Lars Johnsson
Aktiv medlem
Givetvis kan du flytta din hård-disk till ett annat ställe för förvaring också. Jag har en hemma och en i mina föräldrars bostad.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Däe ser du att du skulle haft en extern hård-disk som backup. Då hade du ju haft allting kvar på den. Nu hade du denna som din enda disk. Och varför behandla den omilt om du inte har backup...wikman skrev:
Måste tyvärr inflika ytterligare ett minus för externa hårddiskar :-(
Det verkar inte bättre än att min andra Maxtor 250Gb gick åt igår, vi hadde strömavbrott och den nya disken hade inte fått en plats i UPS:en (trodde i min enfald att dessa externa diskar var konstruerade för att tåla lite omildare behandling).
Förhoppningsvis inget som inte går att återskapa, men grymt irriterande.
Sen kan jag ju rekomendera folk som får problem med sina Maxtor diskar att ta kontakt med ÅTERFÖRSÄLJAREN inte MAXTOR, hur mycket återförsäljaen än påstår att det är smidigare att gå in på Maxtors hemsida. Återförsäljaren är nämligen skylldig att ombesörja returen, men har man fått ett eget retur nummer måste man ordna det själv, och frakten för disken (som tvunget måste gå med en specifik budfirma som vi saknar avtal med) överstiger kostnaden för en ny naken Maxtor disk, så det slutade med att jag bör innandöme själv på min förra disk. Jag hade förstått om det var den som säckade igår, men det var min nya tyvärr.
Råmaterial och klipplistor för åtskilliga timmar film :-(
På måndag skall jag beställa en Iomega REV iaf! DVD/CD innebär för mycket organiserande för mig (+ risken att viktiga backup skivor försvinner bland skivor för dagligt bruk, men det är ju jag som person som inte är tillräckligt ordningssam)
Lars Johnsson skrev:
Däe ser du att du skulle haft en extern hård-disk som backup. Då hade du ju haft allting kvar på den. Nu hade du denna som din enda disk. Och varför behandla den omilt om du inte har backup...
Jeppe skrev:
*Host* Du kanske skulle läsa lite ordentligare Lars.. det VAR en extern disk som kraschade
Ps.. Jo jag vet att den har en on/off knapp.. men den startar automatiskt med datorn, vilket innebär att den startar i "onödan" (och nej.. jag vill inte krypa omkring på golvet varje gång jag ska använda disken)
Jeppe skrev:
*Host* Du kanske skulle läsa lite ordentligare Lars.. det VAR en extern disk som kraschade
Ps.. Jo jag vet att den har en on/off knapp.. men den startar automatiskt med datorn, vilket innebär att den startar i "onödan" (och nej.. jag vill inte krypa omkring på golvet varje gång jag ska använda disken)
Damocles skrev:
Min LaCie D2 250GB, startar automatisk om jag har firewire eller usb 2 inkopplat. När jag är klar med backupen, drar jag sladden, sen stänger av den. Men jag har disken på skrivbordet så att dra sladden är ung lika jobbigt som att trycka på knappen. När jag inte kör backup så använder jag den inte.
Är det D2 du har Lars, vet inte om dom andra startar automatiskt.
Lars Johnsson skrev:
Däe ser du att du skulle haft en extern hård-disk som backup. Då hade du ju haft allting kvar på den. Nu hade du denna som din enda disk. Och varför behandla den omilt om du inte har backup...
wikman skrev:
???
Jag har inte tappat någon data som inte går att återskapa? Vistst lite klipplistor, som jag skulle backatupp, men jag har självklar kvar all orginal film på band, och brända filmer med det klippta materialet.
Jag hade dock en av mina backuper på disken, alla mina bilder. Jag har dock kvar orginalet och den andra kopian (interna RAID diskar i två olika maskiner).
Jag ville bara lite diskret påpeka att disken dog av ett enkelt strömavbrott. Jag kommer ALDRIG använda en sådan disk för backup, för att jag kommer aldrig acceptera att mn måste koppla bort backup enheten för att vara säker på att den klarar sig. Vad är det som säger att strömavbrottet inte kommer när jag gör backupen?
Juhani skrev:
Synd för klipplistorna.. jag har förlorat dem en gång för en mindre redigering.. har även förlorat lite bilder och dokument en gång och det räckte för mig för att ta backup på precis allt numera.
Man köper en UPS från t.ex APC