Sten-Åke Sändh skrev:
Jag tycker att din frågeställning är onödigt drastisk och uppgiven. Det kan väl inte vara det enda alternativet att begära sitt avsked om man beordras att utföra ett jobb som strider mot ens egen uppfattning om vad som är OK. Man kan faktiskt ta en fajt också. Om fler gjorde det skulle de och vi alla dessutom må väldigt mycket bättre. Det finns ju faktiskt en del exempel på att reportage som gjorts av tidningarna slagit tillbaka på dem själva.
Om en tidning ställer sig bakom en journalistik som är i otakt med läsarna så kommer tidningen att straffas för detta ekonomiskt. Man kan inte skriva vad skit som helst - inte ens i en skittidning och det kan man diskutera med sin uppdragsgivare vare sig man är fast anställd eller frilans. Sen att arbetsgivaren alltid har sista ordet är en annan sak. Om man inte tar denna diskussion kommer vi ju aldrig att se någon positiv utveckling i detta. Då återstår bara intressenas bittra kamp - fotograferna och journalisterna mot allmänheten - ekonomiska egenintressena mot integriteten.
Det är djupt olyckligt om man ser sig tvingad att acceptera vilka uppdrag som helst för att man sitter i en ekonomisk rävsax. Det är ingen bra situation för varken tidningen eller fotografen/journalisten. Jag antar att den leder till djupt självförakt och permanent störd självkänsla om situationen permanentas. Även en fotograf vill väl känna sig lite stolt över det han gör. Jag undrar hur Bingo känner sig efter helgens artikel, om han nu läst den. Äh, han är nog med Hugh i United Bluff och "bygger sitt varumärke".
Jag skrev ju att det var ett tillspetsat exempel!
Däremot är verkligheten sådan att man, efter att tackat nej till ett antal uppdrag så ringer ite uppdragsgivaren längre och efterfrågar ens tjänster.
Som anställd på en tidning tar man alltid en fajt om det är ett uppdrag som strider mot ens samvete. Och personligen tackar jag alltid nej om uppdraget känns samvetsbelastande. Jag har lagt ned stor tid på att föra en dialog med mina uppdragsgivare vilka typer av uppdrag jag utför så själv råkar jag inte så illa ut.
Har inget att invända mot dina tankar alls. Däremot skildrar jag hur det ser ut i verkligheten.
Det står alltid någon "fotokåt" och knackar på och gladerligen tar de uppdragen ingen annan vill ta. Därtill till dumpade priser. "Allmänhetens bilder" via mobiltelefon är ännu så länge inget större problem, men det har skett övertramp.
Om du tittar på min profilsida står där klart o tydligt att jag inte jagar nya uppdragsgivare så mycket utan vårdar dem jag har istället. Beror på att vi redan haft diskussionen du efterlyser och blivit överens.
Jag står för mina bilder helt och fullt. Och en av orsakerna till att jag efter 20 års anställning blev frilans var just att jag ville styra mitt eget bildtagande efter eget samvete och huvud.
Har trampat i blod på olycksplatser, känt lukten av innebrända människor och boskap och varit med om att bildmässigt skildra samhällets olycksbarn, blivit knivhotad, omkullslagen, fått hagelsalvor efter mig till den grad att jag till sist fick mardrömmar.
Så Sten-Åke, jag har redan gjort mitt val: Jag lever fattigare men mer harmoniskt idag. Tilläggas bör att det efter de första anställningsåren inte var jag som var orsaken till misstänksamheten mot pressfotografer och därmed mot mig. Det hade flera "kolleger" sett till innan. Men jag gjorde mina misstag också.
Men visa mig en människa som är så filantropiskt lagd att de ALLTID ifrågasätter/nekar en arbetsgivares/uppdragsgivares order i dagens hårda mediaklimat där fler och fler sägs upp. När du hittat den personen som säger sig alltid göra så så har du garanterat hittat en lögnare.
Det finns alltid någon annan som är villig att lyfta bödelsyxan när du själv nekar.
Människan har en osviklig förmåga att aldrig lära sig av historien. Tyvärr! Annars håller jag med dig om att det borde vara allas vår plikt, oavsett yrke, att lyssna till våra hjärtan och hjärnor, och protestera för att ändra på eländet.
Tyvärr så räcker det med en katt bland hermelinerna på en arbetsplats för att söndring ska uppstå.
Jag är inne på Fredriks linje. Han verkar besitta både kunskap, engagemang och empati.
Lennart