Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Recension av Samsung NX1

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, det tvivlar jag starkt på att det skulle vara Sonys avsikt när de designade A7R II.

Bryr jag mig inte om. Jag tittar på produkten utifrån ett video perspektiv. Och då är A7rii Sonys största konkurrent till gh4 och nx1.
Tror inte Canon hade för avsikt att 5dii skulle en av de mest använda videokamerorna heller.

Så länge du läser något jag skrivit i videosektionen så existerar inte stillbilder, A7rii är en videokamera, inget annat.
I övriga delar av forumet skulle jag hålla med :)

Bryr jag mig inte om. Jag tittar på produkten utifrån ett video perspektiv. Och då är A7rii Sonys största konkurrent till gh4 och nx1. Tror inte Canon hade för avsikt att 5dii skulle en av de mest använda videokamerorna heller.

Så kan man se på det, men då hamnar man ju lätt i väldigt haltande jämförelser, och att utifrån sådana dra slutsatsen att den nya funktionen i NX1 - hur kool den än faktiskt är - skulle vara ett dråpslag mot Sony blir lite konstigt. Det var det jag syftade på med att det nog mer är ett irritationsmoment för Sony än ett dråpslag.

Det roliga är annars att Sony faktiskt blev rejält tagna på sängen av NX1, men det var när den först introducerades och det de reagerade på var att Samsung byggt en BSI-sensor i aps-c-format. Den saken störde dem så mycket att de fortfarande ett drygt halvår senare, vid introduktionen av just A7R II, inte kunde låta bli att missnöjt muttra om saken :)

Så länge du läser något jag skrivit i videosektionen så existerar inte stillbilder, A7rii är en videokamera, inget annat. I övriga delar av forumet skulle jag hålla med :)

Och mitt perspektiv är ju att en A7R II i första hand just är en stillbildskamera :)

Men, tillbaka till den kanske intressantare huvuddiskussionen: Har du en egen NX1 så du hunnit testa den nya firmwaren ännu?

Personligen använder jag bara manuella gluggar eftersom autofokus för video inte är önskvärt.
Aldrig någonsin? Det beror väl på hur man är lagd, omständigheterna, motivet, mm?

För planerad videoupptagning där man har ett manus, storyboard och scenanvisningar (eller åtminstone nån slags tanke åt det hållet) är det nog enklast och bäst med manuell fokusering, men i mer snabba förlopp tror jag faktiskt att de bästa AF-systemen är bättre på att följa motivet än vad fotografen är.

Fina mjuka fokusförflyttningar mellan två punkter i bilden kan man också göra med pekskärm och AF numera, och slipper hålla på med manuell focus pulling.

Annars håller jag med om att det är väldigt kul och trevligt att kunna använda gamla (och nya!) manuella objektiv.

Aldrig någonsin? Det beror väl på hur man är lagd, omständigheterna, motivet, mm?

För planerad videoupptagning där man har ett manus, storyboard och scenanvisningar (eller åtminstone nån slags tanke åt det hållet) är det nog enklast och bäst med manuell fokusering, men i mer snabba förlopp tror jag faktiskt att de bästa AF-systemen är bättre på att följa motivet än vad fotografen är.

Fina mjuka fokusförflyttningar mellan två punkter i bilden kan man också göra med pekskärm och AF numera, och slipper hålla på med manuell focus pulling.

Annars håller jag med om att det är väldigt kul och trevligt att kunna använda gamla (och nya!) manuella objektiv.

Jag håller mig till manuell eftersom det är snabbare, mjukare, exaktare och fokuserar på rätt saker.
Men gillar man AF är det inget fel i det, inget för mig bara.
Är väl så jag är lärd och så vi gör i TV/Video-branschen.

Liten uppföljning.
Både NX1 och NX500 är nu hackade och implementeringen av nya funktioner har påbörjats.
Kan bli årets videokamera.. Igen...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto