ANNONS
Annons

respektera tystnaden

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag bara skummat igenom diskussionen så jag kan ha missat något men eftersom jag fotograferar en hel del musik, såväl jazz som klassiskt, så känner jag igen "typen" som Gerle talar om i inledningen och saken är att ett sånt beteende inte bara stör publik utan riskerar även att störa musikerna vilket är respektlöst. Jag tycker beteendet snarare tyder på lathet än på ambition, för har man ambition så försöker man sätta sig in i situationen. Jag har sett ett exempel där det under en lågmäld, känslosam jazzkonsert trängde sig fram en fotograf med klarröd, prasslande gtx-jacka och ställde sig någon meter framför sångerskan och skymde publiken för att ta närbilder vilket var uppenbart störande. Personligen tycker jag det är ett respektlöst beteende men samtidigt även ett kontraproduktivt beteende för en själv om man har för avsikt att fotografera fler konserter och därför försöker jag själv smälta in så gott det går, smyger runt och fotograferar ffa under kraftigare partier då kameran inte hörs och aldrig några långa serier. Jag är rätt övertygad om att det är ett betydligt bättre sätt att få bra bilder än att vara bufflig och inte visa respekt för musiker och publik.
 
Den här tråden är ju ett riktigt guldkorn på FS!

Tyvärr kan jag inte berika den med något annat än en bild som får symbolisera vad det ibland handlar om.

Tagen med en Leica M8 från höften, där fick jag in lite tekniksnack i tråden. Men det var faktiskt en utmaning att ta bilden, de här grabbarna hade tre patrullerande vakter som bevakade rättigheterna.

Disclaimer: Jag är urusel på engelska, men jag tror att det var något där som man inte fick fotografera.
 

Bilagor

  • nppp643.jpg
    nppp643.jpg
    87.3 KB · Visningar: 345
Sten-Åke Sändh skrev:
Det kan fotografer och journalister glömma. Ni går inte att jämställa med ett besök av rörmokaren eller killen som ska fixa persiennerna i vardagsrummet.

Ett besök av dessa ser nog de flesta som odelat positivt eftersom de faktisk är där för att ställa nånting till rätta. Detsamma är långtifrån lika självklart när en fotograf eller journalist dyker upp. Då kommer de flest att krypa ner i värnet och osäkra pistolerna.

På tal om att uttrycka sig drastiskt:):) "ner i värnet och osäkra pistolerna".

Börjar undra hur pass mycket erfarenhet du har av fältarbete, livet på en redaktion, frilansarbete och människors reaktioner. Tycker du ibland gör väldigt träffsäkra iakttagelser blandade med antaganden.

Vi kan ju börja mer skämtsamt: Att jämföra besök av hantverkare med besök av representanter för journalistkåren är ju ett präktigt stolpskott i retoriken. Jämförelsen har ingen förankring i det vanliga livet. Det är ju allmänt känt att hantverkare a l d r i g kommer. :):)

För det andra: Varför gör du distinktion mellan fotograf och journalist? Är journalisten den skrivande? Vad är då fotografen, redigeraren, nattredaktören, nyhetschefen, chefredaktören, redaktionssekreteraren?

Enligt nomenklaturen är alla journalister. Ett reportageteam benämns skribent resp fotograf eller helt enkelt journalister.

Tycker du jag är petig? Jomen, det är nämligen så att göra distinktionen är detsamma som att skriva att fotografen inte är journalist. I folks medvetande fastnar den distinktionen så illa att de inte ser fotografen som journalist. Dessutom finns det många journalister som både skriver och plåtar.

Och alla journalister lyder under samma lagar i sitt yrkesutövande. Alla kan granskas och fällas/frias av PO. Alla kan drabbas av sanktioner.

En bild av en kvinna i siluett och oidentifierbar för att skydda hennes integritet eftersom hon själv kontaktat tidningen för att berätta hur det känns att bli våldtagen kanske anses som oberättigad, men siluettbilden är tagen på platsen våldtäkten skedde.

Hon välkomnade reportageteamet eftersom det för henne var ett sätt att få ut lite av sin ångest och var jättenöjd med reportaget. (Kanske mer än om hantverkarn kommit och pillrat med persiennerna). Kom t o m en blombukett från henne till redaktionen. Så långt allt gott och väl.
Tesen om att folk, även i utsatta situationer ibland välkomnar pressen är därmed bevisad.

Men sedan kan det gå åt h-e! Tidningen ingår kanske i en koncern med 7 andra tidningar på olika orter och har rätt att utnyttja samma bildbank.

I stridens hetta innan deadline hittar nattchefen på grannblaskan bilden och ser en "genrébild" i den tidigare tagna bilden. "Bra, anonym kvinna, funkar bra som illustration till artikeln om kvinnliga prostituerade som använder droger för att stå ut". Bilden publiceras med bildtext följd av " Arkivbild. Kvinnan på bilden har inget samband med artikeln. Foto:gdhferje hhdjddjd" eller vad nu fotografen hette.

Kvinnan får syn på artikeln och bryter ihop. Är hon nu utpekad som prostituerad missbrukare också?
Ja, hon känner så därför att hon är så intimt förknippad med bilden. Självklart ser hon namnet på fotografen och minns honom/henne som någon hon skänkt ett förtroende som hon känner har missbrukats å det grövsta. Lika självklart är det att hon tror att det är den fotograferande journalisten som publicerat bilden.

Det spelar ingen roll hur förbannad upphovsmannen till bilden blir. De 7 tidningarna i koncernen har det avtalet. Det är en fara med att vara anställd fotojournalist. Men även som frilansare kan TU:s rekommendationer gälla: har du själv kommit på reportaget och sålt bilden har du all rätt att begära upprättelse, men har du gjort jobbet på tidningens uppdrag och inte skrivit något avtal innan eller angivit det i faktura om du är egen rörelsidkare som har fullständig copyright på bilden så anses du bara ha s k ideell copyright till bilden. Finns en lång text om detta, men det gäller att kontrollera sin överenskommelser och ha dem skriftliga för att skydda sina bilder och även förtroendet som yrkesutövare.

Kör man med raka puckar så kontaktar givetvis nattchefen dig innan bilden publiceras, men så här illa kan det gå.

Det är därför som detta ämne är så oändligt mycket större än bara en fotografs uppträdande. Han eller hon är bara första länken i en kedja. Någon annan skriver bildtexten, redigeraren sätter rubriken, en tredje arkiverar bilden o s v.

Men det är första länken som får ta konsekvensen i tappat förtroende. Och efterföljande kollegor till honom eller henne nästa gång kvinnan och hennes anhöriga/vänner kommer i kontakt med pressen.

Allt är väldigt komplext. Det är därför det är så oerhört viktigt att upphovsmannarätten verkligen följs, att det blir smärtsamma påföljder för de som bryter mot den. Förr var den mer kontrollerbar. Nu råder rena anarkin med tanke på Internet.

Nu har vi hamnat långt från kyrkbänkarna. Men det finns fler exempel: varför inte översiktsbilden över salutorget. Bland en massa människor lyckas en representant för migrationsverket upptäcka en människa som gått under jorden på annan ort med sin familj för att slippa utvisning.

Slutligen: Det här med att neka uppdrag. Man ingår som antälld i ett lag. Sverige styrs av riksdag och regering samt antagna lagar. Folket är ett också ett samlat team.

Det finns lagar i det här landet jag tycker oerhört illa om. Ska jag inte efterleva dem i alla fall?

Jag tycker inte om nuvarande regering efter en del "sparkapådensomliggerreformer" som den genomfört. Ska jag fly utomlands för att ha rent samvete då? Eller ska jag underordna mig demokratin? Eller ska jag bara ställa mig utanför samhället. Drastisk jämförelse? kanske, men samma principer. Sanningen är nog den att de flesta knyter näven i skam och håller käft. Isynnerhet på sina arbetsplatser hur illa de än tycker om ledningen och dess ideér. I bästa fall försöker de få andra jobb.

Och här kan jag ge hel fucking media en känga: Det skrivs/pratas/visas alldeles för lite om det samhälle vi har idag där snart bara rika personer har en anständig frihet, där unga tjejer begår självmord medan kvällsblaskorna ägnar sig åt skriverier om gårdagens såpopera.

Vad kan lilla jag göra åt det? Jo, jag försöker sälja mina reportage som slår lite mot det samhället. Men jag måste för att kunna göra det uppehålla livhanken genom att deltaga i Mediasverige som det ser ut idag.

Vill inte gärna leva efter devisen: "I tjänsten känner jag ingen sa livgardisten och red omkull mor sin". Pressen kan göra oerhört mycket gott också och är för många fortfarande den sista utposten när de blivit illa behandlade. Tyvärr är media stadd i en negativ förvandling. Men jag kan inte ställa mig utanför samhället som en drop-out utan får försöka påverka så gott jag kan inifrån.

Lennart
 
dJb skrev:
Nu har jag bara skummat igenom diskussionen så jag kan ha missat något men eftersom jag fotograferar en hel del musik, såväl jazz som klassiskt, så känner jag igen "typen" som Gerle talar om i inledningen och saken är att ett sånt beteende inte bara stör publik utan riskerar även att störa musikerna vilket är respektlöst. Jag tycker beteendet snarare tyder på lathet än på ambition, för har man ambition så försöker man sätta sig in i situationen. Jag har sett ett exempel där det under en lågmäld, känslosam jazzkonsert trängde sig fram en fotograf med klarröd, prasslande gtx-jacka och ställde sig någon meter framför sångerskan och skymde publiken för att ta närbilder vilket var uppenbart störande. Personligen tycker jag det är ett respektlöst beteende men samtidigt även ett kontraproduktivt beteende för en själv om man har för avsikt att fotografera fler konserter och därför försöker jag själv smälta in så gott det går, smyger runt och fotograferar ffa under kraftigare partier då kameran inte hörs och aldrig några långa serier. Jag är rätt övertygad om att det är ett betydligt bättre sätt att få bra bilder än att vara bufflig och inte visa respekt för musiker och publik.

Det är ju din bedömning och vem säger att du har rätt eller att alla delar den? Jag kan förvisso tycka som du men inser att alla kanske inte ser det så.

Som exempel kan nämnas Jens Assur som enligt vissa inte uppfattas som särskilt sympatisk när han är ute på jobb. Själv gissar jag på att han skulle beskriva sig själv som fokuserad. Men jag har i egentligen ingen aning. Kontentan är att folk arbetar olika och beroende vilket tidsperspektiv man har. Jobbar jag på egna projekt kan jag ta mig tiden att ta det lungt, men är det åt tidningen finns det alltid en deadline. Oftast en timme innan alla andra eftersom bildtexter ska skrivas, folk vill veta hur stor bild de kan göra och de vill också gå hem i vanlig tid utan att behöva lämna över det till nattpersonalen.

Men visst, vissa är smidigare än andra. Men jag har svårt för att bli särskilt upprörd över att nån inte beter sig så som jag skulle vilja.

Mvh
Maverick
 
Tomasz skrev:
Den här tråden är ju ett riktigt guldkorn på FS!

Tyvärr kan jag inte berika den med något annat än en bild som får symbolisera vad det ibland handlar om.

Tagen med en Leica M8 från höften, där fick jag in lite tekniksnack i tråden. Men det var faktiskt en utmaning att ta bilden, de här grabbarna hade tre patrullerande vakter som bevakade rättigheterna.

Disclaimer: Jag är urusel på engelska, men jag tror att det var något där som man inte fick fotografera.

Fast jag är helt övertygad om att om man pratar med ansvariga först så är det inte så stora problem att få fotografera.

Som jag skrev tidigare så har jag fått fota fler skyddsobjekt än jag kan komma ihåg.

Mvh
Maverick
 
Tomasz skrev:
Disclaimer: Jag är urusel på engelska, men jag tror att det var något där som man inte fick fotografera.
Det är ju inte alldeles självklart att de som satt upp skylten har rätt att förbjuda fotografering därifrån du tog bilden.

Dessutom står det ju faktiskt inte att fotografering är förbjuden. Skylten vädjar om att man inte ska ta bilder.

Var tog du bilden?
 
Photocon skrev:
På tal om att uttrycka sig drastiskt:):) "ner i värnet och osäkra pistolerna".

Börjar undra hur pass mycket erfarenhet du har av fältarbete, livet på en redaktion, frilansarbete och människors reaktioner. Tycker du ibland gör väldigt träffsäkra iakttagelser blandade med antaganden.

Vi kan ju börja mer skämtsamt: Att jämföra besök av hantverkare med besök av representanter för journalistkåren är ju ett präktigt stolpskott i retoriken. Jämförelsen har ingen förankring i det vanliga livet. Det är ju allmänt känt att hantverkare a l d r i g kommer. :):)

För det andra: Varför gör du distinktion mellan fotograf och journalist? Är journalisten den skrivande? Vad är då fotografen, redigeraren, nattredaktören, nyhetschefen, chefredaktören, redaktionssekreteraren?

Enligt nomenklaturen är alla journalister. Ett reportageteam benämns skribent resp fotograf eller helt enkelt journalister.

Tycker du jag är petig? Jomen, det är nämligen så att göra distinktionen är detsamma som att skriva att fotografen inte är journalist. I folks medvetande fastnar den distinktionen så illa att de inte ser fotografen som journalist. Dessutom finns det många journalister som både skriver och plåtar.

Och alla journalister lyder under samma lagar i sitt yrkesutövande. Alla kan granskas och fällas/frias av PO. Alla kan drabbas av sanktioner.

En bild av en kvinna i siluett och oidentifierbar för att skydda hennes integritet eftersom hon själv kontaktat tidningen för att berätta hur det känns att bli våldtagen kanske anses som oberättigad, men siluettbilden är tagen på platsen våldtäkten skedde.

Hon välkomnade reportageteamet eftersom det för henne var ett sätt att få ut lite av sin ångest och var jättenöjd med reportaget. (Kanske mer än om hantverkarn kommit och pillrat med persiennerna). Kom t o m en blombukett från henne till redaktionen. Så långt allt gott och väl.
Tesen om att folk, även i utsatta situationer ibland välkomnar pressen är därmed bevisad.

Men sedan kan det gå åt h-e! Tidningen ingår kanske i en koncern med 7 andra tidningar på olika orter och har rätt att utnyttja samma bildbank.

I stridens hetta innan deadline hittar nattchefen på grannblaskan bilden och ser en "genrébild" i den tidigare tagna bilden. "Bra, anonym kvinna, funkar bra som illustration till artikeln om kvinnliga prostituerade som använder droger för att stå ut". Bilden publiceras med bildtext följd av " Arkivbild. Kvinnan på bilden har inget samband med artikeln. Foto:gdhferje hhdjddjd" eller vad nu fotografen hette.

Kvinnan får syn på artikeln och bryter ihop. Är hon nu utpekad som prostituerad missbrukare också?
Ja, hon känner så därför att hon är så intimt förknippad med bilden. Självklart ser hon namnet på fotografen och minns honom/henne som någon hon skänkt ett förtroende som hon känner har missbrukats å det grövsta. Lika självklart är det att hon tror att det är den fotograferande journalisten som publicerat bilden.

Det spelar ingen roll hur förbannad upphovsmannen till bilden blir. De 7 tidningarna i koncernen har det avtalet. Det är en fara med att vara anställd fotojournalist. Men även som frilansare kan TU:s rekommendationer gälla: har du själv kommit på reportaget och sålt bilden har du all rätt att begära upprättelse, men har du gjort jobbet på tidningens uppdrag och inte skrivit något avtal innan eller angivit det i faktura om du är egen rörelsidkare som har fullständig copyright på bilden så anses du bara ha s k ideell copyright till bilden. Finns en lång text om detta, men det gäller att kontrollera sin överenskommelser och ha dem skriftliga för att skydda sina bilder och även förtroendet som yrkesutövare.

Kör man med raka puckar så kontaktar givetvis nattchefen dig innan bilden publiceras, men så här illa kan det gå.

Det är därför som detta ämne är så oändligt mycket större än bara en fotografs uppträdande. Han eller hon är bara första länken i en kedja. Någon annan skriver bildtexten, redigeraren sätter rubriken, en tredje arkiverar bilden o s v.

Men det är första länken som får ta konsekvensen i tappat förtroende. Och efterföljande kollegor till honom eller henne nästa gång kvinnan och hennes anhöriga/vänner kommer i kontakt med pressen.

Allt är väldigt komplext. Det är därför det är så oerhört viktigt att upphovsmannarätten verkligen följs, att det blir smärtsamma påföljder för de som bryter mot den. Förr var den mer kontrollerbar. Nu råder rena anarkin med tanke på Internet.

Nu har vi hamnat långt från kyrkbänkarna. Men det finns fler exempel: varför inte översiktsbilden över salutorget. Bland en massa människor lyckas en representant för migrationsverket upptäcka en människa som gått under jorden på annan ort med sin familj för att slippa utvisning.

Slutligen: Det här med att neka uppdrag. Man ingår som antälld i ett lag. Sverige styrs av riksdag och regering samt antagna lagar. Folket är ett också ett samlat team.

Det finns lagar i det här landet jag tycker oerhört illa om. Ska jag inte efterleva dem i alla fall?

Jag tycker inte om nuvarande regering efter en del "sparkapådensomliggerreformer" som den genomfört. Ska jag fly utomlands för att ha rent samvete då? Eller ska jag underordna mig demokratin? Eller ska jag bara ställa mig utanför samhället. Drastisk jämförelse? kanske, men samma principer. Sanningen är nog den att de flesta knyter näven i skam och håller käft. Isynnerhet på sina arbetsplatser hur illa de än tycker om ledningen och dess ideér. I bästa fall försöker de få andra jobb.

Och här kan jag ge hel fucking media en känga: Det skrivs/pratas/visas alldeles för lite om det samhälle vi har idag där snart bara rika personer har en anständig frihet, där unga tjejer begår självmord medan kvällsblaskorna ägnar sig åt skriverier om gårdagens såpopera.

Vad kan lilla jag göra åt det? Jo, jag försöker sälja mina reportage som slår lite mot det samhället. Men jag måste för att kunna göra det uppehålla livhanken genom att deltaga i Mediasverige som det ser ut idag.

Vill inte gärna leva efter devisen: "I tjänsten känner jag ingen sa livgardisten och red omkull mor sin". Pressen kan göra oerhört mycket gott också och är för många fortfarande den sista utposten när de blivit illa behandlade. Tyvärr är media stadd i en negativ förvandling. Men jag kan inte ställa mig utanför samhället som en drop-out utan får försöka påverka så gott jag kan inifrån.

Lennart

Längre än jag brukar skriva ibland men verkligen ett bra, suveränt skrivet och tankeväckande bidrag (speciellt hur fel det kan gå trots att intentionerna faktiskt är goda - oj oj oj) och bitvis jäkligt roligt dessutom mitt i tragiken. Ja jäklar vilket stolpskott jag fick till. Visst har du helt rätt, inte fan kommer hantverkaren och då har man väl inget att jämföra fotografen med :). 1-0 till dig och fotografen!

Om du undrar vad jag vet om tidningredaktioner, tidningar och människors reaktioner på fotografer och journalister så är det så att jag jobbat på flera tidningar som inhyrd tekniker. Jag har byggt silkscreenmaskiner som man trycker allt från långtradarsläp, textil, kretskort och reklam samt breder mackor med i stor skala (ja det är sant). Jag har jobbat i tryckeriet på gamla Åhlen & Åkerlund som bl.a. tryckte herrtidningar och Vecko Revyn, så jag har läst mycket skit på nattskiften där jag jobbade på sommarloven.

Jag var varit med om att bygga om DN/Expressens tryckpressar från boktryck till s.k. direktlito (offset plåtar direkt mot papper istället mot gummirullar) i Marieberg när slutstriden stod mellan grafikerna, GPK och DN/Expressen. Jag jobbade med tillverkning av roterande häftmaskiner för stortryckerier och falsmaskiner som viker tidningar. Jag har varit i en del tidningshus som inte längre finns kvar.

Jag har dock aldrig jobbat professionellt som fotograf eller journalist även om jag faktiskt kan skriva och har skrivit några artiklar främst i skolsammanhang eftersom jag också varit adjunkt/ lärare. Jag har dessutom recencerat en doktorsavhandling om föregångarteknik till fotografi (som tidningsillustrationsteknik (Xylografi (ändträgravyr av buxbomträ med kopparstickverktyg)) eftersom jag är intresserad av histroria i alla former och inte mist teknikhistoria.

Du får förlåta mig för att jag inte har koll på gränsdragningen mellan tidningsvärldens olika professioner nu för tiden (som du ibland klumpar ihop som journalister allihop och ibland inte). 70-talet var en otroligt turbulent tid på tidningarna inte minst för grafikerna som fick sparken men även för övriga journalister som fick ta över deras jobb också. Om ni vill läsa en lysande skildring av den kampen så läs Sture Rings "Typerna och draken". Den beskriver grafikenas siste strid.

Fotograferat har jag sedan 1960-talets mitt, då jag fick en Zeiss Icon Contina som min pappa ropade in på Auktionsverket. Sedan 1970 var jag backpacker till och från på flera resor på båda sidorna om fronterna i mellanöstern och jag har varit i både Afganistan och Kashmir flera gånger på vägen till Indien, samt i Laos under slutskedet av inbördeskriget där. I Afghanistan hamnade jag mitt i den blodiga kommunistiska revolutionen 1978. Till Uganda kom jag 1986 en månad efter att inbördeskriget där tog slut. Jag har gjort fem resor till Afrika (Kenya, Tanzania, Uganda och Etiopien) och ett par till Syd-Amerika. Så jag stöder mig på dessa erfarenheter under 15 ganska omtumlande år när det gäller villkoren för fotografering.

Jag har lärt mig att fråga först innan jag tar en bild för jag vet att det kan gå helt åt helvete på en bråkdel av en sekund om man tar upp en kamera oombedd vid fel tillfälle, men jag vet också att man måste komma riktigt nära om man skulle få en bra bild, särskilt då när jag bara hade ett 40mm och ett 100mm objektiv att luta mig mot. Men det jag hade var all tid i världen och det är nog den stora skillnaden mellan då och nu.
 
AFE skrev:
Som tur är har de flesta faktiskt inte så mycket emot journalister, vare sig det är skrivande eller fotograferande dylika.

Det finns nog minst lika många rötägg bland rörmokare som bland fotografer. De allra flesta journalisterna är seriösa och arbetar inte för skvallerpressen. Jag undrar varför en del här tycker så illa om pressfolk ...

Därför att vi har läst, sett och hört så otroligt mycket skit under alltför många år. Det är tyvärr inte alltid en fördel med lång exponeringstid.
 
Jag har jobbat på tidning, på den journalistiska sidan. På tidningen jobbade en massa människor som höll på med tryck och allehanda teknik. En del av de människorna hade alkoholproblem och var ibland ganska otrevliga att ha att göra med. En del av de leverantörer som jobbade med tryckarna var också ganska otrevliga.

En massa tryckare, eller folk som jobbar med liknande, beter sig illa. Det är min slutsats! I och för sig var jag väldigt sällan i tryckeriet som fotograf/journalist, men det var ju samma branch/företag, så jag har ganska bra koll.
 
AFE skrev:
Jag har jobbat på tidning, på den journalistiska sidan. På tidningen jobbade en massa människor som höll på med tryck och allehanda teknik. En del av de människorna hade alkoholproblem och var ibland ganska otrevliga att ha att göra med. En del av de leverantörer som jobbade med tryckarna var också ganska otrevliga.

En massa tryckare, eller folk som jobbar med liknande, beter sig illa. Det är min slutsats! I och för sig var jag väldigt sällan i tryckeriet som fotograf/journalist, men det var ju samma branch/företag, så jag har ganska bra koll.

Detta har nog ändrats idag både i tryckeriet och på redaktionerna precis som på byggarbetsplatser. Det ställs mycket högre krav på folk idag än på 70-talet exv. Det söps mycket på DN/Expressen vid denna tid, det är sant. Sant är också att alla kategorier drack. När vi skulle flytta en reprokamera och öppnade dörren till mörkrummet stod en kille där inne i rummet och halsade en kvarting (han var journalist).

De som hade det sämsta jobben i tryckeriet drack mest. De tvättade maskinerna och hade gratis tillgång även till toulen och var ständigt lite groggy. Vid jultid när jag var där och jobbade med ett system för automatisk indragning av pappersbana i tryckverken så hörde man ropen: "Grabbar, det är lucköppning", skalla i tryckeriet. Så mycket kan jag ju säga att det inte handlade om adventskalendern, utan istället om att samlas runt en kvarting vid ett av skåpen i omklädningsrummet (som självfallet hade luckan som skulle öppnas).

I tidningsvärlden så är väl arketypen för en alkoholist snarast en alkoholiserat reporter och och inte någon nere i "tryckargrottan" (dom har väl aldrig någon brytt sig om). Det fanns väl inte en tidning på den tiden som inte låg i anslutning till en "pressbar" med generösa öppettider. Läste en bok av Denise Mina om tidningsvärlden i Skottland och även där finns det gott om alkoholiserade journalister och pressbaren är även där navet kring vilket mycket kretsar. Inte ett ord om folket i "grottan".

Jag vet inte hur det är idag, men jag skulle bli förvånad om man kan hålla på idag som man gjorde då "på den gamla goda alkoholtoleranta tiden). Jag har känt flera som jobbat på de stora tidningarna i Stockholm som vittnat om stor tolerans kring personalens alkoholproblem men som också sett problem med detta eftersom folk kunnat hålla på ganska länge med sitt missbruk eftersom det då varit OK att ta sig en time out och komma tillbaka när man blivit "upp patchad" lite på nån "tork". De hade kanske mått bättre av att någon tagit atg i problemet på allvar istället.

Jag tror f.ö. inte yrkesvalet har nån större korrelation med om folk är benägna att visa dåligt ölsinne eller inte. Men det är fullt möjligt att det var roligare att vara packad i pressbaren istället för i "grottan" eller i omklädningsrummet.
 
Sten-Åke...

...det du skrev var klargörande på många punkter. jag tror faktiskt att vi är överens om det mesta men har haft lite olika utkiksplatser att betrakta den komplexa processen ifrån.

Så den delen av diskussionen kan vi lägga åt sidan.

Ang din bakgrund kan jag bara säga att efter deadline (min alltså. Innan tidningen sattes de veckor jag jobbade kväll) tillbringade jag mycket tid med att koppla av ute hos de som monterade sidorna innan sidorna gick till repro och därefter till tryck.

Bland de som jobbade där träffade jag människor som var så underbart klarsynta att de skulle suttit på nattredaktionen istället. Bra kompisar också. Några av de äldsta hade varit med så länge att de sysslat med blysättning och kunde läsa spegelvänt.

De yngre typograferna är idag redigerare på redaktionen eftersom deras sysslor försvann med tiden. Eller också miste de helt enkelt jobbet.

Så jag vill nog framhålla min personliga erfarenhet att min blaska jobbade som en helhet. Det fanns en fysisk vägg mellan redaktionen och sätteriet, men ingen psykisk.

Vi visste inte i detalj vad våra olika sysslor gick ut på men vi hade full respekt och utbyte av varandras erfarenheter. Och vi visste nog alla vad resultatet blev om vi klantade oss.

Till Anders F Eriksson vill jag nog skriva att du måste haft en väldig otur med personalen på den tekniska sidan.

Själv är jag uppvuxen på en tidning. Bodde precis ovanför stora tryckpressen på Södermanlands Nyheter i Nyköping. Kunde inte somna förrän pressens trygga dunkande gick igång. Redaktionen låg dörr i dörr med där familjen bodde. Pappa var redaktionssekreterare och reporter. Så snart jag lärde mig gå vandrade jag omkring i hela bygget. var helt fascinerad av sättmaskinerna, tryckpressen, knyckte blybitar från sättarna och på redaktionen knattrade teleprintrarna. Överst i kåken låg fotolabbet och där häckade jag från 4 års ålder. Sen fick jag åka ut med tidningsbilen som distribuerade blaskan till olika ställen runt om Nyköping. Jag har garanterat trycksvärta i blodet.

Men till saken: har aldrig mött häftigare och vänligare människor än de som jobbade på den tekniska sidan. jag har enorm respekt för deras kunnande.

Nåväl 1 jag flyttade och blev smålänning och efter ett antal år som verkstadsmekaniker och lite andra yrken ropade väl trycksvärtan i blodet på mig och jag blev journalist. Men jag tror att jag lika gärna kunde blivit typograf. Att vistas på en tidning var som att komma hem för mig.

Nåväl 2, plåtandet tog väl överhanden. Hade man från fem års ålder fått lära sig att framkalla filmer, testa Rolleiflexkameror (under strikt överinsennde) och kopiera bilder så var jag väl fast för just det yrket.

Det är för att jag upplever en tidning som "hemma" som jag så gärna vill att pressen ska ta tillbaks sin riktiga funktion som "tredje statsmakten" och inte syssla med sådan skit man gör idag. Det finns undantag, självklart.

En tidning är något fint för mig. Därför blir jag så ledsen när skrivande eller fotograferande journalister gör sådana klumpiga övertramp och förstör tilltron till branschen.

Jag skulle kunna skriva en hel roman om detta, men jag tror ni fattar att jag på inget vis vill ta "kyrkomarodörer" i försvar.

Men jag försäkrar er alla om att majoriteten av journalisterna verkligen vill göra ett bra jobb och uppfylla sin plikt mot läsare och de människor de skriver om, plåtar och intervjuar.

Tyvärr kan ju inte alla se det inifrån.

Datoriseringen och Internet har dessutom öppnat upp en utveckling som vi bara t r o r har hunnit långt vad gäller media. jag är övertygad om att vi bara sett början av början ännu. Problemen kommer att bli än mer komplexa än idag.

Lennart

PS. Alkoholism var under 60 och 70-talet en utpräglad yrkessjukdom inom stora delar av journalistkåren. Finns givetvis siffror på detta i branschen. Tekniska personalen var mycket nyktrare på det hela taget. DS
 
Senast ändrad:
Jag har ingen dålig erfarenhet av tryckare - jag drar dem bara över samma kam som journalisterna dras över, enligt en del.
 
Re: Sten-Åke...

Photocon skrev:
...det du skrev var klargörande på många punkter. jag tror faktiskt att vi är överens om det mesta men har haft lite olika utkiksplatser att betrakta den komplexa processen ifrån.

Så den delen av diskussionen kan vi lägga åt sidan.

Ang din bakgrund kan jag bara säga att efter deadline (min alltså. Innan tidningen sattes de veckor jag jobbade kväll) tillbringade jag mycket tid med att koppla av ute hos de som monterade sidorna innan sidorna gick till repro och därefter till tryck.

Bland de som jobbade där träffade jag människor som var så underbart klarsynta att de skulle suttit på nattredaktionen istället. Bra kompisar också. Några av de äldsta hade varit med så länge att de sysslat med blysättning och kunde läsa spegelvänt.

De yngre typograferna är idag redigerare på redaktionen eftersom deras sysslor försvann med tiden. Eller också miste de helt enkelt jobbet.

Så jag vill nog framhålla min personliga erfarenhet att min blaska jobbade som en helhet. Det fanns en fysisk vägg mellan redaktionen och sätteriet, men ingen psykisk.

Vi visste inte i detalj vad våra olika sysslor gick ut på men vi hade full respekt och utbyte av varandras erfarenheter. Och vi visste nog alla vad resultatet blev om vi klantade oss.

Till Anders F Eriksson vill jag nog skriva att du måste haft en väldig otur med personalen på den tekniska sidan.

Själv är jag uppvuxen på en tidning. Bodde precis ovanför stora tryckpressen på Södermanlands Nyheter i Nyköping. Kunde inte somna förrän pressens trygga dunkande gick igång. Redaktionen låg dörr i dörr med där familjen bodde. Pappa var redaktionssekreterare och reporter. Så snart jag lärde mig gå vandrade jag omkring i hela bygget. var helt fascinerad av sättmaskinerna, tryckpressen, knyckte blybitar från sättarna och på redaktionen knattrade teleprintrarna. Överst i kåken låg fotolabbet och där häckade jag från 4 års ålder. Sen fick jag åka ut med tidningsbilen som distribuerade blaskan till olika ställen runt om Nyköping. Jag har garanterat trycksvärta i blodet.

Men till saken: har aldrig mött häftigare och vänligare människor än de som jobbade på den tekniska sidan. jag har enorm respekt för deras kunnande.

Nåväl 1 jag flyttade och blev smålänning och efter ett antal år som verkstadsmekaniker och lite andra yrken ropade väl trycksvärtan i blodet på mig och jag blev journalist. Men jag tror att jag lika gärna kunde blivit typograf. Att vistas på en tidning var som att komma hem för mig.

Nåväl 2, plåtandet tog väl överhanden. Hade man från fem års ålder fått lära sig att framkalla filmer, testa Rolleiflexkameror (under strikt överinsennde) och kopiera bilder så var jag väl fast för just det yrket.

Det är för att jag upplever en tidning som "hemma" som jag så gärna vill att pressen ska ta tillbaks sin riktiga funktion som "tredje statsmakten" och inte syssla med sådan skit man gör idag. Det finns undantag, självklart.

En tidning är något fint för mig. Därför blir jag så ledsen när skrivande eller fotograferande journalister gör sådana klumpiga övertramp och förstör tilltron till branschen.

Jag skulle kunna skriva en hel roman om detta, men jag tror ni fattar att jag på inget vis vill ta "kyrkomarodörer" i försvar.

Men jag försäkrar er alla om att majoriteten av journalisterna verkligen vill göra ett bra jobb och uppfylla sin plikt mot läsare och de människor de skriver om, plåtar och intervjuar.

Tyvärr kan ju inte alla se det inifrån.

Datoriseringen och Internet har dessutom öppnat upp en utveckling som vi bara t r o r har hunnit långt vad gäller media. jag är övertygad om att vi bara sett början av början ännu. Problemen kommer att bli än mer komplexa än idag.

Lennart

PS. Alkoholism var under 60 och 70-talet en utpräglad yrkessjukdom inom stora delar av journalistkåren. Finns givetvis siffror på detta i branschen. Tekniska personalen var mycket nyktrare på det hela taget. DS

Grafikerna på de stora dagstidningarna tillhörde ju den verkliga arbetararistokratin. De jobbade med språket och var ofta enormt allmänbildade. De läste ju konkurrenternas tidningar också! Det var heller inte speciellt förvånande att de bjöd en så hårdnackad kamp som de gjorde. Ingen annan arbetargrupp var bättre organiserad. Deras taktik var även den begåvad. Kvällstidningsgrafikerna var aldrig som deras konkurrenter i England under samma tid teknikfientliga. De krävde bara att få göra samma jobb som tidigare fast med den nya tekniken. Att det inte blev så berodde nog till stor del på att tidningarna verkligen betämde sig för att krossa grafikerna makt.

Men dagstidningsgrafikerna var kanske för egoistiska för deras eget bästa. De hade stor makt och utövade den ofta i konflikter. Det behövdes ju inte mer än att nån kom åt tidningsbanan vid "rätt" tidpunkt, så missades tidningflyget till Gotland exv. Kvällstidningsgrafikerna kunde med hjälp av sin maktställning driva upp sina egna löner mer än vad som var nyttigt för dem på lång sikt och produkttionskostnaderna i Sverige ledde ju till att veckotidningstryckandet flyttade utomlands under denna tid till Finland och Ungern om jag inte missminner mig.
 
Re: Sten-Åke...

Photocon skrev:
...det du skrev var klargörande på många punkter. jag tror faktiskt att vi är överens om det mesta men har haft lite olika utkiksplatser att betrakta den komplexa processen ifrån.....

.....En tidning är något fint för mig. Därför blir jag så ledsen när skrivande eller fotograferande journalister gör sådana klumpiga övertramp och förstör tilltron till branschen.

Jag skulle kunna skriva en hel roman om detta, men jag tror ni fattar att jag på inget vis vill ta "kyrkomarodörer" i försvar.

Men jag försäkrar er alla om att majoriteten av journalisterna verkligen vill göra ett bra jobb och uppfylla sin plikt mot läsare och de människor de skriver om, plåtar och intervjuar.

S

Vi är nog helt överens. Vilken häftig bakgrund! Har man vaggats till sömns av en Heidelberg eller vad det nu var så kan man väl inte annat än bli journalist. Fantastiskt, ditt yrkesval var ju "kittat" och klart redan som spermie!

Jag vill bara betona ett par saker. Jag tror för det första att det är en himmelsvid skillnad mellan små landsorttidningar och exv. de stora kvällstidningarna som alltmer fyllts av traditionellt veckotidningsmaterial men till skillnad från veckotidningarna kommer ut var dag. På mindre tidningar gör man heller ofta ingen skillnad på fotografer och journalister då en man ofta får ta på sig båda sysslorna. Den specialisering som kan finnas på en stor tidning finns kanske inte. Jag har oftast haft med stora tidningar att göra.

Jag vet också att många fotografer/journalister försöker göra ett bra jobb och det ligger säkert en hel del i att en del av allmänhetens frustration i mötet med pressen har sitt ursprung i att man försökt använda pressen för sina egna syften men sen märkt att man faktiskt inte kunnat kontrollera processen. Klassikern är väl artister som vill att pressen hjälper dem med karriären men som sen blir sura när den inte skriver bara om det artisterna i fråga vill, utan kanske om den del mindre smickrande saker också.

Idag verkar folks antipatier mot fotografer och journalister i stort stå på individuell grund. Man chockas och förfasas över missbruket av kändisar som bl.a. Britney Spears och prinsessan Diana där förföljelsen helt fått löpa amok. Jag och de som växte upp under "Kalla kriget", Sovjetdiktaturen och invasionen av Ungern och Tjeckoslovakien, fascismen i Francos Spanien och Portugal, VietNam-kriget samt militärdiktaturernas Uruguay, Chile, Argentina samt inte minst med Geijer- och IB-affären och Palmemordet inte att förglömma, lärde oss att inte lita på allt som "står i bladet". Vi frågar oss fortfarande alltid "Vem säjer vad åt vem och med vilket syfte". Källkritiken sitter i ryggmärgen i mitt fall också efter historiestudier i källkritik. Idag är en sån hållning inte självklar.

Dagens unga drar ingen lans mot våldtäkten på Irak som hela västvärldens ungdom gjorde för VietNam. Vietnamserna var snövita som Rödluvan men så dagens ögon inte på irakierna - rät eller fel. Det känns nästan som om man tycker irakierna får skylla sig lite själva när de inte tog sig samman och slängde ut Saddam Hussein på egen hand. Just engagemanget för VietNam skolade emellertid en hel generation svenska ungdomar (främst 40-talisterna men även i viss mån 50-talisterna) i hur man utövar kollektivt inflytande och det är väl hemligheten med det stora inflytande som just 40-talisterna haft som generation vid sidan att de också är fler än andra generationer. 40-talisterna fasas nu ut i strid ström och om det kommer nog att öka den negativa individfokuseringen i pressen återstår att se. Miljöproblemen kanske till slut väcker t.o.m. även de mest hängivna individualisterna. Fan vet, "När röker från fabriken når direktörens hatt, då får vi en miljödebatt", som de sjung på 70-talet.

Idag är ideologierna verkligen döda även om de dödförklarats många årtionden tidigare av Herbert Tingsten bl.a. Kanske är det det som är förklaringen till det låga intresset för många samhällsproblem idag. Det är väl inte bara jag som saknar en verklig debatt idag.
 
AFE skrev:
Jag har ingen dålig erfarenhet av tryckare - jag drar dem bara över samma kam som journalisterna dras över, enligt en del.

Jo, jag förstår det. Ibland är det på sin plats att spetsa till saker och företeelser genom att kategorisera. Dessvärre gör det bara att gruppen man katogoriserar sluter sig samman och skapar en kåranda som inte är av godo i slutändan.

I sanningens namn brukar jag själv kategorisera för att skoja till/spetsa till saker. Men det är inte alltid så lyckat.

Det har ju skapat en massa förutfattade meningar om yrkesgrupper och etniska grupper.

"Polisen tog mig för fortkörning idag på en ofarlig raksträcka. De behövde väl pengar. Vafan fanns dem när det var inbrott hos grannen"

"Kommunalarbetare behöver ingen svettrem i mössan"

" Invandrare tänder brasor på vardagsrumsgolvet och håller djur inomhus i våningarna"

" Förtidspensionärer väljer att lyfta bidrag istället för att jobba (=fuskare trots att de är starkt arbetshandikappade o inget annat vill än att vara normalt arbetsföra)"

"Politiker tänker bara på sitt eget bästa o skiter i folket"

" Tjänstemän sitter bara på sina bakar medan vi arbetare drar in pengarna"

Den sk allmänna uppfattningen gör att de seriösa människorna inom varje grupp "ger upp" och inte gör så mycket för att ändra schablonbilderna.

Lennart
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.