Julaftonsmorgon och jag sitter och läser bibeln. Hur ska detta gå..
Nåväl. Bergspredikan är ju intressant och innehåller en del som även jag skulle skriva under på när det gäller moral. Den innehåller dock inget om homosexualitet (rätta mig om jag har fel) däremot om äktenskapsbrott och jag tog mig därför friheten att jämföra vad bibeln säger om de båda synderna:
Matt 5:32
Jag säger er: Var och en som skiljer sig från sin hustru av något annat skäl än otukt, han blir orsak till att äktenskapsbrott begås med henne, och den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott.
Homosexuella förbindelser nämns faktiskt på väldigt få ställen i bibeln där 3 Mos 18:22
Du skall inte ligga med en man som en man ligger med en kvinna. Det är avskyvärt och Rom 1:21-28 sticker ut lite. (Rom 1:21-28 tycker jag dock mer är deskriptiv än normativ. Jag citerar inte här då det skulle bli för långt).
Läser man hela 3 Mos 18 så ser man dock att det är en uppräkning av ett antal förbud bl.a. mot att ha sex med en menstruerande kvinna i vers 19.
Nu är det ju dock så att mycket annat finnes vara avskyvärt i GT (förbudet mot att äta hare återfinnes i 5 Mos 14:7:
Men dessa får ni inte äta av dem som idisslar och av dem som har kluvna klövar: kamelen, haren och klippgrävlingen. Ty även om de idisslar har de inte klövar. De är orena för er.
När det gäller äktenskapsbrott fördöms det dock synnerligen hårt i GT och dödsstraff påbjudes för synden i 3 Mos 20:10:
Om någon begår äktenskapsbrott med en annan mans hustru, skall den som begår äktenskapsbrott med sin nästas hustru straffas med döden, både äktenskapsbrytaren och äktenskapsbryterskan.
Även i 5 Mos 23:2 redogörs för de svåra konsekvenserna av äktenskapsbrott när det gäller att få Guds nåd:
Ingen som är född i äktenskapsbrott eller blodskam skall komma in i HERRENS församling. Inte ens efterkommande i tionde led skall komma in i HERRENS församling.
Här fördöms alltså inte bara de som begått synden utan även de nedstigande generationerna i tio led.. Herren måste uppenbarligen se det som en svår synd..
Detta kommer även på tal i NT´s Korintierbrevet 1 Kor 6:9 där även homosexualitet omnämns:
Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant,
Listan skulle kunna göras lång när det gäller äktenskapsbrott (men inte när det gäller förbud mot homosexualitet). För en icketroende person känns det väldigt mycket som hyckleri när man utifrån bibeln ger sig på de homosexuella.
När kommer frikyrkopastorernas brinnande tal om att otrohet är en cancersvulst i samhället. Att de ska dö; för det säger bibeln; "både äktenskapsbrytaren och äktenskapsbryterskan."
Hur kommer det sig att just homosexualitet är så stigmatiserat (sic!) bland vissa kristna grupper när det i bibeln betraktas ganska perifert och inte alls fördöms med samma styrka som t.ex. äktenskapsbrott?
Jag tror att populäruppfattningen är att bibeln ser ganska hårt på samkönade förhållanden men vid en särskådning finner man att det relativt andra synder inte stämmer t.ex. i fallet med äktenskapsbrott där man sällan hör någon kyrkans företrädare med särskilt starka ordalag fördöma beteendet.
För mig går det helt enkelt inte ihop men kanske någon troende kan göra mig upplyst på den punkten.
mvh
David