Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rekomendera objektiv-kit till Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Om ni skulle rekomendera ett kit med 2-3 bra objektiv som ska täcka så många ändamål som möjligt och samtidigt hålla nere priset, vad skulle det då bli?
Tänk er att det ska vara till en fotoamatör som ännu inte har "nischat" in sig och pga det behöver kunna fota "lite allt möjligt", men tekniken i objektiven får inte stå ivägen (dvs så att det är pga objektiven som bilderna blir sämre).
 
1) Kitgluggen som allround.

2) 50mm 1.4 eller 1.8 till porträtt, svagt ljus osv. Kan även sättas bakvänt på telet för supermakro.

3) Sigma 150 makro till närbilder och som skarpt tele med schysst ljusstyrka.

Tre skarpa och prisvärda gluggar som täcker det mesta.


T ex.
 
Om du ska köpa en D70 så köp den med kitgluggen(18-70),den är riktigt bra för det lilla extra man få ge i priskillnad mot bara ett D70hus. Kompletera med en macroglugg,tamron 90mm är riktigt bra för den pengen det kostar(ca 4000kr) alt sigma 150mm(lite dyrare dock) runda av kittet med en 70-200 zoom,kanske en sigma 70-200/f2,8(ca 7000kr)..har själv denna kombinationen och är riktigt nöjd.
 
Tamron SP90

Har kollat lite på Tamron SP 90 Macro Di, att det fungerar bra till macro har jag förstått, men är det bra även till portträtt, landskap och sånt? Kan det ersätta det Sigma-objektivet 18-50mm f/3.5-5.6 DC?
 
recman skrev:
Förstår inte riktigt vilket objektiv du menar här...vilket märke är det?
Han menar Nikons AF50 1.8D och 1.4D. Har själv 1.8D och är mkt nöjd med bildkvaliteten, lite plastigt dock men för den pengen (ca1200-1300kr)kan man inte klaga.
 
Danne_S skrev:
Han menar Nikons AF50 1.8D och 1.4D. Har själv 1.8D och är mkt nöjd med bildkvaliteten, lite plastigt dock men för den pengen (ca1200-1300kr)kan man inte klaga.

Japp, jag har oxå 50 /F1.8D och den sitter på kameran mer än kitoptiken (18-70) i mitt fall :)
 
Danne_S skrev:
Han menar Nikons AF50 1.8D och 1.4D. Har själv 1.8D och är mkt nöjd med bildkvaliteten, lite plastigt dock men för den pengen (ca1200-1300kr)kan man inte klaga.

Ok, tackar!

Daniel S och Daniel N, hur är det att jobba med ett objektiv som man inte kan zomma in eller ut med? Har aldrig själv gjort det men låter som om det skulle vara jobbigt...på nåt sätt ;)
 
recman skrev:
Ok, tackar!

Daniel S och Daniel N, hur är det att jobba med ett objektiv som man inte kan zomma in eller ut med? Har aldrig själv gjort det men låter som om det skulle vara jobbigt...på nåt sätt ;)

Jag tycker det är inspirerande och man "tvingas" hitta bättre perspektiv själv.

Nikkor 50 1.8D är mitt skarpaste objektiv.
 
Magnus Wahlgren skrev:
1) Kitgluggen som allround.

2) 50mm 1.4 eller 1.8 till porträtt, svagt ljus osv. Kan även sättas bakvänt på telet för supermakro.

3) Sigma 150 makro till närbilder och som skarpt tele med schysst ljusstyrka.

Tre skarpa och prisvärda gluggar som täcker det mesta.


T ex.

Rekommenderar samma som ovan, alternativt byta 2) mot en 1.4X eller 2X konverter så får du 18-70mm, 150mm och 210 eller 300mm.
 
Dajo skrev:
Jag tycker det är inspirerande och man "tvingas" hitta bättre perspektiv själv.

Nikkor 50 1.8D är mitt skarpaste objektiv.

Kan bara hålla med.. Har aldrig upplevt den fasta brännvidden som något "problem". En utmärkt porträttglugg. (kolla gärna mitt galleri under porträtt där är de flesta bilder tagna med den gluggen)
 
Jag hade nog valt detta.

Nikkor 18-70mm
Nikkor 50mm 1.8D
Sigma 70-200 2.8

då täcker man upp allt från 18mm till 200mm.

Skulle mans edan visa sig vara intreserad av macro ahde jag köpt ett Sigma 105mm alt Tamron 90mm eller kanske Sigma 150mm lite beroende på vilket arbetsavstånd man vill ha (150mm utan stativ kräver riktigt bra ljus och en riktigt stadig hand).
 
Jag skulle vilja säga att Nikon 85/1.8 är mer användbart än Nikon 50/1.8 om du har kitgluggen.

85:an kan du få begagnad för 2000 kronor och då har du ett ljusstarkt, kort teleobjektiv som är suveränt för porträtt, konsertfoto, inomhussport på nära håll osv.

Med 50:an måste du krypa upp i knät på folk ;-)
 
Om du vet vad du vill fota (vilken nisch), lägg pengarna på en riktig optik där..

Sen märker du nog om du vill kompletra senare..

Köpa en massa "skräp-gluggar", är nog inte så bra. För om du är riktigt intresserad och kommer att fortsätta, är dessa nog det första som kommer lämna din kameraväska i bästa fall, och ganska många tusenlappar i stöpet..

men du känner själv..

Om du letar lite finns det många fina objektiv, begagnade. Till samma pris som nya pirat (ungefär)..

Köp i fint skick (nikkor), så har du igen mycket av pengarna sen, om du skulle vilja avyttra...

lr byta..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.