Annons

RFSL-vykort med nazisthälsning i kyrkan...

Produkter
(logga in för att koppla)
tormig skrev:
Hon kunde ju ringt KG Hammar, han har ju tillåtit henne att skräpa ner kyrkor förut.

16 välfyllda sidor med synpunkter och reaktioner på bilden finns redan här på fotosidan? Skräp brukar slängas och glömmas bort. Jag glömmer varken bilderna från Ecce Homo eller den här. Fotografi är inte alltid vackra landskap, tjusiga vyer eller sådant som stryker oss medhårs.
 
hansen2 skrev:
Kyrkan mfl är inte lika nervös och intolerant som hbt-rörelsen så det lär inte bli någon sådan process ;)

/Johan

Det beror på om någon polisanmälan görs eller ej. Rättegången mot Åke Green föranleddes inte av någon stämning från hbt-rörelsen utan togs upp av allmänne åklagaren efter polisanmälan. Hade åklagaren sett att det inte fanns något brottsligt hade han aldrig väckt åtal. Åke Green fälldes ju också i första instans men friades till slut.
 
hansen2 skrev:
Det har du nog rätt i. Är det någon som känner till vems polisanmälan som orsakade åtalet?

/Johan

Spelar det någon roll vem som gjorde anmälan? Polis och åklagaren tar inte hänsyn till det, annars begår denne tjänstefel. Men du kanske menar att både anmälaren, polisen som tog emot anmälan och åklagaren tillhör hbt-rörelsen och att det är därför som Åke Green blev åtalad?
 
Graal skrev:
Spelar det någon roll vem som gjorde anmälan? Polis och åklagaren tar inte hänsyn till det, annars begår denne tjänstefel. Men du kanske menar att både anmälaren, polisen som tog emot anmälan och åklagaren tillhör hbt-rörelsen och att det är därför som Åke Green blev åtalad?

Lugn i stormen! :)

En polisanmälan från hbt-rörelsen vore en bra värdemätare vad gäller deras (o)toleransnivå.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Det har du nog rätt i. Är det någon som känner till vems polisanmälan som orsakade åtalet?

/Johan


Hm, inte säker men jag menar att det var journalister, icke tillhörande församlingen på Gotland. De journalister jag tänker på var ju där för att spela in hela grejen, som senare skulle visas i rikstäckande tv. Grens tanke och önskan var att nå ut med sitt budskap till hela Sverige och inte bara de sexuellt avvikande "genrerna".
Det var den punkt som höll på att fälla honom (att han ville nå ut till så många som möjligt). Men då var ju frågan vad intentionen med budskapet var, hets eller inte? Eftersom det ur Grens synvinkel där han med öppna armar vill dela glädjebudskapet med de aktuella inte handlade om hets utan om motsatsen så föll ju en av de eller rättare sagt den starkaste åtalspunkten. (som jag sagt tidigare så ör jag inte enig i Grens ordval).


Mvh Niclas,
 
tormig skrev:
Aha, om man inte kan göra det bättre själv skall man hålla käften alltså.
Nej, naturligtvis inte, men det är inte direkt någon avancerad fotokritik folk pysslar med i den här tråden som du kanske märkt. Jag är bara jävligt trött på käcka homofober och alla som rutinmässigt jantelagar ner hennes bilder trots att de skapar just den debatt som hon förmodligen eftersträvar. Hur kan det då vara en dålig bild?
 
matnyttige skrev:
Jag tar mig här rollen som moralpredikant och höjer ett varningens finger för att göra sådana här typ av konst.
Världen skulle vara skitspännande om den bara bestod av människor med den inställningen. Själv vill jag höja ett varningens finger för att det finns människor som känner sig kränka över en bild av det här slaget. DET skrämmer mig.
 
reflux skrev:
Själv vill jag höja ett varningens finger för att det finns människor som känner sig kränka över en bild av det här slaget. DET skrämmer mig.

Varför det? Är det mera konstigt att folk kan känna sig kränkte av att bli jämnfört med nazister än med sjukdommar?

Själv känner jag mig inte det minste kränkt, eftersom jag inte är troende, men jag kan garantera att båda mina systra och min pappa, som alla är präster känner sig kränkta av att kyrkan utmålas som ett tillhål för nazistiska ideologier.

Jag själv blir nog mera skrämd av det faktum att så många är villiga att döma en hel religion och samtliga dens utövare pga. en människas privata uttalande.....
 
reflux skrev:
Nej, naturligtvis inte, men det är inte direkt någon avancerad fotokritik folk pysslar med i den här tråden som du kanske märkt. Jag är bara jävligt trött på käcka homofober ...

Se där, ett skolexempel på vad jag talade om tidigare. Så fort någon opponerar i sådana här frågor dyker homofobstämpeln fram.

Tack Daniel för att du ställer upp och realiserar mina tankar! :)

/Johan
 
Säga vad man vill om bilden men den har ju väckt reaktioner vilket säkert syftet även var. Utifrån det är ju bilden synnerligen lyckad då den lyckats nå ut genom mediabruset och provocera och skapa diskussion.

När det gäller huruvida det var rätt eller fel att fria Green är jag lite kluven. Det är möjligt att en fällande dom hade vållat mer skada. Greens förvirrade predikan utgör nog inget hot i sig men ska naturligtvis bemötas och helst detroniseras helt med fakta. Men det lär inte hans "lärljungar" bry sig om hur som helst.

I slutändan kommer Greens predikan att handla om på vilket sätt man ska tolka bibeln och det verkar uppenbart bara genom att läsa den här tråden att missuppfattningarna är stora då många verkar betrakta bibeln som ett statiskt verk som inte kan vara föremål för olika tolkningar. Just sättet att betrakta och läsa bibeln på är ju det som i mångt och mycket skiljer sig mellan olika kristna inriktningar där t.ex. pingstkyrkan har en mer fundamentalistisk syn på hur bibeln ska tolkas.

Sätter man sig däremot in i bibelvetenskapen inser man snabbt att det inte riktigt är så enkelt då översättningar och tolkningar skiljer sig mellan olika översättningar som t.ex. mellan 1917 års version och den bättre bibel 2000 versionen. För den som vill veta mer om skillnaderna mellan 1917 års version och bibel 2000 kan läsa den här artikeln:
http://www.physto.se/~vetfolk/Folkvett/20032bibel.html

Betraktar man kristendomen och bibeln i ett historiskt perspektiv kan man även diskutera hur urvalet av texter skett till bibeln. Av ett stort antal evangelier har endast fyra kommit att representera Jesu liv. De 52 texter som hittats vid Nag Hammadi, bl.a. Thomas evangeliet, Johannes apokryfen, Filippus evangeliet, Sanningens evangelium, Paulus uppenbarelse m.fl. ger ju på många sätt en annorlunda bild av Jesus än Matteus, Markus, Lukas och Johannes.

T.ex. så kritiserar de gängse kristna trossatser, t.ex. jungfrufödseln eller kroppen uppståndelse som naiva missuppfattningar. Intressant nog används i dessa tidiga skrifter även en manlig/kvinnlig symbolik när de beskriver Gud.

Detta är oerhört intressant tycker jag och visar lite på svårigheterna med bibeltolkningar, och om någon hävdar sig veta hur bibeln skall tolkas ska man nog ta det med en stor nypa skepticism. Därför menar ju även många troende att bibeln och tron inte kan särskiljas från den tid den tolkas i och att bland många olika tabun och budskap så bör de viktiga budskapen läggas stört vikt vid. Och ett av dessa är kärleksbudskapet som många menar bör ha tolkningsföreträde över mer intoleranta trossatser eller rena felaktigheter som kristen skapelselära o.s.v.

Var och en är naturligtvis fri att tro vad den vill men personligen skulle jag aldrig vilja begränsa mitt sinne så till den milda grad att jag blint litar till bibeln som en objektiv faktakälla.

ps..
Något jag reflekterat över är att det ofta i diskussioner utropas käcka kommentarer om att allt är så "politiskt korrekt". De känns verkligen överflödiga och inte särskilt ödmjuka mot de som verkligen vill diskutera en viss fråga. Lite känns de som uttalanden att ta till när man egentligen inte har så mycket att komma med i diskussionen men gärna vill utropa nån form av missnöje. Det känns lite missriktat på något sätt, lite som att skrika domarjävel när motståndarlaget gör mål på straffspark eller nåt.

God Jul på er
/David
 
Vi måste hålla isär skillnaden mellan troende som höjjer upp sina personliga åsikter genom religionen och de som pga av religionen accepterar viss fakta. För visst finns det kristna som är homofober, men de behöver inte vara homofob bara för att de anser homosexualitet vara en sjuklig synd! Det finns massvis med saker som allmänt anses vara normalt men enligt bibeln är sjukt och fruktansvärt fel.

Det tog flera år innan jag bestämde mig för att tro på bibeln som enda sanning och jag blir bara mer och mer förvånad över hur klockrent den förklarar världen! Spelar ingen roll hur duktigt en icketroende vill mena att jag är homofob, inskränkt, nazist(?) eller bara allmänt korkad - jag kommer hålla kvar vid det faktum att jag tror på bibeln som enda sanning i allmänhet och Jesu ord i synnerhet!


Visst har bilden väckt en diskussion, åtminstonne här på fotosidan. Men vi får väl ändå ta i beaktning - om vi nu ska bedömma bilden på det viset - att detta är FOTOsidan och därför inte särskillt konstigt att vi diskuterar, just det, fotografi!

Jag har följt diskussionen tämligen väl vad gäller Åke Green, och många gånger har diskussionen blivit mångt mycket längre än den här.

Mvh,
 
jimslim84 skrev:
Det tog flera år innan jag bestämde mig för att tro på bibeln som enda sanning och jag blir bara mer och mer förvånad över hur klockrent den förklarar världen! Spelar ingen roll hur duktigt en icketroende vill mena att jag är homofob, inskränkt, nazist(?) eller bara allmänt korkad - jag kommer hålla kvar vid det faktum att jag tror på bibeln som enda sanning i allmänhet och Jesu ord i synnerhet!

Jag respekterar ditt val (men inte din tro), men har själv oerhört svårt att förstå det och jag är ärligt nyfiken på hur du betraktar bibelns motsägelser och märkliga saker som att det t.ex. är avskyvärt att äta hare eller kött med blod i och att låna ut pengar mot ränta. Eller diskussionen rörande evangelierna. Är du övertygad om att just de evangelier som hamnade i bibeln bäst beskriver Jesus. Hyser du inte det minsta tvivel utifrån det jag skrev tidigare om andra evangeliska tolkningar av Jesu liv?

Personligen vet jag inte om Gud existerar eller ej. Jag finner heller inga anledningar att tro att det finns en Gud och ser nog religionen som ett av mänsklighetens stora gissel.


Att Green i en tid då var fjärde homosexuell utsatts för brott pga sin sexuella läggning väljer att predika en intoleransens tolkning präglad av faktafelaktigheter som han eldar på med liknelser vid cancersvulster gör bara att jag ännu mer ser religion i allmänhet och fundamentalistiska tolkningar i synnerhet som uttryck för människans mörka sidor.

Och om Greens Gud är densamma som bibeln talar vill jag på intet sätt vara delaktig i galenskapen.

mvh
David
 
dJb skrev:
Johannes apokryfen, Filippus evangeliet, Sanningens evangelium, Paulus uppenbarelse m.fl. ger ju på många sätt en annorlunda bild av Jesus än Matteus, Markus, Lukas och Johannes.

T.ex. så kritiserar de gängse kristna trossatser, t.ex. jungfrufödseln eller kroppen uppståndelse som naiva missuppfattningar. Intressant nog används i dessa tidiga skrifter även en manlig/kvinnlig symbolik när de beskriver Gud.

Tittar man rent funktionellt, utan att blanda in tro eller otro, på kristendomen fungerar den inte om inte Jesus var den han beskrivs som i NT. Tanken är ju att han var Guds son och det slutgiltiga offerlammet för att skyla över människans synd. Om detta var rena påhittet är det bara för de kristna att konvertera till judendomen och fortsätta offra lamm osv.

Något jag reflekterat över är att det ofta i diskussioner utropas käcka kommentarer om att allt är så "politiskt korrekt". De känns verkligen överflödiga och inte särskilt ödmjuka mot de som verkligen vill diskutera en viss fråga. Lite känns de som uttalanden att ta till när man egentligen inte har så mycket att komma med i diskussionen men gärna vill utropa nån form av missnöje. Det känns lite missriktat på något sätt, lite som att skrika domarjävel när motståndarlaget gör mål på straffspark eller nåt.

Jag vet inte vilka specifika inlägg du syftar på med detta men att det finns en politisk korrekthet i den här frågan har jag svårt att bortse ifrån. Tråden har varit hyfsat befriad från den fram till nu på slutet då homofobstämpeln dammades av.
Liknande politisk korrekthet finns i feminismdebatten men den är inte lika hårt dragen. När det gick upp för våra politiker att det fanns möjlighet att plocka hem poäng i frågan blev det bråttom att utropa sig som feminist.

/Johan
 
Angående översättningar, hit och dit.

Johan, visst skiljer sig översättningarna åt. Folkbibeln är min klara favorit, mest för att jag inte gillar översättningsarbetet för bibel 2000. Förövrigt en översättning finanserad genom statliga bidrag!

Hur som helst, så är ett översättningsarbetet inte särskillt lätt. Det är ett tungt arbete som bygger på vetenskap och forskning på universitetsnivå.

Men Nt's kanon. Dvs vilka böcker som valdes ut skedde bara ett fåtal hundra år efter Jesu död och uppståndelse(om man nu tror att det var det han lyckades med). Minns inte exakt vilket årtal man daterar "uppkomsten" av NT, men har för med att det var på 300-talet... kanske någon kan bekräfta eller vederlägga? *bläddrar febrilt i mina böcker*

Hur som helst, så skulle jag aldrig hävda att en översättning är lätt att genomföra, men samtidigt så litar jag fullt på främst folkbibeln(där huvudansvarige för översättningen, Seth Erlandsson, är en person som jag betraktar som en god kristen). Bibel 2000 har jag dock lite delade meningar om, av en del anledningar som jag inte är så säker på att någon är intresserad över att höra? ;)

Bibel 2000 har dock ett väldigt bra och nutida språk, vilket kan vara bra om man inte är van att slänga sig med termar som folk slutat använda för si sådär 70 år sedan. =P

Finns en del lästvärt på folkbibeln.com för den som är intresserad över lite information om historiken bakom boken som kallas bibeln

David,

Min tro kan kortast beskrivas som sådan:

Jag tror eftersom att jag hört och sedan keräftat budskapet. Det är inte alltid en lätt sak att vederta en tro som en absolut sanning, för då måste man även vederlägga något annat. Men för min del kom jag till en punkt då det blev lättare för mig att vederta, än att vederlägga. Jag hyser stor respekt för de som inte tror på bibelns gud, och även den som säger sig "tro på bibelns kärleksbudskap, men kanske inte allt det där...hmm... konstiga om homosexuella och att kvinnor ska hålla käft i kyrkan". Men jag menar att man hycklar om man både vill äta kakan och inte äta den. Bibelöversättningar, är tolkningar at grundtexten och alla bibelord bör läsas och tolkas för att kunna applicera dem i vardagen. Och det hävdar jag, är fullt möljligt!

Som bekännande kristen, bör man granska vad man faktiskt tror på och jag vill mena att det är vad jag försökt göra för att välja att tro:

Jag är uppvuxen i ett kristet hem och hade alltid betraktad mig själv som kristen tills jag i början av tonåren började kritisera gud. Inte främst bibeln, utan jag började kort och gott tvivla på att den här världen verkligen ens kan vara skapad av en god gud. Det hela gick så långt att jag bestämde mig för att lämna min tro, eftersom att jag ej fann några svar. Och vips tyckte jag att de saker jag förut betraktat som synd, faktiskt bara var en föreställning. Nu hade jag äntligen en anledning att supa, strula runt med alla brudar jag kommer över och kanske prova på att röka å snusa. Vara sådär roligt dum, som man som nyupplyst 15årig rebell vill vara!

Emellertid började jag granska den kristna tron mer och mer när jag var 17-18. Det hela slutade med att jag bröt ihop inför gud. Nu har jag försökt granska kristendomen mer och mer, även om jag helst skulle vilja plugga någon form av teologi. Men vi har ju ett helt underbart internet att söka information på oxå! =)

Angående det där om hare, kött med blod i och låna ut pengar mot ränta, så känns det något som kommer från GT. Men ge mig gärna bibelhänvisningar (om du vet vart det står?). Hur som helst, om det är något som står i GT, så måste man läsa det för vad det är. Egentligen är alla bud och regler som omnämns i GT enbart till för judar och inget vi ska rätta oss efter. Visste du föresten att GT's kanon, är densamme för en jude och en kristen? Nåja. Hur som helst så innehåller GT, en del mer eller mindre lustiga regler som inte är till för den kristne att följa utan var till för det judiska folket på den tiden. De bud vi dock är kallade att följa är de bud Jesu påbjuder i främst bergspredikan!

Åke, tycker jag la fram bibelns budskapet på ett säreget korkat vis. Hans brist på empati och kunskap, var förödande för hur hans budskapet kunde tas emot. Men något viktigt när det gäller att försöke se om det är kristendomen som är sann, är att inte bara se om "reglerna" känns rätt för en. För de kommer de aldrig att göra. Det gör de inte för mig heller. Jag kämpar dagligen med saker jag vet är synd i mitt liv. Men krisendomen handlar inte om regler. Jesus förklarade sig som sista slutgiltiga offret. Han beskriver sig som ett lamm som blivit slaktat i vårat ställe för våra synders skull. Att fundera kring om bibeln är sann och likaledes om det jesus gjorde anspråk till att vara sant, bör göras utifrån om man tror att Jesus var den messias de judiska profeterna talade om i GT, och inte utifrån om det som omnämns som synd verkligen är synd. Gör jag mig något sånär förstådd, eller talar jag i skägget som vanligt?

Ser nu att Johan, hann emellan.

Nåja. Mitt inlägg blev alldeles för långt. Den som orkar kan ju läsa det. =P Sitter och ser på tv, pratar med en vän som sitter i soffan samtidigt. Nåja. Nu är det snart julafton grabbar och flickor. Hoppas det blir en mysig jul, även för er som inte tror att Jesus föddes i en krubba för ca 2K år sedan!

Jag hoppas och ber även att homosexuella ska få det bättre år 2006!

MVh,
 
hansen2 skrev:

Jag vet inte vilka specifika inlägg du syftar på med detta men att det finns en politisk korrekthet i den här frågan har jag svårt att bortse ifrån. Tråden har varit hyfsat befriad från den fram till nu på slutet då homofobstämpeln dammades av.
Liknande politisk korrekthet finns i feminismdebatten men den är inte lika hårt dragen. När det gick upp för våra politiker att det fanns möjlighet att plocka hem poäng i frågan blev det bråttom att utropa sig som feminist.
/Johan

Det jag stör mig på är att det i flera diskussioner främst här på fs anförts inlägg i stil med "det är så politiskt korrekt, man får inte tycka vad man vill". Jag tycker såna påpekanden saknar lite relevans och det känns som om det istället är försök att misskreditera andras inlägg. Bara för att en sak anses vara "politiskt korrekt" innebär det ju inte att den med nödvändighet behöver vara felaktig. I feminismdebatterna tillhör jag väl själv de "icke-politiskt korrekta" då jag anser att det finns goda belägg för att könsroller har en biologisk grund men för det känner jag ingen anledning att gnälla om att allt är så pk. Det är väl bara att ta sig i kragen och presentera faktabelägg då istället. Men detta var mer en allmän reflexion.

/D
 
Re: Angående översättningar, hit och dit.

jimslim84 skrev:
Johan, visst skiljer sig översättningarna åt. Folkbibeln är min klara favorit, mest för att jag inte gillar översättningsarbetet för bibel 2000. Förövrigt en översättning finanserad genom statliga bidrag!

De olika översättningarna finns att läsa på nätet och vad jag kan se skiljer de sig åt främst i språkbruket. För oss moderna människor är 1917 ganska högtravande medan Bibel2000 och Folkbibeln har ett mer modernt språk.

Men jag skulle bli förvånad om andemeningen i de olika verserna skilde sig åt mellan översättningarna?

/Johan
 
Tack Jimmy för ett intressant inlägg. Du bekräftar även en del av min kritik mot Green, där vi är påfallande överens. Utifrån det du skriver är det då intressant att konstatera att Green till stor del bygger upp sin predikan utifrån GT:

"Åke Greens predikan är ungefär sju sidor lång. Han hänvisar till 15 olika bibelställen av varierande längd (1 Mos 1:27, 1 Mos 2:24, Heb 13:4, 1 Mos 18:20, 1 Mos 19:4, 3 Mos 18:22 och 27, Jes 3:9, Matt 5:18, Rom 1:21-28, 1 Kor 6:9, Ef 5:3 och 5, 1 Tim 1:10 och Fil 3:19). Högst tre av dessa innehåller direkta anspelningar på vad vi med modernt språkbruk kallar homosexualitet, nämligen 3 Mos 18:22, Rom 1:26-28 och 1 Kor 6:9. Kring dessa bibelcitat, som beskriver förhållningssätt hos folk som inte står i kontakt med Israels gud respektive den kristna guden, bygger Green hela predikan. Men det är bara 3 Mos 18:22 som genom direkt tilltal ger ett förbud mot samkönade förbindelser." (från Inger Ljungs artikel som jag länkat till tidigare)

Det jag hela tiden försökt få fram i den här tråden är att olika tolkningar inte så lätt låter sig göras med endast bibeln som grund och att om någon med bestämdhet hävdar att en sak ligger till på ett visst sätt så får man även betrakta argumenten för det källkritiskt.

I Greens fall kommer experter till olika slutsatser, men vad man i alla fall kan konstatera är just detta, att det inte finns någon exakt tolkning av bibeln. Detta borde i alla fall för de som någon gång kommit i kontakt med bibelvetenskap eller liknande ämnen vara en självklarhet och därför förvånades jag av att en del hävdade Greens rätt "därför att så står det i bibeln".

mvh
David
 
Re: Re: Angående översättningar, hit och dit.

hansen2 skrev:
De olika översättningarna finns att läsa på nätet och vad jag kan se skiljer de sig åt främst i språkbruket. För oss moderna människor är 1917 ganska högtravande medan Bibel2000 och Folkbibeln har ett mer modernt språk.

Men jag skulle bli förvånad om andemeningen i de olika verserna skilde sig åt mellan översättningarna?

/Johan

Läser du inte mina länkar?

http://www.physto.se/~vetfolk/Folkvett/20032bibel.html

(Eller är det bara för att den ligger på Vetenskap och folkbildnings sida?) ;)

Där redogörs för en del av skillnaderna mellan de olika översättningarna. (Vilket till viss del även görs i Inger Ljungs artikel)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.