Annons

Ricoh GR

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Har blivit väldigt sugen på en Ricoh GR att ta med när det inte är läge att släpa med mig min Canon 6 D men ändå få, nästan, lika bra bilder. Har visserligen en Canon G7X och visst den är bra men det är inte riktigt det där klippet i bilderna som jag helst vill ha.

Div tester av Ricoh GR lovordar kameran utom på en punkt och det är autofokusen i svagt ljus.
Så ni som har denna kamera, hur dålig är AF i svagt ljus egentligen?
 
Ställ den på Spot AF (centrumvägt) istället för Multi, så fokuserar den snabbt i väldigt svagt ljus. Multi AF kan söka en stund när det är mörkt. (Spot AF är inte spot på Ricoh GR. Spot heter Pinpoint AF).
 
Ställ den på Spot AF (centrumvägt) istället för Multi, så fokuserar den snabbt i väldigt svagt ljus. Multi AF kan söka en stund när det är mörkt. (Spot AF är inte spot på Ricoh GR. Spot heter Pinpoint AF).

Centrumvägt har knappast något med saken att göra, för fokuspunkten går förstås att flytta. Vad som är spot och inte kan man diskutera. Spot och pinpoint ger båda en fokuspunkt, men den blir mindre med pinpoint.

Sedan en uppdatering jag inte minns numret på så finns det två fokuslägen, där det ena är snabbare. Jag tycker dock att huvudproblemet är att kameran har en ovana att i dåligt ljus ibland låsa på bakgrunden, trots att fokuspunkten ligger på något närmare. En sak vore om den visade att den inte lyckats låsa, men i detta läge påstår den att den låst där man satt fokuspunkten fast den inte gjort det. Problemet är inte gigantiskt, men det är irriterande när det händer.
 
Centrumvägt har knappast något med saken att göra, för fokuspunkten går förstås att flytta.

Du förstår skillnaden mellan att mäta i mitten av bilden och över flera olika ställen över bildarean?

Vad som är spot och inte kan man diskutera. Spot och pinpoint ger båda en fokuspunkt, men den blir mindre med pinpoint.
Eller hur!

Sedan en uppdatering jag inte minns numret på så finns det två fokuslägen, där det ena är snabbare.
Senaste firmware är 4.0
 
Har en GR och gillar den skarpt utom på en punkt och det är den fasta skärmen. Inte alltid helt enkel att se den lilla fokuspunkten som är förutsättningen för att sätta fokus. Men det gäller med mina ögon;)

Beträffande klipp i bilderna så behöver nog GR en omgång efterbehandling och RAW då förstås. Färgerna direkt ur kameran anses ganska återhållsamma och enligt mig naturtrogna. Alltså ingen punch!

http://www.dpreview.com/reviews/ricoh-gr/17

/Stephan
 
Så ni som har denna kamera, hur dålig är AF i svagt ljus egentligen?
Bortse från jiddrandet ovan, så förstår du naturligtvis att kameran fokuserar snabbare om den bara behöver fokusera i mitten av bilden jämfört med att välja mellan nio olika punkter i bilden där den ska ställa fokus. Så här står det i manualen:
.
 

Bilagor

  • Ricoh focus.PNG
    Ricoh focus.PNG
    30.3 KB · Visningar: 48
Bortse från jiddrandet ovan, så förstår du naturligtvis att kameran fokuserar snabbare om den bara behöver fokusera i mitten av bilden jämfört med att välja mellan nio olika punkter i bilden där den ska ställa fokus. Så här står det i manualen:
.

Ja, Ricoh har förstås tillverkat en kamera som man inte själv kan välja fokuspunkt på. Du vet ju alltid bäst, men jag fortsätter nog att lita på observationer av kameran som ligger ungefär 40 cm ifrån mig just nu.
 
Ok tack
Fokus i svagt ljus verkar inte vara så stort att det skall avskräcka från köp.

Vad man får fundera på är ju huruvida 28/2,8 är den optimala brännvidden.
Fujifilm X 100 har ju 35/2,0 som ett alternativ isf men för min del känns nog 28 mm rätt vettigt, hade dock gärna sett att den var något mera ljusstark och det förstår jag faktiskt inte varför den inte är men Nikon Coolpix A har ju oxå 28/2,8 så det kanske finns någon anledning till det.
 
Ricoh GR och Fujifilm X100

Jag har använt en Fujifilm X100, första versionen, sedan 2012 och den är rolig att fotografera med, enkel, det är skön känsla i kameran och det känns som jag har kommandot. Med ljusstyrka 2,0 och 23 mm (som motsvarar 35) så går det att ta fina porträtt där man får bort bakgrunden.

Svagheten med X100 är autofokusen som är långsammare om man som jag är van vid 5D MK II. Dessutom överexponerar den gärna. Jag ställer tid och bländare och låter kameran ställa ISO.

I vintras köpte jag en Ricoh GR för att den är lite mindre men ändå stor sensor. Dessutom har X100 känts lite för snäv. Helst hade jag velat ha ännu mer vidvinkel, men 18 mm (som blir 28) är ändå stor skillnad.

Ricoh GR är enkel men avancerad. Många knappar är programeringsbara så jag har ställt den så jag enkelt med tummen kan skifta mellan autofokus och snapfokus och lika enkelt kan ändra avstånd i snapfokus. Det räcker med en knapptryckning för att komma till makroläge. Med X100 krävs två knapptryckningar.

Med X100 fotar jag helst i färg och konverterar till s/v i photoshop. Med Ricoh fotar jag i svartvitt med hög kontrast och jag behöver inte göra något med filerna i photoshop. Den bildstilen ger en riktigt skön känsla med bra drag i bilderna. Vill man ha vanliga bilder så går det naturligtvis att köra med standardbildstil - också det lätt att ställa om. Jag ställer själv tid och bländare och låter kameran exponera med hjälp av ISO. Inte någon gång har den över- eller underexponerat. Det finns inget utfrätt i bilderna.

Med snapläget kan man inte få en snabbare kamera. Ibland kan jag sakna optisk sökare, där är X100 helt outstanding - bättre än den traditionella sökaren i 5D.

Ricoh har bara ljusstyrka 2,8. Det är svårt att få bort bakgrunden ens med största bländare. Så där måste man som fotograf se till att välja neutral bakgrund vid porträtt och det är ju inga problem när man inte behöver använda optisk sökare, bara att sträcka ut armen… :)

Jag använder inte axelrem, utan föredrar att hålla kameran i handen. X100 kan man enkelt hålla i handen med handskar på under kalla vinterdagar. Men där är Ricoh GR för liten och med alldeles för pilliga knappar och inget knapplås (plötsligt hade jag råkat exponeringskompensera +2,0)…

Jag har tagit ca 20 000 bilder med X100 och ca 1 200 bilder med Ricoh. Batteritiden är begränsad på båda kamerorna och är det kallt ute så får man inte ens 200 bilder med en laddning så ett extrabatteri ska alltid ligga i fickan. Men jag kommer att behålla båda kamerorna, älskar dem båda.
 
Jag har haft en GR sedan i höstas, och numera fotograferar jag nästan bara med den (har i övrigt ett Fuji-system). Jag skulle personligen föredra en 23 i st.f. 18 mm, men det går att anpassa sig. Jag har inga problem med färgerna i RAW som jag uppfattar som neutrala och lagom mättade. Skärpan är fantastisk och det går att arbeta ordentligt med filerna om man vill Stor fördel med DNG-filer också. Sätter man på en lös 28mm-sökare och ställer den i snap focus-läge, på 5,6 eller mindre, så har man en blixtsnabb gatufoto-kamera. Den ger också ett gott kvalitetsintryck och är helt enkelt jäkligt kul att fota med. Väl värd sina pengar.
 
"Snap focus" är kanske inte helt begripligt för alla. Det är alltså att man ställer in kameran på att den alltid ska ta bilden på med fokus ställt på ett visst avstånd. Man rattar inte in avståndet i MF-läge, utan man väljer helt enkelt t ex 1,5 meter som förinställt avstånd. Man kan bl a ställa den så att den gör det hela tiden, eller välja att den tar på det förinställda avståndet om man bara "bankar" avtryckaren i botten även om autofokus i övrigt är inställt.
 
Man kan bl a ställa den så att den gör det hela tiden, eller välja att den tar på det förinställda avståndet om man bara "bankar" avtryckaren i botten även om autofokus i övrigt är inställt.
Tack, nu lärde jag mig nåt nytt om kameran "Fullt tryck vid ögonblicksfoto" heter det i svenska menyn. Smart funktion :)
 
Vill dels återkoppla att jag nu precis skaffat en Ricoh GR och dels tacka alla som engagerade sig med inlägg i tråden.

Har bara hunnit leka med kameran ännu och tagit några testbilder och det ser väldigt lovande ut redan nu tycker jag. Direkt man börjar använda kameran så känner man att det är något speciellt med den, den är inte som andra kameror. I höstas skaffade jag en Canon G1X mark II som jag ganska snart bytte ut mot en Canon G7x men det var inte alls samma glädje att bekanta sig med de kamerorna som det är med Rocoh´n. De båda andra Canonkamerrorna är absolut inte dåliga men de har inte det där speciella som denna kamera har. Jag kan inte exakt sätta fingret på vad det är men det är en speciell känsla att använda den och ändå har jag inte börjat programmera om knapparna ännu för att göra den mer personlig och anpassad efter mina behov. När jag har gjort det så blir nog kärleken total! Det känns som en kamera som jag kommer att bära med mig ofta och mycket och som en kamera jag inte kommer att göra mig av med. Åtminstone inte förräns de möjligtvis kommer med något ännu bättre. Typ samma brännvidd med 2,0 ist för 2,8
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.