Per Dahlgren
Aktiv medlem
Det verkar som trådskaparen vill ha snabb tillgång till kameran när den hänger med. Då är i princip alla spegellösa och kompaktkameror värdelösa. De bygger på att skärmen är igång och med den igång går batteriet slut på ingen tid. En DSLR kan vara igång flera dagar utan att batteriet dör då den den drar mycket lite ström och sparkar igång direkt när man trycker på avtryckaren.
Skall kameran vara redo att ta bilder direkt när man lyfter upp den hade jag tittat på en liten kompakt DSLR som Nikon D5500 med ett 18-55VR. Den väger inte mer än ett Fuji-system och har lika stor sensor. Med en 35/1.8 får man ett riktigt kompakt system och ljusstyrka också.
Uppstartstiden är i alla fall inget problem med min Panasonic Lumix GX7. Jag går med den i handen och petar på ON-knappen och den är redo att trycka av långt innan jag ens hinner få upp kameran till ögat. Har läst att uppstartstiden är ca 0.5 sekunder och det verkar stämma. Vet inte hur det är med GM5 men jag hade en GM1 tidigare och jag upplevde inget problem där heller.
Batteritiden är förstås sämre men jag brukar kunna klämma ut 400 bilder på ett batteri i alla fall och ett extra litet batteri väger inte mycket. Och även om jag hade haft en vanlig DSLR med spegel som tar 1000+ bilder så hade jag nog ändå tagit med ett extra batteri, slut tar det ju i alla fall någon gång och det är garanterat vid fel tillfälle...
Kan förresten inte annat än rekommendera micro 4/3 systemet. Passar i alla fall mig men det beror helt på vad som efterfrågas.