Sten-Åke Sändh skrev:
När det gäller främlingsfientligheten så tror jag den påverkats mer negativt av det som sopats under mattan och inte sagts under de senaste 20-30 åren snarare än det som sagts. Jag tror inte det kommer något gott ur att allmänheten inte ges möjlighet till att få en mer rättvisande världsbild än den vi länge matats med.
Ursäkta att jag inte kommenterar ditt inlägg om Kenta o Stoffe. Det behövs inte för min del. Är ur den generationen och skulle bara understrukit det du redan skrivit.
Däremot ang främlingsfientlighet: Där har du samma åsikt som jag. Vill dock understryka och betona än en gång att händelsen jag var involverad i inträffade för drygt 20 år sedan. Det var inte "comme il faut" eller "politiskt korrekt" i den extrema högkonjuktur som rådde i Sverige då (fast den var på sluttampen) att beskriva invandrare negativt. Vilket alltså bar ytterligare understryker vad du skrivit i ditt citat ovan.
I skrift, när brott begåtts, nämndes otroligt sällan att brottslingen var av utländsk härkomst. Utom när det gällde rejält grova brott.
Däremot kunde man "hänga ut" en komminister som fällts för rattfylleri.
Det ansågs ha mycket större allmänintresse. Behövdes inte i mindre kommuner en direkt namngivelse. Räckte med att skriva: "På väg från kyrkan i XXXXX-ryd till prästgården i XXXXX-hult togs vid poliskontroll ett alkoholtest på en präst. Visade sig att han vid provtagningstillfället hade 1,2 promille alkohol i blodet."
Kunde lika gärna skrivits rakt ut. 25.000 kommuninvånare visste lika klart vem det rörde sig om.
Däremot gick det inte att skriva: "Zigenare stal besparingarna för 80-åriga Hulda".
I fallet med prästen ansågs det att han var såpass offentlig och hade en yrkesutövning som innebar ett ansvar att vara föredöme för andra människor.
Likadant skrevs det rakt ut om en polisman stulit eller våldtagit. Eftersom det stred mot allt som hans yrke står för.
Så, visst att inte kalla en spade för en spade under många år ackumelerade säkerligen ett främlingshat som blommade ut ordentligt när konjukturen vände och på 90-talet började politiska partier plocka poäng på detta.
I dagens ortsblaska redovisas hur en afghanistansk man skall utvisas efter att ha blivit hämtad på sin arbetsplats av polis. Han fick politisk asyl här för fyra år sedan, lärde sig svenska rekordsnabbt, fick fast jobb för tre år sedan och har betalat skatt, samt enbart haft 3 sjukdagar under de åren.
Hans arbete på en liten däcksfirma är mycket tungt och ingen annan känner sig attraherad att söka det. Innehavaren av firman tror att han blir tvungen att slå igen då han inte orkar driva firman ensam och ingen vill ha jobbet som ändå är relativt välavlönat.
Migrationsverket vill inte lyssna. Men lokala politiker har agerat och förhoppningsvis blir det ett regeringsärende.
Ska bli intressant att följa. Hoppas att de stora drakarna hoppar på också.
Trots allt ligger det ju en sanning i att många som yttrat "de jävlarna tar ju ifrån oss svenskar jobben" inte för allt i världen vill ha de arbeten som många invandrare istället tagit.
Jag tror inte att det skulle blivit så här om det inte syndats genom att tiga ihjäl den utländska härkomsten under de årtionden vi nämnt. Tror att luften skulle varit mer rensad. Bättre luftrensning än etnisk rensning i efterhand.
Lennart