Angående översättningar, hit och dit.
Johan, visst skiljer sig översättningarna åt. Folkbibeln är min klara favorit, mest för att jag inte gillar översättningsarbetet för bibel 2000. Förövrigt en översättning finanserad genom statliga bidrag!
Hur som helst, så är ett översättningsarbetet inte särskillt lätt. Det är ett tungt arbete som bygger på vetenskap och forskning på universitetsnivå.
Men Nt's kanon. Dvs vilka böcker som valdes ut skedde bara ett fåtal hundra år efter Jesu död och uppståndelse(om man nu tror att det var det han lyckades med). Minns inte exakt vilket årtal man daterar "uppkomsten" av NT, men har för med att det var på 300-talet... kanske någon kan bekräfta eller vederlägga? *bläddrar febrilt i mina böcker*
Hur som helst, så skulle jag aldrig hävda att en översättning är lätt att genomföra, men samtidigt så litar jag fullt på främst folkbibeln(där huvudansvarige för översättningen, Seth Erlandsson, är en person som jag betraktar som en god kristen). Bibel 2000 har jag dock lite delade meningar om, av en del anledningar som jag inte är så säker på att någon är intresserad över att höra?
Bibel 2000 har dock ett väldigt bra och nutida språk, vilket kan vara bra om man inte är van att slänga sig med termar som folk slutat använda för si sådär 70 år sedan. =P
Finns en del lästvärt på folkbibeln.com för den som är intresserad över lite information om historiken bakom boken som kallas bibeln
David,
Min tro kan kortast beskrivas som sådan:
Jag tror eftersom att jag hört och sedan keräftat budskapet. Det är inte alltid en lätt sak att vederta en tro som en absolut sanning, för då måste man även vederlägga något annat. Men för min del kom jag till en punkt då det blev lättare för mig att vederta, än att vederlägga. Jag hyser stor respekt för de som inte tror på bibelns gud, och även den som säger sig "tro på bibelns kärleksbudskap, men kanske inte allt det där...hmm... konstiga om homosexuella och att kvinnor ska hålla käft i kyrkan". Men jag menar att man hycklar om man både vill äta kakan och inte äta den. Bibelöversättningar, är tolkningar at grundtexten och alla bibelord bör läsas och tolkas för att kunna applicera dem i vardagen. Och det hävdar jag, är fullt möljligt!
Som bekännande kristen, bör man granska vad man faktiskt tror på och jag vill mena att det är vad jag försökt göra för att välja att tro:
Jag är uppvuxen i ett kristet hem och hade alltid betraktad mig själv som kristen tills jag i början av tonåren började kritisera gud. Inte främst bibeln, utan jag började kort och gott tvivla på att den här världen verkligen ens kan vara skapad av en god gud. Det hela gick så långt att jag bestämde mig för att lämna min tro, eftersom att jag ej fann några svar. Och vips tyckte jag att de saker jag förut betraktat som synd, faktiskt bara var en föreställning. Nu hade jag äntligen en anledning att supa, strula runt med alla brudar jag kommer över och kanske prova på att röka å snusa. Vara sådär roligt dum, som man som nyupplyst 15årig rebell vill vara!
Emellertid började jag granska den kristna tron mer och mer när jag var 17-18. Det hela slutade med att jag bröt ihop inför gud. Nu har jag försökt granska kristendomen mer och mer, även om jag helst skulle vilja plugga någon form av teologi. Men vi har ju ett helt underbart internet att söka information på oxå! =)
Angående det där om hare, kött med blod i och låna ut pengar mot ränta, så känns det något som kommer från GT. Men ge mig gärna bibelhänvisningar (om du vet vart det står?). Hur som helst, om det är något som står i GT, så måste man läsa det för vad det är. Egentligen är alla bud och regler som omnämns i GT enbart till för judar och inget vi ska rätta oss efter. Visste du föresten att GT's kanon, är densamme för en jude och en kristen? Nåja. Hur som helst så innehåller GT, en del mer eller mindre lustiga regler som inte är till för den kristne att följa utan var till för det judiska folket på den tiden. De bud vi dock är kallade att följa är de bud Jesu påbjuder i främst bergspredikan!
Åke, tycker jag la fram bibelns budskapet på ett säreget korkat vis. Hans brist på empati och kunskap, var förödande för hur hans budskapet kunde tas emot. Men något viktigt när det gäller att försöke se om det är kristendomen som är sann, är att inte bara se om "reglerna" känns rätt för en. För de kommer de aldrig att göra. Det gör de inte för mig heller. Jag kämpar dagligen med saker jag vet är synd i mitt liv. Men krisendomen handlar inte om regler. Jesus förklarade sig som sista slutgiltiga offret. Han beskriver sig som ett lamm som blivit slaktat i vårat ställe för våra synders skull. Att fundera kring om bibeln är sann och likaledes om det jesus gjorde anspråk till att vara sant, bör göras utifrån om man tror att Jesus var den messias de judiska profeterna talade om i GT, och inte utifrån om det som omnämns som synd verkligen är synd. Gör jag mig något sånär förstådd, eller talar jag i skägget som vanligt?
Ser nu att Johan, hann emellan.
Nåja. Mitt inlägg blev alldeles för långt. Den som orkar kan ju läsa det. =P Sitter och ser på tv, pratar med en vän som sitter i soffan samtidigt. Nåja. Nu är det snart julafton grabbar och flickor. Hoppas det blir en mysig jul, även för er som inte tror att Jesus föddes i en krubba för ca 2K år sedan!
Jag hoppas och ber även att homosexuella ska få det bättre år 2006!
MVh,