BTW, Samsung dödade precis Sony med sin senaste Firmware till NX1.
Stabilisation till alla objektiv i video genom att använde 6k sensorn och beskära.
Men såklart utan överhettning, knepiga färger osv.
Suck, jag vet att man inte skall lägga onödigt med energi på
hur saker uttrycks, och istället bemöta
vad som sägs
Men jag tycker det är synd när någon som annars ofta skriver såpass mycket intressant om video förfaller till sådant där sandlådespråk.
Nej, Samsung dödade inte Sony. Det här har inte ens gjort dem illa. Sannolikt har de irriterat dem på nivån grus i skon ungefär. De har sannolikt orsakat lite extra möten bland marknadsföringsfolk, ingenjörer och diverse chefer hos Sony (och flera andra företag). Någon chef kanske har skrikit lite. Och kanske, men bara kanske, rent av fått dem att göra några omprioriteringar för hur de arbetar framöver. Jämfört med vad Samsung har gjort med Sony på TV-marknaden är det här mer av karaktären irriterande myggbett
Det är populärt att utropa att nya kameror, nya objektiv och ny teknik i allmänhet är "en gamechanger", kalla dem "XYZ-dödaren", påstå att de "krossar konkurrenterna" eller andra besynnerligt våldsamma uttryck. När de i praktiken på sin höjd orsakar en del extra möten hos berörda företag, lite övertidsarbete och att man får revidera en hel bunt interna PowerPoint-presentationer ... Och kanske, ibland, på lite sikt innebär de nya prylarna faktiskt att den stora tröga kameramarknadskolossen faktiskt ändrar kurs. Några grader. Efter ett tag.
Missförstå mig inte, jag tycker Samsung har gjort enormt mycket rätt med NX1 och fortsätter göra mycket rätt. Som nu. Det är en mycket kool teknik de infört med digital stabilisering nu och en där de drar nytta av den avancerade sensorn och kraftfulla bearbetnings-pipelinen i NX1. Rent tekniskt är idén i sig inte ny, den har funnits länge. Men det här ser genuint användbart ut och så vitt jag känner till har den här lösningen mest använts i efterbearbetningen där man kan använda datorn att göra jobbet. Koolt att göra de i kameran
Så kommer det här tydligt förändra videomarknaden? Generellt sett ... Nej. Möjligen en smula och på sikt. Kommer det vara Samsungs stora genombrott på kamera- och/eller vdeiomarknaden? Nej, inte det heller. Men några fler kommer nog bli intresserade. Är det en intressant lösning de presenterat? Helt klart!
Mattias: Du verkar både intresserad och kunnig när det gäller video, det vore oerhört kul att se lite praktiska jämförelse mellan den här tekniken och andra lösningar. Lite resonemang hur den kan förändra hur man filmar och hur det kanske påverkar efterbearbetning m m