Annons

respektera tystnaden

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.

Har bara läst starten på tråden, och försöker mig på en lösning på just det ljudliga problemet som tas upp. Det finns riktigt billiga väderskydd till kameror som dessutom ska dämpa ljudet en hel del, enligt tillverkaren perfekt för att använda på konserter och andra tillställningar där man kan tänkas störa med sitt klickande.

länkar: http://global.ebay.com/gbh/viItem?ItemId=360027371471

ps. det finns flera olika liknande skydd att köpa billigt på ebay.
 
Anders Östberg skrev:
Tack för den länken, jag har ofta känt någon sorts obehag över Jan Josefsson och hans reportage men inte riktigt kunnat sätta fingret på vad som varit fel.

En länk till - moderaten Tove Lifvendahl rycker ut och försvarar kommunisterna ... mot Josefsson :)
Artikeln innehåller även mer information om Josefssons "kreativa redigering" i ett annat ärende.

/Johan
 
Guillou i tråden

hansen2 skrev:
Hmmm, det är nog just precis det han är. Blanda inte ihop mod med J Josefsson. Det är alltid småhandlare och aktörer långt ute i periferin som "råkar illa ut" när det handlar om honom.

Rekommenderad läsning: "Varför hoppar inte Josefsson på nån stor kille?" - en krönika av Guillou :)

/Johan

Bra inlägg! Jag har alltid kännt just så när jag sett Janne Josefssons program. Jan Guillou skriver där i artikeln ( från 2003 ) om att Josefsson är bondfångare och beter sig omoraliskt mot de intervjuade ofta "små" potentaterna.

Önskar att J.Josefsson var mer nyanserad för samtidigt är ju hans sätt att belysa enskilda om än "små" medborgares / icke medborgares misslyckande i att ta ansvar viktigt.. eller? Eller har vi inte ett personligt ansvar för våra handlingar. Kan vi skylla på att vi befinner oss i en kontext som inte ger oss möjlighet att ta ansvar?

Kanske har nu Josefsson ändrat sig lite i sitt sätt. Åtminstone halvtunga makthavare är ju intresserade av att diskutera med honom vilket de ju skulle kunna avstå om de tyckte att hans teknik medförde stor risk för den avslöjandeteknik Guillou skriver om.

Jag är själv mer en strukturalist där jag anser oss vara på sätt och vis offer för samhällets strukturer. Det är inte lätt att alltid handla rätt och ta sitt ansvar.

Därför måste samhället förändras i riktning så att det blir lättare för fotografer att göra sitt jobb ordentligt och på så sätt att de inte som i detta fall är i vägen för andra.

Jag utgår alltså från att personen som fotograferade i kyrkan var en utsänd fotograf inte en privat marodör.

Detta ansvar har anser jag varje enskild fotograf och de som organsiserar fotograferna tillsammans.

Johan
 
hansen2 skrev:
Hmmm, det är nog just precis det han är. Blanda inte ihop mod med J Josefsson. Det är alltid småhandlare och aktörer långt ute i periferin som "råkar illa ut" när det handlar om honom.

Rekommenderad läsning: "Varför hoppar inte Josefsson på nån stor kille?" - en krönika av Guillou :)

/Johan

Du har kanske rätt i en del av det du skriver. Janne har kanske ett särskilt stort behov av att vara "den store journalisten" och han kanske rent av har Guillou-komplex, vad vet jag men icke destomindre så har han gjort en del riktigt bra saker vid sidan av en ganska lång rad riktigt usla jobb som helt missar målet. Tycker nedanstående citat stämmer rätt bra. Det var därför jag skrev "Vad man än tycker om Janne (Josefson då)", rädd eller inte.

Citat ur medskickad länks läsarkommentarer:

Av David Eskilsson

"Tycker att Janne Josefsson gör sig skyldig till två sorters reportage. Antingen sätter han rökare i krysset eller också är bollen skyhögt över ribban. Några mellanting ges icke. Tycker att Jehovas vittnereportaget var en rökare i krysset och den om det omhändertagna barnet var en miss som hette duga."

Jag och min fru (som är barnavårdsutredare) både såg och blev väldigt upprörd över hans framfart på "sossejalen" när han försökte hänga någon stackars försagd socialsekreterare eller om det var socialchef. Klockrent över både mål och staket.

Däremot var det mycket modigt, nödvändigt och lovvärt att avslöja och hänga ut dessa invandrarledda företag och bemanningsorganisationer som idkar rovdrift på andra rättslösa svagare invandrargrupper. Det är lika modigt, nödvändigt och lovvärt att i samma sammanhang avslöja de "fina respekterade" "svenska" företag och varumärken som anlitar dessa företag för att själva slippa hålla i denna skitiga hantering och ändå inte missa något av de fördelar som den illojala konkurrensen kan erbjuda. Guillou raljerar ofta om att man jagar "svartskallarna" (han använder just det ordet flitigt) och låter de stora killarna komma undan, så jag tror det är naturligt att den gode Guillou aldrig skulle gräva i Jannes J:s skit, eftersom han redan avfört den som ointressant från dagordningen.

Janne J har inte heller ryggat som en massa andra journalister att lyfta på mattan och kolla vad de verkligt usla krypen har för sig även om de är små och ligger längst in under mattan. Jag minns exv. de x-jugoslaver som fortsatte kvittera ut sin döda släktings bidrag eller om det var pension eller den som fortsatte plocka ut bidrag för någon gammal släkting som flyttat tillbaka till Jugoslavien och där levde i stor fattigdom medan släktingarna fortsatte plocka ut hennes pengar i Sverige. Det var faktiskt rätt modigt och i högsta grad nödvändigt för att torka bort det filter som i det längsta fått ledande socialdemokrater, Försäkringskassan och andra inblandade myndigheter och allmänheten att vägra se verkligheten som den också kan se ut "under mattan".

Det finns en stor rädsla bland journalister att ge sig på invandrarbrottslighet. Risken finns just att man stämplas för att skita i de stora killarna och bara sparka på de som redan ligger eller kanske ännu värre - att stämplas som rasist. Mycket passerar säkert av det skälet trots att de flesta invandrare säkert inser att hela välfärdssystemts legitimitet hotar att ifrågasättas av myglarnas framfart.

Till sist journalister: Janne skulle väl inte ha de scoop han har om andra mer politiskt korrekta journalister gjorde sina jobb! Jag tycker övriga journalister och fotografer som jobbar i dagspress och på TV ska sluta förfasa sig över Jannes härjningar och istället börja gräva lite själva istället. Han kan härja för att väldigt få andra vill eller vågar göra det han gör. Så ut då och gör det ni ska på ett bättre sätt än Janne. Vad är problemet? Vad beträffar Jan Guillou så har han gått sina ökenvandringar i mellanösternträsket istället till och från och han är ju dokumenterat ogin när det gäller att dela med sig av rampljuset. Han har ju senast visat korten i den lätt bisarra och magsura kommentaren över Stig Larssons postuma författarframgångar (märk väl på annat förlag än Pirat!). Ingen brukar väl sälja mer än Jan eller ...

Minns rivaliteten mellan de två tupparna och även om de säkert var vänner också ett tag, Guillou och Göran Skytte på AB.
Själv glömmer jag aldrig TV reporterns fråga till Göran Skytte: "Du Göran som är Sveriges näst bäste journalist ....". Det blev tyst i en evighet (kanske 5-10 sekunder) innan Skytte sväljer betet (han kunde bara inte avstå) och säjer sen på bred skånska "Veem e bettre?". Jag vet inte men det kanske är speciellt svårt för journalister att acceptera andra journalisters framgångar ...?

Janne J behövs, men han borde lyssna på Guillous råd att man aldrig bör skriva nåt elakt om någon när man själv är arg. Janne J är ofta arg och det får man inte vara i Sverige om man ska bli tagen på allvar i de fina salongerna.
 
Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh skrev:
Du har kanske rätt i en del av det du skriver. Janne har kanske ett särskilt stort behov av att vara "den store journalisten" och han kanske rent av har Guillou-komplex, vad vet jag men icke destomindre så har han gjort en del riktigt bra saker vid sidan av en ganska lång rad riktigt usla jobb som helt missar målet. Tycker nedanstående citat stämmer rätt bra. Det var därför jag skrev "Vad man än tycker om Janne (Josefson då)", rädd eller inte.

Gör en Josefsson och klipper lite i ditt inlägg ;)

Skämt åsido ...

Problemet med Josefsson är att han är ohederlig. Titt som tätt vittnar offer och vittnen om att det både skarvats fiskt och dragits ifrån när JJ gått loss i klipprummet.
Jag är dock på det klara med att han t.o.m kan ha rätt ibland, men när detta sker kan jag som tittare inte alltid avgöra. Jag satt nästan alltid med tanken "Hur gick det till egentligen?" när jag sett hans program (av just den anledningen har jag slutat se Uppdrag granskning men också Kalla Fakta mfl). Därmed har han förbrukat sin plats inom samhälls- och faktaredaktionerna. Han hade dock inte varit något problem alls om han sorterat inom SVT Nöje.

Edit: Josefsson behövs, enligt min mening, inte alls! Jag hoppas tv-bolagen sorterar bort honom och hans gelikar eller förpassar dem till underhållningssektionen.

/Johan
 
Det blir ju ett stort problem om man börjar ifrågasätta hederligheten och motiven bakom reportagen, då kan man inte längre lite på något han säger. Det spiller förstås över på alla andra som jobbar i branchen också, liksom idrottare som dopar sig förstör imagen för alla som är rena.
 
lennart o kenneth

Ni upprörs över mitt "oseriösa" inlägg om fotografers ofrihet och tycker att det är otäckt med anspelning på 40-talet.

Jag ville bara belysa att diskusionen håller på att tappa tråden. Istället för att lösa problemet med fotografer som inte känner något ansvar utan bara gör sitt job b går ni som katter kring het gröt.

Säg istället för att dra liknelser om fackföreningsuppstarten och ärorika fotografiska segrar vad som görs eller bör göras? Eller tog den diskusionen slut i och med att vi fick reda på att det finns tysta kameror och att konsertarrangören borde ta sitt ansvar och ha regler.

Det är lätt att sitta bakom skrivbordet och säga hur duktig man är och hur hög moral man har.

Jag tycker fortfarande att människor som utför saker på uppdrag och lägger ansvaret på uppdragsgivaren är skit. Håller ni inte med principiellt?

Jag menar oavsett stress, lön och hot om våld så kan man inte sätta sig över någon annan för egen vinnings skull.

Rent krasst. Om man riskerar att förlora jobbet.. So what! Ha lite råg i ryggen som de som byggde Sverige hade. När man skyddar sig bakom argument som att man har lån att betala och barn att försörja är man kortsiktig och i viss mån egoistisk.

Och allt detta är väldigt lätt att skriva bakom skärmen.

Sabotage - från sabot = träsko - behövs då och då för att arbetsgivaren skall fatta även om det är en sen åtgärd och kanske otidsenlig. Men för varje dag som går i Svedala ökar risken för just sånt och vi är snart tillbaks på demokratisk stenålder.

Johan
 
hansen2 skrev:
Gör en Josefsson och klipper lite i ditt inlägg ;)

Skämt åsido ...

Problemet med Josefsson är att han är ohederlig. Titt som tätt vittnar offer och vittnen om att det både skarvats fiskt och dragits ifrån när JJ gått loss i klipprummet.
Jag är dock på det klara med att han t.o.m kan ha rätt ibland, men när detta sker kan jag som tittare inte alltid avgöra. Jag satt nästan alltid med tanken "Hur gick det till egentligen?" när jag sett hans program (av just den anledningen har jag slutat se Uppdrag granskning men också Kalla Fakta mfl). Därmed har han förbrukat sin plats inom samhälls- och faktaredaktionerna. Han hade dock inte varit något problem alls om han sorterat inom SVT Nöje.

Edit: Josefsson behövs, enligt min mening, inte alls! Jag hoppas tv-bolagen sorterar bort honom och hans gelikar eller förpassar dem till underhållningssektionen.

/Johan

Problemet är att alla journalister och redigerare redigerar sitt material av olika skäl. Problemet är att inte bara Janne J gör detta. Problemet är att vi aldrig får se hela materialet utan bara det redigerade. Problemet är också att vi är många som upplevt att journalister inte täckt en händelse såsom vi själva uppfattade den därför att vissa saker kanske klippt bort under resans gång - sånt som vi definitivt själva lagt märke till och tyckt borde varit med. Kanske klipptes det bara bort därför att det helt enkelt inte fanns plats i spalterna eller sändningstiden. I allmänhet är detta okontroversiellt men ibland uppfattas det som ohederlighet och att reportern friserar verkligheten. Sammanträffar det bortklippta (kanske rentav censurerade) med sekvenser som vissa uppfattar som viktiga för deras sak så får man säkert höra att redigeringen skett med politiska förtecken.

Jag kan inte uttala mig om Janne J skulle vara ohederlig eller ej. Men jag misstänker starkt att hans arbetarklassbakgrund och brist på polityr är det verkliga problemet för många. Sen är Janne inte alltid objektiv, men det är faktiskt inte lag på att man i ett enskilt program måste vara det. Janne har en agenda på gott och ont och sånt gillar inte alla. Saklig, opartisk och allsidig ska televsionen vara, men inte nödvändigtvis i samma program.

En del medelklass klarar helt enkelt inte av Jannes opolerade framtoning. Hans maner är just de som arbetarklassens barn/den nya medelklassen kämpat hårt för att distansera sig från med hjälp av komvux, studielån och idoga universitetsstudier sedan universiteten öppnades på 70-talet även för dessa grupper. Samma maner gör man oroligt allt för att tvätta bort från sina egna barn, trots att dessa maner kanske inte ligger mer än en generation bort d.v.s. hos de egna föräldrarna (som man kanske t.o.m. skäms lite över för deras gamla bonnighet).

Borde man verkligen låta sina barn träffa farfar så ofta egentligen när man nu aldrig lämnar åt slumpen vilken skola man ska sätta sina barn i? :) Ja, jag har gjort samma resa själv. Det är bara en generation före mig sedan det såg ut i Hälsingland som på bilden i DN igår från Ryssland där en gammal kvinna får hjälp att rösta i presidentvalet hemma i bondköket. Bedvid henne i köket står två getter fridfullt och äter ur ett par smutsiga skålar. Är det det pinsamt eller? Hon kunde väl i alla fall ha städat köket när pressen kommer på besök? Fantastiska bilder från gamla Ryssland , men de är säkert tagna av ryska fotografer fast de visas i DN (där var det nån frilansare som blev blåst på ett knäck igen), för det är väl inga svenska som bryr sig om Ryssland!

Det är nog tur att de flesta barn älskar sina gamla far- och morföräldrar trots deras gamla bond- och arbetarklassmaner. Är det dom som är Jannes publik tro?
 
Senast ändrad:
De flesta journalister liksom forskare m.m kritiserar gärna varandra för att om möjligt överglänsa den andre. Jan G är inte bättre än Janne J när det gäller att i kraft av hela Tv team ge sig på andra. Jag G höll et program på 70 talet i TV där det gällde att fria en dömd för mordbrand i Arlöv. Åklagaren satt ensam och skulle försvara sitt handlande och Jan G med ela TV teamet grillade honom. Mordbrännaren blev frikänd och han och hans avkomma har figurerat i pressen många gånger sedan dess med bl.a flera mord. Mediatrycket blev den gången det begav sig på 70 talet så stort att domen revs upp fast han på goda grunder var dömd. Jan G är säkert stolt idag över att ha kört samma race som Janne J gör nu. Jag kände denna åklagare som tyvärr inte längre finns i bland oss.
 
Redigering är inget problem i sig så länge man behåller huvudsakligt innehåll och inte framställer människor eller deras uttalanden på ett felaktigt sätt.
Problemet med JJ (och flera med honom) är att man brister på det här området. Det är viktigare med tittarsiffror.

Hans eventuella bakgrund eller klassresa ser jag som ointressant - en lögn smakar lika illa i blåställ som i frack.

JJ's typ av journalistik hör hemma inom nöjesindustrin. Eller ta t.ex påannonserna för det snarlika Kalla fakta där man u t l o v a r avslöjanden. På så sätt har man bundit ris åt egen rygg och är tvungna att ha något smaskigt till nästa sändning. Förr eller senare kommer man börja tumma på sanningen. Dessvärre är det sällan journalister vågar granska varandra varpå det är snudd på riskfritt att slarva och hitta på.
Titta bara hur det gick för TV4's "Drevet". Redan i premiärprogrammet hade man fejkat ett inslag.

Avslöjarkulten i kombination med ngn form av Robin Hood-patos är förödande för den seriösa samhällsjournalistiken.

/Johan
 
Anders Östberg skrev:
Det blir ju ett stort problem om man börjar ifrågasätta hederligheten och motiven bakom reportagen, då kan man inte längre lite på något han säger. Det spiller förstås över på alla andra som jobbar i branchen också, liksom idrottare som dopar sig förstör imagen för alla som är rena.

"Man ska inte tro varenda bov om gott" som min gamle far brukar säja (det är väl nåt gammal bonnigt helsingeordspråk) :)

Det är inte fel att använda Laswell's formel för masskommunikations analys nån gång ibland om man blir mistänksam:

"Vem - säjer vad - i vilket forum - till vem - med vilken effekt (eller syfte)"

För press kan den analysen anpassas enligt nedan, där Vem?/Who? ersätts med följande frågor som exempel:

* who owns this newspaper?
* what are their aims?
* what are their political allegiances?
* do they attempt to set the editorial policy?
* does the fact that they are a republican account for the newspaper's repeated attacks on the Royal Family?
* are they subject to any kind of legal constraints?
* how does the editor decide what to put in the paper?
 
Re: lennart o kenneth

ojkooj skrev:
Ni upprörs över mitt "oseriösa" inlägg om fotografers ofrihet och tycker att det är otäckt med anspelning på 40-talet.

Jag ville bara belysa att diskusionen håller på att tappa tråden. Istället för att lösa problemet med fotografer som inte känner något ansvar utan bara gör sitt jobb går ni som katter kring het gröt.

Säg istället för att dra liknelser om fackföreningsuppstarten och ärorika fotografiska segrar vad som görs eller bör göras? Eller tog den diskusionen slut i och med att vi fick reda på att det finns tysta kameror och att konsertarrangören borde ta sitt ansvar och ha regler.

Det är lätt att sitta bakom skrivbordet och säga hur duktig man är och hur hög moral man har.

Jag tycker fortfarande att människor som utför saker på uppdrag och lägger ansvaret på uppdragsgivaren är skit. Håller ni inte med principiellt?

Jag menar oavsett stress, lön och hot om våld så kan man inte sätta sig över någon annan för egen vinnings skull.

Rent krasst. Om man riskerar att förlora jobbet.. So what! Ha lite råg i ryggen som de som byggde Sverige hade. När man skyddar sig bakom argument som att man har lån att betala och barn att försörja är man kortsiktig och i viss mån egoistisk.

Och allt detta är väldigt lätt att skriva bakom skärmen.

Sabotage - från sabot = träsko - behövs då och då för att arbetsgivaren skall fatta även om det är en sen åtgärd och kanske otidsenlig. Men för varje dag som går i Svedala ökar risken för just sånt och vi är snart tillbaks på demokratisk stenålder.

Johan

Som jag tidigare skrivit så tar jag personligen inte längre uppdrag som strider mot mina principer, eller läs gärna etisk/moraliska uppfattning. Jag har personligen redan tagit kampen och utför den fortfarande. Och jag personligen skyller inte på uppdragsgivaren. När jag fått uppdragen samt accepterat dem är det upp till mig själv att hantera uppdragen på ett sådant sätt att jag inte hamnar i samvetskonflikt med mig själv eller stör andra människor (typ det numera kända "kyrkofridsbrottet" du Johan råkade ut för.

Jag är en fotograf/skribent med registrerad firma, men med ett långt förflutet som anställd.
Drog mig ur och blev min egen för att bättre kunna styra mina jobb/uppdrag.

En anställd fotografs bevakningslista för en helg då han/hon är ensam kan vara extremt hård beroende på att den just är en skrivbordsprodukt. Och jag hyser medlidande med dem som p g a tidsbrist inte hinner utföra uppdrag så bra som de har ambitionen att göra. Jag tycker synd om dem som p g a dagens kärva klimat på arbetsmarknaden i mediabranschen inte vågar ta en diskussion med de som lägger ut uppdragslistan. Arbetsbelastningen till trots är det ingen ursäkt för att uppträda som "kyrkofotografen".

Jag sade faktiskt upp mig en gång p g a en konflikt med arbetsgivaren beroende på för många uppdrag plus ett för mig generande uppdrag.

När jag kom hem den kvällen var det en jävligt kluven känsla. Du säger att det inte är en ursäkt att barn ska försörjas för att inte säga upp sig och kallar det egoism. Till syvende och sist är i princip allt man gör egoistiskt. Om en mördare pekar med pistolen på en av mina döttrar och jag slänger mig och tar kulan istället så är det också en egoistisk handling. Har inget med hjältemod att göra. En instinkt att skydda sin avkomma. Nåväl arbetsgivaren och jag hade en bra diskussion som följd av att jag sade upp mig och jag slapp sätta familjen i knipa. Men det var en uppslitande tid.

Nåväl, när (om) du själv säger upp dig i en liknande situtation och smakat på känslan på vad det innebär att förklara för barnen och din sjukliga fru (så var det i mitt fall) varför de måste ställa upp på min idealistiska uppsägning och de pressetiska ideal jag har så är du välkommen att återigen bemöta mitt inlägg. Tro mig, jag förstår dem som väljer att inte säga upp sig. Mitt råd till dem är att ta en diskussion med arbetsledningen till att börja med.

Däremot ursäktar det inget klantigt uppförande på uppdragen.

Ang liknelser om fackföreningsuppstarten. Min farbror dog vid elva års ålder av benröta eftersom disponenten på bruket inte ville kosta på att skicka "syndikalistjävelns" avkomma till lasarettet 2 mil därifrån. Per definition var det isåfall lika egoistiskt av min farfar att fortsätta kampen. Fanns ju inget att förlora egentligen.

Diskussionen tog inte slut med "tysta" kameror. Vi är nu inne i en förlängning av diskussionen.

Menar du att vi strikt ska hålla oss till den störde kyrkobesökaren Johan Gerles problematik med en slusk till fotograf så har ett otal förslag lagts fram på tråden.

Däremot diskuterar jag gärna sista delen i ditt inlägg, för det är egentligen huvudfrågan. Har själv varnat för en "demokratisk stenålder".

Då blir diskussionen genast intressantare eftersom tråden ingår i lag, moral och etik.
M a o är sabotage etiskt, moraliskt befogat? Bör bli en mycket intressant diskussion.

Mvh/Lennart
 
Fläsk-Tarzan skrev:
De flesta journalister liksom forskare m.m kritiserar gärna varandra för att om möjligt överglänsa den andre. Jan G är inte bättre än Janne J när det gäller att i kraft av hela Tv team ge sig på andra. Jag G höll et program på 70 talet i TV där det gällde att fria en dömd för mordbrand i Arlöv. Åklagaren satt ensam och skulle försvara sitt handlande och Jan G med ela TV teamet grillade honom. Mordbrännaren blev frikänd och han och hans avkomma har figurerat i pressen många gånger sedan dess med bl.a flera mord. Mediatrycket blev den gången det begav sig på 70 talet så stort att domen revs upp fast han på goda grunder var dömd. Jan G är säkert stolt idag över att ha kört samma race som Janne J gör nu. Jag kände denna åklagare som tyvärr inte längre finns i bland oss.

Ja det är lite så jag känner också. Likheterna i professionell bana är ibland slående men Jan G är inte som Jan J. Jan G vet precis hur han ska uppföra sig i precis alla sammanhang. När han bryter konventionerna ibland så har han full kontroll (för det har Jan G alltid) men det har inte alltid Janne J och det är både hans stora tillgång (han är aldrig hämmad) och förbannelse. Janne J har aldrig fått den solida överklassuppfostran som Jan G fått. De har levt och vuxit upp i fullständigt olika världar. Den stora paradoxen att de trots detta ofta är så väldigt lika. Jan G och många med honom med likartad bakgrund radikaliserades som nån sorts fadersuppror och blev precis det som deras fäder avskydde - radikala socialister och kommunister. Janne Josefson behövde inte radikaliseras av dessa skäl utan hamnade i samma hörna mer av födsel och uppväxterfarenheter. Jag vet inte vad som är jobbigast men som resultat har båda begåvats med väldigt laddade egon som det verkar näst intill omöjligt att stoppa. Är det något jag ibland frågar mig är om det viktigaste för dessa herrar är att smickra sina egon eller upplysa allmänheten om samhällets avigsidor.

Så är det istället så att Janne Josefsson föraktas/ringaktas (välj själv) för den han är snarare än det han gör och att Jan Guillou höjs till skyarna för att creme de la creme alltid hamnar överst - att det alltid görs skillnad på skit och bräckkorv i slutet?
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Så är det istället så att Janne Josefsson föraktas/ringaktas (välj själv) för den han är snarare än det han gör och att Jan Guillou höjs till skyarna för att creme de la creme alltid hamnar överst - att det alltid görs skillnad på skit och bräckkorv i slutet?

Jag tror inte ovanstående har med saken att göra alls. Istället flyttas fokus från hans "journalistik" till något helt annat, en klassfråga. Skulle JJ's arbetarbakgrund vara avgörande för hur man bedömmer hans insats? För mig är det helt ointressant.

/Johan
 
Sten-Åke Sändh skrev:
[...] så har han full kontroll (för det har Jan G alltid)
Så länge Guillou själv styr händelserna så har han full kontroll, men om han placeras i ett sammanhang som har själv inte styr så kan han bli rätt ställd om något inträffar som han inte har förutsett eller planerat för.

Jag minns ett teveprogram där Guillou och en juridikprofessor utfrågades av en programledare om en nyligen avkunnad dom. De båda hade inte samma uppfattning om det riktiga i domen, men till skillnad från Guillou hade professorn ordentligt på fötterna för sin argumentation. Guillou såg lite spak ut.
 
hansen2 skrev:
Jag tror inte ovanstående har med saken att göra alls. Istället flyttas fokus från hans "journalistik" till något helt annat, en klassfråga. Skulle JJ's arbetarbakgrund vara avgörande för hur man bedömmer hans insats? För mig är det helt ointressant.

/Johan

För mig är hans bakgrund också av underordnad betydelse (dock inte utan betydelse för det förklarar en del av hans beteenden och dolda agendor) men jag förstår verkligen de som retar sig på Janne J för jag tycker också att han är för mycket ibland! Problemet är att Janne J syns i rutan och då är det mycket viktigt (kanske lika viktigt) både hur man ser ut och hur man säjer det man säjer , som vad man säjer. Det spelar stor roll eftersom det säkert räcker för en del att se Janne J i rutan för att avfärda det han har att säja redan innan han öppnat munnen. Janne J är kontroversiell och det är han av flera skäl en ett.
 
Senast ändrad:
PMD skrev:
Så länge Guillou själv styr händelserna så har han full kontroll, men om han placeras i ett sammanhang som har själv inte styr så kan han bli rätt ställd om något inträffar som han inte har förutsett eller planerat för.

Jag minns ett teveprogram där Guillou och en juridikprofessor utfrågades av en programledare om en nyligen avkunnad dom. De båda hade inte samma uppfattning om det riktiga i domen, men till skillnad från Guillou hade professorn ordentligt på fötterna för sin argumentation. Guillou såg lite spak ut.

Visst, men det tillhör ovanligheterna. Han kanske börjar tappa greppet på gamla dar. Han deltog ju i "På spåret" och gjorde väl ingen större succe´på den allmänbildningens arena som det är. Han kanske terapitränade i att inte vara bäst offentligt.
 
Re: lennart o kenneth

ojkooj skrev:
Jag tycker fortfarande att människor som utför saker på uppdrag och lägger ansvaret på uppdragsgivaren är skit. Håller ni inte med principiellt?

Jag tappar i alla fall lusten att diskutera principerna när du i samma andetag kallar mig för "skit". Det är inte särskilt bra ur en psykologisk synvinkel.
Men om vi ska se din princip som riktig och som norm, då innebär det att du dömer ut hela arbetsmiljölagen, för den den säger att arbetet ska anpassas efter arbetstagaren - inte tvärtom.


Jag menar oavsett stress, lön och hot om våld så kan man inte sätta sig över någon annan för egen vinnings skull.

Rent krasst. Om man riskerar att förlora jobbet.. So what! Ha lite råg i ryggen som de som byggde Sverige hade. När man skyddar sig bakom argument som att man har lån att betala och barn att försörja är man kortsiktig och i viss mån egoistisk.


Prata inte med mig om att ha råg i ryggen. På mitt "första" jobb där jag vikarie klagade jag på chefen inför övrig personal om en del missförhållanden som rådde på redaktionen, varav vederbörande var ansvarig för en hel del av dessa. Bland annat klagade jag på min närmaste arbetsledare som jag tyckte inte höll måttet.
Det innebar senare att jag inte fick förlängt och fick flytta tio gånger så långt från flickvännen. Prata inte med mig om att ha råg i ryggen. Jag tror inte att du vet ett skit om vad du pratar om.
Det är så jävla lätt att prata om principer, men att leva efter de egna är betydligt svårare. Och jag tror inte att du alls lever efter dina egna, men snacka går ju.

"Kortsiktig och egoistisk om man vill försörja sina barn". Nä, nu tror jag att jag hört det mesta...
45 dagars karens från a-kassan om man säger upp sig är okända realiteter för dig, tycks det.
 
Naturlag?

Är det så att alla lite längre trådar här på FS till sist är dömda att spåra ur i nån form av personangreppsspiral? Trötthetssyndrom?

Det som annars varit så bra med den här tråden är ju just att det varit en ovanligt kul och bra diskussion och bra stämning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.