Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Registrerade mig idag och är förbannad.

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Däremot kan jag inte se något vettigt skäl att differentiera informationen i profilen mellan betalande och obetalande inloggade medlemmar alls.

Men som sagt, för min del gör det inget om man lyfter ut forumlistningen från den vyn för alla typer av medlemmar. Så länge sökmotorn kan göra jobbet ändå.
Jag ser ett skäl till det. Nämligen att ev. "idioter" som endast kommer för att checka upp andra inte ska ges den möjligheten hur lätt som helst. Betalande tycker jag ska kunna få läsa i andras gästböcker, se länkar samt kameraväska. Senast inloggad går ju redan att dölja som doldis, det tycker jag kan få fortsätta vara valfritt bland betalande, men ser det gärna väck för obetalande eftersom det kostar att dölja (kostnaden=man ser ju inte själv vem som är i profilen om man döljer för alla.)

OK att de flesta säkerligen är seriösa, men med så många medlemmar vi är och med tanke på hur lätt det är att bli medlem här kan man nog ändå anta att några få skulle kunna bli medlemmar bara för att kontrollera andra. Antagligen betalar inte dessa och gör de det finns bara ännu en säker grej för identifiering. Bankkontot.

Även om det kostar för mängden ärliga (obetalande) tror jag på att det är värt att skydda uppgifterna iaf alltså. För den lilla delen ev. utsattas skull. En överägning mellan gott och ont. Vad som kan skada värst..
 
Canonliza skrev:
...hur blev det med barnpoolen? Kan alla gå in o kolla i den?
Ja. Önskemål om att den skall vara stängd på något sätt måste jag ha missat.

Däremot har jag sedan länge spärrat så man inte kan söka bilder på motivkombinationen Barn och Naket, det finns en del obetänksamma som ger sina barnbilder den kombinationen faktiskt.
 
Kameraväskan är bra de gånger man söker nån som har en kamera eller annan pryl man är intresserad av. Dels för att snabbt få se bildexempel o kanske även för att ställa frågor om prylen ifråga...

Det e väl frivilligt att lägga in sina prylar där...
 
Oj, vilken fart det blev på tråden nu då!

Det finns ett väldigt enkelt sätt att lösa ALLA de problem som nämnts;

tillåt anonymitet

;-)

Då kan man "kolla upp" bäst fan man vill, utan att nånsin veta vem den fysiska personen är. Man kan söka efter allt personen sagt utan att någon riskerar sin integritet.

Man skulle till och med kunna göra det så fiffigt att betalande medlemmar tilläts vara anonyma.
 
HDFS) (KGS skrev:
Kameraväskan är bra de gånger man söker nån som har en kamera eller annan pryl man är intresserad av. Dels för att snabbt få se bildexempel o kanske även för att ställa frågor om prylen ifråga...

Det e väl frivilligt att lägga in sina prylar där...
Den är också ett utmärkt sätt för ärlige Erland att kolla upp vem som har utrustning för 300.000:- och sen åka och hälsa på vederbörande.
 
clindh skrev:
Ja. Önskemål om att den skall vara stängd på något sätt måste jag ha missat.

Däremot har jag sedan länge spärrat så man inte kan söka bilder på motivkombinationen Barn och Naket, det finns en del obetänksamma som ger sina barnbilder den kombinationen faktiskt.

Okej. För det pratade vi om när den skapades. Jag tycker inte den ska vara tillgänglig för de som inte är inloggade överhuvudtaget. Kanske tom bara för betalande medlemmar. Våra barn tycker jag vi ska skydda extra.

//Liza
 
Att begränsa profilinformationen för oinloggade enligt Jims förslag är väl helt ok. Men att göra skillnad på betalande och icke-betalande när det gäller gästböcker och kameraväskor känns tveksamt, speciellt utifrån utgångspunkten att ickebetalande skulle vara mer opålitliga än betalande.
Vill man inte dela med sig av inläggen i sin gästbok får man se till att kontunierligt radera inläggen där, vill man inte visa vad man har i kameraväskan döljer man den eller låter bli att fylla den till att börja med.
Och jag vill också gärna ha kvar profilsidelänken med foruminlägg och startade diskussioner (då tillgänglig enbart för inloggade).
/Maria
 
Att vara, eller att inte vara (anonym) det är frågan...


Alltså - jag kan verkligen inte förstå dem som argumenterar för en anonymitet på ett etablerat, kommersiellt och städat internetforum som fotosidan.

Vaga argument som att människor inte vågar stå för sina åsikter om de måste skylta med sitt namn är för mig helt befängda. Men om det nu är sant så är ju det i sig ett större samhälleligt problem än huruvida fotosidan skulle tillåta en anonymitet eller inte. Någon var inne på att det saknas civilkurage när vi inte längre vågar visa och stå för våra åsikter offentligt.

Min fasta övertygelse är precis som hos flera andra genom denna tråd att en anonymitet snarast skulle dra ned helheten av fotosidan till något som närmar sig andra entusiastfora inom t ex bilvärlden där vissa fora kännetecknas av långa trådar fyllda med personangrepp.

Att behålla ett identitetskrav tror jag är viktigt för att fotosidan ska kunna utvecklas. Kanske skulle också fotosidan överväga någonslags rutiner för att försvåra falskregistreringar - som någon annan skribent rekommenderade som en lösning.

De som oroar sig för att få ett inbrott pga innehållet i "kameraväskan" bör kanske låta bli att skylta med vad de har. Inbrottsrisken finns ju alltid oavsett om du är registrerad på ett nätforum eller inte.
 
Johan Okker skrev:
Att vara, eller att inte vara (anonym) det är frågan...


Alltså - jag kan verkligen inte förstå dem som argumenterar för en anonymitet på ett etablerat, kommersiellt och städat internetforum som fotosidan.

Vaga argument som att människor inte vågar stå för sina åsikter om de måste skylta med sitt namn är för mig helt befängda. Men om det nu är sant så är ju det i sig ett större samhälleligt problem än huruvida fotosidan skulle tillåta en anonymitet eller inte. Någon var inne på att det saknas civilkurage när vi inte längre vågar visa och stå för våra åsikter offentligt.

Min fasta övertygelse är precis som hos flera andra genom denna tråd att en anonymitet snarast skulle dra ned helheten av fotosidan till något som närmar sig andra entusiastfora inom t ex bilvärlden där vissa fora kännetecknas av långa trådar fyllda med personangrepp.

Att behålla ett identitetskrav tror jag är viktigt för att fotosidan ska kunna utvecklas. Kanske skulle också fotosidan överväga någonslags rutiner för att försvåra falskregistreringar - som någon annan skribent rekommenderade som en lösning.

De som oroar sig för att få ett inbrott pga innehållet i "kameraväskan" bör kanske låta bli att skylta med vad de har. Inbrottsrisken finns ju alltid oavsett om du är registrerad på ett nätforum eller inte.

Klokt talat Johan/ Johan
 
Johan Okker skrev:
Alltså - jag kan verkligen inte förstå dem som argumenterar för en anonymitet på ett etablerat, kommersiellt och städat internetforum som fotosidan.
Om du ursäktar, men det du skriver här är INTE begränsat till "ett städat internetforum". Det är det folk inte verkar begripa. Det kan ses av alla med internet!

Vaga argument som att människor inte vågar stå för sina åsikter om de måste skylta med sitt namn är för mig helt befängda. Men om det nu är sant så är ju det i sig ett större samhälleligt problem än huruvida fotosidan skulle tillåta en anonymitet eller inte. Någon var inne på att det saknas civilkurage när vi inte längre vågar visa och stå för våra åsikter offentligt.
Det beror förstås på vilka åsikter man har, och vilka som kan tänkas ta del av dem. Jag tror inte att du skulle stå och proklamera ickerasism inne hos några Nazister eller? Som sagt; ALLA kan läsa vad man skriver på nätet.

De som oroar sig för att få ett inbrott pga innehållet i "kameraväskan" bör kanske låta bli att skylta med vad de har. Inbrottsrisken finns ju alltid oavsett om du är registrerad på ett nätforum eller inte.
Nej, men det är ju mycket "enklare" att göra inbrott hos nån där man vet att det finns värdesaker förstår du väl?
Och om folk väljer att inte lägga upp vad de har i fotoväskan så har dess funktion försvunnit.
 
emtre skrev:
Att begränsa profilinformationen för oinloggade enligt Jims förslag är väl helt ok. Men att göra skillnad på betalande och icke-betalande när det gäller gästböcker och kameraväskor känns tveksamt, speciellt utifrån utgångspunkten att ickebetalande skulle vara mer opålitliga än betalande.
Varför?

Vill man inte dela med sig av inläggen i sin gästbok får man se till att kontunierligt radera inläggen där, vill man inte visa vad man har i kameraväskan döljer man den eller låter bli att fylla den till att börja med.
Och jag vill också gärna ha kvar profilsidelänken med foruminlägg och startade diskussioner (då tillgänglig enbart för inloggade).
/Maria
Men om någon faktiskt vill dela med sig, men bara undvika ett snokande ex, en psykopat, din efterhägsna chef eller liknande då? De kan ju regga sig hur lätt som helst för att kolla dig, men betalar de tror du?

(Det krävs ju bara några klick för att regga sig. Majoriteten obetalande är säkert seriösa, men det kan ju räcka att någon enstaka inte är det för att konsekvenserna ska bli verklighet. Kan förresten en chef kicka nån som skriver 14 inlägg/dagen på arbetstid tro?)
 
Makten skrev:
Om du ursäktar, men det du skriver här är INTE begränsat till "ett städat internetforum". Det är det folk inte verkar begripa. Det kan ses av alla med internet!

Eh.. Jaha.
Jag ser alltjämt inte 'problemet' i att din 'stämma' blir hörd över hela internet. Det är väl det som har blivit själva grejen med nätet. Att det finns en stor tillgänglighet av allt möjligt mera eller mindre viktigt.


Det beror förstås på vilka åsikter man har, och vilka som kan tänkas ta del av dem. Jag tror inte att du skulle stå och proklamera ickerasism inne hos några Nazister eller? Som sagt; ALLA kan läsa vad man skriver på nätet.

Se föregående svar. Ja OCH?
Att du sedan sträcker din argumentation till att inbegripa odemokratiska strukturer som nazister (och även antifacister (mitt tillägg)) är ju lite svårtillämpningsbart vad gäller fotosidans innehåll inte sant?

MEN jag ska svara.

Varje gång en enskild väljer att inte våga göra sin röst hörd på grund av att vi har odemokratiska samhällsförtryckande organisationer både inom extremvänster och extremhöger så väljer ju hon att ge dessa organisationer en liten delseger. Och varje sådan liten delseger urholkar vårt demokratiska statsskick ytterligare en liten bit och detta ser jag som ett stort problem.

Och för att så ytterligare förtydliga:
Ja både extremvänster och extremhöger ägnar sig - såvitt jag hört - åt någon form av systematisk uppgiftsinhämtning om sina ideologiska meningsmotståndare. Men lösningen är inte och kan aldrig vara att maskera sig, att vara anonym. För då har du fallit till föga för någon annans statsskick - som inte är demokrati.


Nej, men det är ju mycket "enklare" att göra inbrott hos nån där man vet att det finns värdesaker förstår du väl?
Och om folk väljer att inte lägga upp vad de har i fotoväskan så har dess funktion försvunnit.

Ärligt talat så ser jag inte funktionen av kameraväskan som annat än ett prylförhärligande i en konstnärlig uttrycksform som vissa väljer att kalla för materialsport. Så ja jag anser att kameraväskan i sig är en meningslös funktion som lyfter bort fokus från den fotografiska bilden och istället lägger den på tekniskt lullull.

Beträffande enkelheten att göra inbrott. Du tror inte att dina grannar riskerar att se om du verkar kånka stora tunga kameraväskor dag in och dag ut? Eller att dina eventuella barn pratar på dagis/skola om att pappa har en massa värdefulla fotoprylar hemma?

Inbrott sker både slumpmässigt och systematiskt. De systematiserade inbrotten - gissar jag - går efter betydligt större värden än stöldgods på några hundra tusen. De slumpvisa inbrotten handlar om otur och någon som vill åt din dator, tv, stereo, silver och vad som helst som är lätt att omsätta.
 
Johan Okker skrev:
Eh.. Jaha.
Jag ser alltjämt inte 'problemet' i att din 'stämma' blir hörd över hela internet. Det är väl det som har blivit själva grejen med nätet. Att det finns en stor tillgänglighet av allt möjligt mera eller mindre viktigt.
Javisst, men jag förstår inte varför man måste skylta med vem man är bara för att göra sina åsikter hörda.

Se föregående svar. Ja OCH?
Att du sedan sträcker din argumentation till att inbegripa odemokratiska strukturer som nazister (och även antifacister (mitt tillägg)) är ju lite svårtillämpningsbart vad gäller fotosidans innehåll inte sant?
Det är principen jag snackar om. Jag förstår inte hur man kan försvara att det inte GÅR att välja själv om man ska vara anonym eller inte. Jag är ju inte anonym nu, men hade hellre varit det.

Varje gång en enskild väljer att inte våga göra sin röst hörd på grund av att vi har odemokratiska samhällsförtryckande organisationer både inom extremvänster och extremhöger så väljer ju hon att ge dessa organisationer en liten delseger. Och varje sådan liten delseger urholkar vårt demokratiska statsskick ytterligare en liten bit och detta ser jag som ett stort problem.

Och för att så ytterligare förtydliga:
Ja både extremvänster och extremhöger ägnar sig - såvitt jag hört - åt någon form av systematisk uppgiftsinhämtning om sina ideologiska meningsmotståndare. Men lösningen är inte och kan aldrig vara att maskera sig, att vara anonym. För då har du fallit till föga för någon annans statsskick - som inte är demokrati.
En intressant vinkel! Nu är det tyvärr så att jag skiter i varför nån skulle kunna vilja ge mig på näbben, bara jag slipper bli utsatt för det.
Vi lever i ett land med ett alltmer urholkat rättssystem där brottslingar knappt får nån påföljd alls, och jag litar inte ett skvatt på att systemet ska skydda mig. Alltså tänker jag inte säga precis vad jag tycker utom i väl valda sammanhang.


Edit: Jag kan förresten tänka mig att det är X antal läsare av den här tråden som tycker att jag är en idiot, med allt vad det innebär.
 
Jag har hört att det finns DIY-skyddsrum man kan gräva ner i trädgården. Är man skraj kan ju det vara ett alternativ.
 
Johan, det finns inget skäl att sänka nivån på tråden genom att provocera med en sarkasm.
 
Om någon skulle vilja stjäla mina gamla kameraprylar möts de först av A sedan B...
 

Bilagor

  • tjuv.jpg
    tjuv.jpg
    27.7 KB · Visningar: 351
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.