ANNONS
Annons

Recension av Samsung NX1

Produkter
(logga in för att koppla)
Samsung NX1 är faktiskt den första spegellösa där seriösa fotorecessenter jämfört den med bättre DSLR i AF prestanda. D u är greppet skönt och EVFn helt fantastisk. Jag funderade länge mellan att skaffa den eller återgå till Nikon begutrustning nyligen.

Jag valde bort Samsungen däremot trots att jag fortfarande har en del Samsunggrejer som jag är otroligt nöjd med. Jag är uteslutande stillbildsfotograf och filmning är irrelevant för mig och kameran och systemet måste tävla krona för krona på stillbildsprestanda och AF. Lägg därtill att större utskrift än A4 inte behövs så även 12mp räcker för mig. Det framkom i recessionerna att dessa vassa AF prestanda bara gällde om 16-50/2,0-2,8 eller 50-150/2,8 användes. Med övriga objektiv var den inte alls lika snabb att fokusera. Då blir det runt 24.000:- (var nere i 20.000:- ett tag) med 16-50 och sedan 15.000:- till för 50-150. Totalt 40.000:-. Då blir problemet att Samsung har ett bedrövligt andrahandsvärde. Ännu aktuella prylar är värda 50% av nypris på begmarknaden och kamerorna brukar falla till 50% av lanseringspriset då de sista exen säljs. Samsung byter modell i varje fall vartannat år. Så skulle jag ändra mig om ett-två år får jag ut 4000:- för kamerahuset (förmodat nypris då 7500:) plus 5000:- för 16-50 och 7.500:- för 50-150 = 16.500:-. Jag har alltså tappat 23.500:- och har inte råd att köpa något bra i något annat system. Hade AF prestanda i bättre ljus varit liknande med 18-55 och 55-200 då kanske det skulle varit annorlunda.

Skall Samsung locka sådana som mig behöver de ha en återköpsplan med prisgaranti p g a begvärdet. Detta skulle sannolikt även höja begpriserna och göra det säkrare att köpa in sig. Jag har heller ingen aning om hur servicen ser ut. Sony som jag hade ett tag imponerade inte. Där är Canon exemplariska i västsverige och Nikon OK.

För mig går allt med spegel bort per automatik.
De hänger helt enkelt inte med längre.
Några få står fortfarande och väntar på Canons svar på A7, NX och GH medans de flesta går vidare. Livet är för kort.

Speciellt nu när folk börjar använda AF igen på gimbals och liknande. Där har Canon mycket att fila på. Nikon behöver man inte ens diskutera.

Några få står fortfarande och väntar på Canons svar på A7, NX och GH medans de flesta går vidare. Livet är för kort.

Om man ska tro videosnutten Miek länkade till så har åtminstone Canon en hel del att ge vad det gäller sport eller naturfoto. Det är ingen tvekan om att NX1:an är en bra kamera men fortfarande saknas det en hel del för att den ska bli ett riktigt bra val för den typen av foto.

Till att börja med är optikprogrammet ganska magert. Långa ljusstarka telen saknas och väderskydd saknas på de flesta av Samsungs objektiv. Andra problem är avsaknad av dubbla minneskortplatser, och fungerande tummfokusknapp. Även dåligt andrahandsvärde som redan nämnts gör den till ett tveksamt val.

Självfallet kommer de flesta tillverkare att gå över till spegellöst, om fem tio år kommer SLR sökare vara lika ovanliga som tvåögdspegelreflex är idag. Det blir färre rörliga delar vilket bör sänka tillverkningskostnaderna och det vill ingen tillverkare missa. Men som vi ser av filmsnutten är vi inte riktigt där än.

BTW, Samsung dödade precis Sony med sin senaste Firmware till NX1.
Stabilisation till alla objektiv i video genom att använde 6k sensorn och beskära.
Men såklart utan överhettning, knepiga färger osv.

BTW, Samsung dödade precis Sony med sin senaste Firmware till NX1.
Stabilisation till alla objektiv i video genom att använde 6k sensorn och beskära.
Men såklart utan överhettning, knepiga färger osv.

Suck, jag vet att man inte skall lägga onödigt med energi på hur saker uttrycks, och istället bemöta vad som sägs :) Men jag tycker det är synd när någon som annars ofta skriver såpass mycket intressant om video förfaller till sådant där sandlådespråk.

Nej, Samsung dödade inte Sony. Det här har inte ens gjort dem illa. Sannolikt har de irriterat dem på nivån grus i skon ungefär. De har sannolikt orsakat lite extra möten bland marknadsföringsfolk, ingenjörer och diverse chefer hos Sony (och flera andra företag). Någon chef kanske har skrikit lite. Och kanske, men bara kanske, rent av fått dem att göra några omprioriteringar för hur de arbetar framöver. Jämfört med vad Samsung har gjort med Sony på TV-marknaden är det här mer av karaktären irriterande myggbett :)

Det är populärt att utropa att nya kameror, nya objektiv och ny teknik i allmänhet är "en gamechanger", kalla dem "XYZ-dödaren", påstå att de "krossar konkurrenterna" eller andra besynnerligt våldsamma uttryck. När de i praktiken på sin höjd orsakar en del extra möten hos berörda företag, lite övertidsarbete och att man får revidera en hel bunt interna PowerPoint-presentationer ... Och kanske, ibland, på lite sikt innebär de nya prylarna faktiskt att den stora tröga kameramarknadskolossen faktiskt ändrar kurs. Några grader. Efter ett tag.

Missförstå mig inte, jag tycker Samsung har gjort enormt mycket rätt med NX1 och fortsätter göra mycket rätt. Som nu. Det är en mycket kool teknik de infört med digital stabilisering nu och en där de drar nytta av den avancerade sensorn och kraftfulla bearbetnings-pipelinen i NX1. Rent tekniskt är idén i sig inte ny, den har funnits länge. Men det här ser genuint användbart ut och så vitt jag känner till har den här lösningen mest använts i efterbearbetningen där man kan använda datorn att göra jobbet. Koolt att göra de i kameran :)

Så kommer det här tydligt förändra videomarknaden? Generellt sett ... Nej. Möjligen en smula och på sikt. Kommer det vara Samsungs stora genombrott på kamera- och/eller vdeiomarknaden? Nej, inte det heller. Men några fler kommer nog bli intresserade. Är det en intressant lösning de presenterat? Helt klart!

Mattias: Du verkar både intresserad och kunnig när det gäller video, det vore oerhört kul att se lite praktiska jämförelse mellan den här tekniken och andra lösningar. Lite resonemang hur den kan förändra hur man filmar och hur det kanske påverkar efterbearbetning m m

Snacka om att missa poängen och haka upp sig på detaljer. Men ok jag kan omformulera.

Kul grej,
Ni vet Sony som släppte ett gäng 4K kameror nyligen som överhettar och stänger av sig. Minns ni vad synd det var eftersom den ena hade inbyggd stabilisering i kamerahuset.
Mycket synd.
Nu har Samsung lagt till det i NX1.
Så nu finns valet mellan NX1 och A7rii. Största skillnaden är att den senare har av de flesta ansett sämre bildkvalitet och den stänger av sig själv då och då.
Den första kostar dessutom bara en tredjedel så mycket.

Snacka om att missa poängen och haka upp sig på detaljer. Men ok jag kan omformulera.

Exakt - inlägg av typen "Xx dödade just Yy" leder så ofta bara till missade poänger och en massa upphakande på detaljer. Vilket gör dem så trista och onödiga.

Kul grej,
Ni vet Sony som släppte ett gäng 4K kameror nyligen som överhettar och stänger av sig. Minns ni vad synd det var eftersom den ena hade inbyggd stabilisering i kamerahuset.
Mycket synd.
Nu har Samsung lagt till det i NX1.
Så nu finns valet mellan NX1 och A7rii. Största skillnaden är att den senare har av de flesta ansett sämre bildkvalitet och den stänger av sig själv då och då.
Den första kostar dessutom bara en tredjedel så mycket.

A7R II är en extremt högupplöst småbildskamera som väl först och främst konkurrerar med Canon Eos 5Ds och Nikon D810. Prismässigt ligger den en tusenlapp över 5Ds som är runt 5000 kr dyrare än D810. Hur den jämför sig med dem sett till stillbildskvalitet/hantering/autofokus m m återstår att se, men mycket tyder på att den kan bli en tuff konkurrent till dem. Och ser vi på videokvalitet så verkar den som sagt ha problem med värme i 4k, men Eos 5Ds och D810 har ju faktiskt ingen 4k alls.

Som jag ser det är 4k-video inte huvudpoängen med A7R II, mer en finess de inte kunde låta bli att lägga till fast den tydligen inte riktigt var färdigutvecklad och hade fler och allvarligare problem än de räknat med.

Att jämföra A7R II med NX1 blir helt enkelt lite skevt. De är helt enkelt inte riktade till samma målgrupp. Jämför vi NX1 mot de andra kamerorna med 4k som Sony nyss presenterade, RX10 II och RX100 IV så blir jämförelsen också lite skev, det är också lite för olika sorts kameror för att en jämförelsen rakt av skall kännas så där jätterelevant.

I mina ögon känns det i så fall mer relevant att ställa NX1 mot Sonys A77 II eller A6000. Där är det NX1 som är den dyrare kameran (mer än dubbla priset mot A6000). Men, i gengäld så har den ju en på flera sätt överlägsen videofunktion jämfört med dem. Som att den faktiskt har 4k, vilket de helt saknar. Även i övrigt har den flera fördelar: Bättre serietagning, en aning mer stillbildsupplösning, lite bättre lågljusegenskaper än A77 II (men en aning sämre än A6000). Med nya firmware har nu NX1 fått stabilisering oavsett objektiv när den filmar, men där har faktiskt A77 II samma funktion även när den tar stillbilder. Men totalt sett så känns det högre priset för NX1 logiskt. Man får som så ofta ungefär vad man betalar för.

En annan jämförelse som i mina ögon känns relevant är ju att ställa NX1 mot A7S som ju är den modell i A7-serien som verkligen har fokus på video. Där finns en prisskillnad (20000 mot 13000 kr), men den känns ju inte oproportionerlig med tanke på att vi jämför aps-c och småbild. Sett till video är det väl en på flera sätt hyfsat jämn match, som jag har förstått det så har väl A7s framför allt fördel i svagt ljus medan NX1 hittills haft sina stora fördelar med 4k direkt till minneskortet utan bökiga tillbehör. Här känns det som om NX1 nu skaffat sig en tydlig fördel tack vare den nya stabiliseringen.

Eftersom jag skriver i Video sektionen så är allt som har med stillbild helt irrelevant för mitt resonemang.
A7RII tävlar först och främst med NX1 och GH4.

Intressanta grejer! Håller med ovanstående, är väldigt nyfiken på att se hur detta funkar i praktiken, skulle gärna se dig göra ett videoexempel. Överlag väldigt informativa och snygga klipp du lägger upp. Har varit sugen på NX1 sen den släpptes, skulle du fortfarande rekommendera en annan kamera för actionsport (du säger i videon att du föreslår GH4 för att filma Dirt-bikes)? Eller har du nåt annat tips som poppar upp?

Hade stenhårt satsat på NX-1 för min fågelfotografering om det inte hade varit för Sansungs påvra objektivutbud (inte ett objektiv över 200 mm). Nu blev det a77II istället som funkar förvånansvärt bra med mina gamla Minoltaobjektiv.

Hade stenhårt satsat på NX-1 för min fågelfotografering om det inte hade varit för Sansungs påvra objektivutbud (inte ett objektiv över 200 mm). Nu blev det a77II istället som funkar förvånansvärt bra med mina gamla Minoltaobjektiv.

Gamla Minolta Objektiv funkar fint på NX1.
Personligen använder jag bara manuella gluggar eftersom autofokus för video inte är önskvärt. Och då finns det helt galet mycket objektiv att välja mellan.
Själv håller jag mig mest till Zeiss m42.

Intressanta grejer! Håller med ovanstående, är väldigt nyfiken på att se hur detta funkar i praktiken, skulle gärna se dig göra ett videoexempel. Överlag väldigt informativa och snygga klipp du lägger upp. Har varit sugen på NX1 sen den släpptes, skulle du fortfarande rekommendera en annan kamera för actionsport (du säger i videon att du föreslår GH4 för att filma Dirt-bikes)? Eller har du nåt annat tips som poppar upp?

Med nyaste firmwaren så skulle jag nog väga över på NX1 även för lite rappare filmning .
Pratar vi ren bildkvalitet är den oöverträffad i prisklassen.

Gamla Minolta Objektiv funkar fint på NX1.
Personligen använder jag bara manuella gluggar eftersom autofokus för video inte är önskvärt. Och då finns det helt galet mycket objektiv att välja mellan.
Själv håller jag mig mest till Zeiss m42.

OK! Men då har du enbart manuell fokus väl?

Speciellt nu när folk börjar använda AF igen på gimbals och liknande. Där har Canon mycket att fila på. Nikon behöver man inte ens diskutera.

Det är väl mest amatörer som kör point and shoot kameror som vill ha spegellösa kameror som käkar batteri till förbannelse utan att ge några direkta fördelar.

Eftersom jag skriver i Video sektionen så är allt som har med stillbild helt irrelevant för mitt resonemang.

Just det, och just därför känns det lite märkligt att jämföra med A7R II, en kamera som av allt att döma i huvudsak verkar vara byggd för att vara en bra eller rent av ledande stillbildskamera - i kamp med kanske i första hand Eos 5Ds och D810. Och i den klassen är även dess 4k-funktioner med sina brister ett steg upp från konkurrenterna som helt saknar 4k.

A7RII tävlar först och främst med NX1 och GH4.

Nej, det tvivlar jag starkt på att det skulle vara Sonys avsikt när de designade A7R II.

A7S, NX1 och GH4 däremot är ju tre intressanta konkurrenter med mycket funktioner riktade just mot videoentusiaster. Och därmed en betydligt mer relevant jämförelse.

Du inledde ju med att Samsung med uppdateringen av NX1 skulle ha delat ut ett förödande slag mot Sony på videomarknaden. Du baserar det på en jämförelse med en Sony-modell där videofunktionen knappast är huvudsaken. Istället för att jämföra med en annan Sony-modell som just är byggd för att vara en bra videokamera. Känns inte så logiskt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar