Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Release, måste modellen vara myndig?
- Trådstartare MWPhoto
- Start datum
Dajo
Aktiv medlem
Walle skrev:
Enligt lagen så krävs målsmans tillstånd, men lagen tillämpas inte speciellt ofta.
Tillstånd för vadå?
Knappast fotograferingen men däremot om bilden ska användas till reklam.
Man får ingå avtal även om man är omyndig men då endast mindre betydelsefulla.
Jag vet inte riktigt vad en modellrelease räknas som.
Zappafreak
Avslutat medlemskap
Om du tänker efter så tror jag att du vet vad ska göra.
Nämligen, oavsett vilka bilder du tar, se till att målsman skriver under.
Att strunta i det verkar ju närmast idiotiskt.
Jag har plåtat en del tjejer, förr, och alltid sett till att det funnits papper på saker och ting.
Visst man kan spela dum!
Men vill man vara med ett tag och kanske tjäna en slant i det långa loppet, utsätt dig inte för dumheter.
Nämligen, oavsett vilka bilder du tar, se till att målsman skriver under.
Att strunta i det verkar ju närmast idiotiskt.
Jag har plåtat en del tjejer, förr, och alltid sett till att det funnits papper på saker och ting.
Visst man kan spela dum!
Men vill man vara med ett tag och kanske tjäna en slant i det långa loppet, utsätt dig inte för dumheter.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Walle skrev:
Enligt lagen så krävs målsmans tillstånd, men lagen tillämpas inte speciellt ofta.
Ingen lag kräver målsmans tillstånd för att fotografera vanliga porträtt bilder av personer under 18 år
Zappafreak
Avslutat medlemskap
Möjligen finns det inga lagar som kräver detta.
Men vill man överleva är det nog bäst att ha papper på allt, INNAN fotograferingen.
Och eftersom detta är gjort vid kaffebordet på en kvart, ser jag inga hinder alls.
Även med myndiga personer finns all anledning göra samma sak.
Sätt er ner tillsammans med en kopp kaffe, anteckna i blocket och skriv under...så svårt är det.
När det gäller minderåriga är det ett sätt att skydda både sig själv och modell.
Tråkigheterna är ganska många om man inte ser upp.
Som sagt var: Upp till var och en.
Å andra sidan finns det också all anledning att vara försiktig när det gäller exploatering kring människor.
Eftersom det också finns ett stort missbruk kring den här typen av fotografering, bör man ha både livrem och hängslen, i alla lägen.
Lycka till med plåtandet!
Men vill man överleva är det nog bäst att ha papper på allt, INNAN fotograferingen.
Och eftersom detta är gjort vid kaffebordet på en kvart, ser jag inga hinder alls.
Sätt er ner tillsammans med en kopp kaffe, anteckna i blocket och skriv under...så svårt är det.
När det gäller minderåriga är det ett sätt att skydda både sig själv och modell.
Å andra sidan finns det också all anledning att vara försiktig när det gäller exploatering kring människor.
Eftersom det också finns ett stort missbruk kring den här typen av fotografering, bör man ha både livrem och hängslen, i alla lägen.
Peter.H
Aktiv medlem
larsborg skrev:
Nej, inte alls!
Jag har tagit många bilder, av mina vänners barn, utan att behöva fråga om tillåtelse!
Det gäller även mina egna!
De är ofta lite väl aktiva, sitter inte länge stilla, ha inte längre exp.tid än 1/125 sek.
Fast trådstartaren Mats menar nog inte sina egna eller vänners barn. Snälla läs vad trådskaparen frågar!
Alltså, alla former av avtal, kontrakt, KRÄVER att man är myndig - annars är avtalet inte gällande. Är man inte myndig, så MÅSTE minst en vårdnadshavare skriva på.
Ovan skall inte förväxlas med nedanstående.
Från 16 års ålder har man rätt att bestämma över pengar som man tjänat själv. Den som har eget hushåll före 18 års ålder har vidare rätt att handla för till sitt hushåll. Undantagen gäller bara kontantköp. Den som är under 18 år har aldrig rätt att ingå kreditavtal.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Zappafreak skrev:
Möjligen finns det inga lagar som kräver detta.
Snacka om att överdriva och hitta problem i allt.
Du säger alltså att man inte överlever om man inte har målsmans tillstånd för ett porträtt
Skydda sig mot vad? Vi pratar om ett porträtt inte om någon naken-fotografering.
Och exploatering av människor !!!! Det gäller porträtt bilder. Har du sett eller hört om någon som blivit exploaterad av en fotograf som tagit en porträtt-bild
Och "Den här typen av fotografering" vilken typ är det?
Peter.H
Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Skydda sig mot vad? Vi pratar om ett porträtt inte om någon naken-fotografering.
Nakenpoträtt kanske ?
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Peter.H skrev:
Nakenpoträtt kanske ?
Han skrev ju ut att det bara gällde vanliga porträtt
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Har du hört talas om någon fotograf som tar porträtt och klass-bilder i alla skolor och föreningar som först har skriftligt tillstånd från alla tusentals målsmän
larsborg
Aktiv medlem
--------------------------------------------------
Trådstartaren Mats undrade:
Ja, om jag plåtar någon som är under18, hur går det då att fylla i en modellrelease?
Vad innebär det. Det är tal om vanliga porträttbidler.
-Varför överdriva och hämta lagboken, som någon har svarat?
Den är ganska tjock, när den rätta paragrafen är funnen, har modellen stuckit, för länge sedan...
Någon svarade även:
" Men vill man överleva är det nog bäst att ha papper på allt, INNAN fotograferingen."
-Hu, vad hemskt, då har jag och många med mig varit kriminella alltså?
Trådstartaren Mats undrade:
Ja, om jag plåtar någon som är under18, hur går det då att fylla i en modellrelease?
Vad innebär det. Det är tal om vanliga porträttbidler.
-Varför överdriva och hämta lagboken, som någon har svarat?
Den är ganska tjock, när den rätta paragrafen är funnen, har modellen stuckit, för länge sedan...
Någon svarade även:
" Men vill man överleva är det nog bäst att ha papper på allt, INNAN fotograferingen."
-Hu, vad hemskt, då har jag och många med mig varit kriminella alltså?
MWPhoto
Aktiv medlem
Alltså, visst är det i vanliga fall enkelt att skriva på ett kontrakt, men nu var det så att modellens målsmän befinner sig inte just här och idag. Det medförde lite problem bara, men nu är det löst och jag lovar att skriva kontrakt, ni har mitt ord på det.
Tack för alla varianter på vad jag måste göra, det är alltid givande att läsa vad andra tror.
//Mats
Tack för alla varianter på vad jag måste göra, det är alltid givande att läsa vad andra tror.
//Mats