Annons

Registrerade mig idag och är förbannad.

Produkter
(logga in för att koppla)
Inlägg i forumet som eventuellt var anonyma skulle jag ha väldigt svårt att ta på allvar.

Om det mot förmodan skulle finnas något någon vill säga, där det känns fel att ange sitt namn, så är det nog inte på fotosidan det hör hemma.
 
Arleklint skrev:
Inlägg i forumet som eventuellt var anonyma skulle jag ha väldigt svårt att ta på allvar.
Kan du inte försöka motivera varför du tycker det?
Skulle det göra skillnad om den undertecknade var "Sven Svensson" eller "Grefve Gyllenballe"? Jag förstår verkligen inte varför anonym kritik skulle vara mindre värd, särskilt inte om man ändå inte vet vem den oanonyme är.

Ni är ju alla så gott som anonyma, tills någon får för sig att göra en liten "research". Skillnaden är bara att detta inte är möjligt om man är helt anonym.
 
Makten skrev:
Kan du inte försöka motivera varför du tycker det?
Anonymitet leder till att man inte har något att förlora genom att göra bort sig eller obstruera. Tappar man ansiktet som anonym kan man byta ansikte. Är man inte anonym måste man försöka ställa sakerna till rätta om man vill vara kvar.

Genom att vara icke-anonym lämnar man alltså sitt anseende som borgen. Det förtroendet gör att jag lättare vågar returnera ett förtroende.

Min grundinställning på nätet är att jag inte litar på någon. Folk måste erövra sin trovärdighet genom att skriva många bra och verifierbara saker. Helst kombinerat med väldigt få uppenbara stolpskott.
 
Makten skrev:
Kan du inte försöka motivera varför du tycker det?
Skulle det göra skillnad om den undertecknade var "Sven Svensson" eller "Grefve Gyllenballe"? Jag förstår verkligen inte varför anonym kritik skulle vara mindre värd, särskilt inte om man ändå inte vet vem den oanonyme är.

Ni är ju alla så gott som anonyma, tills någon får för sig att göra en liten "research". Skillnaden är bara att detta inte är möjligt om man är helt anonym.

Som anonym kan du skriva vad som helst utan att behöva ta ansvar. Jag tycker det är viktigt att kunna ta ansvar för vad man säger. Inlägg utan ansvar tappar värde.

Om jag nu var anonym skulle jag kunna skriva att du är en skit utan att behöva försvara min ståndpunkt, men nu heter jag Jan Arleklint - vilket jag är ensam om, och finns i telefonkatalogen, så då får jag stå till svars för min åsikt att alla skall stå upp med sina namn.

Därmed inte sagt att du är en skit :)
 
Dessutom, skulle man vara verkligt anonym så går aldrig en diskussion att uppehålla då man hela tiden måste referea till postens nummer i en tråd. I kommentarsfält på en del sidor jag är med på fungerar det så.

Och har du ett fiktivt namn är du inte anonym helt då det namnet fortfarande måste stå för det som skrivs. Är det taskigt så blir det dåligt rykte och alla förknippar det namnet med skräp.

Är det bra så kommer folk ihåg det, men då kan man lika gärna har riktiga namnen, iaf här i sverige funkar det bra. Utomlands i mer internationella forum spelar det ingen större roll då användarna utspridda över världen.
 
Arleklint skrev:
Som anonym kan du skriva vad som helst utan att behöva ta ansvar. Jag tycker det är viktigt att kunna ta ansvar för vad man säger. Inlägg utan ansvar tappar värde.
Medge att det här är något av en attitydfråga; jag anser inte att behöver vara vanligare att man som anonym inte "tar ansvar" för vad man säger. Det går alldeles utmärkt även om man är anonym...

Jämför gärna med författare som skriver under pseudonym. Är de oansvariga? Är de fega? Är deras böcker mindre intressanta? Nej, det tycker då inte jag i alla fall.
Eller är kanske en gåva från en anonym mindre värd än någon annans gåva?

Om jag nu var anonym skulle jag kunna skriva att du är en skit utan att behöva försvara min ståndpunkt, men nu heter jag Jan Arleklint - vilket jag är ensam om, och finns i telefonkatalogen, så då får jag stå till svars för min åsikt att alla skall stå upp med sina namn.

Därmed inte sagt att du är en skit :)
Du hade visst behövt försvara din ståndpunkt, om jag över huvud taget skulle välja att ta del av den. Om du som anonym berättade varför jag är en skit, så skulle jag respektera och beakta den åsikten lika mycket som om du gjorde det under ditt rätta namn.


Jag menar alltså inte anonym i den bemärkelsen att man inte har något namn som ens knyter ihop vad personen sagt i olika sammanhang, utan att man skriver under annat namn helt enkelt.
Total anonymitet, där man skriver helt utan namn, håller jag med om är meningslöst, och då kan man snacka om att man inte behöver ta ansvar.
 
Damocles skrev:
Och har du ett fiktivt namn är du inte anonym helt då det namnet fortfarande måste stå för det som skrivs. Är det taskigt så blir det dåligt rykte och alla förknippar det namnet med skräp.

Är det bra så kommer folk ihåg det, men då kan man lika gärna har riktiga namnen, iaf här i sverige funkar det bra. Utomlands i mer internationella forum spelar det ingen större roll då användarna utspridda över världen.
Det är precis denna typ av anonymitet jag skulle vilja anamma! Man har en identitet, men den är inte knuten till mig som person. Utmärkt sätt att upprätthålla "ordning", men utan att man får veta vem den fysiska personen är.

Det är detta jag menat med anonymitet hela tiden, om nån kanske inte fattat det;-)
 
Makten skrev:
Var inte det självklart? Hur många forum finns det där man kan skriva helt anonymt? Inget vad jag vet...
Nä, jag förstod iallafall vad du menade. Men jag tog upp det där om anonyma poolen, där var tanken att det var komplett anonymitet - för att man inte skall ha förutfattade meningar om bilden, som man annars kanske har om man ser fotografens namn.
 
Jag ser en väldig fördel med en anonym pool eftersom många kommenterar mina bilder utifrån att jag är jag på gott och ont. Sen kan problemet kvarstå genom att folk känner igen mina bilder, fortfarande på gott och ont, men det kan inte fs hjälpa.
 
Arleklint skrev:
Jag ser en väldig fördel med en anonym pool eftersom många kommenterar mina bilder utifrån att jag är jag på gott och ont. Sen kan problemet kvarstå genom att folk känner igen mina bilder, fortfarande på gott och ont, men det kan inte fs hjälpa.

Det kan ju då vara en sporre att försöka ändra sitt bildspråk och på så sätt utvecklas.

Greven / Som inte har ett vanligt namn han heller.
 
Makten skrev:
Var inte det självklart? Hur många forum finns det där man kan skriva helt anonymt? Inget vad jag vet...
hur menar du helt anonymt? att man är anonym för precis alla inklusive foruminnehavaren? det kan nog vara lite knepigt. det går ju alltid att spåra för dom som ser ip-nummer osv.

på aff, som jag tidigare jämfört med, är man inte alltid så anonym för foruminnehavarna, men däremot kan man kalla sig för "...." eller "tjoflöjt" eller "anonym" eller vad man vill, för det väljer man varje gång när man skriver ett inlägg.
på ett sätt är det bra i det forumet, eftersom många pinsamma frågor kan tas upp utan att man blir "utfläkt", men samtidigt visar det oxå på att många missbrukar möjligheten och hotar, mobbar och jäklas till höger och vänster.

det blev tyvärr för mycket "klös" och "dra i håret" hela tiden och det tröttnade jag på och övergav forumet.
 
Estethia skrev:
hur menar du helt anonymt? att man är anonym för precis alla inklusive foruminnehavaren? det kan nog vara lite knepigt. det går ju alltid att spåra för dom som ser ip-nummer osv.

på aff, som jag tidigare jämfört med, är man inte alltid så anonym för foruminnehavarna, men däremot kan man kalla sig för "...." eller "tjoflöjt" eller "anonym" eller vad man vill, för det väljer man varje gång när man skriver ett inlägg.
på ett sätt är det bra i det forumet, eftersom många pinsamma frågor kan tas upp utan att man blir "utfläkt", men samtidigt visar det oxå på att många missbrukar möjligheten och hotar, mobbar och jäklas till höger och vänster.

det blev tyvärr för mycket "klös" och "dra i håret" hela tiden och det tröttnade jag på och övergav forumet.
Om du läser mina senaste inlägg så inser du att det är "under pseudonym" jag avser, det vill säga att man har ett fast användarnamn, men att det på inget sätt är kopplat till ens riktiga identitet, om man inte vill själv såklart.
 
Bara för att förtydliga: För mig har anonymt betytt under pseudonym genom hela diskussionen. Jag är alltså helt emot det.
 
Makten skrev:
Det är det nog ingen som tror. Men det är klart behagligare att ge kritik om man är anonym. Kalla mig feg, men jag tror att de allra flesta känner likadant, och att det är därför som många bilder förblir okritiserade.

Jag tror inte att det är nån större idé att fortsätta den här diskussionen, för nån anonymitet lär inte bli aktuell.
Hoppas att några tänkt efter lite över vad det innebär att vara anonym eller inte på internet i alla fall. Ibland är det inget att leka med.
Du är feg och du tror att andra känner lika, för så är det med vi människor. Vi hittar hjälp till vår tro genom andra. Det är för svårt att vara ensam. Ingen kritik mot dig Matin, du får vara feg som andra får vara lata eller modiga eller någotannat.

Men du ska bli ingenjör och är nästan lika gamal som jag, du borde förstå att när vi blir 60 är anonymitet en oerhörd lyx, bara för rika människor.
 
ryssen skrev:
Du är feg och du tror att andra känner lika, för så är det med vi människor. Vi hittar hjälp till vår tro genom andra. Det är för svårt att vara ensam. Ingen kritik mot dig Matin, du får vara feg som andra får vara lata eller modiga eller någotannat.

Men du ska bli ingenjör och är nästan lika gamal som jag, du borde förstå att när vi blir 60 är anonymitet en oerhörd lyx, bara för rika människor.
Jag förstår tyvärr inte vad du vill säga med detta inlägg?
 
ryssen skrev:
Du är feg och du tror att andra känner lika, för så är det med vi människor. Vi hittar hjälp till vår tro genom andra. Det är för svårt att vara ensam. Ingen kritik mot dig Matin, du får vara feg som andra får vara lata eller modiga eller någotannat.

Men du ska bli ingenjör och är nästan lika gamal som jag, du borde förstå att när vi blir 60 är anonymitet en oerhörd lyx, bara för rika människor.

Dagens flummigaste inlägg :)

Måste erkänna att jag fattade i ett dugg.......
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.