Heather Star skrev:
Gammal diskus men jag har några kommentarer ang bilderna som Elisabeth tog.
Åke green sade att homosexualitet är en cansersvulst i samhället. Hade tex nazister sagt samma sak om judar så hade det varit hets mot folkgrupp. Nu blev Åke friad i rätten för att han förespråkade bibeln.
Elisabeth's bild symboliserar det förtryck som homosexuella möter i samhället, bilden är Elisabeth's eget projekt och RFSL bara köpte bilden av henne till en kampanj.
Vi lever år 2007 och fortfarande tycker man att homosexualitet är en synd, bara för at det står något i en gammal bok. Det står även att man kan äga en slav, om slaven kommer från ett annat land? Varför prakticerar vi inte det
Jag personligen skulle behöva några slavar som bär på utrustning.
Som sagt, gammal diskussion det här men ändå...
Att jämföra Åke Green med nazisterna är väl ändå att göra Åkes framträdande lite väl stort sett ur ett globalt perspektiv.
För det första så är det ett faktum att nazisterna jämställde homosexuella och andra ickenormala åsikter och beteenden med samhällets cancersvulst.
Detta är naturligtvis inget jag tycker om.
Skillnaden som jag ser det är att Åke Green för det första predikar det som står i Bibeln och primärt inte en egen åsikt. Han tror alltså att hans budskap är av Gud givet. Vad jag vet så fanns inte den tanken hos nazismen, där man istället tog sig rätten att göra sig till mänsklighetens främsta art och uttolkare och således själva bestämma vad som är rätt och fel, bra eller dåligt.
Enligt åtmindstone kristen-judisk tradition är detta fel då varje människa har samma värde och alltså ingen kan bestämma över någon annan.
Observera här att samma värde inte innebär att alla människor har rätt att göra precis som de vill, det måste således finnas normer för hur vi människor ska leva tillsammans.
För det andra så tvingade Åke Green ingen att höra hans predikan, det är högst frivilligt att lyssna på honom eller inte. Alltså ytterligare något som verkligen skiljer Åke Green från nazisterna.
Så jag, och förmodligen flertalet judar, skulle vara glada om homosexualitetens förespråkare kunde sluta jämföra en marginalhändelse (Åke Greens predikan) med ett utav historiens största folkmord (nazismen). Det är inte bara felaktigt utan också en grov skymf mot det judiska folket.
Till sist måste jag ändå göra en reflektion.
Att vara Kristen är högst frivilligt och bygger på en inre övertygelse. En del kristna stör sig extra mycket på just det onormala beteendet homosexualitet vilket man kan tycka är konstigt eftersom det finns en rad andra onormala beteenden som faktiskt påverkar folks vardag i betydligt högre utsträckning.
Att vara homosexuell måste också anses som högst frivilligt och bygger naturligtvis på en personlig uppfattning om sin egen sexualitet.
En del homosexuella stör sig extra mycket på kristna vilket kan tyckas konstigt eftersom det finns en rad andra trosgrupperingar som faktiskt påverkar folks vardag i betydligt högre utsträckning.
Det jag vill säga är att en kristen fundamentalist inte är värre än en homosexuellt fundamentalist och att en homosexuell fundamentalist inte är värre än en kristen fundamentalist.
Det är så att säga lika illa och intollerant.
Tack för ordet!