Makten
Aktiv medlem
Christoffer Glans skrev:
Vuxna människor kan värja sig mot skit, jo, visst, det vet jag. Men för det första finns det ingen anledning att gynna skitsnack bara för att vuxna människor kan ta det. För det andra så kanske inte alla klarar av att ta skit? Har du tänkt på det? Det finns vissa som kanske känner sig kränkta.
Du säger att "dina" erfarenheter också spelar in.
Visst, om du har varit medlem på de flesta stora communities sen mitten av 90-talet och ägnat mycket tid där, så visst, för det är precis vad det här handlar om.
De flesta jag sett som varit anonyma har på dessa communities ibland varit mycket otrevliga. Hade folk vetat vilka de var och sett deras namn så hade de troligen aldrig betett sig som de gjort.
Därför förstår jag inte resonemanget över vad som egentligen är bra med anonymitet.
Och att sen snacka skit mot vissa fotografer på sidan, när du själv, som du sagt, är nybörjare ser jag inget syfte i.
Hård kritik och rent dyngprat är inte samma sak.
Och att du ska ha rätten att dömma ut vissa för att DU inte anser de är bra fotografer ser jag som idioti, om du ursäktar.
Jag har på "Filmcafe.nu" blivit påhoppad med "De tror du är världens bästa filmare".
Har aldrig sagt det och har aldrig betett mig åt det hållet. Om jag snackar ur erfarenhet och visar upp verk jag gjort som kanske visar på god kvalité (ursäkta skrytet, går inte att komma ifrån när jag försöker säga det jag ska säga), så ska jag inte behöva ta en massa skit från andra som på något sätt inte kan acceptera mina verk, utan tar det som en peak istället. Löjligt!
Detta kommer speciellt från äldre, när de ser yngre som skapat något som kanske är bättre än deras egna verk. De tar det som en kränkning och beter sig sedan som idioter mot dem.
Att dömma folk på det sätt du beskriver är faktiskt bara idiotiskt, tyvärr.
Jag håller inte alls med dig.
För det första, jag menade förstås inte att jag ska "kasta skit" i den bemärkelse som folk gör just av anledningen att jävlas. Jag vinner ingenting på att jävlas med någon.
Men samtidigt tror jag inte att jag skulle kunna säga min äkta mening utan att vissa skulle ta det just för att jävlas. Frågan är då om jag ska hålla käften, eller riskera att vissa känner sig "kränkta"? Enligt mig måste man fan tåla lite "kränkningar" i dagens samhälle, inom rimliga gränser förstås.
Har man lagt en bild under "bildkritik", ja då är det ju kritik man vill ha. Däremot skulle det aldrig falla mig in att kritisera nån som inte bett om kritik. Det är en stor skillnad.
Nåväl, om jag nu idag börjar min bana som "äkta" kritiker, så skulle jag antagligen få en jäkla massa skit för det, av folk som inte tål kritik trots att de bett om det.
Slutsatsen är att jag inte kan säga vad jag vill om jag inte är anonym. Jag kanske är elakare än andra, men jag tror faktiskt att det snarare är andra som inte heller vågar säga vad de tycker.
Ärligt talat, hur många av bilderna i poolen "bildkritik" är BRA? Inte särskilt många.
Gå gärna in och tok-såga den enda bild jag själv har uppe. Det är meningen liksom, eftersom jag vill veta vad folk tycker. Men folk vågar inte tycka om de inte är bakom anonymitet, och det gäller ju mig med.