ANNONS
Annons

Säkerhetskopiera bilder på DVD-R?

Produkter
(logga in för att koppla)
Givetvis kan du flytta din hård-disk till ett annat ställe för förvaring också. Jag har en hemma och en i mina föräldrars bostad.

Om disken nu går sönder så känns det ju bättre om det är 35Gb som förstörs istället för 250Gb.

Själv har jag 2st Maxtor 250Gb, den ena har redan krashat en gång :-( Men då står de igång hela tiden och har ganska tunga läs/skriv när jag väl använder dem (videoredigering).

Blir nog en Iomega lösning när jag får tid över att strukturera upp allt.

Krosspostar lite saker från den andra tråden om säkerhetskopiering. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=25739&perpage=15&pagenumber=3

Iomega's Rev använder hårdiskskivor också. Enda skillnaden är att dom har separerat ut skivan och motorn och satt denna i en kasett medans dom lämnat läshuvudet och elektroniken innuti stationen. Ung som både Jaz och Zip, men då satt motorn också i stationen.

Jämför kostnaden för en REV med kapacitet på 250GB mot en LaCie på 250GB(7200rpm, altså troligen snäppet snabbare) eller en Maxtor 250GB(5400 rpm). Hörde en quote på 3100 för stationen samt 500kr/skiva. FÖr ~250GB lagring blir ju detta trots allt 6600kr totalt. 2 st LaCie 250GB usb2/firewire 400/800, kostar tillsammans 5250. Men ger då dubbla utrymmet och högre hastighet vad jag kan se.

Fördelen för Rev är troligen att du får en någorlunda smidig mjukvara med(om man har tur) och att skivorna är relativt behändiga att bära med sig, så länge du bara har en 2-3 stycken att släpa på. Komprimering går lätt att fixa på vanliga diskar också. Finns dessutom en hel del olika typer att välja på, beroende på vad du ska lagra.

Vem har sagt att den bästa lösningen måste vara den billigaste?

Det är ju ännu billigare att köpa interna diskar... de går ju också att plocka ur och lägga i bankfacket, det är bara lite bökigare.

Iomegans stora fördel är ju trots allt användarvänligheten, en enkel liten kasset (med en disk i).
Lite lagom mycket plats, jag skulle idag klara mig med en disk... 35Gb är trots allt 70st 512Mb kort á 70 bilder, knappa 5000 bilder. Då är det dags att låsa in den på banken. Med 250Gb tar det ju flera år, iaf i mitt temp.

Men det är ju personligt hur smidigt man tycker att olika lösningar är, jag hör gärna fler åsikter från REV användare innan jag skaffar en själv, det är ju trots allt en ganska ny teknik.

Beror på hur mycket man ska backa upp. För enbart bilder är den toppen, men där tycker jag DVD skivor är bättre, 4.5GB räcker rätt långt där också. Samt att du ändå får nästan 50 skivor för varje Rev skiva. Men den erbjuder samma fördelar och nackdelar som Jaz gjorde på sin tid. Verkar som sagt vara en ren utveckling av Jaz'en dock.

Senast ändrad:
Som sagt, DVD-skivor är ju mycket billigare än externa diskar. 250gb kommer ta mig flera år att fylla i mitt tempo och då är det inte ens säkert att det är samma hårddiskstandarder på marknaden, kanske kommer bli svårt att använda en USB2.0 disk om sådär 5 år. Man vet ju aldrig. Där emot tror jag att dvd kommer hålla minnst lika länge som VHS gjorde/gör fortfarande. Frågan är som sagt fortfarande hur lågne en dvd håller innan den blir oläsbar.

Måste tyvärr inflika ytterligare ett minus för externa hårddiskar :-(

Det verkar inte bättre än att min andra Maxtor 250Gb gick åt igår, vi hadde strömavbrott och den nya disken hade inte fått en plats i UPS:en (trodde i min enfald att dessa externa diskar var konstruerade för att tåla lite omildare behandling).

Förhoppningsvis inget som inte går att återskapa, men grymt irriterande.

Sen kan jag ju rekomendera folk som får problem med sina Maxtor diskar att ta kontakt med ÅTERFÖRSÄLJAREN inte MAXTOR, hur mycket återförsäljaen än påstår att det är smidigare att gå in på Maxtors hemsida. Återförsäljaren är nämligen skylldig att ombesörja returen, men har man fått ett eget retur nummer måste man ordna det själv, och frakten för disken (som tvunget måste gå med en specifik budfirma som vi saknar avtal med) överstiger kostnaden för en ny naken Maxtor disk, så det slutade med att jag bör innandöme själv på min förra disk. Jag hade förstått om det var den som säckade igår, men det var min nya tyvärr.

Råmaterial och klipplistor för åtskilliga timmar film :-(

På måndag skall jag beställa en Iomega REV iaf! DVD/CD innebär för mycket organiserande för mig (+ risken att viktiga backup skivor försvinner bland skivor för dagligt bruk, men det är ju jag som person som inte är tillräckligt ordningssam)

wikman skrev:
Måste tyvärr inflika ytterligare ett minus för externa hårddiskar :-(

Det verkar inte bättre än att min andra Maxtor 250Gb gick åt igår, vi hadde strömavbrott och den nya disken hade inte fått en plats i UPS:en (trodde i min enfald att dessa externa diskar var konstruerade för att tåla lite omildare behandling).

Förhoppningsvis inget som inte går att återskapa, men grymt irriterande.

Sen kan jag ju rekomendera folk som får problem med sina Maxtor diskar att ta kontakt med ÅTERFÖRSÄLJAREN inte MAXTOR, hur mycket återförsäljaen än påstår att det är smidigare att gå in på Maxtors hemsida. Återförsäljaren är nämligen skylldig att ombesörja returen, men har man fått ett eget retur nummer måste man ordna det själv, och frakten för disken (som tvunget måste gå med en specifik budfirma som vi saknar avtal med) överstiger kostnaden för en ny naken Maxtor disk, så det slutade med att jag bör innandöme själv på min förra disk. Jag hade förstått om det var den som säckade igår, men det var min nya tyvärr.

Råmaterial och klipplistor för åtskilliga timmar film :-(

På måndag skall jag beställa en Iomega REV iaf! DVD/CD innebär för mycket organiserande för mig (+ risken att viktiga backup skivor försvinner bland skivor för dagligt bruk, men det är ju jag som person som inte är tillräckligt ordningssam)
Däe ser du att du skulle haft en extern hård-disk som backup. Då hade du ju haft allting kvar på den. Nu hade du denna som din enda disk. Och varför behandla den omilt om du inte har backup...

Lars Johnsson skrev:
Däe ser du att du skulle haft en extern hård-disk som backup. Då hade du ju haft allting kvar på den. Nu hade du denna som din enda disk. Och varför behandla den omilt om du inte har backup...

*Host* Du kanske skulle läsa lite ordentligare Lars.. det VAR en extern disk som kraschade ;)

Ps.. Jo jag vet att den har en on/off knapp.. men den startar automatiskt med datorn, vilket innebär att den startar i "onödan" (och nej.. jag vill inte krypa omkring på golvet varje gång jag ska använda disken)

Jeppe skrev:
*Host* Du kanske skulle läsa lite ordentligare Lars.. det VAR en extern disk som kraschade ;)

Ps.. Jo jag vet att den har en on/off knapp.. men den startar automatiskt med datorn, vilket innebär att den startar i "onödan" (och nej.. jag vill inte krypa omkring på golvet varje gång jag ska använda disken)

Visst var det en extern. Men hara man original filerna på den så får man ju ha en backup.............eller du menar att bara det ligger på en extern så behövs ingen backup

Lovade i den andra tråden att posta hur lång tid det tog att kopiera över saker till en REV-enhet.

10Gb fördelat på 10 filer (största på 5G minsta på 1M) tar ungefär 24 minuter. Nu skall det tilläggas att det görs lite mer än att kopiera filer under dessa 24 minuter men jag kan inte se i loggarna hur lång tid det tar fast det borde vara försummbart i sammanhanget.

10 000 / 24 = 416 Mb i minuten (och ja jag vet 1Gb är inte 1 000 Mb)

Jeppe skrev:

På min LaCie 250 sitter on-off knappen på hård-disken precis som den gör på min LaCie 160. Och den startar inte automatiskt.

Och du får nog läsa lite ordentiligt själv innan du börjar gnälla. Har man all sin data på en extern hård-disk får man ha en annan som backup. Kan inte ha en bara.
Vakna nu Jesper............

Min LaCie D2 250GB, startar automatisk om jag har firewire eller usb 2 inkopplat. När jag är klar med backupen, drar jag sladden, sen stänger av den. Men jag har disken på skrivbordet så att dra sladden är ung lika jobbigt som att trycka på knappen. När jag inte kör backup så använder jag den inte.

Är det D2 du har Lars, vet inte om dom andra startar automatiskt.

Damocles skrev:
Min LaCie D2 250GB, startar automatisk om jag har firewire eller usb 2 inkopplat. När jag är klar med backupen, drar jag sladden, sen stänger av den. Men jag har disken på skrivbordet så att dra sladden är ung lika jobbigt som att trycka på knappen. När jag inte kör backup så använder jag den inte.

Är det D2 du har Lars, vet inte om dom andra startar automatiskt.

Min heter LaCie Porsche Desktop 250 GB. Köpt på Dustin.se

Lars Johnsson skrev:

???

Jag har inte tappat någon data som inte går att återskapa? Vistst lite klipplistor, som jag skulle backatupp, men jag har självklar kvar all orginal film på band, och brända filmer med det klippta materialet.
Jag hade dock en av mina backuper på disken, alla mina bilder. Jag har dock kvar orginalet och den andra kopian (interna RAID diskar i två olika maskiner).

Jag ville bara lite diskret påpeka att disken dog av ett enkelt strömavbrott. Jag kommer ALDRIG använda en sådan disk för backup, för att jag kommer aldrig acceptera att mn måste koppla bort backup enheten för att vara säker på att den klarar sig. Vad är det som säger att strömavbrottet inte kommer när jag gör backupen?

wikman skrev:
???

Jag har inte tappat någon data som inte går att återskapa? Vistst lite klipplistor, som jag skulle backatupp, men jag har självklar kvar all orginal film på band, och brända filmer med det klippta materialet.
Jag hade dock en av mina backuper på disken, alla mina bilder. Jag har dock kvar orginalet och den andra kopian (interna RAID diskar i två olika maskiner).

Synd för klipplistorna.. jag har förlorat dem en gång för en mindre redigering.. har även förlorat lite bilder och dokument en gång och det räckte för mig för att ta backup på precis allt numera.

Jag ville bara lite diskret påpeka att disken dog av ett enkelt strömavbrott. Jag kommer ALDRIG använda en sådan disk för backup, för att jag kommer aldrig acceptera att mn måste koppla bort backup enheten för att vara säker på att den klarar sig. Vad är det som säger att strömavbrottet inte kommer när jag gör backupen?

Man köper en UPS från t.ex APC :)

Juhani skrev:
Synd för klipplistorna.. jag har förlorat dem en gång för en mindre redigering.. har även förlorat lite bilder och dokument en gång och det räckte för mig för att ta backup på precis allt numera.

Man köper en UPS från t.ex APC :)

Har en UPS, men tyvärr sitter inte diskarna på denna... De kommer göra det när jag ersätter den som havererat.

Jag jobbar med datorer och min rekomendation är att inte köra med Maxtor eller Caviar Western Digital diskar, det kan ju vara en orsak till att de är billigare, aldrig funderat på det?. Seagate är det som gäller, dessutom är de oftast mycket tystare, Hitachi/IBM är ok också, men Maxtor är verkligen att köra med osäkra kort enligt min mening, satt bara och smålog när just märket Maxtor nämndes i krash samanhang. vad gäller bärbara enheter med hårddisk så vågar jag påstå att det är mycket känsligare än fast monterade diskar, en hårddisk är som en skivspelare med nål/läshuvud och skiva som snurrar, och en stöt eller smäll med bärbar enhet är aldrig bra, speciellt inte om den är på. Att tro att en bärbar hårddisk skulle vara tåligare är som att repa lacken med nyckel på en terrängbil och tro att den skulle klara tuffare tag än en vanlig bil.. En stor fördel med en bärbar hårddisk är att virusrisken minimeras, skulle man ha 2st hårddiskar i sin dator med dubbla kopior på allt och man får in ett virus som rensar alla bilder på maskinen, så rensas det på båda diskarna. Har man plats hemma så kan man ha en extra maskin (av äldre modell) och starta upp och kopiera över bilderna till den disken och sedan stänga av den när det är klart.

Ja, för att hålla lite liv i en gammal tråd som är viktig:

Jag kör med externa LaCie-diskar för daglig backup. Direkt efter varje viktigt jobb bränner jag också en separat CD/DVD. Några gånger i månaden bränner jag över hårddiskbilderna på DVD, som sedan lagras hemma hos min gamle far.

På detta sätt känner jag mig ganska trygg över mina 85.632 digitala bilder fördelade på 1.651 mappar, sorterade och taggade. Att förlora dem vore en veritabel katastrof för både mig och vissa kunder, så jag planerar att vartannat år bränna om DVD-skivorna till nytt media och självklart behålla de gamla skivorna. Det blir naturligtvis ett omfattande arbete men alternativet skulle göra mig sömnlös. Utslaget per bild är det förstås försumbar tid.

I och med att jag också har allt på externa diskar är materialet åtkomligt på sekunder.

/G

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar