Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Registrerade mig idag och är förbannad.

Produkter
(logga in för att koppla)
Andreas74 skrev:
Varför skall någon kunna söka på ens tidigare inlägg i forumen? Det är ju bara för att undersöka vad denna person har för åsikter. Och varför är detta intressant för fotosidans andra medlemmar???
För mig är det superviktigt. Personer bygger upp förtroende för sin sakkunskap över tiden och man lär sig vilka som är duktiga inom ett visst område.

Vill jag läsa relevant information om skärmkalibrering kan jag t ex välja att enbart söka i inlägg skrivna av Mikael Pertmann.

Ofta behöver man också kunna hitta tillbaka till inlägg som man minns är skrivna av en specifik person. Olle Bjernulf har t ex en gång gett oss formeln för att räkna ut den äkta brännvidden hos internfokuserade makron. Det inlägget skulle jag sannolikt aldrig kunna hitta tillbaka till utan att kunna söka på namn.
 
Andreas74 skrev:
Varför skall någon kunna söka på ens tidigare inlägg i forumen? Det är ju bara för att undersöka vad denna person har för åsikter.
Kom ihåg, FS är ju inte ett "åsiktsforum" primärt. Här diskuterar vi fotografi och närliggande ämnen. Funktionen är användbar när du tex stöter på en kunnig medlem som skriver bra och intressant, du vill se vad han skrivit mer. Det är också relevant när du vill söka upp "sa inte Nisse något om detta i en annan tråd", för att kunna citera/länka, tex hjälpa en nybörjare till ett svar som redan finns i forumet.

Men ger man sig in i heta åsiktstrådar som "Varför är det så dyrt i Sverige" och typ "Har du en laglig Photoshop" så får man väl tänka efter före.
 
Jag håller med Andreas även om jag förstår vitsen med att kunna söka på namn också.

Något jag upptäckt är att man kan söka även som oinloggad och som icke medlem och åtminstone den möjligheten kanske kunde tas bort samt att det ju vore bra om länken till senaste foruminlägg från profilen kunde göras valfri. Sökningen i forumet av medlemmars inlägg kanske kunde funka ändå?

(egentligen tycker jag nog sån sökning kunde läggas som möjlig endast för betalande också.)
 
njae jag kollar ibland. Speciellt om jag får ett riktigt elakt inlägg eller en elak kommentar mot mej. Då kan det visa sej att medlemmen varit med i två dagar o skrivit 47 lika spydiga kommentarer.

Då bockar jag av vederbörande som troll o bryr mej inte.

Det kan visa sej att snubben skrivit 27 vidriga kommentarer under 2 timmar just denna fredagkväll.

Då bockar jag av honom som berusad o bryr mej inte.

Det kan visa sej att tösen alltid är mycket saklig o artig.

Då läser jag igenom vad jag skrev o ser om det går att misstolka o därefter förklarar/ursäktar jag mej.

Däremot har jag inte haft en tanke på att sammanställa en persons alla åsikter, även om jag med tiden noterat att somliga gillar Canon mer än de gillar Nikon t ex. Den typen av åsiktsregistrering får man nog leva med på den här siten.

Finns nog nån som tror sej veta vad jag kommer att köpa nästa gång också. Själv vet jag inte.
 
lottawe skrev:
(egentligen tycker jag nog sån sökning kunde läggas som möjlig endast för betalande också.)
Nej, det motsätter jag mig stenhårt! Sökverktygen måste vara så bra som möjligt för alla medlemmar. Skulle det bli svårare att söka skulle ju fotosidan svämmas över av ännu fler repeteringar av de vanligaste ämnena. Handikappar man sökmotorn för en grupp så är risken att de tappar förtroendet för den och slutar använda den.

Däremot kan det väl vara rimligt att stänga av sökningen för oinloggade. Det skulle säkert spara lite datorkraft också. En bieffekt av det skulle dock med största sannolikhet bli en anstormning av nya inaktiva medlemmar.
 
lottawe skrev:
(egentligen tycker jag nog sån sökning kunde läggas som möjlig endast för betalande också.)
Ja det är en vettig synpunkt. Vi låter inte Google indexera speciellt mycket av FS, men har man väl hittat hit kan man ju söka fritt.

Men man skall ändå inte se det som något "skydd", det är ju lätt att regga sig - vi skulle bara få ännu fler registrerade (väldigt många besöker ju FS bara för att kika/läsa)

Vi har också en hel del info på profilsidan mm som kan läsas av alla, som egentligen är onödig. Där skulle man kunna gömma en del så tex bara betalande såg allt?
 
jimh skrev:
För mig är det superviktigt. Personer bygger upp förtroende för sin sakkunskap över tiden och man lär sig vilka som är duktiga inom ett visst område.

Vill jag läsa relevant information om skärmkalibrering kan jag t ex välja att enbart söka i inlägg skrivna av Mikael Pertmann.

Ofta behöver man också kunna hitta tillbaka till inlägg som man minns är skrivna av en specifik person. Olle Bjernulf har t ex en gång gett oss formeln för att räkna ut den äkta brännvidden hos internfokuserade makron. Det inlägget skulle jag sannolikt aldrig kunna hitta tillbaka till utan att kunna söka på namn.

Jag tror nog man kan söka sig fram till samma saker ändå genom att alla diskussioner finns på var sin plats, fritextsökning etc. Kanske lite jobbigare, men ändå.

Tycker ändå det är onödigt att det ska finnas med på ens profil. Okej om man kan särskilt söka på det, som inloggad eller betalande.

Tycker det är olämpligt och onödigt som det är nu. Det är så överdrivet utskyltat.
 
clindh skrev:
Vi har också en hel del info på profilsidan mm som kan läsas av alla, som egentligen är onödig. Där skulle man kunna gömma en del så tex bara betalande såg allt?
Ja, det vore jättebra tycker jag:)




.....och sen om inga andra än medlemmar kunde söka i forumet på samma sätt som man måste vara medlem för att söka andra medlemmar iaf. För det måste man ju vara medlem för redan idag.

Jag förstår Jims synpunkt ang. repeteringar av ämnena vad gäller att snäva till för icke betalande, men samtidigt tror jag det onda kan överväga det goda i att låta alla söka. Hellre en grej till som lockar till betalmedlemsskap isf tycker jag. (Fast personligen är jag ju inte ens mot en sida för bara betalande så.. Har förståelse för att åsikterna skiljer där med.)
 
Jag kan inte nog understryka hur viktigt jag tycker att det är de färskaste medlemmarna som har de bästa sökmöjligheterna.

Vi som varit här sen hedenhös kan ju nästan arkivet utantill vid det här laget. Men nya medlemmar som möts av en fördummad sökmotor skaffar sig aldrig sökbeteendet utan fördummar forumet istället genom att bomba med nya frågor om rysshack och telezoomar för under 2000 kr.

Sen behöver ju inte inläggslistningen finnas i profilen såklart. Bara möjligheten finns i sökformuläret.
 
jimh skrev:
Sen behöver ju inte inläggslistningen finnas i profilen såklart. Bara möjligheten finns i sökformuläret.
Håller med. Dvs för vanlig forumsökning, men nybörjare behöver väl inte personsökningen? (Nåja, den går ändå fn inte att spärra separat i forumprogramvaran ändå).

Men vad som visas i ens profil för olika användartyper kan man ju se över. Vad tycker ni inte skall synas för oinloggade respektive ej betalande?
 
Just inläggen och diskussioner vill inte jag ha med.
Men kan medlemmarna inte själva få kryssa i om dom överhuvudtaget vill visa detta i sin profil eller inte?
 
Som helt oinloggad behöver man ju inte kunna se mycket. Det här skulle kunna strykas tycker jag.
 

Bilagor

  • oinloggad.gif
    oinloggad.gif
    30.2 KB · Visningar: 234
Håller med Jim fullt ut där (men strecket vid diskussioner ska väl gå över inlägg också och inte bara startade hoppas jag?) Ej betalande tycker jag kan få skriva i gästböcker, men inte läsa vad andra skrivit i dem.

Sen såg jag förslag i en annan tråd om att ta bort siffrorna för givna samt mottagna kommentarer och passar på att lägga en röst för det med. Men det var ju en annan sak och lite OT här. De bildrelevanta länkarna bör synas för alla iaf tycker jag.
 
Däremot kan jag inte se något vettigt skäl att differentiera informationen i profilen mellan betalande och obetalande inloggade medlemmar alls.

Men som sagt, för min del gör det inget om man lyfter ut forumlistningen från den vyn för alla typer av medlemmar. Så länge sökmotorn kan göra jobbet ändå.
 
jimh skrev:
Däremot kan jag inte se något vettigt skäl att differentiera informationen i profilen mellan betalande och obetalande inloggade medlemmar alls.

Men som sagt, för min del gör det inget om man lyfter ut forumlistningen från den vyn för alla typer av medlemmar. Så länge sökmotorn kan göra jobbet ändå.

Håller med detta, samt dina föreslagna strykningar för oinloggade.
 
jimh skrev:
Däremot kan jag inte se något vettigt skäl att differentiera informationen i profilen mellan betalande och obetalande inloggade medlemmar alls.
Det skulle isåfall vara sådant av extra känslig natur, som Kameraväskan. Att man är registrerad är ju ingen garanti för seriositet alls egentligen, det är några klick bara så är man reggad.
 
clindh skrev:
Det skulle isåfall vara sådant av extra känslig natur, som Kameraväskan. Att man är registrerad är ju ingen garanti för seriositet alls egentligen, det är några klick bara så är man reggad.
Ja, kameraväskan är ingen helig ko för mig, den kan ni för min del begränsa så att enbart Picturo-medlemmar kan se den ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.