Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resekamera som ger wow

Produkter
(logga in för att koppla)
Har man små händer är GM5:an nog ett bra val, funderade på att skaffa en själv men den kändes lite för liten i handen. Den finns dessutom i rött vilket får den att se ut som en leksak, något som kan vara en fördel i vissa situationer. Hade dock nog hellre valt skarpa fasta brännvidder som t.ex Panasonic 25/1.4 framför den hopfällbara standardzoomen.

Jag har och har haft flera GM-kameror och jag har problem att hitta handskar som passar, men just GM är så lätta att lära sig att med lite träning så går det hur bra som helst att ratta dom med 11+ händer.
Det krävs en del användning innan en kamera avslöjar sin inre hemligheter.

Tack tack för alla goda råd. Var och klämde på lite kameror idag, en kompaktkamera känns kanske inte helt som rätt väg, eller? (svårt att få samma känsla som att snabbt kasta upp D300:an och damma iväg 10 snabba bilder mot något som händer)

Efter lite funderade tänker jag nog sälja av några av objektiven till D300:an då jag inte använder dem längre. Har två gamla Sigma 18-50/2.8 och 50-150/2.8 som jag inte använt på flera år, före bildstabilisering var standard. Eller man kanske inte får något för dem längre (som den gamla Pentax 645 som bara är kul för det är analogt)

Tittade på XE2, GM5 och ett par andra jag inte kommer ihåg nu och det känns som att ett kompaktare system än D300an men som ger samma känsla är den väg jag vill gå. om det nu går.

Uppskattar att så många tar sig tid och ge sina synpunkter, för vem vill göra felköp...

G5, G80, XE2,XT1 eller XT10 verkar vara det jag ska kolla närmare på, eller?

Något tillbehör eller objektiv jag ska undvika i min planering?

Budget helst inom 5 till 10k, men kan kanske utökas till det dubbla om jag pantar burkarna i garaget.
En Fuji X-T10 har jag, bästa köpet jag gjort. Fuji gör grymt bra linser och systemet känns smart hela vägen. Ny med 18-55 kitzoom(som jag inte provat men fått väldigt bra betyg) går på 10 000 + att cashback dealen gäller hela augusti om jag inte minns fel.

För samma pris kan du istället få en 35/2.0, 27mm pannkakan lockar också men ska vara optiskt sämre.

Jag har och har haft flera GM-kameror och jag har problem att hitta handskar som passar, men just GM är så lätta att lära sig att med lite träning så går det hur bra som helst att ratta dom med 11+ händer.
Det krävs en del användning innan en kamera avslöjar sin inre hemligheter.

Glömde tillägga att Lumix/Leica 15 mm f/ 1,8 är min favorit på GM, med bländarring och absolut toppkvalitet.

Tack tack för alla goda råd. Var och klämde på lite kameror idag, en kompaktkamera känns kanske inte helt som rätt väg, eller? (svårt att få samma känsla som att snabbt kasta upp D300:an och damma iväg 10 snabba bilder mot något som händer)?

Budget helst inom 5 till 10k, men kan kanske utökas till det dubbla om jag pantar burkarna i garaget.

Jag som tänkte att antingen D750 med 24-120/4 och ett fast 1,8 eller kanske en D500 med allzoom och ett fast 1,8 skulle kunna vara resekit. Fast det faller på budgeten :-D Och tydligen tyngden...

Skämt å sido, det skulle kunna vara mina resekit. Beror på att jag annars släpar på zoomar med bländare 2,8 och har svårt varje gång min kompakt följt med att inte tänka på skillnaden i bildkvalitet. Svårt att hitta wow (som din rubrik är).

Men Fujis nya kameror verkar kunna vara en ok kompromiss om man inte behöver bliztrande AF så håller med om tipsen där.

Det trodde jag också och skaffade därför 25:an, men blev besviken. Den lever inte upp till förväntningarna (inte mitt ex i alla fall) och vid jämförelser vinner 12-32:an ofta och slår ibland även min Olympus 2,0/12 mm......

Problemet med 12-32:an är att du har svårt att få kort skärpedjup. Kanske hade du för höga förväntningar, kanske hade du ett uselt exemplar, kan inte riktigt säga att det var något större fel på 25:an den korta tid jag lånade ett för att utvärdera GM5:an

{terigen, tack f;r all input, Bilderna var mest f;r att visa att jag brukar pl[ta hej vilt. B;rjar utkristallisera sig vad jag inte ska ha...s[ halva jobbet 'r klart. Vill g'rna ha med en kamera om jag ska fiska tuna och swordfish n'sta m[nad.

Tack f;r alla tips!! Lovar visa hur d[lig jag 'r p[ att v'lja motiv fram;ver!

{terigen, tack f;r all input, Bilderna var mest f;r att visa att jag brukar pl[ta hej vilt. B;rjar utkristallisera sig vad jag inte ska ha...s[ halva jobbet 'r klart. Vill g'rna ha med en kamera om jag ska fiska tuna och swordfish n'sta m[nad.

Tack f;r alla tips!! Lovar visa hur d[lig jag 'r p[ att v'lja motiv fram;ver!

Oki, tydligen gillar inte umlats mig..maybe my Swenglish is the way to go...

Som stillbildsfotograf som verkar vara fallet även här skulle jag personligen föreslå i första hand Fuji XT1 eller XT10 eller XE2/s som ett alternativ eller Olympus EM1 som ett annat. Gränssnittet faller mig i smaken med direktåtkomst till väsentliga funktioner och rejäla reglage ffa på XT1 och EM1.

Till Fuji kan man titta på t ex 18-135 som reseglugg med fasta objektiv för favoritbrännvidderna eller en zoomuppsättning med t ex 18-55/2,8-4 och 55-200/3,5-4,8 (tror jag fått till bländartalet rätt).
En fördel med XT1 i kombo med 18-135 är vädertötningen.

Till Olympus, där ännu motsvarande kaliber på superzoom saknas kan jag föreslå 12-40/2,8 och en telezoom. 40-150/2,8 kanske blir lite stor för vissa men är liten i det stora hela. Då hamnar man på deras amatörmodell 40-150/4-5,6 som duger som telezoom om dessa brännvidder inte är kritiska. Det finns en ypperlig 7-14/2,8 som är billig i England nu. Även i Sverige är det bra pris på 12-40. EM1 och f/2,8 zoomarna är vädertätade.

Jag plåtar mycket med Micro 4/3. Vet jag att jag ska filma, så åker Panasonic GH3 med. Wow-känsla i film, inte så mycket i stillbild. Och framförallt kan fördröjningen från avstängd till redo driva en vansinnig om man är van vid Nikons direkthet.
Panasonic GX1 med Olympus 17/1,8 och 45/1,8 är min vardagsutrustning när jag plåtar för mitt höga nöjes skull. Objektiven ger rätt mycket wow, kameran är lätt och spontan att använda. De små zoomarna 14-42 och 45-150 är kanonbra om än plastiga och ljussvaga. Jag har gjort en del jobb med den utrustningen, och det funkar såklart om det behövs, men jag blir tyvärr ofta lite besviken. Det är något med färgerna och den allmänna känslan som är svårjobbat jämfört med Nikon-filerna. Hade jag skaffat en liten reseutrustning idag, hade jag nog tittat flera gånger åt Sonys och Fujis håll, med den sensorstorlek du är van vid.

Problemet med 12-32:an är att du har svårt att få kort skärpedjup. Kanske hade du för höga förväntningar, kanske hade du ett uselt exemplar, kan inte riktigt säga att det var något större fel på 25:an den korta tid jag lånade ett för att utvärdera GM5:an

Jag tycker 25/1,7 är mycket bra för sitt pris och sin vikt.

jag kör mycket med fuji xt-1 utomlands o den är riktigt bra. Det som är fördelarna med den enligt mig är
- kameran är kul att fotografera med gillar dess analoga känsla med rattar för expo komp osv.
- den är diskret o väcker ingen uppmärksamhet utan du ser ut som en tourist som plåtar, tar man upp en Nikon d800 med 24-70 på då reagerar folk betydligt mer.
- objektiven håller fantastiskt bra klass även deras instegs zoom står i klass med nikons 24-70 2,8.
- du får ett riktigt bra utgångsvärde på filerna från kameran men skön analog känsla.
- fuji är mästare på att hantera skuggpartier såsom dom var på diatiden o vill du lyfta skuggorna så kan du göra det på ett snyggt sätt.
- storleken på kameran o objetkiven gör att du får plats med allt i en pytteliten axelsväska reser jag med nikon d800 men liknande objektiv så gäller rygga i storlek tamrac 8x.
- en sak som är riktigt nice är att du kan studera o zooma in den tagna bilden i sökaren o ser allt utan problem slut med att försöka hitta skuggig plats för att kunna se på displayen på en nikon eller canon för man ser oftast nada i solsken med dom.
- bildkvaliten är i ff klass men med snyggare utgångsvärde på bilderna.
- tack vare kamerans size så behöver man inget gitzo stativ på 1,6 kg med sig utan det funkar med en sirui t-05kx om du nöjer dig med en lägre höjd på stativet.

nackdelar
jag har alltid sagt batteri tiden men för mig är det inget problem dels så är extra batterier billiga samt dom är små har du 3-4 stycken så klarar sig dom flesta. När fujin varnar för svagt batteri går det fort inte som med tex nikon där kan du mata på rätt länge till.

ingen riktigt bra serviceställe man är bortskämd med nikon där åker man till solna lämnar in o tar ut låneprylar och kör vidare.
här är en bild från santorini den är snabbställd bara.

Men för mig är dom 3 störta skälen till att jag gärna fotar med fuji utomlands
-storleken
-bildkvaliten
- o att det är så kul med en kamera som känns som en analog kamera precis som när jag stod o körde med hasselblad x-pan o mellanformats kameror som pentax 6x7, 6x4,5 o bladare.

Bilagor

• santoriniweb.jpg
    santoriniweb.jpg
    424.6 KB · Visningar: 174
Har följt tråden med intresse, här har räknats upp ett flertal alternativ men jag tror inte jag sett Canon G9X, Canon G7X Mark II, eller Sony RX100-modellerna nämnas. Någon som har erfarenheter av dessa?

Har följt tråden med intresse, här har räknats upp ett flertal alternativ men jag tror inte jag sett Canon G9X, Canon G7X Mark II, eller Sony RX100-modellerna nämnas. Någon som har erfarenheter av dessa?

Om du följt tråden med ännu större intresse så omnämndes dessa redan i början ;).
Jag använder RX100 när jag reser lätt. Den ger bra bilder, vilket säkert de andra också gör. RAW plus att den tar bra video tycker jag är en styrka. Nu saknar jag sökare eftersom jag har första versionen. I starkt solsken får man lita på att kameran gör sitt jobb. Kontrollen är m.a.o dålig med enbart display.
Till just Santorini som nämndes ovan, som besöktes denna sommar, packade jag därför också "storkameran".

Efter en lite research så har jag plockat ihop följande:
Fuji X-E2(2015) + Fujino 35/1.4R = 9000 kr (540gr)
Fuji X100T(2014) = 11500 kr (440 gr)
Fuji XT-1(2014) + Fujino 35/1.4R eller 18-135 = 16000-18500 kr (640-940 gr)
Fuji XT10 (2016) + Fujino 35/1.4R eller 18-135 = 12000-14500 kr (520-820 gr)
Panasonic LX100(2014) zoom 24-75 6000 kr (350 gr)
Panasonic GX80 (2016) + Panasonic Leica Summilux DG 25/1,4 = 12000 kr (600 gr)
Panasonic GM5 (2015) + G Vario 12-32 (2015) = 4000 kr (300gr?)
Canon EOS M3 (2015) + Canon EF-M 22/2 = 6500 kr (460 gr)

Sammanfattningsvis kan man säga att en Fuji kostar 9000-12000 kr med en bra single lens, en Panasonice hamnar på 4000 - 12000 kr där lägre summan givetvis handlar om objektivets kvalitet. Canon hänger med på ett hörn med sin EOS M3 för 6500 kr.

Så för mellan 4000 - 12 000 kr får jag ett mindre system som inte är lika snabbt som min gamla D300 men där stilleben och natur blir lika bra som med min Nikon?

Vikten på kamera med objektiv landar då på runt 500 gr (om man räknar bort ett superzoom reseobjektiv).

I övre prisskalan ligger då Fuji XT som verkar kännas som en analog kamera(love it!) ner till GM5 som verkar vara nedre skalan på budgetspannet.

Då är frågan var man får mest "bang for the buck!"? Alla verkar kunna uppfylla kravet på "ta-med-kamera" men vilken ska man välja?

En liten jämförelse att beakta...

Att köpa en diskmaskin - vill du ha kvalitet så satsa då på en Miele (som är ful som stryk med sin 80-tals non-retro-nice design) för 15000kr. Värt att notera att man får senaste årsmodellen från flera tillverkare för halva eller en tredjedel av priset. Om man då köper ny diskmaskin vart tredje år för 5000 kr så kan man köpa tre maskiner för samma peng som Mielen inom loppet av 10 år och då får man senaste tekniken i maskinen. Så är verkligen Mielen bästa köpet? Värt att fundera på. Hade jag köpt en Miele tvättmaskin för 10 år sedan hade jag inte fått autodosering av tvättmedel och sköljmedel som idag är en fantastisk funktion. Istället hade jag haft en 10 år gammal tvättmaskin där vita plasten blivit gul med tiden och garanterat lite mer ofräsch. Det billigare alternativet kanske går sönder oftare men 3 maskiner vs 1 minskar risken för att alla maskiner pajjar ur inom loppet av 2-3 år.

Med denna lilla tanke vill jag bara sätta fokus på att bästa köp är kanske inte alltid det som vid tidpunkten för köp verkar vara bästa köpet. Ibland sker teknikutvecklingen så snabbt att det alltid blir bäst att välja en billigare lösning då du då alltid får senaste grejerna.

Ska jag tänka tvättmaskin så ska jag tydligen välja en EOS M3 eller M5 som inte är gamla och till "lågt" pris.

Ska jag gå på feel så verkar det vara en XT10 eller X-E2 för 9000-12000 kr.

Vad skulle ni välja och varför?

Tack på förhand...

jag kör mycket med fuji xt-1 utomlands o den är riktigt bra. Det som är fördelarna med den enligt mig är
- kameran är kul att fotografera med gillar dess analoga känsla med rattar för expo komp osv.
- den är diskret o väcker ingen uppmärksamhet utan du ser ut som en tourist som plåtar, tar man upp en Nikon d800 med 24-70 på då reagerar folk betydligt mer.
- objektiven håller fantastiskt bra klass även deras instegs zoom står i klass med nikons 24-70 2,8.
- du får ett riktigt bra utgångsvärde på filerna från kameran men skön analog känsla.
- fuji är mästare på att hantera skuggpartier såsom dom var på diatiden o vill du lyfta skuggorna så kan du göra det på ett snyggt sätt.
- storleken på kameran o objetkiven gör att du får plats med allt i en pytteliten axelsväska reser jag med nikon d800 men liknande objektiv så gäller rygga i storlek tamrac 8x.
- en sak som är riktigt nice är att du kan studera o zooma in den tagna bilden i sökaren o ser allt utan problem slut med att försöka hitta skuggig plats för att kunna se på displayen på en nikon eller canon för man ser oftast nada i solsken med dom.
- bildkvaliten är i ff klass men med snyggare utgångsvärde på bilderna.
- tack vare kamerans size så behöver man inget gitzo stativ på 1,6 kg med sig utan det funkar med en sirui t-05kx om du nöjer dig med en lägre höjd på stativet.

nackdelar
jag har alltid sagt batteri tiden men för mig är det inget problem dels så är extra batterier billiga samt dom är små har du 3-4 stycken så klarar sig dom flesta. När fujin varnar för svagt batteri går det fort inte som med tex nikon där kan du mata på rätt länge till.

ingen riktigt bra serviceställe man är bortskämd med nikon där åker man till solna lämnar in o tar ut låneprylar och kör vidare.
här är en bild från santorini den är snabbställd bara.

Men för mig är dom 3 störta skälen till att jag gärna fotar med fuji utomlands
-storleken
-bildkvaliten
- o att det är så kul med en kamera som känns som en analog kamera precis som när jag stod o körde med hasselblad x-pan o mellanformats kameror som pentax 6x7, 6x4,5 o bladare.

Fantastisk bild!!!

Efter en lite research så har jag plockat ihop följande:
Fuji X-E2(2015) + Fujino 35/1.4R = 9000 kr (540gr)
Fuji X100T(2014) = 11500 kr (440 gr)
Fuji XT-1(2014) + Fujino 35/1.4R eller 18-135 = 16000-18500 kr (640-940 gr)
Fuji XT10 (2016) + Fujino 35/1.4R eller 18-135 = 12000-14500 kr (520-820 gr)
Panasonic LX100(2014) zoom 24-75 6000 kr (350 gr)
Panasonic GX80 (2016) + Panasonic Leica Summilux DG 25/1,4 = 12000 kr (600 gr)
Panasonic GM5 (2015) + G Vario 12-32 (2015) = 4000 kr (300gr?)
Canon EOS M3 (2015) + Canon EF-M 22/2 = 6500 kr (460 gr)

Sammanfattningsvis kan man säga att en Fuji kostar 9000-12000 kr med en bra single lens, en Panasonice hamnar på 4000 - 12000 kr där lägre summan givetvis handlar om objektivets kvalitet. Canon hänger med på ett hörn med sin EOS M3 för 6500 kr.

Så för mellan 4000 - 12 000 kr får jag ett mindre system som inte är lika snabbt som min gamla D300 men där stilleben och natur blir lika bra som med min Nikon?

Vikten på kamera med objektiv landar då på runt 500 gr (om man räknar bort ett superzoom reseobjektiv).

I övre prisskalan ligger då Fuji XT som verkar kännas som en analog kamera(love it!) ner till GM5 som verkar vara nedre skalan på budgetspannet.

Då är frågan var man får mest "bang for the buck!"? Alla verkar kunna uppfylla kravet på "ta-med-kamera" men vilken ska man välja?

En liten jämförelse att beakta...

Att köpa en diskmaskin - vill du ha kvalitet så satsa då på en Miele (som är ful som stryk med sin 80-tals non-retro-nice design) för 15000kr. Värt att notera att man får senaste årsmodellen från flera tillverkare för halva eller en tredjedel av priset. Om man då köper ny diskmaskin vart tredje år för 5000 kr så kan man köpa tre maskiner för samma peng som Mielen inom loppet av 10 år och då får man senaste tekniken i maskinen. Så är verkligen Mielen bästa köpet? Värt att fundera på. Hade jag köpt en Miele tvättmaskin för 10 år sedan hade jag inte fått autodosering av tvättmedel och sköljmedel som idag är en fantastisk funktion. Istället hade jag haft en 10 år gammal tvättmaskin där vita plasten blivit gul med tiden och garanterat lite mer ofräsch. Det billigare alternativet kanske går sönder oftare men 3 maskiner vs 1 minskar risken för att alla maskiner pajjar ur inom loppet av 2-3 år.

Med denna lilla tanke vill jag bara sätta fokus på att bästa köp är kanske inte alltid det som vid tidpunkten för köp verkar vara bästa köpet. Ibland sker teknikutvecklingen så snabbt att det alltid blir bäst att välja en billigare lösning då du då alltid får senaste grejerna.

Ska jag tänka tvättmaskin så ska jag tydligen välja en EOS M3 eller M5 som inte är gamla och till "lågt" pris.

Ska jag gå på feel så verkar det vara en XT10 eller X-E2 för 9000-12000 kr.

Vad skulle ni välja och varför?

Tack på förhand...

Tänk på att det skall ersätta nuvarande systemkamera. Jag tror man gör bäst i att hålla dem i handen. GM serien är billig och 12-32 ganska skarp. Försök göra inställningar och det är frusterande. Tänk också på att f/3,5-5,6 inte ger så mycket att leka med på den lilla sensorn. Canons M serie ger långsam autofokus och det finns väldigt få ljusstarka objektiv - dessa består av en vidvinkel och en makro. Sätter man på EOS EF-S eller EF objektiv med adapter är storleksvinsten mot DSLR närmast förlorad. Fuji är inte Miele, jag skulle påstå att Leica är Mielen här. Tänk också på att vill man ersätta systemkameran, din DSLR, så är objektivutbud viktigt och där har Fuji ett starkt kort.

Dessutom, då vi pratar högre pris med högre prestanda - är man nöjd med t ex ett 18-55/3,5-5,6 kitglugg är det ju bra, men är man kräsen gällande bildkvalitet så kan ju denna besparing göra att fotandet blir tråkigt och då sparar mqn mest pengar på att inte köpa kamera alls. Man "behöver" nog en diskmaskin mer än man "behöver" en kamera. Om man är amatör - skall man väl fota för att det är roligt och då skall man väl ha utrustning som gör det roligt?

Skall man däremot ha ett komplement till systemkameran, ja då är frågan en annan och GM serien är då ett lämpligt val.

Tack Fredrik för bra synpunkter, du har helt rätt "Det ska vara roligt!"...annars kan jag väl fortsätta och använda iphonen. Tanken är att köpa något som jag släpar med mig på resorna, annars blir det iphone till 100%.

Hade faktiskt samma funderingar som du för en tid sedan, trodde att jag ville ha en GM5 eller möjligen LX100. Men när jag började känna på kamerorna i verkligheten så slutade det med XT10, normalzoom och 23/1,4. Väldigt kul att plåta med, och jag använder nästan bara 23. Idag hade jag nog köpt 23/2 istället.

Hade faktiskt samma funderingar som du för en tid sedan, trodde att jag ville ha en GM5 eller möjligen LX100. Men när jag började känna på kamerorna i verkligheten så slutade det med XT10, normalzoom och 23/1,4. Väldigt kul att plåta med, och jag använder nästan bara 23. Idag hade jag nog köpt 23/2 istället.

Tack Erland, det är precis det man behöver höra..det ska vara KUL!

Jag diggar att vara snål mot mig själv ibland, men sen kan jag ibland utan att blinka spendera 20000kr på något jag gillar och min fru brukar skaka på huvudet.

Senaste impulsen var ett HTC Vive set för 9500 kr i våras när det släpptes. Väldigt kul men kanske inte ekonomiskt motiverat. Tjejerna hemma har haft skitkul och även jag men för pengarna får man nästan en Miele eller ett nytt objektiv...

Så det verkar som att min fru kommer att bötja undra varför jag måste köpa en ny kamera för 12000 kr för att jag är lat...vad svarar man på det...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar