Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RSS-feeds

Produkter
(logga in för att koppla)

SH-101

Aktiv medlem
Finns det någon möjlighet att kanske i framtiden kunna få ut t.ex. rubriker + kort sammanfattning på vissa av fotosidans nyheter samt artiklar.

Vore ju underbart för oss med RSS-behov att snabbt kunna checka om det finns några nya nyheter eller artiklar - även t.ex. senaste kritikbilder m.m. vore ju intressant!

Läs mer om RSS t.ex. här:

http://www.webreference.com/authoring/languages/xml/rss/intro/
 
Då skulle det även kunna finnas möjlighet för andra att på sina hemsidor ha en liten sammanfattning med senaste nytt från fotosidan.se ...
 
Rent tekniskt är det tämligen enkelt att få till, men som icke-RSS-användare har jag aldrig fått klart för mig vilken version av RSS man skall använda egentligen. Det verkar ju finnas 0.9x, 1.0 och 2.0, och som har divergerat till egna utvecklingsspår? Kan någon reda ut begreppen för mig?
 
clindh skrev:
Rent tekniskt är det tämligen enkelt att få till, men som icke-RSS-användare har jag aldrig fått klart för mig vilken version av RSS man skall använda egentligen. Det verkar ju finnas 0.9x, 1.0 och 2.0, och som har divergerat till egna utvecklingsspår? Kan någon reda ut begreppen för mig?
Det verkar som om det finns två parallella spår. 2.0 är inte en efterträdare till 1.0.

Kort summering (som jag har uppfattat det).

1. Netscape lanserar RSS 0.90
2. Många tycker att den är för komplex och Userland Software lanserar en förenkling: 0.91
3. 0.91 vidareutvecklas till 0.92, 0.93 och 0.94
4. En annan gruppering utgår från den ursprungilga 0.90, vidareutvecklar den och lanserar 1.0
5. Userland gillar inte att den alternativa 1.0:an verkar ersätta 0.94, så de lanserar helt sonika 2.0

1.0 och 2.0 är alltså två olika sidospår, där 1.0 står för flexibilitet och 2.0 för enkelhet.
 
Tjusigt. Så, hur kan vi använda detta lite mer kreativt än för bara nyheter då?

Jag tror ju inte folk vill se sina tumnaglar eller kommentarer dyka upp på andra sajter.
 
clindh skrev:
Tjusigt. Så, hur kan vi använda detta lite mer kreativt än för bara nyheter då?

Jag tror ju inte folk vill se sina tumnaglar eller kommentarer dyka upp på andra sajter.
He he, nej, man ska nog se sig för med vad man publicerar den vägen... Men just nyheterna är väl en bra start? Länkar till nya artiklar borde ju kunna platsa också tycker man.
 
alcedo skrev:
He he, nej, man ska nog se sig för med vad man publicerar den vägen...

Det skulle vara guld att få rubrikerna till senaste inläggen i forumet samt kanske de första 100 tecknen i texten och en länk till inlägget för bläddring i t.ex FeedReader (http://www.feedreader.com/).

Borde dessutom vara bra för lasten på fotosidan.se:s servrar.
 
Grejt!

Tack så mycket!
Snabb respons, sånt gillar jag.

Jag tycker artiklar - bara rubrik och kanske någon ingress eller ett antal tecken.
 
Hur gick det med mera innehåll i feeden. Just nu är det bara Nyheter. Men borde inte 'Nya artiklar' och 'nytt på fotosidan' också vara med?

mvh Christian
 
Senaste bilder i en pool?

Det går ju att skicka med urlar till thumbnails i feeden .. tror flera rss-läsare stödjer det - iofs har jag hackat min rss-samlare själv, men det är ju inte alla förunnat... eller i vilket fall rubrik eller något sådant
 
Det var JonasL igen.... Sitter på en dator som flera använder...

Inlägget skrivet av Martin Andersson skulle varit skrivit utav mig... Det råkade vara Martin som var inloggad. Inte jag.... ;-)

//JonasL
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.