ANNONS
Annons

Vad händer med priserna på objektiv och kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Köpte under black week en Canon R5 och ett RF 24-105/4 L till dom rabatterna Cyberphoto hade och Canons Winter kampanj. Hade blivit bra mycket dyrare om jag väntat till nu med köpet. Var inne nu hos näthandeln och kikade efter ett lätt fast RF objektiv, men över endag hade priserna ändrat sig uppåt mycket. Det blev ingen beställning. Som tur är har jag kvar en bra samling EF optik. Jag gick över och körde Fuji för tre år sedan. Men gick tillbaka Till Canon vilket känns rätt, då jag tyckte att menyerna i Fuji var lite trixiga. Gillar också Canons färger bättre.
Men man vänjer sig nog kanske med dom här priserna som är nu också.
Ja du ska vara glad för det.
Det verkar som du har liknande problem som jag, dvs andra system lockar men tillslut hamnar jag alltid tillbaka hos pengaslukande Canon😃. Känns systemet fel ergonomiskt och handhavandemässigt spelar det ingen roll vad det erbjuder istället. Jag är oerhört nöjd med R-systemet gällande det mesta förutom priserna.

Före Brexit och ett tag därefter var det köpfest på E infinity. Det var uppenbart att någonstans sladdade det lite moraliskt åtminstone. Flera medlemmar på FS kontaktade både e infinity och svenska tullen och fick klargjort att som konsument skulle inget surt komma i efterhand. När det var som bäst kostade en RF 28-70 2.0 18000kr. Idag får vi det objektivet för svettiga 43000kr. Senare jämnades priserna ut och det kändes knappt lönt att gå in och titta mer än på R5 som konstigt nog haft ett bra pris hela tiden. Nu blir det nog många som vandrar till deras sida igen om inte stora höjningar sker i närtid.

Kan de här jättehöga objektivpriserna bero på att folk inte köper dem? Många Canon-fotografer verkar ju hålla hårt i sina gamla DSLR-objektiv. I ditt exempel är det ju nära en fördubbling. Om det är så kommer ju Canons R&D att på kort sikt behöva täckas med kortare serier och det är väl inget drömläge direkt när Canon ska ut med en massa nya objektiv. Det är väl tur då att de ändå verkar sälja bra med kamerahus. De har ju verkligen kommit med mycket nya hus på senare tid. Även Sony verkar gå bra vad jag sett på SAR men det var ju då det för nu är det nya tider.

Kan de här jättehöga objektivpriserna bero på att folk inte köper dem? Många Canon-fotografer verkar ju hålla hårt i sina gamla DSLR-objektiv. I ditt exempel är det ju nära en fördubbling. Om det är så kommer ju Canons R&D att på kort sikt behöva täckas med kortare serier och det är väl inget drömläge direkt när Canon ska ut med en massa nya objektiv. Det är väl tur då att de ändå verkar sälja bra med kamerahus. De har ju verkligen kommit med mycket nya hus på senare tid. Även Sony verkar gå bra vad jag sett på SAR men det var ju då det för nu är det nya tider.

De har sålt väldigt bra under 2022 och det ingår såklart objektiv i stora mängder också. De objektiv som köps är definitivt från Canon med tanke på att inga andra släpps in😃. Frågan kring tredjepart lär ju inte få mindre utrymme nu när objektiven gått från för dyra till obscent dyra.

Var inne och kollade in Nikon på en nätbutik. Det var dyrt det med. Inte baraCanon som höjt priserna.
Om vår valuta är kass så lär väl alla märken höja priserna förr eller senare.

Jag misstänker att en komponent i prishöjningarna är Canons slutna fattning. Det finns ingen konkurrens. Har du köpt en "Canon RF"-kamera får du vackert köpa ett objektiv ifrån Canon. De har "pricing power"!

Lite svårare för Sony att höja priserna eftersom Sigma och Tamron förr eller senare blir ett alternativ. Det som blivit dyrare hos Sony är nya produkter. Ex. Sony A7r V som lanserades på 52kkr eller 20-70/4 som landade på 19kkr.

I så fall borde återförsäljarna sannerligen gå en kurs i ekonomi, för det vore raka motsatsen till hur det normalt går till.

Det är en imperfekt marknad nu där många företag tokhöjer priserna och precis som i tråden här köpstrejkar många vilket på sikt kommer leda till en justering. Nu försöker Canon sannolikt att få ut så mycket man kan per enhet för att täcka sina kostnader som är stora initialt men på lite sikt kommer nya jämviktspriser att skapas. Finns ingen konkurrens som även Kristoffer är inne på så gör Canon som de vill, men det gör ju som sagt även köparna.

Roade mig lite med att kolla på prisutvecklingen i Tyskland. Där ligger Canonpriserna hyffsat lika, medan Nikon rent historiskt verkar ha gått mer uppåt och nedåt under de senaste halvåret.
Så det är troligen en effekt av valutan.

Lite svårare för Sony att höja priserna eftersom Sigma och Tamron förr eller senare blir ett alternativ. Det som blivit dyrare hos Sony är nya produkter. Ex. Sony A7r V som lanserades på 52kkr eller 20-70/4 som landade på 19kkr.

Vissa nya produkter har varit prissatta en del annorlunda inom EU mot USA. Nya Sigma 60-600 ex(för L och E), 27500sek i Sverige jmf med Sony FE 200-600 som kostar 19 990, i USA kostar de lika mycket på B&H idag.
Och så Sonys 20-70 ja .. priser på en del äldre saker har fluktuerat en hel del senaste året.
Jag har ingen negativ erfarenhet av e-infin (de skickar från inom EU) förutom lika halvdann packning som Amazon säljs av Amazon skickas av Amazon Sverige och svenska elektronikhandlar ibland. Ibland skiljer det komiskt mycket i pris på enskilda saker jämfört med här.
"Trygg av svensk konsumentköplag", vet ej, aldrig bråkat konsumentköplag och hävdat ursprungligt fel efter flera år, de kanske inte ens blinkar utan bara utför återförsäljarna, jag tror inte lagen är skriven riktigt så men den är säkert öppen för tolkning.
Brukar titta på garantitider som tillverkaren ger, där finns det en hel del variation och Sigma i Norden är exceptionellt bra ( 5 år och bundet till produkten), Tamrons är rätt bra med (5 år bundet till första köparen). Sony ger ett extra år vid reg, alltså två år. Zeiss har tre, liksom Cosina Voigtländer, i Europa. Har erfarenhet av Tamrons och Voigtländers.

Måste säga att ja, nypriserna stiger brant. Däremot är mitt intryck från köp/sälj begagnat att priserna där snarare är stabila och kanske rentav tar stryk av den allmänna ekonomiska oron. Mitt intryck är att det går trögare att sälja beg nu än ett år sedan trots att differensen mellan nytt och beg ökat rejält. Så frågan jag undrar över är om någon köper nytt (privat)? Ni som köpt nytt nyligen, några reflektioner?

Måste säga att ja, nypriserna stiger brant. Däremot är mitt intryck från köp/sälj begagnat att priserna där snarare är stabila och kanske rentav tar stryk av den allmänna ekonomiska oron. Mitt intryck är att det går trögare att sälja beg nu än ett år sedan trots att differensen mellan nytt och beg ökat rejält. Så frågan jag undrar över är om någon köper nytt (privat)? Ni som köpt nytt nyligen, några reflektioner?
Jag har nog haft tur. Sålde min RF 24-105 4l efter en timme på annons med 1000kr i vinst. Då har jag haft den i nästan tre år. Tanken var att handla en RF 24-70 2.8 istället i Sverige. Med cashback var priset nere under e infinity bara för några månader sedan. Nu får jag nog vänta på bättre tider.

Jösses, 35.990:- för en Canon 5DIV på Cyberphoto. Nästan uppe i priset den hade när den släpptes för drygt 6 år sedan.

E-infin.com finns väl i EU?

Sist jag kollade var varken Hong Kong eller UK med i EU (längre).
Det är därför det är lite lurigt med de där priserna. Att det var tull/momsfritt i anslutning till Brexit kan bero på att UK under en övergångsperiod fortfarande hade EUstatus när det gäller handel i väntan på att frihandelsavtal osv skulle förhandlas fram.
Nu skulle jag definitivt räkna på påslag på priserna.
Ska dock tillägga att jag aldrig handlat från just E-infin, utan bara helt kallt utgår ifrån det då UK numer har status som tredjeland. Hellre vara förberedd på extra kostnader än få en otrevlig överraskning

Sist jag kollade var varken Hong Kong eller UK med i EU (längre).
Det är därför det är lite lurigt med de där priserna. Att det var tull/momsfritt i anslutning till Brexit kan bero på att UK under en övergångsperiod fortfarande hade EUstatus när det gäller handel i väntan på att frihandelsavtal osv skulle förhandlas fram.
Nu skulle jag definitivt räkna på påslag på priserna.
Ska dock tillägga att jag aldrig handlat från just E-infin, utan bara helt kallt utgår ifrån det då UK numer har status som tredjeland. Hellre vara förberedd på extra kostnader än få en otrevlig överraskning

Har handlat av dom två gånger sen Brexit, produkterna har skickats från inom EU båda gångerna (inte England. Frankrike tror jag). Senast juli 2021, jag tror transitionperioden slutade i början av 2021. Har inte hört talas om nån som fått moms+tull varken före eller efter Brexit faktiskt.

Däremot skulle jag inte försöka hävda konsumentköplag mot dom eftersom reg i Hong Kong. Jag skulle dock inte försöka hävda konsumentköplag mot något annat företag heller i första taget : )

De skriver på sin sida att de ger en ettårs garanti, och enligt tidigare kommentar i tråden så är det folk som provat den (så jag utgår från att den existerar). Delar av sändkostnaden för sådana ärenden verkar vara på köparen. De har rätt ok betyg på trustpilot.

Nu var det här inte en tråd om e-infinity, jag ville bara skriva vad min erfarenhet av dom är när det spekulerades.

Hursomhelst, idag ska Sigma annonsera ett 50/1,4 för L och E (enl ryktet). Det blir en del intressant att se vad priset här i S blir : )

Senast ändrad:
Jösses, 35.990:- för en Canon 5DIV på Cyberphoto. Nästan uppe i priset den hade när den släpptes för drygt 6 år sedan.

Det tar nog stopp på försäljningen under ett tag och när läget stabiliserar sig och priserna sjunker igen känns det plötsligt billigt.

Eller får vi ta till klassikern i forumet, -”Jo men den är ju lika bra som när den kom😉

Samtidigt är det så att när företagens inköpspris stiger så kan de inte sänka hur som helst, även om de inte säljer. Det blir ingen vinst för dem av det. Det enda de kan göra om ingen köper är att minska kostnaderna, där det lättaste är att reducera personalen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar