Annons

Registrerade mig idag och är förbannad.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med dig Christel. Om att icke anonymitet kan hjälpa framåt, att man måste kunna vara synlig för karriär o.s.v.
Men det innebär ju inte att systemen här behöver vara utformade på det sättet att alla kan se varenda inlägg du skriver direkt via din profil eller via namnsökning i forumet. Eller?
 
jag tror att det får många att tänka efter före, vad det är dom kommer skriva.
för mig gör det inget om just dom funktionerna försvinner. jag tror dock inte att dom får folk att skjuta varann.
 
Hur ska du skilja på "alla" och övriga?

Man behöver kanske inte vara paranoid för att tänka sig att de som hamnar i gruppen "alla" lätt kan byta grupp och sen komma efter dig med ett järnrör. Om det nu är det man befarar när det finns olika grupper med olika behörigheter till "känslig" information om medlemmar.

Vill man vara anonym så får man ta kontakt med redaktionen och diskutera det med dem.
 
Estethia skrev:
jag tror att det får många att tänka efter före, vad det är dom kommer skriva.
för mig gör det inget om just dom funktionerna försvinner. jag tror dock inte att dom får folk att skjuta varann.
Jag tror inte heller folk skjuter varann för foruminlägg i första taget, men en person som kanske redan är förföljd, hotad eller trakasserad av någon kan inte anmäla sig till eller diskutera aktiviteter som ex. MFS-träffar o.s.v utan att riskera bli uppsökt av "fel person" på träffen. Den kan inte diskutera vilken spelning som är nästa uppdrag och fråga om råd inför den heller..
Det kan ju finnas orsaker till rädsla.

Jag är f.ö betydligt mindre rädd här än i tvättstugan (även om jag inte darrar där heller då,) men jag har ändå full förståelse för situationer som kan göra att en och annan kanske "låser in sig" och situationer som gör det omöjligt för några att vara aktiva på internet och aktiviteter irl också. Svårare uppsökning av dessa i forum av "vem som helst" skulle kanske underlätta en hel del för de personerna.
(De personerna tar nog ändå en stor risk med varje inlägg och steg även om de inte kan sökas upp via namnsökning.)
 
Senast ändrad:
lotta.
pratar vi inte lite förbi varann nu.. flera av oss?
jag har aldrig menat att personer med speciellt behov inte får "ansöka" om - och få - en anonym profil. självklart ska man kunna få göra det.
men i övrigt är det bra att man inte får vara anonym härinne, tycker jag.
jag är övertygad till 100% att det håller uppe stämningen och minskar på hoten.

kanske är män bättre på att vara anonyma så det skulle kunna funka med anonymitet här, det vet inte jag. men kvinnorna på tex. allt för föräldrar kan verkligen klösa varann i ögonen för minsta lilla.
ingen eftertanke där inte.
jag kan dra hur många ruskiga exempel som helst därifrån, och där har jag ändå hängt lika länge som här på fs.

jag tycker att det är bra som det är nu, alltså.
 
Det sista jag skulle vilja se är som sagt anonymitet, men däremot skulle jag vilja se en del funktioner borta för att försvåra ev. kartläggning. Med det skulle nog äkta om än unika namn kännas ok även för några som idag kanske har tillstånd att inte använda dem. Och äkta namn kan ju som du säger vara nog så viktigt för karriär mm. Anonymitet tror jag inte skulle bidra till något gott alls. Bort med "sök medlemmar" samt namnsökning i forumet för obetalande samt några länkar i profilerna. Det är allt jag tycker..

Inget nytt aff tack:) (så vi kanske inte pratade förbi varandra ändå?)
 
jag tror vi håller med varann på alla punkter. :eek:)
dvs. jag jobbar inte för att få bort dom funktioner du nämner, men jag är inte heller heller driven för att hålla dom kvar.
 
Jag, som av erfarenhet vet hur det är på många communities, kan bara meddela att communities där man MÅSTE använda sitt riktiga namn har skapat en mycket mer vuxen karaktär på alla inlägg och diskussioner.

Anonymitet är bullshit! Det är bara till för att vissa ska kunna kasta ur sig en massa skit utan att riskera något.

Bojkotta anonymitet! (Om inte personen ifråga är under vittnesskydd eller liknande och MÅSTE vara anonym)

Av erfarenheten har jag lärt mig att hålla mig till communities där man måste visa sitt riktiga namn. Där man ÄR sin egen människa och inte någon klyvd personlighet som kan leva ut sina aggressioner eller liknande.
 
Makten skrev:
Det du tycker är "massa skit" kanske andra tycker är vettiga åsikter. Har du tänkt på det?
Det som Christer skrev en bit upp förtjänar att repeteras; Fotosidan är inte primärt något åsikts- och debattforum.
 
Ehm, nej Martin, jag menar SKIT, eftersom jag vet hur vissa under anonymitet kan lägga an en aggressivitet som de vanligtvis inte visar.

De kan då kasta ur sig vad som helst utan att de någonsin riskerar något utanför dessa communities. Det är mycket bra att fotosidan kräver sitt riktiga namn. Jag blev förvånad över hur väl forumet skötte sig.

Att kräva riktigt namn är en kvalité som fotosidan aldrig bör ta bort. Behåll fotosidan vuxet, för en gång skull, låt inte detta community falla in i "fjortis" träsket, som hänt så många andra.

Anonymitet är en av de punkter som skapar negativ "energi".

Det handlar inte om att anonymitet ger vettiga åsikter. Jag VET att det i slutändan inte gör det. Titta utanför detta community så förstår du vad jag menar.
 
Anonymitet behöver inte skapa massa skit, det handlar bara om att fotosidan fortsätter hålla koll på sina medlemmar och stryka dem som beter sig dåligt, som de gör i dagsläget.
Fotosidan skall givetvis ha koll på medlemmarnas riktiga namn.
Därmed inte sagt att jag är för hel anonymitet, men jag tycker nog kanske att man skall ha den valmöjligheten om man vill, tror jag...hmmmm...funderar
 
Anonymitet tror jag är bättre ur det avseende att folk nog blir ärligare samt skippar lite onödigt smörande och kompisberöm.
Dom som blir full av massa skit när dom är anonyma är nog inte så mycket att diskutera med i dagsläget heller.
Fast just grejen att man inte får vara anonym sållar nog bort mycket skräp redan vid ansökningen.

Så jag vet inte riktigt vad jag tycker ;)
 
Andreas74 skrev:
Anonymitet behöver inte skapa massa skit, det handlar bara om att fotosidan fortsätter hålla koll på sina medlemmar och stryka dem som beter sig dåligt, som de gör i dagsläget.
Fotosidan skall givetvis ha koll på medlemmarnas riktiga namn.
Därmed inte sagt att jag är för hel anonymitet, men jag tycker nog kanske att man skall ha den valmöjligheten om man vill, tror jag...hmmmm...funderar
Jag vet en enda sajt som är seriös trots valfrihet om riktigt namn. På den kan man inte bli medlem förrän administratör kontrollerat uppgifterna och godkänt dem. Fatta vilket jobb det måste vara..

Sen förstår jag inte vilken fotograf som vill publicera sina bilder utan byline (om det inte är i speciell anonym pool då.) Någon alls mer än Bengt och Martin tro?
 
Senast ändrad:
Andra communities sköter också saken på samma sätt genom att stryka de som beter sig illa. Men det har inte hjälpt. När ett community har en medlemssiffra som stiger över tusentalet, så hinner ingen med, om de inte har ett helt kontorsplan som övervakar.

Jag säger ju att jag vet detta genom erfarenhet, då jag varit med på de flesta communities sen de startade i mitten på 90-talet.
Anonymiteten inför andra medlemmar skapar någon slags barriärr för vissa, som därför inte känner någon som helst skuld, när de spyr ur sig skit.

Förstå vad jag säger, anonymitet kanske funkar för dig, men jag har sett tillräckligt med idioter som under anonymiteten kränker och snackar skit, utan att någon webbmaster gör något åt det.
 
Nä, jag antar väl att det är bäst som det är nu.....;)
Hhuvudsaken disussions- och inläggregistreringen försvinner, från ens profil då.
Men gärna från sökmotorn också ;) då jag tycker den känns lite överflödig.
 
lottawe skrev:
Sen förstår jag inte vilken fotograf som vill publicera sina bilder utan byline (om det inte är i speciell anonym pool då.) Någon alls mer än Bengt och Martin tro?

Inte jag iallafall.

Fast jag kan nog tänka mig att det finns dom som kanske vill göra det.

Ens byline på just fotosidan är väl inte sådär jätteviktig. Eftersom det inte är för marknadsföring utan bara för att få kritik på sina bilder.
 
Christoffer Glans skrev:
Andra communities sköter också saken på samma sätt genom att stryka de som beter sig illa. Men det har inte hjälpt. När ett community har en medlemssiffra som stiger över tusentalet, så hinner ingen med, om de inte har ett helt kontorsplan som övervakar.

Jag säger ju att jag vet detta genom erfarenhet, då jag varit med på de flesta communities sen de startade i mitten på 90-talet.
Anonymiteten inför andra medlemmar skapar någon slags barriärr för vissa, som därför inte känner någon som helst skuld, när de spyr ur sig skit.

Förstå vad jag säger, anonymitet kanske funkar för dig, men jag har sett tillräckligt med idioter som under anonymiteten kränker och snackar skit, utan att någon webbmaster gör något åt det.
Konstigt att just dina erfarenheter skulle vara mer värda än mina? ;-)

Vuxna människor kan värja sig mot "skit" genom att ignorera det helt enkelt. Det finns alltid idioter som kastar skit, och det är inget att bry sig om.

Jag skulle gärna "spy ur mig skit" över vissa fotografer här, som verkar tro att de är bäst i världen trots att de är rätt mediokra, men jag låter bli, eftersom det kommer komma tillbaka i mitt nylle. Det innebär att de aldrig kommer få den kritik som de så väl behöver.
Och med spy skit så menar jag förstås inte påhopp, utan bara hård men rättvis kritik. Jag är själv nybörjare, varför den kritiken antagligen inte skulle tas på allvar, och därför låter jag bli.

Edit: Jag kanske ska börja med det ändå förresten. Jag har inget emot att ta sån kritik själv.

Sen är Fotosidan knappast ett ställe som väl lockar till sig fjortisar?
 
Senast ändrad:
Vuxna människor kan värja sig mot skit, jo, visst, det vet jag. Men för det första finns det ingen anledning att gynna skitsnack bara för att vuxna människor kan ta det. För det andra så kanske inte alla klarar av att ta skit? Har du tänkt på det? Det finns vissa som kanske känner sig kränkta.

Du säger att "dina" erfarenheter också spelar in.
Visst, om du har varit medlem på de flesta stora communities sen mitten av 90-talet och ägnat mycket tid där, så visst, för det är precis vad det här handlar om.
De flesta jag sett som varit anonyma har på dessa communities ibland varit mycket otrevliga. Hade folk vetat vilka de var och sett deras namn så hade de troligen aldrig betett sig som de gjort.

Därför förstår jag inte resonemanget över vad som egentligen är bra med anonymitet.

Och att sen snacka skit mot vissa fotografer på sidan, när du själv, som du sagt, är nybörjare ser jag inget syfte i.
Hård kritik och rent dyngprat är inte samma sak.
Och att du ska ha rätten att dömma ut vissa för att DU inte anser de är bra fotografer ser jag som idioti, om du ursäktar.
Jag har på "Filmcafe.nu" blivit påhoppad med "De tror du är världens bästa filmare".
Har aldrig sagt det och har aldrig betett mig åt det hållet. Om jag snackar ur erfarenhet och visar upp verk jag gjort som kanske visar på god kvalité (ursäkta skrytet, går inte att komma ifrån när jag försöker säga det jag ska säga), så ska jag inte behöva ta en massa skit från andra som på något sätt inte kan acceptera mina verk, utan tar det som en peak istället. Löjligt!
Detta kommer speciellt från äldre, när de ser yngre som skapat något som kanske är bättre än deras egna verk. De tar det som en kränkning och beter sig sedan som idioter mot dem.

Att dömma folk på det sätt du beskriver är faktiskt bara idiotiskt, tyvärr.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.