Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RFSL-vykort med nazisthälsning i kyrkan...

Produkter
(logga in för att koppla)
matnyttige skrev:
Men har jag fel när jag säger att i dag så finns det församlingar (kyrkor) som försöker ha "sitt religions recept" direkt ur Nya Testamentet? Medan vissa andra säger "Nja, det där med jungfrufödelsen, helanden mm och att Jesus uppväcktes från de döda ska man se symboliskt"

Så går det att sammanfatta det. I falangen som tillämpar bokstavstro återfinns oftast sekter och frikyrkor. I falangen som ser symbola återfinns oftare svenskkyrkliga församlingar.

Detta bottnar väl i den bibelsyn som passar var och en, precis som den enskilde troendens gudsbild.


mvh
 
matnyttige skrev:
Du lever i Sverige och snackar om hur det är i Sverige.
Men faktum är att efter den elfte September 2001 så har Islam fått flera hundra tusen fler anhängare. Kristendomen gör stora steg i Kina och fler o fler i västvärlden intresserar sig för Buddismen.
Visst har åtminstone någon av grupperingarna fel men att stämpla alla som idioter kan vara lite dumt och respektlöst.
Ja, det är klart att jag skriver om hur jag uppfattar religionen i den kontext där jag och den möts. Självfallet skulle jag inte bli förvånad om jag själv skulle bemötas med stor skepsis om jag reste till en annan tid eller plats med helt andra värderingar och jag där försökte predika min egen världsuppfattning.
Jag idiotförklarar ingen. Jag berättar att jag är oförstående. Jag har inte någon särskild respekt för religion. Jag har respekt för varje individ oavsett vad hon har för världsuppfattning eller sexuell läggning.


Sedda utifrån verkar förresten kyrkliga församlingar ganska stereotypa (precis som de allra flesta andra sällskap som man inte är en del av). Jag tror att det är väldigt svårt att framställa ett nyanserat budskap i bild. Man väljer en infallsvinkel och gör den tydlig. "Bildspråket" är trots allt inte så särskilt lätt att formulera sig i. Bilden vi diskuterar skulle kunna varit betydligt mer svartvit och polemisk om hon verkligen velat ta i. Efter att ha läst den där prällens predikan tycker jag inte att fotografen precis svartmålat honom. Det gjorde han så bra själv.
 
lumor_ skrev:
Efter att ha läst den där prällens predikan tycker jag inte att fotografen precis svartmålat honom. Det gjorde han så bra själv.

Och bara för att förtydliga. Åke Green är såvitt jag vet inte präst. Inte ens närheten av prästvigd med vad det innebär.

För att bli prästvigd har det länge varit krav på en väldigt gedigen akademisk utbildning länge förbehållen lärosätena Ubsaliensis respektive Lundensis.

Åke Green är pastor. För att bli pastor finns inga krav alls egentligen utan varje frikyrlig sammanslutning har sina egna modeller för vad som ska räknas. Men akademisk utbildning spelar inte nödvändigtvis så stor roll i sammanhanget.


mvh
 
Money for nothin' and chicks for free

Det är väll inget som hindrar att man prästviger sig själv? man skulle kunna få ett väldigt schysst liv som överstepräst i Hemliga Arkens Väktares församling.

Finns en intressant bok som heter "Parakyrkligt" tror jag, en annan som skrivit i ämnet är Lester Wikström.

Hur många här går igentligen i kyrkan? läste tre minst sagt olika insändare i tidningen angående ämnet skol-aktiviteter i kyrkan.

Den första handlade om hur otroligt hemskt det skulle vara om inte barnen fick gå i kyrkan, eftersom det är tradition och vi är ett kristet land.

Den andra handlade om hur otroligt hemskt det var att barnen tvingades medverka i religöst svammel och riter som lades fram som sanningen.

Den tredja handlade om hur otroligt hemskt det var att kyrkan var emot svenska traditioner genom att förbjuda att barnen var utklädda till tomtar och pepperkaksgubbar.
 
Re: Money for nothin' and chicks for free

David G skrev:
Det är väll inget som hindrar att man prästviger sig själv? man skulle kunna få ett väldigt schysst liv som överstepräst i Hemliga Arkens Väktares församling.

Jag vet faktiskt inte om präst är en skyddad yrkestitel. Klart är att det finns en yrkesutbildning , en vigning och en yrkeslegitimation genom svenska kyrkan.

De frikyrkliga samfunden viger inte präster utan ordinerar sina pastorer vilket ändå tyder på att det finns en distinktion mellan titlarna.

Du undrade vilka som går i kyrkan. Det är en inte helt liten andel som kommer i kontakt med kyrkan genom exvis dop, bröllop och begravning. Däremellan finns det traditionstyngda helger med stora besökstal.

I kriser ökar också besökstalen väsentligt.

De svenskkyrkliga besökstalen är ganska väldokumenterade och det finns en del akademiskt material i ämnet om du verkligen är intresserad.


mvh
 
bara för att förtydliga så menade jag vigd i andra sammfund än Svenska Kyrkan, "Hemliga Arkens Väktares församling" finns inte eftersom jag inte startat den än.

Det är Kyrkomötet som bestämmer i Svenska Kyrkan men det behöver Pastor Green inte bry sig om eftersom han vad jag vet inte är prästvigd i det samfundet.

http://www.svenskakyrkan.se/km-2006/index.htm

Hittar inte utskrifterna från senaste mötet men det brukar bland annat vara lite gnäll från sydvästliga församlingagr om att det är för lite "jag fattig syndig människa" i predikningarna.
 
David G skrev:

Det är Kyrkomötet som bestämmer i Svenska Kyrkan men det behöver Pastor Green inte bry sig om eftersom han vad jag vet inte är prästvigd i det samfundet.

Prexis. Åke leker som han själv vill i sin egen lilla värld.

David G skrev:

Hittar inte utskrifterna från senaste mötet men det brukar bland annat vara lite gnäll från sydvästliga församlingagr om att det är för lite "jag fattig syndig människa" i predikningarna.

Typiskt Lundensare. =)


men nu är vi OT


mvh
 
Ännu mer OT, men religionspsykologi låter väldigt intressant, Efter att ha tillbringat i princip alla sommrar under uppväxten på västkusten med tillhörande kyrkobesök på söndagarna så undrar man vad alla dessa en-timmes(+) predikningar om hur syndig man är egentligen gör med folks psyke, kanske finns nåt sammband med uttrycket "valiumkusten".
 
David G skrev:
Ännu mer OT, men religionspsykologi låter väldigt intressant, Efter att ha tillbringat i princip alla sommrar under uppväxten på västkusten med tillhörande kyrkobesök på söndagarna så undrar man vad alla dessa en-timmes(+) predikningar om hur syndig man är egentligen gör med folks psyke, kanske finns nåt sammband med uttrycket "valiumkusten".
'


Tack, religionsbeteendevetenskap och särskilt religionspsykologi är mycket intressant (högst subjektivt nu). Valiumkusten var en ny benämning.
Vi är kanske väldigt och respektlöst OT just nu.


mvh
 
I min värld ligger det till så här, om en människa inte kan acceptera en annan människa oavsett ras, religion eller sexuella läggning då tycker jag bara synd om denna människa.

När någon tycker att tex homosexualitet inte är rätt så är det i mina ögon som att tycka att CP skadade människor är fel. Inte för att de homosexuella är CP skadade men för att bägge sakerna (ofta) händer vid födseln och man kan inte göra så mycket åt det. Att en homosexuell man skall kunna leva i ett heteroförhållande är lika troligt som att min son som är CP skadad skall kunna gå eller springa normalt.

Jag har en gång i mitt liv trott att homosexualitet varit fel och konstigt men efter att min son föddes har jag förstått att allt är möjligt, fördomar skapar bara inskränkthet. Det är så enkelt att döma andra utifrån bibel, värderingar osv men att förstå andra det är nog det svåraste som finns i livet.

Ockhams Razor (rakkniv) om du hör hovar anta att det är hästar och inte zebror, kor eller andra djur med hovar. Man kan komplicera allt här i livet till en nivå där man i slutändan bara snackar beståndsdelar, men oftast så är det den enkla lösningen som är den mest givande.

Ingen vet hur barn till homosexuella föräldrar får det i livet dvs om de far illa eller ej, det finns inga studier som kan kallas för empiriska eftersom det inte finns så många ”officiella” barn till homosexuella at studera. Man lägger så mycket fördomar och tillskrivelser när man pratar om dessa saker.

Free your mind and the rest will follow
 
xandx skrev:
Ungefär: Det är helt ok att vara homosexuell eftersom man föds sådan. (tog mig friheten att sammanfatta lite...)
Jag håller med om att det självfallet är helt ok att vara homosexuell. Däremot tycker jag inte att det är ok "bara för att man föds sådan". Det kanske blir lite hårklyverier här men jag tycker ändå att det följande är ganska viktigt i hur vi betraktar sexuell läggning.

Jag tror att många som är bisexuella oftare "väljer" (läs tvingas) att leva i heterosexuella förhållanden för att det blir så jobbigt med omvärldens reaktioner om de skulle välja ett homosexuellt dito. Många har alltså möjligheten att ge sin homosexuella sida mindre utrymme. Även de som då gör valet att, trots motståndet från omvärlden, leva i ett homosexuellt förhållande har naturligtvis all rätt att göra så och är helt ok trots att deras homosexuella leverne inte fastslagits från födseln.

Skulle man jämföra homosexualitet med t ex pedofili (eller någon annan sexuell avvikelse vars utlevelse är brottslig eller skadar partnern) tror jag att många motståndare till homosexualitet tycker att det är lika sjukt som pedofili. Enligt resonemanget att det är ok att leva ut sin sexualitet bara för att man fötts in i det skulle även pedofili vara helt ok, men det ställer ju ingen upp på. I fallet pedofili tycker jag att det är helt ok att ha den läggningen så länge man inte lever ut den, även om jag skulle ha stora problem med att verkligen behandla den personen som vem som helst i praktiken.

Det jag vill komma fram till är att oavsett läggning har vi naturligtvis ansvar för våra val och handlingar. Ingen ska straffa eller diskriminera oss för våra handlingar inom de här områdena, så länge vi inte skadar någon.

Det skulle vara intressant att läsa argumenten från någon som är motståndare till homosexualitet (någon som inte blandar in spöken eller gudar).

Är själv främst heterosexuell men hade någon enstaka experimentell kontakt med samma kön i min ungdom. Det var kul.
 
Jag har inget att tillföra i debatten men var idag och tittade på utställningen innehållande aktuell bild. "In hate we trust" av Elisabeth Ohlson Wallin visas nu på Stadsmuséum i Norrköping. Jag rekommenderar ett besök om ni har vägarna förbi. Det finns så mycket i bilderna så jag kommer troligen att besöka den igen.
/Peter
 
Pedofili är en parafili dvs en psykisk störning.

Att använda pedofili som ett argument mot homosexuelitet är inte rätt eftersom homosexualitet är en lägning och inte det samma som pedofili. Då skulle man kunna använda heterosexualitet på samma sätt där exempelvis en man förgripper sig på en minderårig tjej? Vilket oftast sker. Det är mer vanligt att män förgripper sig på minderåriga tjejer än att män förgripper sig på småpojkar. Tittar man på statistik över pedofiler så är 20% far till barnet 30% nära bekant eller släkting och 40% obekant med barnet enligt brå.

http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=12&action=pod_show&id=479
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.