numera finns hos i alla webbar hos alla seriösa BANK-ID användande företag, organisationer, myndigheter och banker. Då kan användaren själv kortsluta verifieringen genom att först skanna QR-koderna.
Tyvärr är ju inte alla det. Klarna har länge varit usla när det gäller säkerheten kring transaktionerna (för de brinner ju verkligen för att det ska vara så lätt och smidigt för kunderna att handla) och jag har personligen fått räkningar på nära 10 000 för varor någon annan köpt hem som räkningar från Klarna. Det krävde upprepade samtal innan jag äntligen kom fram till någon som till sist kunde koppla bort mig ur den affären. Tror ni att de ens bad om ursäkt?
Nedan ser ni hur det ser ut på Klarna idag. QR-kod? Näää. Bara att öppna Bank-ID-appen för Klarna vill ju verkligen att det ska vara så smidigt för oss som möjligt att handla eller hur?
Frågan du ställer om Telenor alltid kräver Bank-ID vid tecknande av abonnemang går egentligen inte att svara på. När man nu köper en telefon på Elgiganten, så kräver de bank-ID och det gör de även när man vill avsluta abonnemang via Telefon.
Det är inte det som egentligen var problemet i det fallet utan att de skickade med en abonnemangs-"rider" utan min vetskap när jag betalade för en friköpt telefon utan vidhängande teleabonnemang (familjeabonnemang har jag ju redan). Den slank som bekant med utan att jag bett om det. Som jag skrivit redan så krävdes ju Bank-ID för att signera affären i butik, så koll verkligen vad det är vi signerat genom att lusläsa kvittona innan ni lämnar butikerna.
Jag tror min farsa skrattar gott uppe i sin himmel. Han brukade alltid säga: "Man kan ju inte tro varenda bov om gott!" - när någon godtrogen blivit blåst i någon affär. Jag måste nog börja lyssna mer på honom nu än jag gjorde när han levde.