ANNONS
Annons

Säkerhetskopiera bilder på DVD-R?

Produkter
(logga in för att koppla)
LaCie/Maxtor

Köpte en LaCie 320 GB extern som pajjade efter kort tid.
Fick en ny av AppleStore utan tjafs på 300 GB.
(Jepp, dom blåste mig på 20 GB men jag gnäller inte för det)
Till saken.
När den första craschade kunde jag inte låta bli att öppna den.
Och vad hittade jag?
Jo, två stycken Maxtordiskar på vardera 160 GB!!!:)
Så, resonemanget att LaCie är säkrare än Maxtor faller således.

OBS OBS OBS !!!!!
När det gäller att bränna backup är det ytterst viktigt att man väljer CD-RW skivor !!!! Alltså -RW. En bokstav kan tänkas som en mycket liten skillnad men den är faktiskt ack så stor. Teknologin i en -RW skiva skiljer sig helt från den i en -R skiva. Jag är inte tillräckligt påläst om fasta tillståndets fysig för att kunna gå in på detaljer. Dock finns uppgifter om att -RW ska hålla ca 5 gånger längre än -R. Rimliga uppskattningar på -R skivor har legat på 5-40 år beroende på kvalitet och lagringsförhållande vilket borde ge ca 25-200 år.

Kommer inte ihåg var jag läste artikeln, förmodligen i "Microdatorn, Ljud & bild eller något annat teknikmånadsmagasin"

MVH, Niclas

SixBySix skrev:
OBS OBS OBS !!!!!
När det gäller att bränna backup är det ytterst viktigt att man väljer CD-RW skivor !!!! Alltså -RW. En bokstav kan tänkas som en mycket liten skillnad men den är faktiskt ack så stor. Teknologin i en -RW skiva skiljer sig helt från den i en -R skiva. Jag är inte tillräckligt påläst om fasta tillståndets fysig för att kunna gå in på detaljer. Dock finns uppgifter om att -RW ska hålla ca 5 gånger längre än -R. Rimliga uppskattningar på -R skivor har legat på 5-40 år beroende på kvalitet och lagringsförhållande vilket borde ge ca 25-200 år.

Kommer inte ihåg var jag läste artikeln, förmodligen i "Microdatorn, Ljud & bild eller något annat teknikmånadsmagasin"

MVH, Niclas

Det där låter väldigt intressant. nån som kan bekräfta eller leta upp den där artickeln?

wikman skrev:
Själv har jag 2st Maxtor 250Gb, den ena har redan krashat en gång :-(

Hur kraschade den? lät det "squeek, squeek" när du startade upp o sen lyste alla lampor (dvs röd o grön)? Lyckades du få tillbaka data? hur?

Jag sitter med en Maxtor som just sagt upp sej... 160 GB... har en 250 står o snurrar intill o tänker komplettera med ännu en.

Jag spar alltid data på två hårddiskar eller hårddisk + DVD/CD, riktigt viktiga filer på flera DVD/CD...

SixBySix skrev:
OBS OBS OBS !!!!!
När det gäller att bränna backup är det ytterst viktigt att man väljer CD-RW skivor !!!!
Du menar de återskrivbara skivorna? Vill minnas att jag läst att de håller sämst... är ju liksom meningen att det ska gå att radera...

wikman skrev:
Ingen som kollat på Iomegas "nya" 35Gb diskar?
Spelaren är tyvärr lite dyr, men diskarna är rellativt billiga.

http://www.iomega-europe.com/eu/en/products/rev/rev_family_en.aspx

Ser inte det där ut som en sån där pryl vars diskar blir oläsliga den dag som hårdvaran (läsaren) är omodern? Jag sitter själv med en påse band som ingen kan läsa, nåja jag har inte sökt så hårt, men ändå... o vem har en fungerande Syquestdrive om fem år?

CD-R
En CD-R har ett reflekterande lager samt ett pigmentlager. Vid exponering av laser förändras pigmentet och ger upphov till en mindre reflektion, vilket altså emulerar groparna i en pressad cd.

CD-RW
En CD-RW använder ett "phase-change" material. Det reagerar olika beroende på till vilken tempertur det värms upp till.

När en CD-RW skriva skrivs, så används en stark laser som värmer det till en viss temperatur och gör det mer eller mindre flytande, när det sedan svalnar så får det en icke-kristallin form som absorberar ljus. Vilket altså simulerar en grop.

När skivan sedan raderas så används samma laser, dock till en lägre tempertur än vid skrivning för att åter igen göra det flytande när det sedan svalnar så återfår den sin kristallina ursprungsform som altså reflekterar ljuset.

Har tyvärr inte hittat artikeln. Resonemanget gick dock ut på att pigmenten i -R sivorna är mycket känsligare för UV och åldring än ämnet i -RW skivan som kan växla mellan kristalin form och icke reflekterande. Just att det inte innehåller pigment som är så förbaskat känsligt för åldring. Sedan får man ju låsa skivan genom att ange icke återbränningsbar session så att man inte skriver över av misstag ;-)

Hmm.... svårt att bli riktigt klok på vad som egentligen gäller. Fuji anger 70-100 år på sina CD-R och DVD-R medan man bara anger 30 år för sina CD-RW..... puhhh... vad ska man egentligen tro på????

Någon som har koll på om man ska välja DVD-R eller DVD+R? Vågar man bränna i dubbla lager eller ska man hålla sig till enkellager-DVD?

plusskivor tillåter att du bränner "multisessions". Vilket är en stor fördel om du ska använda dem för backup. Bränn på samma skiva efter varje fototillfälle och fyll skivan innan du "sluter" den.

Senast ändrad:
Raid..

Själv har jag idag satt upp en RAID-1 med 2st Seagatediskar och ett IDE-Raidkort från Adaptec. Jag råkade nämligen ut för att min gamla Seagatedisk krachade, och det vill jag inte ska hända igen...

HDFS) (KGS skrev:
Hur kraschade den? lät det "squeek, squeek" när du startade upp o sen lyste alla lampor (dvs röd o grön)? Lyckades du få tillbaka data? hur?

Jag sitter med en Maxtor som just sagt upp sej... 160 GB... har en 250 står o snurrar intill o tänker komplettera med ännu en.

Jag spar alltid data på två hårddiskar eller hårddisk + DVD/CD, riktigt viktiga filer på flera DVD/CD...

Låter bekant. Jag fick dock inte tillbaka något, satte till slut i en ny Maxtor disk i skalet eftersom det var billigare än att utnyttja garantin.

FouFoto skrev:
plusskivor tillåter att du bränner "multisessions". Vilket är en stor fördel om du ska använda dem för backup. Bränn på samma skiva efter varje fototillfälle och fyll skivan innan du "sluter" den.

är du helt 100% säker på att man inte kan köra multisessions på -R? Låter lite dumt att dom gjort på det sättet...

FouFoto skrev:
Gerhard: hur många gb upptar dina bilder?

Ganska snart 400GB som det ser ut. Det ökar dock exponentiellt med mer RAW och högre upplösning allteftersom. Sparar numer dessutom alla lager i editerade bilder (komprimerad TIFF). Det är inte allt för ovanligt att bilder blir mellan 20 och 100 MB. Ibland till och med betydligt större när bilder skall upp i rejäla format. Hårddisk är ju billigt så varför spara på krutet...

/G

Da´Russian Stallion skrev:
är du helt 100% säker på att man inte kan köra multisessions på -R? Låter lite dumt att dom gjort på det sättet...

Anledningen till att plus skivor lanserades var ju att det var en utveckling av minusskivor.

Varför minusskivor finns kvar är väl av den enkla anledning att det finns brännare alt. dvd-läsare som enbart klarar minusskivor?

Men, man ska aldrig säga aldrig...
Bäst att dubbelkolla min information...

gerhardp skrev:
Ganska snart 400GB som det ser ut. Det ökar dock exponentiellt med mer RAW och högre upplösning allteftersom. Sparar numer dessutom alla lager i editerade bilder (komprimerad TIFF). Det är inte allt för ovanligt att bilder blir mellan 20 och 100 MB. Ibland till och med betydligt större när bilder skall upp i rejäla format. Hårddisk är ju billigt så varför spara på krutet...

/G

Med så mycket data som ska köras back-up på så anser jag dvd-skivor vara helt fel medium.

Men som du skriver, hårddisk är ju billigt. Tom flyttbara usb-diskar har en rimlig prislapp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar