Annons

Rengörning av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

emigus

Aktiv medlem
Har alltid varit rädd om mina grejjer men har trots det lyckats få mindre fingeravtryck på linsen på mitt objektiv. Vad ska man egentligen använda för grejjer för att göra rent linsen med och övriga delar på kameran? Tycker inte det finns så värst mycket rengörningsgrejjer att köpa, fast jag kanske kollar på fel ställe.

Kan ju passa på att ställa en följdfråga:
Hur känslig är kameran för att det ligger damm på linsen när man fotar? Märks det på bilderna eller inte?
 
Det bästa är att använda tryckluft (eller blås försiktigt) för att först ta bort dammet. Sedan gör man rent med linspapper, det är ett speciellt papper som finns i fotohandeln. För att ta bort finger avtryck så använder man linsrengörningsvätska. Kodak tillverkar båda.

När man torkar så ska ytan vara dammfri. Annars repar du antireflexbehandlingen. Använd försiktiga cirkelrörelser från mitten utåt.

Damm på linsen syns oftast inte på bild (för att det är ur fokus) men försämrar kontrasten.
 
Jag tycker en vanlig mikrofiberduk är helt kanon! Har en vanlig Skona köpt på ICA för ca 70 spänn.

Men jag har alltid något sorts filter på som extra skydd så avtryck på själva linsen blir det sällan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.