Annons

Vad händer med priserna på objektiv och kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Samtidigt är det så att när företagens inköpspris stiger så kan de inte sänka hur som helst, även om de inte säljer. Det blir ingen vinst för dem av det. Det enda de kan göra om ingen köper är att minska kostnaderna, där det lättaste är att reducera personalen.

Så är det. Blir tufft ett tag framåt på arbetsmarknaden.
 
Samtidigt är det så att när företagens inköpspris stiger så kan de inte sänka hur som helst, även om de inte säljer. Det blir ingen vinst för dem av det. Det enda de kan göra om ingen köper är att minska kostnaderna, där det lättaste är att reducera personalen.

Det är väl även så att det ofta är så att riktigt låga priser sällan kan erbjudas av återförsäljarna om det inte är tillverkarna som initierar dem genom kampanjer.
 
Däremot skulle jag inte försöka hävda konsumentköplag mot dom eftersom reg i Hong Kong. Jag skulle dock inte försöka hävda konsumentköplag mot något annat företag heller i första taget : )
Ofta behöver man inte åberopa reklamationsrätten enligt konsumentköplagen (eller motsvarande i annat EU-land) eftersom de flesta tillverkare ger garanti, men reklamationsrätten är oftast tillämplig under längre tid än garantier så det kan finnas anledning att använda sig av den ibland.

Jag har även hänvisat till konsumentköplagen när en återförsäljare ville att jag skulle ta mitt reklamationsärende till importören/generalagenten. Det tyckte jag skulle bli krångligare och påpekade att konsumentköplagen ger mig rätt att reklamera hos den som har sålt varan till mig. Säljaren gav med sig.

Om man beställer från en firma i Hong Kong och varan skeppas från Hong Kong så kan man givetvis inte använda sig av EU-direktivet om konsumenträtter när man reklamerar, men om man beställer varan från en butik i ett EU-land och varan skeppas därifrån gäller direktivet (eller snarare det aktuella landets implementation av direktivet).
 
Nikon tar också betalt. Deras gluggar är väl inte spärrade för Sigma, Tamron och dylika på samma sätt som Canons R-objektiv.
Beräknat pris för kommande Z 1.2/85 mm är 40 lakan.

De som handlar dessa dyra prylar är kanske inte lika känsliga för konjuktursvängningar som medel-Svenne. De säljer nog bra även efter prisökningar.
 
Nikon tar också betalt. Deras gluggar är väl inte spärrade för Sigma, Tamron och dylika på samma sätt som Canons R-objektiv.
Beräknat pris för kommande Z 1.2/85 mm är 40 lakan.

De som handlar dessa dyra prylar är kanske inte lika känsliga för konjuktursvängningar som medel-Svenne. De säljer nog bra även efter prisökningar.

Det är just det som är det tråkiga. Med lite uppoffring inom andra områden har det gått att köpa riktigt bra grejer även som medel-svenne. Nu hamnar de tre heliga 2.8 zoomarna på 106000kr tillsammans. Lägg till en R5 för 54000kr så klockar vi in på 160000kr. Sen ska vi väl ha en fast 50 1.2 också för riktigt bra ljusinsläpp. Just det och så några nödvändiga filter. Då handlar det om 200000kr.
 
Nypriserna är en sak men begagnatpriserna något helt annat.
Det är bara få av modellerna från Canon och Nikon som tål någon prishöjning.
Ser nu att B&H har samma pris på Leica S med 64 och 37,5 MP bägge 19995USD.
Svårt att tro att de får samma beg.pris....
 
Det är just det som är det tråkiga. Med lite uppoffring inom andra områden har det gått att köpa riktigt bra grejer även som medel-svenne. Nu hamnar de tre heliga 2.8 zoomarna på 106000kr tillsammans. Lägg till en R5 för 54000kr så klockar vi in på 160000kr. Sen ska vi väl ha en fast 50 1.2 också för riktigt bra ljusinsläpp. Just det och så några nödvändiga filter. Då handlar det om 200000kr.
Så länge den svenska kronan är en skräpvaluta lär det fortsätta så.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.