Annons

Rekommendation av digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunes

Medlem
Hej!

Jag kommer att köpa ny digitalkamera men behöver rekommendation vilken jag ska köpa.

Jag kommer att resa bort till USA och kommer använda den där.
Skulle vilja ha en digitalkamera som tar bra bilder på natten och på dagen.
Finns det nån digitalkamera som kostar runt 1500:-?
 
Hej!

Jag kommer att köpa ny digitalkamera men behöver rekommendation vilken jag ska köpa.

Jag kommer att resa bort till USA och kommer använda den där.
Skulle vilja ha en digitalkamera som tar bra bilder på natten och på dagen.
Finns det nån digitalkamera som kostar runt 1500:-?

Hej ! För 1500 kr hittar du ingen bra kamera,lägg till 1500 kr så får du en kompaktkamera som är bättre,ett exempel är Panasonic Lumix DMC-TZ7 kostar 2.700 på Cyberphoto.
 
Ska vara ärlig ! Ska du ha en bra kompaktkamera så kostar det,minst 3000kr.Dom som är billiga är bara skräp,oavsett märke.Du ska köpa en kamera som tar bilden omedelbart när du trycker ner knappen,dom billiga gör inte det.Sen ska kameran ha optisk zoom,ej digital zoom som bara beskär bilden och gör den "pixlig" och "Grynig".Lägger du till lite mer pengar kan du även få en kamera med manuella inställningar som tex bländare och slutare som på en systemkamera.Du ska även kolla upp ISO-egenskaperna så att den klarar av högre iso-värde utan för mycket brus som används i svagare ljus,inomhus tex.
 
Okej, men saken är att jag är inte värsta fotografen som kommer ta bilder alltid eller tar :p

Kommer använda kameran på resor och fester. :)

Du har rätt det du sa om. Man kan lägga 1500 kr mer o köpa bättre. Men som jag sa längs uppe av denna inlägg.
 
Okej, men saken är att jag är inte värsta fotografen som kommer ta bilder alltid eller tar :p

Kommer använda kameran på resor och fester. :)

Du har rätt det du sa om. Man kan lägga 1500 kr mer o köpa bättre. Men som jag sa längs uppe av denna inlägg.

Glöm inte bort att kameran ska ha bildstabilisering,helst optisk på en kompakt.
 
Skulle vilja ha en digitalkamera som tar bra bilder på natten och på dagen.
Finns det nån digitalkamera som kostar runt 1500:-?
Visst finns det bra digitalkameror för ungefär 1500 kr. Men tyvärr är det svårt att hitta en som tar bra bilder på natten, oavsett hur mycket man är beredd att betala.

Själv har jag goda erfarenheter av Canons Ixusmodeller och tycker att Ixus 100 (som Henrik rekommenderar) verkar trevlig. Det finns en modell som heter Ixus 95 och kostar några hundringar mindre, eftersom den inte kan filma i hd-video.

Jag vet folk som trivs utmärkt och tar bra bilder med Sonykameror också, och W350 som du själv länkar till verkar riktigt bra.

Bildstabilisering har i stort sett alla kompaktkameror numera, utom de allra billigaste.
 
Hej!

Jag riktade mest mot när jag är uppe i Empire State Building på natten. Då är det inte så mycket ljus ;p

Men annars är det väll ganska mycket ljus ute på gatorna.
 
Wow, den verkade helt klart prisvärd. Nästan man blev sugen.

Har den som "fickminne" och är riktigt nöjd med möjligheter och bildkvalitet. Självklart inte jämförbar med SLR men klart godk. Metallhöljet gör att den känns stabil och tillförlitlig.

Självklart har den sina begränsningar (som alla kameror) men den är klart rolig att använda (OBS knapparna är litet små men det funkar!)
 
Har den som "fickminne" och är riktigt nöjd med möjligheter och bildkvalitet. Självklart inte jämförbar med SLR men klart godk. Metallhöljet gör att den känns stabil och tillförlitlig.

Självklart har den sina begränsningar (som alla kameror) men den är klart rolig att använda (OBS knapparna är litet små men det funkar!)

Nu har jag ingen SLR att jämföra med och fotointresset är inte riktigt så stort. Jag vill ha en som duger för en amatör som vill bevara minnen, detta både i stillbild och rörlig bild.

Att en SLR tar bättre bilder (med en rutinerad fotograf) tvivlar jag inte på.

Blev så sugen när jag fick veta om denna att jag idag besökt två elektronikbutiker för kika på den.

Den var ju inte lite liten utan LITEN med stort L. Jag har ändå små tjejhänder. Fast helt klart impad vad en sån liten skit kan prestera. Sett flera bilder och videoklipp av den och förvånas rätt rejält.

Tar mig en seriös funderare nu på vad jag ska köpa. Mycket tacksam för tipset dock!

En fråga till er med just 100 IS, hur länge kan ni filma? De säger att det beror på minnet. Ändå står det ju tidsbegränsningar på en del kameror. Så kan man filma länge med en 100 IS förutsatt att det är ett stort minne?
 
En fråga till er med just 100 IS, hur länge kan ni filma? De säger att det beror på minnet. Ändå står det ju tidsbegränsningar på en del kameror. Så kan man filma länge med en 100 IS förutsatt att det är ett stort minne?

Det längsta klipp jag har gjort är 4.17 minuter och det är 766MB.
Köp ett par 8GB kort så klarar du dig läääänge. Ett extra batteri kan vara bra att ha också då ett batteri klarar runt 300 bilder på en laddning.

Jag har ett 8GB kort i min och för tilfället så ligger det 997 bilder på kortet och ett par kortare videoklipp. Kameran tycker att det finns plats för 1190 bilder till. Då har jag visserligen tagit en del bilder på ISO3200 programmet som bara ger ca 3Mpix bilder men säkert 900 av bilderna är i fulla 12Mpix.

Hade jag köpt i dag hade det nog blivit Ixus 120 IS eller 130 IS då de har lite mera vidvinkel.
 

Allmänt sett så har Canon varit ett ganska säkert val när det gäller kompakter.

Sen är det så att de har ett ganska stort utbud av modeller så det gäller kanske att grunna litet på vad du är ute efter. Ska kameran vara superkompakt (då håller jag fortfarande på Ixus 100) eller kanske inte så särskilt kompakt men med mer telemöjligheter (SX120).

Det som känns viktigast för mig kanske inte är det för dig. Men som sagt - båda lär fungera alldeles utmärkt för vanligt fotande.
 
På Ixus 100 info står det 80 - 1 600 ISO
Betyder det inte att den tar bra bild på natten?

Vad är skillnaden mellan 80 - 1 600 ISO och 80 - 3 200 ISO?
 
På Ixus 100 info står det 80 - 1 600 ISO
Betyder det inte att den tar bra bild på natten?
Vad är skillnaden mellan 80 - 1 600 ISO och 80 - 3 200 ISO?
Nja, att det står "80-1600 ISO" innebär att man kan ställa in så hög ljuskänslighet som 1600 ISO, men det innebär inte att det blir bra bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.