ANNONS
Annons

RFSL-vykort med nazisthälsning i kyrkan...

Produkter
(logga in för att koppla)
tormig skrev:
Religioner måste ständigt utmanas och ifrågasättas då de ställer absoluta krav på vilka tankar som får tänkas och uttryckas.

Som samhälls- och religionsvetare blir jag lite fundersam när jag läser ditt inlägg och särskilt att religionerna ställer "absoluta krav på vilka tankar som får tänkas och uttryckas" och jag undrar lite din grund för det kategoriska uttalandet. Se dig om i samhället så kommer du se en oerhörd mängd strukturer som ställer liknande och om inte större krav på individens konformitet och underordning.

Jag håller med dig i att konformativa strukurer alltid måste kunna utmanas i ett fritt samhälle. Men jag undrar om religionerna verkligen är värst? Hur är det egentligen med alla sociala krav vi omgärdas av? Den reklampåverkan vi alla utsätts för? Våra anpassade livsmönster? Vår underordning inom olika företagskulturer? Och hur behandlas de som inte anpassar/underordnar sig/passar in?
 
Johan Okker skrev:
Som samhälls- och religionsvetare blir jag lite fundersam när jag läser ditt inlägg och särskilt att religionerna ställer "absoluta krav på vilka tankar som får tänkas och uttryckas" och jag undrar lite din grund för det kategoriska uttalandet. Se dig om i samhället så kommer du se en oerhörd mängd strukturer som ställer liknande och om inte större krav på individens konformitet och underordning.

Jag håller med dig i att konformativa strukurer alltid måste kunna utmanas i ett fritt samhälle. Men jag undrar om religionerna verkligen är värst? Hur är det egentligen med alla sociala krav vi omgärdas av? Den reklampåverkan vi alla utsätts för? Våra anpassade livsmönster? Vår underordning inom olika företagskulturer? Och hur behandlas de som inte anpassar/underordnar sig/passar in?



Jo men jag tror att han menade många enpartistyrda länder som närmast ligger kuvade under religionen Islam. Så tolkade jag det hela.

Om det är så att han menar att alla religioner "ställer absoluta krav på vilka tankar som får tänkas och uttryckas" så håller jag med dig Johan, utan tvekan.



MVH Niclas,
 
I detta fall måste man hålla reda på vad man disskuterar. Vi har sak och innehåll. Jag kan tycka att de har rätten att publicera bilderna, men jag tycker det var fel att publicera dem. Det var inget annat än en provokation (Och ja, reaktionerna på bildena är helt oproportionerliga). Jag vet inte vem som sa det men det finns ett lysande citat "Jag håller absolut inte med dig. Men jag skulle dö för din rätt att uttrycka din åsikt".

Det finns dessutom en fundamental skillnad mellan kristendom och Islam. Kristna tror inte att deras heliga skrift är guds ord. Islam däremot tror att Koranen är ord direkt från gud. Därmed är de inte lika öppna för tolkning.

Mvh
Olav
 
matnyttige skrev:

Nu är skadan skedd och man bör gemensamt (tex EU) ta till orda och säga att publiceringen var olämplig men vi kan inte tolerara att de bränner ambassader och hotar folk till livet. Förstår att danskarna känner sig svikna av USA och England men o andra sidan så vad bryr sig den muslimska världen om vad USA säger?

Det är gjort.
 
Enig Olav!

Förtydligande då det kan missförstås.

Den Kristna religionens Bibel anser nog de flesta (och jag) vara "inspirerad av Gud".
Man talar ofta om Guds ord i bibeln men underförstått så vet vi att det var människor som skrev orden.
 
Niclasfoto skrev:
Enig Olav!

Förtydligande då det kan missförstås.

Den Kristna religionens Bibel anser nog de flesta (och jag) vara "inspirerad av Gud".
Man talar ofta om Guds ord i bibeln men underförstått så vet vi att det var människor som skrev orden.

Jag anser att Bibeln är Guds ord till människan, skrivet av människor som därmed har satt sin personliga prägel på texten.

MEN, jag vet att det finns många som anser att bibeln är exakt sann och att det inte finns ett enda fel i Bibeln och allt som står där är sant.

Greven
 
Niclasfoto skrev:
De flesta av oss säger precis som du Mats, att det var ett övergrepp på de homosexuella och andra sexuellt avvikande.

MVH Niclas,
Niclas, du lägger tyvärr ord i min mun som inte är mina. Det är kanske en bagatell i diskussionen, men för mig är ett "angrepp" (vilket var mitt ord) inte samma sak som ett "övergrepp". Ville bara förtydliga det!
 
Maxell skrev:
Niclas, du lägger tyvärr ord i min mun som inte är mina. Det är kanske en bagatell i diskussionen, men för mig är ett "angrepp" (vilket var mitt ord) inte samma sak som ett "övergrepp". Ville bara förtydliga det!


Oj, jag kanske ser det som lite synonymt, en synonym som blir ltie skev i sammanhanget.

Jag menade att skriva det ord som DU skrev.

Min poäng är den samme oavsett ordvalet.

Hoppas det är ok.

MVH Niclas,
 
Greve Nickon skrev:
Jag anser att Bibeln är Guds ord till människan, skrivet av människor som därmed har satt sin personliga prägel på texten.

MEN, jag vet att det finns många som anser att bibeln är exakt sann och att det inte finns ett enda fel i Bibeln och allt som står där är sant.

Greven



Det du skriver där är precis det jag också menar men med andra ord. Bibeln innehåller Guds ord men är skrivet av människohand. I min värld så säger jag att den är skriven med Guds inspiration av människohand.
Håller du med om att vi är eniga Daniel?

När jag skriver att jag ser det som Guds inspiration så degraderas inte ordet till att vara mindre sant för det. Så med andra ord så menar jag absolut inte att bibeln är mindre sann för att den är skriven av en människas hand.
Fortfarande Guds ord. Guds inspiration genom en människas hand.

Bibeln har förändrats (till vissa delar) genom tiderna och även där har jag tro på att Gud inspirerar "i" förändringarna. Jag är säker på att OM den Guden existerar och OM den Guden inspirerat människan med sina ord i Bibeln så brydde han sig om hur den blev skreven då och även hur den har förändrats.

MVH Niclas,
 
Gammal diskus men jag har några kommentarer ang bilderna som Elisabeth tog.

Åke green sade att homosexualitet är en cansersvulst i samhället. Hade tex nazister sagt samma sak om judar så hade det varit hets mot folkgrupp. Nu blev Åke friad i rätten för att han förespråkade bibeln.

Elisabeth's bild symboliserar det förtryck som homosexuella möter i samhället, bilden är Elisabeth's eget projekt och RFSL bara köpte bilden av henne till en kampanj.

Vi lever år 2007 och fortfarande tycker man att homosexualitet är en synd, bara för at det står något i en gammal bok. Det står även att man kan äga en slav, om slaven kommer från ett annat land? Varför prakticerar vi inte det :)

Jag personligen skulle behöva några slavar som bär på utrustning.
 
Niclasfoto skrev:
Det du skriver där är precis det jag också menar men med andra ord. Bibeln innehåller Guds ord men är skrivet av människohand. I min värld så säger jag att den är skriven med Guds inspiration av människohand.
Håller du med om att vi är eniga Daniel?

När jag skriver att jag ser det som Guds inspiration så degraderas inte ordet till att vara mindre sant för det. Så med andra ord så menar jag absolut inte att bibeln är mindre sann för att den är skriven av en människas hand.
Fortfarande Guds ord. Guds inspiration genom en människas hand.

Bibeln har förändrats (till vissa delar) genom tiderna och även där har jag tro på att Gud inspirerar "i" förändringarna. Jag är säker på att OM den Guden existerar och OM den Guden inspirerat människan med sina ord i Bibeln så brydde han sig om hur den blev skreven då och även hur den har förändrats.

MVH Niclas,

Det är skillnad mellan att tro och veta.
Det finns inget i bibeln som man har kunnat bevisa rent historioskt/arkeologiskt. Men man har kunnat bevisa homosexualitet rent historiskt och arkeologiskt för den delen ochså antropologiskt och medicinskt.

Låt se vad kan vara sant hmmm, måste tänka :)
 
Heather Star skrev:
Det finns inget i bibeln som man har kunnat bevisa rent historioskt/arkeologiskt.

:) Ehh, finns hur mycket som helst som har bevisats i bibeln, snarare knappt inget som kunnat motbevisas.. Bibeln är skriven i ett historiskt sammanhang och med människor och platser som fanns då.

Oavsett om man kallar det en gammal sagobok så påverkar den miliontals människor 2000år efter den skrevs. Och vad gäller slavar så uppmanar bibeln inte till slavhandel, däremot talar den om det politiska system som rådde under den tiden om att tex. en slavherre skulle behandla sina slavar väl osv.


/Magnus
 
Heather Star skrev:
Gammal diskus men jag har några kommentarer ang bilderna som Elisabeth tog.

Åke green sade att homosexualitet är en cansersvulst i samhället. Hade tex nazister sagt samma sak om judar så hade det varit hets mot folkgrupp. Nu blev Åke friad i rätten för att han förespråkade bibeln.

Elisabeth's bild symboliserar det förtryck som homosexuella möter i samhället, bilden är Elisabeth's eget projekt och RFSL bara köpte bilden av henne till en kampanj.

Vi lever år 2007 och fortfarande tycker man att homosexualitet är en synd, bara för at det står något i en gammal bok. Det står även att man kan äga en slav, om slaven kommer från ett annat land? Varför prakticerar vi inte det :)

Jag personligen skulle behöva några slavar som bär på utrustning.


Som sagt, gammal diskussion det här men ändå...

Att jämföra Åke Green med nazisterna är väl ändå att göra Åkes framträdande lite väl stort sett ur ett globalt perspektiv.
För det första så är det ett faktum att nazisterna jämställde homosexuella och andra ickenormala åsikter och beteenden med samhällets cancersvulst.
Detta är naturligtvis inget jag tycker om.
Skillnaden som jag ser det är att Åke Green för det första predikar det som står i Bibeln och primärt inte en egen åsikt. Han tror alltså att hans budskap är av Gud givet. Vad jag vet så fanns inte den tanken hos nazismen, där man istället tog sig rätten att göra sig till mänsklighetens främsta art och uttolkare och således själva bestämma vad som är rätt och fel, bra eller dåligt.
Enligt åtmindstone kristen-judisk tradition är detta fel då varje människa har samma värde och alltså ingen kan bestämma över någon annan.
Observera här att samma värde inte innebär att alla människor har rätt att göra precis som de vill, det måste således finnas normer för hur vi människor ska leva tillsammans.

För det andra så tvingade Åke Green ingen att höra hans predikan, det är högst frivilligt att lyssna på honom eller inte. Alltså ytterligare något som verkligen skiljer Åke Green från nazisterna.

Så jag, och förmodligen flertalet judar, skulle vara glada om homosexualitetens förespråkare kunde sluta jämföra en marginalhändelse (Åke Greens predikan) med ett utav historiens största folkmord (nazismen). Det är inte bara felaktigt utan också en grov skymf mot det judiska folket.

Till sist måste jag ändå göra en reflektion.
Att vara Kristen är högst frivilligt och bygger på en inre övertygelse. En del kristna stör sig extra mycket på just det onormala beteendet homosexualitet vilket man kan tycka är konstigt eftersom det finns en rad andra onormala beteenden som faktiskt påverkar folks vardag i betydligt högre utsträckning.

Att vara homosexuell måste också anses som högst frivilligt och bygger naturligtvis på en personlig uppfattning om sin egen sexualitet.
En del homosexuella stör sig extra mycket på kristna vilket kan tyckas konstigt eftersom det finns en rad andra trosgrupperingar som faktiskt påverkar folks vardag i betydligt högre utsträckning.

Det jag vill säga är att en kristen fundamentalist inte är värre än en homosexuellt fundamentalist och att en homosexuell fundamentalist inte är värre än en kristen fundamentalist.
Det är så att säga lika illa och intollerant.

Tack för ordet!
 
Heather Star skrev:
Åke green sade att homosexualitet är en cansersvulst i samhället. Hade tex nazister sagt samma sak om judar så hade det varit hets mot folkgrupp. Nu blev Åke friad i rätten för att han förespråkade bibeln.
Det är dock en stor skillnad mellan Åke Green och nazister. Det var väl inte enbart för att han hänvisade till Bibeln (den är väl inte så helig i vårt land?) som han frikändes utan för att han särskiljde på homosexualitet och homosexuella. Nazisterna är ju emot både och medans Åke klarade sig i rätten pga att han hävdade att han inte var emot homosexuella.
 
Magnuz skrev:
:) Ehh, finns hur mycket som helst som har bevisats i bibeln, snarare knappt inget som kunnat motbevisas.. Bibeln är skriven i ett historiskt sammanhang och med människor och platser som fanns då.

Oavsett om man kallar det en gammal sagobok så påverkar den miliontals människor 2000år efter den skrevs. Och vad gäller slavar så uppmanar bibeln inte till slavhandel, däremot talar den om det politiska system som rådde under den tiden om att tex. en slavherre skulle behandla sina slavar väl osv.


/Magnus
Shoot.
ge mig några exempel?
Noaks ark, Jesus, Adam och Eva osv..
Bevisa att Gud finns :)
 
d-drum skrev:


Att vara homosexuell måste också anses som högst frivilligt och bygger naturligtvis på en personlig uppfattning om sin egen sexualitet.

Vad som står i bibeln är jag så okunnig om så den diskussionen håller jag mig ifrån.

Men jag håller inte med dig i den meningen jag citerat här. Med "frivilligt" tolkar jag att du menar att det är ett val. Är det fel får du gärna förtydliga vad du menar.

Att påstå att man väljer sin sexuella läggning (heterosexuell, bisexuell eller homosexuell) anser jag vara helt felaktigt. Däremot kan jag välja om jag vill utöva den eller ej. Likaså kan jag välja bort mitt sexuella beteende (ex. pedofili, nekrofili, mm) vilket inte är samma sak som sexuell läggning.

Det finns idag forskning som tyder på att vår sexuella läggning bestäms redan i fosterstadiet.

Jag har alltså inte själv "valt" att vara heterosexuell, däremot väljer jag på vilket sätt jag vill utöva den, erkänna den osv. Samma sak gäller för homo- och bisexuella.
 
matnyttige skrev:
Det är dock en stor skillnad mellan Åke Green och nazister. Det var väl inte enbart för att han hänvisade till Bibeln (den är väl inte så helig i vårt land?) som han frikändes utan för att han särskiljde på homosexualitet och homosexuella. Nazisterna är ju emot både och medans Åke klarade sig i rätten pga att han hävdade att han inte var emot homosexuella.

Det är jo en tolkningssak?
Citat Åke green.
"Bibeln tar upp och undervisar om dessa abnormiteter. Sexuella abnormiteter är en djup cansersvulst på hela samhällskroppen. Herren vet att sexuellt förvridna människor kommer att våldta djuren"

Intressant grej det där med abnormiteter och att våldta djur.. När såg ni senast en homosexuell våldta ett djur. Jag ser mest heterosexuella som slår, dödar, misshandlar och bär sig allmänt dåligt åt. varför skriver han inte en predika om det, är det någon som är en svulst på samhällskroppen så är det dessa "Stupid white men" Michael More citat. Majoriteen är då heterosexuella.

Om man skulle utgå från bibelns tolkning av ondska så är det jo bevisat att heterosexualitet är ren ondska :)
 
Arne S skrev:
Vad som står i bibeln är jag så okunnig om så den diskussionen håller jag mig ifrån.

Men jag håller inte med dig i den meningen jag citerat här.

Att påstå att man väljer sin sexuella läggning (heterosexuell, bisexuell eller homosexuell) anser jag vara helt felaktigt. Däremot kan jag välja om jag vill utöva den eller ej. Likaså kan jag välja bort mitt sexuella beteende (ex. pedofili, nekrofili, mm) vilket inte är samma sak som sexuell läggning.

Det finns idag forskning som tyder på att vår sexuella läggning bestäms redan i fosterstadiet.

Jag har alltså inte själv "valt" att vara heterosexuell, däremot väljer jag på vilket sätt jag vill utöva den, erkänna den osv. Samma sak gäller för homo- och bisexuella.

Tack Arne.
Precis så är det. Tyvärr så står det i Bibeln att det inte är tillåtet att vara homosexuell.

moment 22 :)
 
:) Gå en stilla promenad en sommarkväll vid havet, passera några barn som leker, en hund som springer efter en boll, hör havet klucka och fåglarna skria, fundera sen på varför slumpen "råkade" göra allt så fint, eller så kan du börja snacka med "konstnären" själv och fråga honom om svar på dina funderingar, det är mitt heta tips... Och om nån påstår att han inte finns så visar det nog sig i ett uteblivet svar, men finns han så svarar han dig...

Sen säger jag inte att "allt" i bibeln går att bevisa arkeologiskt och historiskt, men massor gör det, tex. finns ju platserna där Jesus var kvar än idag, Rommarriket är i högsta grad historiskt bevisat, man korsfäste människor på den tiden som dödsstraff, Jerusalem finns kvar idag. Bibeln är som sagt skriven i ett historiskt skede men vanliga människor som du och jag, sen att Gud själv klev in på "scenen" i form av Jesus är ju helt unikt i sig. Och det som jag tycker är häftigt med Jesus är att han lovar saker som går att testa än idag, dvs. skulle allt bara va bluff så hade den raserats för länge sen. Så kontentan är att antingen var Jesus den största bluffkillen som levt eller så var han den han var, oavsett så lämnade han ingen oberörd, inte ens dig uppenbarligen. Läs gärna mer om Jesus i nya testamentet och bilda dig en egen uppfattning.

Dessutom avsultade Jesus sin vistelse här med att säga samma sak som Arnold Swartsneger "I´ll be back".... :)

/Magnus
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.