ANNONS
Annons

Säkerhetskopiera bilder på DVD-R?

Produkter
(logga in för att koppla)
FouFoto skrev:
Anledningen till att plus skivor lanserades var ju att det var en utveckling av minusskivor.

Varför minusskivor finns kvar är väl av den enkla anledning att det finns brännare alt. dvd-läsare som enbart klarar minusskivor?

Men, man ska aldrig säga aldrig...
Bäst att dubbelkolla min information...

Nu har jag kollat lite:

http://www.plextor.be/products/dvd_recorders/px-712a.asp?choice=PX-712A

Verkar som multisessions även fungerar på minusskivor. Som vanligt blir man lurad av en försäljare....

FouFoto skrev:
Anledningen till att plus skivor lanserades var ju att det var en utveckling av minusskivor.

Varför minusskivor finns kvar är väl av den enkla anledning att det finns brännare alt. dvd-läsare som enbart klarar minusskivor?

Men, man ska aldrig säga aldrig...
Bäst att dubbelkolla min information...
Nu råkar det ju vara så att DVD + och - kom till för att det var 2 olika gäng med tillverkare som gaddade ihop sig och utvecklade varsitt format. Det är ett av datorvärldens fiaskon och kan som bäst liknas vid Betamax vs. VHS på sin tid.

Dock klarar dom ung samma saker, det skiljer en aning i funktion och kompabilitet. Idag är dom flesta spelarna + och -.

Något jag inte visste var att skivor kan mögla... Fråga mig inte hur, det är små organismer som tränger sig in och förstör skivan tillslut.
Så jag skulle tro att det är ändå säkrast och göra på det gamla hederliga viset, i mörkrummet.

Damocles skrev:
Nu råkar det ju vara så att DVD + och - kom till för att det var 2 olika gäng med tillverkare som gaddade ihop sig och utvecklade varsitt format. Det är ett av datorvärldens fiaskon och kan som bäst liknas vid Betamax vs. VHS på sin tid.

Dock klarar dom ung samma saker, det skiljer en aning i funktion och kompabilitet. Idag är dom flesta spelarna + och -.

Jag skrev ju "dubbelkolla min information.."

Enligt samma säljare (Inetdata) sker all utveckling på plus-skivor.

Någon som har koll om det är skillnad på plus/minus skivor när det gäller brännbara skivor i två lager?

Jag skrev ju "dubbelkolla min information.."

Enligt samma säljare (Inetdata) sker all utveckling på plus-skivor.

Någon som har koll om det är skillnad på plus/minus skivor när det gäller brännbara skivor i två lager?
Jag såg det. Tänkte att du slipper leta så mycket om jag postar informationen i tråden.

Det sker utveckling på minus-skivor också, det är ju fortfarande en konkurrerande standard. Än så länge har jag bara sett dubbellagersskivor för DVD+R i handeln, men jag vet att Pioneer som är en av huvudmännen för DVD-minus lägret håller på med sin utveckling av DVD-minus med dubbla lager.

Det senaste var att dom tydligen skulle få en reflektion på sina DVD-R Dual Layer som är väldigt lika den som vanliga pressade DVD-ROM skivor med dubbla lager har. Den skulle altså komma att vara kompatibel med all utrustning som klarar pressade DVD-ROM skivor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar