Har fortfarande inte kommit vidare i ärendet. Bifogar mailkonversation mellan mig och Nikons servicechef. Senaste svaret från dem var i torsdags. Skickade ett påminnelsemail igår men fortfarande inte hört något. Kanske tror de att jag ger mig ifall de tiger som muren eller så är servicechefen sjuk. Väntar ett par dagar innan jag kör igång med konsumentombudsmän och dylikt. Som tur är har jag kvar servicespecarna så det lär inte råda några tvivel att det handlar om likartade fel varje gång. Nikon skall antingen ge mig en ny fungerande D800 kamera som sätter af som beskrivits eller ge mig motsvarande kompensation av liknande värde
Hej Paul,
Det verkar ju lite märkligt att den fortfarande inte fokuserar rätt. Efter kalibrering så var referensbilder tagna i vår testmiljö inom standard.
Har du någon oredigerad exempelbild att skicka mig? Gärna en bild från din test och en bild ur vardagen som kan påvisa felet.
Hej skickar fyra bilder och du ser själv vilka två som är tagna med vä fokuspunkt. Så här ser det ut nästan jämt. Kan ha blivit snäppet bättre till vänster än det var innan men den felfokuserar nästan hela tiden på vänster sida och det är klart sämre bara man flyttar ut den om så bara ett steg. Hopplöst och inget jag litar på om jag skall ta ett jobb. Tror det är som jag beskrivit tidigare. Tar jag 20 bilder med vänster punkt blir inte 5 bilder skarpa. Möjligen fler om jag står nära men de villkoren känner inte jag man skall behöva ta hänsyn till. Förhållandena blir detsamma med min 70-200 2,8
Mvh. Paul
Jo, ville bara påpeka att jag tidigare ägt EOS 1D Mark III Nikon D200 D3 och D3s. Idag har jag en D600 och den förbenade D800. Utav de kamerorna har D800 haft sämst och mest opålitlig af på vänstersida. Jag använde hela af-spektrat i mitt sätt att fotografera. Har liksom aldrig haft synpunkter på det med mina tidigare kameror. För mig är felet uppenbart.
Mvh. Paul
Den 27 feb 2013 16:26 skrev "Paul Innergård" <
[email protected]>:
Hej igen! kanske var lite förhastad i mina slutsatser. verkar efter lite mer knäppande som att det funkar klart bättre nu. Jag gör så här att jag fotar någon vecka eller två och ser hur det funkar. Kan ha misstagit mig, behöver fota lite mer innan jag kan säga med säkerhet att det inte funkar. Återkommer i den här mailväxlingen ifall problemet kvarstår..
Mvh. Paul
Hej igen. Har nu fotat hemma i lägenheten och om jag var förhastad så var det nog igår kväll. Blev så glad för att kameran satte fokus på några få bilder på vänstersidan. Har nu ägnat morgonen åt att fota min dotter bla och det är precis som det varit från början. Den missar fokus hela tide, från lite grann till ganska mycket, medans den sätter fokus med de högra punkterna spot on. Mitt krav på ett återköp kvarstår således och du får bortse från gårdagens mail. Nu när det är ljust och jättelätt för kameran att ställa fokus så fixar den inte det på vänstersidan. Bilderna jag skickade igår är typiska exempel på hur den missfokuserar. Kan skicka massa mer exempel om du vill. Det här är ett måndagsex som skall bytas ut.
Mvh. Paul
Den 27 februari 2013 20:46 skrev Paul Innergård <
[email protected]
Hej Paul,
Kan du skicka några oredigerade bilder? De vi fick igår var inte original, så vi kunde inte få fram all data bakom, tex var kameran fokuserat.
Ok, länkar två RAW till min dropbox. Två typiska bilder där kameran sätter skärpan i mitten och till höger men ständigt missar lite till vänster.
Hallå! Kollat på bilderna jag skickade och vad händer. Jag vill fortfarande returnera min kamera för byte mot en som fungerar och ställer skärpan rätt. Fotade Basket i förrgår och vid en jämförelse mot två veckor tidigare med min D600 så missade D800 klart fler bilder. Då använde jag nästan uteslutande med några få undantag mittpunkten. Den här kameran är inte och har aldrig varit riktigt frisk. Har aldrig haft de här problemen med D200, D3 och D3s. Min gamla D70s räknar jag inte med.
Mvh. Paul