Annons

Registrerade mig idag och är förbannad.

Produkter
(logga in för att koppla)
Christoffer Glans skrev:
Vuxna människor kan värja sig mot skit, jo, visst, det vet jag. Men för det första finns det ingen anledning att gynna skitsnack bara för att vuxna människor kan ta det. För det andra så kanske inte alla klarar av att ta skit? Har du tänkt på det? Det finns vissa som kanske känner sig kränkta.

Du säger att "dina" erfarenheter också spelar in.
Visst, om du har varit medlem på de flesta stora communities sen mitten av 90-talet och ägnat mycket tid där, så visst, för det är precis vad det här handlar om.
De flesta jag sett som varit anonyma har på dessa communities ibland varit mycket otrevliga. Hade folk vetat vilka de var och sett deras namn så hade de troligen aldrig betett sig som de gjort.

Därför förstår jag inte resonemanget över vad som egentligen är bra med anonymitet.

Och att sen snacka skit mot vissa fotografer på sidan, när du själv, som du sagt, är nybörjare ser jag inget syfte i.
Hård kritik och rent dyngprat är inte samma sak.
Och att du ska ha rätten att dömma ut vissa för att DU inte anser de är bra fotografer ser jag som idioti, om du ursäktar.
Jag har på "Filmcafe.nu" blivit påhoppad med "De tror du är världens bästa filmare".
Har aldrig sagt det och har aldrig betett mig åt det hållet. Om jag snackar ur erfarenhet och visar upp verk jag gjort som kanske visar på god kvalité (ursäkta skrytet, går inte att komma ifrån när jag försöker säga det jag ska säga), så ska jag inte behöva ta en massa skit från andra som på något sätt inte kan acceptera mina verk, utan tar det som en peak istället. Löjligt!
Detta kommer speciellt från äldre, när de ser yngre som skapat något som kanske är bättre än deras egna verk. De tar det som en kränkning och beter sig sedan som idioter mot dem.

Att dömma folk på det sätt du beskriver är faktiskt bara idiotiskt, tyvärr.

Jag håller inte alls med dig.
För det första, jag menade förstås inte att jag ska "kasta skit" i den bemärkelse som folk gör just av anledningen att jävlas. Jag vinner ingenting på att jävlas med någon.
Men samtidigt tror jag inte att jag skulle kunna säga min äkta mening utan att vissa skulle ta det just för att jävlas. Frågan är då om jag ska hålla käften, eller riskera att vissa känner sig "kränkta"? Enligt mig måste man fan tåla lite "kränkningar" i dagens samhälle, inom rimliga gränser förstås.
Har man lagt en bild under "bildkritik", ja då är det ju kritik man vill ha. Däremot skulle det aldrig falla mig in att kritisera nån som inte bett om kritik. Det är en stor skillnad.

Nåväl, om jag nu idag börjar min bana som "äkta" kritiker, så skulle jag antagligen få en jäkla massa skit för det, av folk som inte tål kritik trots att de bett om det.

Slutsatsen är att jag inte kan säga vad jag vill om jag inte är anonym. Jag kanske är elakare än andra, men jag tror faktiskt att det snarare är andra som inte heller vågar säga vad de tycker.
Ärligt talat, hur många av bilderna i poolen "bildkritik" är BRA? Inte särskilt många.
Gå gärna in och tok-såga den enda bild jag själv har uppe. Det är meningen liksom, eftersom jag vill veta vad folk tycker. Men folk vågar inte tycka om de inte är bakom anonymitet, och det gäller ju mig med.
 
jag har svårt att förstå varför någon skulle ta illa upp av bra och rejält konstruktiv kritik.
däremot skulle jag lätt förstå om nån tog illa upp om kritiken las fram på ett brutalburdust sätt.
det gäller att se över hur man skriver saker och ting.

ett bra tips jag lärt mig är att peka på det som är bra i bilderna oxå.
gärna att börja med något som redan är bra, sedan komma med den konstruktiva kritiken, ev. ge lite tips på förbättringar, och sedan gärna avsluta med att peka på något annat som är bra i bilden.

jag lyckas inte alltid komma med den perfekta uppställningen jag nämnt, men försöker få till det för det mesta.
jag själv uppskattar sådant och har vittnat om att många andra oxå gör det.
men man kan inte alltid tillfredsställa alla, vi är alla olika.
 
Christoffer Glans skrev:
Att dömma folk på det sätt du beskriver är faktiskt bara idiotiskt, tyvärr.
Men oj, tänk på vad du säger, Christoffer - du är inte anonym...! ;-)

Javisst det finns några här som inte kan ta negativ kritik ens om den är konstruktiv, men det är faktiskt få sådana ärenden vi får inrapporterade. Har man lagt in bilder i Bildkritik har man iom det accepterat att ta emot kritik, så är det ju. Grejar personen inte det och hemfaller till en hämndröstning eller angrepp via mail så är det för oss på redaktionen att ta itu med sådant och säga åt fotografen.

Men det är ju inte bra om folk generellt går omkring och tror (ofta utan att ens ha provat) att man får ett privat helvete bara för att man vågar kritisera någon i Bildkritik.
 
clindh skrev:
Men det är ju inte bra om folk generellt går omkring och tror (ofta utan att ens ha provat) att man får ett privat helvete bara för att man vågar kritisera någon i Bildkritik.
Det är det nog ingen som tror. Men det är klart behagligare att ge kritik om man är anonym. Kalla mig feg, men jag tror att de allra flesta känner likadant, och att det är därför som många bilder förblir okritiserade.

Jag tror inte att det är nån större idé att fortsätta den här diskussionen, för nån anonymitet lär inte bli aktuell.
Hoppas att några tänkt efter lite över vad det innebär att vara anonym eller inte på internet i alla fall. Ibland är det inget att leka med.
 
Makten skrev:
...

Jag vinner ingenting på att jävlas med någon.
Men samtidigt tror jag inte att jag skulle kunna säga min äkta mening utan att vissa skulle ta det just för att jävlas. Frågan är då om jag ska hålla käften, eller riskera att vissa känner sig "kränkta"? Enligt mig måste man fan tåla lite "kränkningar" i dagens samhälle, inom rimliga gränser förstås.
Har man lagt en bild under "bildkritik", ja då är det ju kritik man vill ha. Däremot skulle det aldrig falla mig in att kritisera nån som inte bett om kritik. Det är en stor skillnad.

Nåväl, om jag nu idag börjar min bana som "äkta" kritiker, så skulle jag antagligen få en jäkla massa skit för det, av folk som inte tål kritik trots att de bett om det.

Slutsatsen är att jag inte kan säga vad jag vill om jag inte är anonym. Jag kanske är elakare än andra, men jag tror faktiskt att det snarare är andra som inte heller vågar säga vad de tycker.
...
Vad menar du? Att det är ok för dig att ge kritik (som kan tolkas som skit) men det är inte ok att kritiken besvaras? Tidigare tyckte du ju ändå att det var ok att kasta lite skit eftersom vi alla är vuxna, men du själv vill gärna "gömma" dig bakom anonymitet för att slippa ta åt dig av eventuell kritik i retur?
Jag hoppas att jag har missuppfattat dig i detta, annars anser jag att det tyder på bristande seriositet.

Ute på stan är man rätt så anonym, går man fram och slänger ur sig förolämpningar till okända människor? Nej. Gör man det om man riskerar att bli igenkänd? Nej. Varför ska man bete sig annorlunda bara för att man skriver ett inlägg på ett internetforum?
Varför vågar man inte stå för det man tycker? Man ska väl ändå inte kasta ur sig något som man inte hade gjort om mottagaren hade befunnit sig i samma rum. Om det innebär att skylta med sitt eget namn leder till att man tänker efter innan man skriver och formulerar sig lite bättre så är det helt klart värt det.
Jag har svårt att tro att en person blivit förföljd i verkligheten för en åsikt som denne har ventilerat här.

Vill man inte skylta med sitt namn är valet enkelt, gå inte med på siten. Vill man inte skylta med sin kamerautrustning är valet lika enkelt - låt bli att lägga ut den till allmän beskådning. Vill man inte skylta med sina alster är lösning än en gång enkel, ladda inte upp några bilder.

Av de forum som jag deltar i är ett fåtal anonyma. Nivån är klart lägre än de forum där man visar vem man är. Än så länge (de senaste 6 åren) har jag inte en enda gång blivit förföljd för något som jag skrivit i dessa fora, och jag tror faktiskt inte heller att jag kommer att bli det.
 
davidvpt skrev:
Vad menar du? Att det är ok för dig att ge kritik (som kan tolkas som skit) men det är inte ok att kritiken besvaras? Tidigare tyckte du ju ändå att det var ok att kasta lite skit eftersom vi alla är vuxna, men du själv vill gärna "gömma" dig bakom anonymitet för att slippa ta åt dig av eventuell kritik i retur?
Jag hoppas att jag har missuppfattat dig i detta, annars anser jag att det tyder på bristande seriositet.
Jag uttryckte mig visst lite oklart. Det jag menar är att jag som anonym gärna kan ta den besvarade kritiken, men jag vill inte som oanonym uppfattas som en skitstövel av nån som inte kan ta kritik.
Om jag vore anonym så skulle det självklart fortfarande vara värdefullt för mig att kritik av andra.

Ute på stan är man rätt så anonym, går man fram och slänger ur sig förolämpningar till okända människor? Nej. Gör man det om man riskerar att bli igenkänd? Nej. Varför ska man bete sig annorlunda bara för att man skriver ett inlägg på ett internetforum?
Folk på stan ber inte om kritik, det är en jäkla skillnad.

Varför vågar man inte stå för det man tycker? Man ska väl ändå inte kasta ur sig något som man inte hade gjort om mottagaren hade befunnit sig i samma rum. Om det innebär att skylta med sitt eget namn leder till att man tänker efter innan man skriver och formulerar sig lite bättre så är det helt klart värt det.
Jag har svårt att tro att en person blivit förföljd i verkligheten för en åsikt som denne har ventilerat här.
Återigen; jag ser inte det här problemet som nåt överhängande just på Fotosidan, men man vet som sagt inte vem som läser, och vem som tar illa upp. Sitter jag mitt emot någon så kan jag läsa den personens reaktion, och förhoppningsvis göra avvägningar i hur hård jag bör vara. Det går inte på nätet, och det är lätt att trampa nån på tårna utan att mena det.
Att man står för vad man tycker är inte samma sak som att häva ur sig det överallt. I alla fall inte om man inte är anonym, då det kan leda till konsekvenser.

Vill man inte skylta med sitt namn är valet enkelt, gå inte med på siten. Vill man inte skylta med sin kamerautrustning är valet lika enkelt - låt bli att lägga ut den till allmän beskådning. Vill man inte skylta med sina alster är lösning än en gång enkel, ladda inte upp några bilder.
...Eller så gör man som det funkar här; man säger inte fullt ut vad man tycker för att inte verka "elak". Det funkar ju också.

Av de forum som jag deltar i är ett fåtal anonyma. Nivån är klart lägre än de forum där man visar vem man är. Än så länge (de senaste 6 åren) har jag inte en enda gång blivit förföljd för något som jag skrivit i dessa fora, och jag tror faktiskt inte heller att jag kommer att bli det.
Det beror på vem man är som person. En del tycker säkert att jag är skitjobbig för att jag går ett steg längre än andra i min kritik och i mina åsikter. Andra gillar det. Vilka som är vilka av dessa är svårt att avgöra.

Jag hoppas ni förstår att jag inte tror att nån kommer och skär halsen av mig om jag talar om att dennes bild är ful! :-D
Jag vill bara påskina att det faktiskt OCKSÅ finns klara nackdelar i oanonymitet, vilket en del inte verkar tro.
 
Makten skrev:
Jag tror inte att det är nån större idé att fortsätta den här diskussionen, för nån anonymitet lär inte bli aktuell.
Som vi ser det överväger fördelarna, men visst finns det nackdelar med vår icke-anonymitetslinje också.

Men vi testar olika varianter på hur man skall ge kritik etc, det finns tex förslag på en bildkritikpool där man är anonym - både fotografen och de som kritiserar. Det är dock en del jobb att implementera, men vi vill förverkliga det framöver och studera effekterna.
 
clindh skrev:
Som vi ser det överväger fördelarna, men visst finns det nackdelar med vår icke-anonymitetslinje också.

Men vi testar olika varianter på hur man skall ge kritik etc, det finns tex förslag på en bildkritikpool där man är anonym - både fotografen och de som kritiserar. Det är dock en del jobb att implementera, men vi vill förverkliga det framöver och studera effekterna.


Låter intressant. Då finns en valmöjlighet att att vara anonym eller inte.
Det är också kul att titta på och bedöma bilder när man inte vet vem som är fotografen. I en särskild pool.

Efter en tid kanske det kan vara intressant både för fotografen och kritikern VEM det var som tog bilden eller tyckte till om den. T.ex att man efter fyra veckor släpper på anonymiteten. (Bara en idé)
 
Makten skrev:
....Det jag menar är att jag som anonym gärna kan ta den besvarade kritiken, men jag vill inte som oanonym uppfattas som en skitstövel av nån som inte kan ta kritik.
Ibland kan det finnas goda anledningar att ta sig en rejäl funderare, rannsaka sig själv en aning OM folk tycker man är en skitstövel..

F.ö kanske Du skulle kunna testa kritisera hårt oanonym och kanske också försöka jobba upp din tro på dina medmänniskor här en aning om du tror folk har så fruktansvärt svårt för sån konstruktiv kritik sidan är till för. (Jag ger dig en träningsbild inom en halvtimme om du vill träna med löftet att inte hoppa på dig. Säg till om den ska laddas upp bara. ok?)
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Ibland kan det finnas goda anledningar att ta sig en rejäl funderare, rannsaka sig själv en aning OM folk tycker man är en skitstövel..

F.ö kanske Du skulle kunna testa kritisera hårt oanonym och kanske också försöka jobba upp din tro på dina medmänniskor här en aning om du tror folk har så fruktansvärt svårt för sån konstruktiv kritik sidan är till för. (Jag ger dig en träningsbild inom en halvtimme om du vill träna med löftet att inte hoppa på dig. Säg till om den ska laddas upp bara. ok?)
Saken är att jag inte vill "försöka", då jag har dåliga erfarenheter av det. Men jag tror att Fotosidan är bättre i det avseendet än många andra ställen på nätet i och för sig.

Visst får du lägga upp en bild för kritik av mig:)

Men jag menar, jag har redan blivit idiotförklarad i den här tråden för att jag står på mig, så du kanske förstår vad det är jag menar? Det är inte bara ren kritik som kan vara jobbigt att framföra.

Jag lovar att 99% som träffar mig i verkliga livet tycker att jag är en trevlig prick, och att de som känner mig har största respekt för att jag är ganska rå i mina åsikter ibland. Sånt är inte lätt att få en bild om på nätet.

Men med det i åtanke så är det förstås extra känsligt att uttala sig som man gör "i vanliga fall". Jag menar inte att jag skulle vara direkt elak om jag var anonym, men att ett fåtal säkert skulle uppfatta det så.
 
clindh skrev:
Som vi ser det överväger fördelarna, men visst finns det nackdelar med vår icke-anonymitetslinje också.

Men vi testar olika varianter på hur man skall ge kritik etc, det finns tex förslag på en bildkritikpool där man är anonym - både fotografen och de som kritiserar. Det är dock en del jobb att implementera, men vi vill förverkliga det framöver och studera effekterna.
En mycket bra idé tycker jag! Jag skulle utan tvekan gärna slänga upp mina egna bilder i en sådan pool:)
 
Makten skrev:
Saken är att jag inte vill "försöka", då jag har dåliga erfarenheter av det.
ajdå. har du råkat ut för det ofta? prova gärna mitt tips (jag minns inte vem som lärde mig det, men det har funkat mycket väl!) längre upp i tråden, så ska du få se att du kommer få bra respons på din kritik.
 
Mina bilder får man gärna kritisera hur hårt man vill utan att jag tar särskilt illa vid mig. Jag föredrar att få veta vad som är fel, och det händer att jag själv "förstår" felet tack vare kritiken. Då kan jag försöka göra det bättre, och ofta plockar jag bort det första försöket.

Så Martin, härja fritt i mina album! Jag lovar att inte tjura (åtminstone inte offentligt). :D
 
AFE skrev:
Mina bilder får man gärna kritisera hur hårt man vill utan att jag tar särskilt illa vid mig. Jag föredrar att få veta vad som är fel, och det händer att jag själv "förstår" felet tack vare kritiken. Då kan jag försöka göra det bättre, och ofta plockar jag bort det första försöket.

Så Martin, härja fritt i mina album! Jag lovar att inte tjura (åtminstone inte offentligt). :D
Det är ju så man vill att alla ska reagera, men det vet man ju inte förrän det är för sent;-)
Sen har jag varit med om folk som varit "tjuriga" för något jag sagt tidigare (utan att ha sagt det då), och därefter särbehandlat mig på ett dåligt sätt.
 
Makten skrev:
Haha, du får ju ladda upp en dålig bild om jag ska vara hård;-)
Haha, Tack för den:)
Tyckte du var ruggigt snäll. Ett rätt alldagligt vanligt porträtt med opopulära motiv..

...men du missade att hunden är aningen underexponerad. Kunde ju ha "gapat" liiiite om det iaf om du ville va hårdare;)

Jag tror du fixar kommenterandet perfekt. Även på bilder du vill säga mer illa om. Kommentaren var ju asbra! Skulle inte va minsta orolig om jag kommenterade så utförligt varför. Du kan, jag tror du törs med. Andas mod..
 
lottawe skrev:
Haha, Tack för den:)
Tyckte du var ruggigt snäll. Ett rätt alldagligt vanligt porträtt med opopulära motiv..

...men du missade att hunden är aningen underexponerad. Kunde ju ha "gapat" liiiite om det iaf om du ville va hårdare;)

Jag tror du fixar kommenterandet perfekt. Även på bilder du vill säga mer illa om. Kommentaren var ju asbra! Skulle inte va minsta orolig om jag kommenterade så utförligt varför. Du kan, jag tror du törs med. Andas mod..
Jag bryr mig ofta inte så mycket om det tekniska om bilden som helhet är bra faktiskt:) Över- eller underexponeringstrams kan teknikbögarna pladdra om, haha:-D Ser det bra ut så är det bra!

Men, titta gärna i "granntråden" här under "fotosidan", som handlar om att folk inte kommenterar. Jag undrar om inte det beror på just att folk är lite rädda för att få jobbig kritik tillbaka? Inte för att jag personligen bryr mig, men jag tror att en sån där pool med anonym kritik skulle vara en fullträff:)

Edit: Inte fan är hundskrället underexponerat heller? Tycker det ser utmärkt ut! :)
Och du, utan att "smöra" så tycker jag att din bild är bättre än 70% av bilderna under "kritik", så det är väl inte så konstigt om jag verkar snäll, haha.

Varför har du inte laddat upp fler bilder förresten? Rädd för kritik? ;-)
 
Makten skrev:
Men, titta gärna i "granntråden" här under "fotosidan", som handlar om att folk inte kommenterar. Jag undrar om inte det beror på just att folk är lite rädda för att få jobbig kritik tillbaka?
Det tvivlar jag på. Om man väger antalet trådar där folk klagar över att folk kritiserar för mesigt mot trådar om "hämndkommentarer" så är det uppenbar majoritet till den förstnämnda kategorins fördel.

Folk efterlyser hård (men naturligtvis inte osaklig) kritik på fotosidan, och har alltid gjort det.
 
Nu har jag skummat igenom hela tråden. *pust*

Jag kan bara säga att jag tycker att Fotosidan är en perfekt avvägning. Av alla de forum jag besöker är detta det i *särklass* mest seriösa.

Jag är frekvent besökare på ett av de största forumen på Parsimony, och det är väldigt tydligt att de som frivilligt går ut med sina rätta namn är de som är mest seriösa.

Som några andra har sagt; det ingår faktiskt i våra demokratiska *skyldigheter* att stå upp för våra åsikter! Och inget vi säger här kan ha sådan dignitet att det kräver anonymitet.

/Micha
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.