Annons

Registrerade mig idag och är förbannad.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill inte förstöra denna tråd mer, men den som kommer en med en sådan pikkadåll och möter mig med 90 cm Hickory i hallen kommer förlora...

Förresten, hunden stoppade en tjuv en gång i Malmö. (Vi hade glömt låsa dörren.)

Vi vaknade av ett morrande i hallen och när vi kollade vad som var på gång stod en man i träningsoverall upptryckt mot väggen med raggrest 45 kg blandrashund framför sig (jag noterade att vi borde borsta hundens tänder bättre).

Efter den incidenten har alla grannar utom vi haft inbrott under två års tid...
 
Senast ändrad:
mipert skrev:
Jag vill inte förstöra denna tråd mer, men den som kommer en med en sådan pikkadåll och möter mig med 90 cm Hickory i hallen kommer förlora...

Förresten, hunden stoppade en tjuv en gång i Malmö. (Vi hade glömt låsa dörren.)

Vi vaknade av ett morrande i hallen och när vi kollade vad som var på gång stod en man i träningsoverall upptryckt mot väggen med raggrest 45 kg blandrashund framför sig (jag noterade att vi borde borsta hundens tänder bättre).

Efter den incidenten har alla grannar utom vi haft inbrott under två års tid...

90 cm Hickory vs 44magnum....nja...
 
lottawe skrev:
Varför?


Men om någon faktiskt vill dela med sig, men bara undvika ett snokande ex, en psykopat, din efterhägsna chef eller liknande då? De kan ju regga sig hur lätt som helst för att kolla dig, men betalar de tror du?

(Det krävs ju bara några klick för att regga sig. Majoriteten obetalande är säkert seriösa, men det kan ju räcka att någon enstaka inte är det för att konsekvenserna ska bli verklighet. Kan förresten en chef kicka nån som skriver 14 inlägg/dagen på arbetstid tro?)

Jag invänder mot att misstänkligöra den stora gruppen med anledning av de få som felar. Prinicpen känns fel. Jag var gratismedlem i nåt år innan jag hostade upp pengarna för betalmedlemskap - jag var inte skummare innan än efter. Jag har för vana att (tvångs)rekrytera mina fotograferande vänner till fotosidan och de är inte skummar än jag, trots att de är gratismedlemmar :)

Om man faktiskt vill dela med sig, så tror jag man får finna sig i att man delar med sig även med de oeftersökta, dvs snokande ex och efterhängsna chefer. Det är chansen man tar när man gör sig tillgänglig på nätet. Jag vet att det finns folk därute som man helst inte har efter sig och jag vet att konsekvenserna kan bli verkligt otrevliga, men istället för att begränsa tillgången för samtliga gratismedlemmar tycker jag man får se till att anmäla alla missbruk av gratismedlemskapet och agera hårt när så behövs. Jag förstår om du tycker annorlunda, men så ser jag det.

Ang. en potentiellt snokande chef så lär hon/han inte bemöda sig med att logga in på fotosidan för att få koll på hur jag använder datorn på arbetstid, det är mycket enklare att be IT-avdelningen plocka fram en rapport. 14 inlägg/dag är knappast grund för en uppsägning, men däremot kan det säkert användas som del i en bevisning om att man inte fullgör sina arbetsuppgifter enligt överenskommelse. Så det kan säkert få konsekvenser, om arbetsgivaren vill.

/Maria
 
Hade vi pratat skolklasser där alla är elever på samma villkor hade jag hållit med dig 100%. Man kan inte straffa alla för vad några få gör.

Här är vi däremot medlemmar på olika villkor med olika förmåner för olika medlemsskap. Valfritt vilket iof och alla kan köpa sig samma "rätt" så därför tycker jag trots allt att det är helt rimligt att snäva till för alla obetalande. Det bör ju vara skillnader för olika nivåer och kanske kunde man tala om skillnaderna i stället för om "felanden"? Sett till hur (o)viktig infon de obetalande skulle förlora så tror jag inte fotosidan förlorar en enda seriös medlem på det. Tvärtom tror jag.

Men visst, jag förstår också att alla inte tycker lika. Dock tycker jag det är viktigt att ge de betalande mer. Även om trygghet inte går att köpa för pengar..
 
lottawe skrev:
Dock tycker jag det är viktigt att ge de betalande mer. Även om trygghet inte går att köpa för pengar..
Jag tycker också att det är viktigt att betalmedlemmarna får mer. Men det tycker jag skall ske i form av att man erbjuder dem mervärden - inte genom att ta ifrån de icke betalande medlemmarna grundläggande funktioner.

Det är ju också så alla betalförmåner har införts på fotosidan hittills (om man undantar samarbetet med K&B förstås, men där är det ju andra skäl bakom).
 
Frågan är hur "grundläggande" det ska räknas att kunna läsa i andras gästböcker, se andras länkar, foruminlägg från profilen samt söka på namn i forumet (nyckelordssökningen behöver ju inte bort.) Är det viktiga grundläggande funktioner? Vore kul att ha kvar "Läs i gästboken" för betalande dock, men "grundläggande" som funktion är ju inte det heller.

Skrivna foruminlägg synligt från profilen tycker jag gott kan försvinna för alla. Möjligtvis att länken kan ligga kvar på medlemens sida så bara den själv kan gå tillbaks i vad som skrivits, men andra borde väl inte ha orsak att kunna göra det.

Men men, jag har nog förklarat mig nog nu. Ska sluta tjata om också det från och med nu;)
 
lottawe skrev:
Frågan är hur "grundläggande" det ska räknas att kunna läsa i andras gästböcker, se andras länkar, foruminlägg från profilen samt söka på namn i forumet (nyckelordssökningen behöver ju inte bort.) Är det viktiga grundläggande funktioner? Vore kul att ha kvar "Läs i gästboken" för betalande dock, men "grundläggande" som funktion är ju inte det heller.

Skrivna foruminlägg synligt från profilen tycker jag gott kan försvinna för alla. Möjligtvis att länken kan ligga kvar på medlemens sida så bara den själv kan gå tillbaks i vad som skrivits, men andra borde väl inte ha orsak att kunna göra det.

Men men, jag har nog förklarat mig nog nu. Ska sluta tjata om också det från och med nu;)

Ja tycker du ska fortsätta att "förklara dig" Lotta. De flesta av de förslag du har skrivit ovan tycker jag låter utomordenligt vettiga.

Med dessa åtgärder skapas ju en viss form av integritet för de som önskar det.

Och för kategorin anonyma besökare borde ju den mesta av informationen om medlemmar som namn, osv kunna döljas.
 
hazard skrev:
För att annars är det inte åsikter, utan meningslöst brus som inte kan tas på allvar (av mig iaf).

/Andreas
Tråkigt att du tycker så.
En stark personlighet gör sig lika bra bakom pseudonym. Jag förstår inte varför en åsikt skulle vara meningslös bara för att man inte kan ta reda på vilken fysisk person som ligger bakom.
Du avfärdar i princip rakt av ett av de största kommunikationssätten i modern tid som nonsens genom detta, nämligen just forum och chattar på nätet, där man bara med väldigt få undantag (såsom FS) är helt anonym. Lik förbaskat kan man ta del av allsköns oerhört intressanta meningsutbyten, och se "personligheter" bakom nicknames och avatarer.

Jag antar att det är en generationsfråga även detta.
 
Mattsen skrev:
Ja tycker du ska fortsätta att "förklara dig" Lotta. De flesta av de förslag du har skrivit ovan tycker jag låter utomordenligt vettiga.
:)
Ok då, en grej till, men sen har jag tjatat nog. Då blir det din tur att ta över;)


emtre skrev:
......istället för att begränsa tillgången för samtliga gratismedlemmar tycker jag man får se till att anmäla alla missbruk av gratismedlemskapet och agera hårt när så behövs.
Den dagen det anmäls kan det vara för sent. Personen kan i värsta fall ha hunnit få veta mycket om dig och t.o.m kanske hunnit ifatt dig med en 44magnum.
Vilka vänner du har på fotosidan, vilka klubbar du är med i (t.ex. MFS m.fl) vart träffarna sker, hur dina barn ser ut, vart du brukar fotografera mm är ingen hemlighet längre när du väl sett anledning att anmäla.

Martin, jag håller med Andreas om "brus". Det är inte ett forum med full anonymitet som behövs här på fotosidan, men att skydda vissa uppgifter tycker jag borde vara en självklarhet. Dock inte namnet. Är man av någon anledning så rädd behöver man inte finnas registrerad på hitta.se eller ha en ansiktsbild i profilen heller. Eller hur?
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Martin, jag håller med Andreas om "brus". Det är inte ett forum med full anonymitet som behövs här på fotosidan, men att skydda vissa uppgifter tycker jag borde vara en självklarhet. Dock inte namnet. Är man av någon anledning så rädd behöver man inte finnas registrerad på hitta.se eller ha en ansiktsbild i profilen heller. Eller hur?
Hehe, visst är det så;-) Nu är jag väldigt benägen att argumentera för saker, även om jag kanske inte till 100% är för vad jag säger, som ni kanske förstått. Jag gillar att debattera helt enkelt, och det tar sig ut på till exempel detta vis.
Men det är också därför jag kan känna att jag har ett större behov av integritet än många andra har. Jag säger GÄRNA precis vad jag tycker, men jag är också medveten om vad det innebär. Jag har fått väldigt konstiga och obehagliga reaktioner på vad jag sagt på andra ställen på nätet, så jag har erfarenheter av att det finns "dårar" där ute, hur harmlösa åsikterna än må vara.
Att jag har en bild gör ingen skillnad, för det är knappast nån som skulle känna igen mig på grund av den, så jävlig som jag ser ut där:-D

Edit: Det ser väl närmast ut som om jag skulle vara den som höll i 44:an? ;-)
 
Martin. Om du vänder på det en gång så kanske det är just för att du varit i anonyma forum, just för att det varit anonyma människor som de kunnat /vågat hoppa på dig för åsikterna? För visst är det så att folk ofta är jävligare när de inte behöver visa vem de är?

Även om små påhopp sker här med nån gång då och då så är det nog inte vardag. Inte ens för de mest rabiata skulle jag tro. Varför tror du?

Tror du inte att andra ingrepp skulle kunna få dig att känna dig trygg här trots ditt unika namn?

(Kanske skulle jag lägga benen på ryggen och undra vart magnumen var om jag mötte dig ute;) Tror mig ha såpass bild och platssinne (vart) att jag lätt skulle placera dig iaf..)
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Martin. Om du vänder på det en gång så kanske det är just för att du varit i anonyma forum, just för att det varit anonyma människor som de kunnat /vågat hoppa på dig för åsikterna? För visst är det så att folk ofta är jävligare när de inte behöver visa vem de är?
De som "hoppat på" har ibland varit icke registrerade på forumet... Folk som vill jävlas kan gå rätt långt kan jag meddela.
 
nog för att jag har blivit överfallen i mina dar (tex. i tvättstugan för många år sen) men inte 17 tror jag att folk ska jaga mig med vapen för att jag gör mig till en offentlig person (eller vad det nu kan kallas) på fotosidan.

är man inte då rädd för precis alla överallt, vart man än vänder sig?
jag tycker personligen att en sån rädsla skulle inkräkta alldeles för mycket på mitt liv att jag hellre utsätter mig för den enorma faran i att vara öppen på ett svenskt internetforum, än stänger inne mig själv innanför fyra väggar utan kontakt med omvärlden.

visst sa jag att min öppenhet här på fotosidan har hjälpt mig framåt i livet och karriären?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.