Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rysk mätsökarkamera efterlyses.

Produkter
(logga in för att koppla)
RFF läste jag ett bra citat (fritt översatt):

Bra exemplar av ryska kameror byter aldrig ägare men dåliga säljs i jakten på en bättre.

Jag tycker iaf att de ser heltuffa ut men jag har inte satt mig in i modellerna.
 
carpelux skrev:
Ang problemet med att ändra tider innan slutaren spänts så är det på mellanformatskamerorna Kiev 88 & 88CM som det problemet finns. De är från början kopior av Hasselblad 1000F, som också har samma problem / konstruktion.

Vad är då detta? Tog bara ett av flera exempel med varningstexter, denna för Zorki 4K:

"WARNING

WARNING do not set the shutter speed untill you have cocked the shutter. If you do it is possible to do permanent damage to your camera. I did this to two Zorki 4K......

WARNING do not rotate the shutter speed dial in the interval between 1/30s and 1s

WARNING you must not point the camera at the sun as it will burn a hole through the shutter curtain! Always use a lens cap.

WARNING never leave the camera permanently set on a slow shutter speed as damage will occur to the camera mechanism. It is a good idea not to leave the shutter cocked permanently as damage may occur to the mechanism."
 
Här kan man läsa om varför man bör spänna slutaren (dra fram filmen) på en Kiev-mätsökare innan man ändrar tiden.

Kiev Survival Site

Dock har jag läst påståenden från andra Kiev-experter där de säger att man inte alls behöver göra det.
 
Varningstexterna verkar finnas även på Fed-modellerna men inte på Kievmodellerna. Kanske är det för att Zorki och Fed är Leica-kopior medan Kiev är Contax-kopior? Och rent av tillverkade i Zeiss Dresdens originalformar för Contax som flyttades till Kiev efter kriget.
 
Nils:
Köper du en kiev från tidigt femtiotal så anses dom vara lika bra mekaniskt som contax. Dom behöver dock antagligen en rengöring, eftersom de sovjetiska smörjmedlen har en fantastisk förmåga att becka ihop.

På min jupiter 8 har jag inte det problemet, har din blivit servad nyligen?
 
Förmodligen inte för avståndssnäckan går ojämt, ibland trögare ibland lättare. Har nyss köpt den begagnad. Men bländarringen är ju steglös och den går ganska lätt. Bör inte gå lättare för då riskerar man att bländarinställningen ändras alltför lätt. Problemet är dock konstruktionen. Om den varit som på en vanligt konstruerad optik skulle detta inte kunna uppstå. Är bländarringen i ytterlägena så följer ju avståndssnäckan med när man vrider och ofta följer den med även i mellanlägena på bländarringen. Bländarringen sitter på focussnäckan istället för som brukligt separerad från denna. Inte så smart.
 
Graal skrev:
Varningstexterna verkar finnas även på Fed-modellerna men inte på Kievmodellerna. Kanske är det för att Zorki och Fed är Leica-kopior medan Kiev är Contax-kopior? Och rent av tillverkade i Zeiss Dresdens originalformar för Contax som flyttades till Kiev efter kriget.

Slutaren i Zorki och FED kameror är en utveckling av Leica-slutaren. Orsaken till att man inte bör ändra tid innan man spänt slutaren är (förutom att man inte ser vliken tid man får ;) att det finns risk att urverket för de långa slutartiderna (>1/30s och 1/60) spänns för mycket. Personligen tror jag att man får ta i en hel del för att verkligen förstöra något, men å andra sidan är det nog nog så klurigt att lura tillbaka slutaren till ett väldefinierat tillstånd ändå när man väl har gjort bort sig.

Rick Oleson ger detaljerade förklaringar av slutarens funktion och nycker här: http://rick_oleson.tripod.com/index-131.html
.
 
Graal skrev:
Förmodligen inte för avståndssnäckan går ojämt, ibland trögare ibland lättare. Har nyss köpt den begagnad. Men bländarringen är ju steglös och den går ganska lätt. Bör inte gå lättare för då riskerar man att bländarinställningen ändras alltför lätt. Problemet är dock konstruktionen. Om den varit som på en vanligt konstruerad optik skulle detta inte kunna uppstå. Är bländarringen i ytterlägena så följer ju avståndssnäckan med när man vrider och ofta följer den med även i mellanlägena på bländarringen. Bländarringen sitter på focussnäckan istället för som brukligt separerad från denna. Inte så smart.

Att snäckan går ojämt är ett vanligt problem med äldre sovjetisk optik, och som du säger är konstruktionen inte helt bra, men jag har aldrig haft samma problem som du. Men min Jupiter var genomgången innan jag fick den. Vill du få den genomgången ska tydligen okvintagecamera.com vara en av dom bästa på ryska grejer.

Det är precis som du har sagt annars en väldigt trevlig optik med väldigt fin boke. Men den kanske mest prisvärda optiken som finns är Industar 61L/D 55/2,8, den är lika skarp som min nikkor 50mm och kostade mig ca 250:-. Och då fick jag en fed 5c på köpet!
 
Det är en bra grundregel att alltid spänna slutaren först innan slutartiden ändras. Som sagt i ett tidigare inlägg kan urverket skadas. På de kameror där slutartidsratten roterar när slutaren spänns kan slutartidsratten hamna i fel läge och indikera en annan tid än den inställda om man gör fel. Ratten roterar inte 360 grader när slutaren spänns (gäller framförallt FED).

Mellan 1/30 sek. och 1 sek på FED samt 1/500 sek och B på Zenit får man ej tvinga slutartidsratten. Mekanismen har en spärr som förhindrar denna manöver.

På modernare Zenit med en icke roterande slutartidsratt kan slutartiden ändras utan att slutaren spänns. Detta är mig veterligen den enda ryska modell där man med säkerhet kan ändra tid utan att spänna slutare.
 
På senare versioner (>= 1958?) av FED 2 kan man välja slutartid både före och efter man spänt slutaren. Huruvida det är bra eller hundra procent säkert vet jag inte, men jag har prövat på min FED 2 utan problem - FED 2 har inga långsamma tider och följaktligen inget urverk som kan ta skada. Jag har även prövat att vrida slutarratten mellan B och 1/500 utan märkbara men.

Jag har dock ändå för vana att alltid spänna slutaren innan jag ändrar slutartid även på FED 2:an - annars så kommer jag förr eller senare göra bort mig när jag använder min Zorki 4 eller FED 3. :)

Översikt över alla FED 2 varianter (många är det):
http://www.geocities.com/fzorkis/fed2_1.html
 
Kiev

Snacka med Rolle på LP-foto.

Rolle har en kontakt till en seriös Kiev-försäljare i Sverige.
Kontakten är även mycket kunnig reparatör av Kiev/Contax.


/Bengan
 
En kamera som låtsas vara en Leica....

utan att kosta skjortan. För runt femhundra kan man skaffa sig en Zorki 6 med en Jupiter 35mm.

En alldeles utmärkt strosaomkringmedkamera!
 

Bilagor

  • zorki_6.jpg
    zorki_6.jpg
    24.7 KB · Visningar: 130
Avdelning 35 mm Kievkameror

Har en kompis som kan sälja en/flera Kiev.

Han är seriös,
har 20-30 års erfarenhet av Kiev
(Contax)
Och är sanolikt sveriges bästa reparatör på Contax/Kiev, ifall...!

(Och har nyss bytt band på min Jena Contax! :)
Det är bara han som får peta i mina Contax!!!)

Är någon intresserad, var vänlig, sänd ett mail till mig.

Mvh Bengan
 
länkar och tips till sovjetiska mätsökarkameror

http://www.kievcamera.com/index.shtml
är länken till en Kiev-fösäljare i USA som jag upplevt som seriös. Han säljer - som jag föstår det - s.k. refurbished Kiev 4A, dvs renoverade och genomgånga Kiev 35 mm mätsökarkameror med Contax-objektivfattning. Annars vill jag nog rekommendera en FED2 version d (Leica skruvgänga 39 mm)m eller senare från www.fedka.com.

Det finns enormt mycket information på Internet om dessa gamla Sovjetiska kameror, bl.a. här http://www.btinternet.com/~stowupland/index.htm , eller här http://jay.fedka.com/index.htm dess historia, egenskaper och på www.ebay.com finns det ständigt massor med sådana till salu för - i sammanhanget - en spottstyver. Kvaliten och funktionaliteten kan det dock vara si och så med.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.