Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Royalty fria bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

NickoLarsson

Avslutat medlemskap
Hejsan.

Har börjar funderat och tittat på att försöka sälja mina bilder för att få råd med utrustrning med mera. Och nu undrar jag hur det här med Royalty fria funkar? Om någon köper en bild av mig hur får han/hon anvnda den, får jag använda bilden hur jag vill efter att den är såld? Kan flera personer använda den?

Varför jag frågar detta är för att jag nys registrerade mig på iStockphoto, och vill inte bli av med rättigheterna för mina bilder om det nu är så det är.

Jag är verkligen ute o cyklar och vet ingenting, så jag bli glad om någon reder ut det här for mig.

//n1ck0
 
Nej, du blir absolut inte av med rättigheterna! Du får sälja till så många bildbyråer du vill, och använda bilden hur du vill. De som köper dina bilder får inte använda dem inom porr exempelvis.

Det finns olika licenser, så du får olika mycket beroende på hur stor bild du sålt och beroende på vad/hur ofta den ska användas.

Har du läst all info på sidan?
http://www.istockphoto.com/license.php
 
aha okej tack...

inte allt om jag ska va ärlig, men då ska jag gö det... ,

ps. har inga bilder uppe än på istockphoto så jag kan inte känna nå pengar, men ska läsa allt som sagt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.