Annons

Ritbräda, för- och nackdelar

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas.Magnusson

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en ritbräda (wacom?) för att jag inbillat mig att man kan få mer precision i arbetet med photoshop, stämmer det? Vilka andra fördelar/ nackdelar kan finnas med att arbeta med en ritbräda? Och vad vilken bör man köpa?
 
Har du provat att skriva din namnteckning med musen? :) Så mycket större är precisionen med en ritbräda. Sitter du mycket med Photoshop är ritbrädan effektivare men också ergonomiskt mycket bättre. Köp inte en för liten, men inte heller en för stor. Jag tycker en A5 räcker gott till en skärm på 21". Numera finns wacombrädorna både för 4x3-skärmar och för widescreen-skärmar så fundera på vad du kommer att ha för skärm inom några år. Om du sedan sall ha en Intious eller en Graphite kan någon annan säkert bättre.


Johan
 
Jag har en 19" 4*3 skärm och den kommer jag ha flera år framåt. Så en A5 kanske kan räcka.

Som du säger bör ju ergonmin vara bättre, färre klick med musen också vilket känns bra.
 
Jag har en Intuos A5 Wide och två skärmar 19 o 17. Når hela ytorna - pluggade i och satte igång. Det går fortare att jobba, och tryckkänslighet, precision gör att möjligheterna ökar. Jobbar man mycket så kan brädan spara på armleder etc. Man kan programmera knapparna också. Har man brädan tex för höger hand och musen i vänster så ökar flytet. Det är rätt behagligt att slänga upp fötterna på skrivbordet, brädan i knäet och köra på. Du kan ju surfa också med brädan...
För min del är brädan värd varje krona.
 
Det är nog lite som att köpa en ratt för sina bilspel. Köra bilspel med tangentbord el. mus är inte lika kul som med ratt.

Rita med mus är alltså inte lika kul.

Skilnaden är stor.. å fin :)
 
Jag har lånat en Wacom A3:a, och tycker den är aldeles för stor. Jag vill nog ha en A4, eller A5:a om det skall kännas bra.

Största problemet tycker jag är att man måste titta upp från brädan hela tiden, men det löser väl sig med lite träning.

Jag testade Wacoms senaste skärm, med inbyggd ritbräda på Adobe Live i sthlm i maj. Den var urskön. Man ritar direkt på skärmen, och skärmen går att ha på bordet, typ som ett riktigt ritblock. Helst plötsligt blev den "traditionella" ritbrädan riktigt kass, vem vill ha en sån när man kan köpa en skärm med inbyggd ritbräda?

Nackdelen är att den blir lite varm efter lite användning...

Synd att jag precis har köpt en traditionell skärm, annares vore det riktigt cool att ha Wacoms nya.
 
Några bra tips på brädor och vart man köper dem önskas. A5, tryckkänslig till en rimlig kostnad.
(Jag har aldrig använt ritbräda men däremot tecknat och graverat en del)

Tack på förhand för alla bra tips.
 
JanOlofHärnström skrev:
OK.

Vad jag förstår så har Wacom dubbelt så många trycknivåer i pennan 1000/500 och dubbelt så hög upplösning. Någon annan betydande skillnad? Trusten är större- A4.

Denna Wacom verkar vettig och är betydligt billigare än den lyxigare varianten:
http://www.dustinhome.se/dacsaporta...wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010087029

Jag har denna fast den tidigare varianten graphire 3. I a6 format.
Skitbra för vanligt Ps arbete. Jag tror att man blir lika arg på en för stor som en för liten bräda. A5 verkar vara bra storlek känns det som.

Man blir faktiskt lite trött i handledena tycker jag när man suttit några timmar. Men en annan trötthet än med musen.
/Jonas, JOP
 
Voliton är väl inte tryckkänslig och då "försvinner" mycket av vitsen med penna och bräda. Den har inte så hög upplösning så det blir inte samma precision heller.
 
Uppenbarligen men det är annat som skiljer. Titta även på specifikationerna för Intuos så ser du vad varje "steg" innebär.

Det mest uppenbara är nog upplösningen och hur snabba plattorna är i uppdateringsfrekvens. Antalet trycknivåer tycker jag inte är så jätteintressant när man kommer till dessa nivåer. Det är svårt att skilja mellan 512 olika nivåer och veta hur hårt du trycker.
 
Vilken storlek du skall välja beror helt på vilken sorts handrörelser du är van från andra arbeten som kräver penna eller pensel.
Har du målat med olja på större duk eller liknade och är van vid större handrörelser så kan en större modell rekommenderas men om du mest använt en penna till att skriva med så passar nog mindre bräda utmärkt.
 
OK. I den första beskrivningen jag läste nämndes inget om tryckkänslighet.
Här är saxat från Wacom om Volito 2:

"Volito tablet
Active area 127.6 x 92.8 mm
Dimensions
(W x D x H) 200.6 x 205.2 x 12.9 mm
Cable length 1.5 m
Weight approx. 340 g
Resolution 1016 dpi; 40 l/mm
Pressure levels (pen) 512
Interface USB
Volito pen
Dimensions
(length x diameter) 149.0 x 12.3 mm
Weight approx. 10 g
Side switch Single switch, programmable
Pen tip travel 2.0 mm or less
Pressure levels 512

Package Contents
Tablet
Pen
Printed manual
CD-ROM including interactive manual, pen tablet driver, painting software "ArtRage® Wacom Edition""


Verkar helt OK ju. Men visst är plattan lite väl liten - A6. Precision vid tunna linjer när man skissar är också ett frågetecken.


Det verkar trots allt som att man bör satsa på en bättre bräda från början trots allt. Givetvis beroende på vad man skall använda den till.

Zebramedia har också Wacom och ligger väl några kronor under i pris.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.