Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rawkonverterare till Canon, vilken är smidigast?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Ja, vad skall man köra för Rawkonverterare till Canon. Är medföljande DPP att föredra framför Rawshooter exempelvis? Eller är det CS2 som gäller?

Vilken och varför, skulle jag vilja veta. Jag vill ha ett smidigt arbetsflöde. Det jag tänkt göra i konverteraren är att justera vitbalans och exponering. Resten gör jag nog gärna i PS.

Mvh Magnus

Jag kan inte svara för hur Canons medföljande programvara är men den stora fördelen med RS är just det snabba & enkla arbetsflödet. PS CS2:s konverterare tycker jag är åt skogen för långsamt för mig, både vad det gäller flödet samt att min ngt tröga dator inte riktigt grejar det. RS är mycket lättsamt för datorn & arbetar mycket snabbt.

Dra hem RS Essentials gratis & testa.

//Larsa

Jag har iofs Nikon, men kör Raw Shooter Essentials. Grymmt smidigt att arbeta med. Om man har en bunt bilder som man vill snabbfixa så kan man fixa 30-40 bilder till jpg på 5 minuter (+ tiden det tar att spara ner bilderna till disk, men då kan man ju passa på att dricka kaffe eller kolla forumet på fotosidan under tiden).

Till mer avancerad behandling brukar jag köra en snabbfix i RS och sedan finlira i PS CS2. RS öppnar automatiskt bilderna i PS om man vill, så det flödet fungerar också grymmt bra och smidigt.

jag förespråkar Photoshop CS2:s RAW hantering...
Provat några andra, men jag gillade varken upplägget eller att man behöver ett utomstående program, man gör ju trots allt allt arbete i photoshop senare.

Tycker Photoshop är outstanding på allt, men framförallt att det är smidigare, just föratt det är samma program och direkt efter konverteringen så är bilden i photoshop.

Jag vet däremot att många förespråkar andra program och är mkt nöjda med tex Raw Shooter så mitt tips är att prova lite olika. Jag vet itne heller om Photoshop är den bästa, men för mig funkar den bra...

Jag justerar vitbalansen, exponeringen o skuggan i RAW-filerna med PS CS 1 o tycker det fungerar alldeles förträffligt. Enkelt o smidigt med bra resultat. Man slipper ha ett speciellt program för just raw-filerna o det förenklar arbetsflödet tycker jag.

Jag är inte helt nöjd med någon..
DPP, Rawshooter, ACR, och C1 har sina för- och nackdelar, därför är det bäst att testa och bilda sig en egen uppfattning.

Till Adobe Camera Raw rekommenderas att man fotograferar en Colorchecker och använder Thomas Fors script, i fall man är noga med korrekt färgåtergivning.
http://fors.net/chromoholics/download/

Oftast kan man få bilderna ganska så likvärdiga, men sedan är det ju vad man föredrar för att få ett bekvämt arbetsflöde.
Mig spelar det inte så stor roll, bara jag få bilderna exakt som jag vill ha dem, vilket inte alltid är lätt.

Med Adobe Bridge, Camera Raw och PS CS2 får man ju bildflödet inom samma program och det är ju en fördel som jag annars gillar.
Däremot kan jag få extra bra resultat av Canon DPP och Rawshooter ibland.
Jag upplever dock att DPP inte återhämtar information för utfrätta partier som Capture 1 och Rawshooter gör.
Här finns mer att läsa:
http://www.noriravi.com/ArticleDPP

Lycka till!

M.v.h: Benny

De flesta rawkonverterare fungerar tillräckligt bra idag. Skillnader kan främst ses i de sk defaultinställningar som finns i de olika programmen, här skiljer det sig i framför allt i uppskärpning av framräknad bild. Eftersom alla rawkonverterare härör från samma motor så är det programtillverkarnas förfinande och förbättringar som kan ses i de olika programmen.
Exv så ger fortfarande Phase One fortfarande bättre hudtoner än exv Camera raw, det rödaktiga skimmer som kan ses i camera raw finns ej med när Phase One estimerar fram värdena. Camera Raw förstärker även blåa nyanser, vilket kan ses vid industrifotografering där en av mina kunders maskiner har en speciell blå nyans som är svårtolkad.
Även vitbalansering, dvs estimering av en bild och ge den rätt färgtemperatur klarar Phase One något bättre med en neutralare ton.

De flesta parametrar kan kalibreras/ställas in i de olika rawprogrammen idag, exv skugornas färgton i Camera Raw. Hur många korrigeringar/finjusteringar som kan göras skiljer något mellan programtillverkarna.

En annan skillnad som kan ses är hur själva uppräkningen beräknas och hur ytorna skapas, här kan man se att Raw Shooter har en något artificiell framtoning, detta ses dock bara i stora förstoringar.

Oavsett rawkonverterare så är det träning och färdighet som är avgörande för hur bilden skall framkallas, alla program ger tillräckligt bra resutat om än något olika.

Mikael

Senast ändrad:
Tack för svar!

Nån som har nån erfarenhet av DPP? Har kikat lite på exempelbilder från olika konverterare och jag tycker det verkar som DPP ger bäst kvalitet på konverteringen. Kan programmet påverka skärpan eller bruset?

macrobild skrev:
De flesta rawkonverterare fungerar tillräckligt bra idag. Skillnader kan främst ses i de sk defaultinställningar som finns i de olika programmen, här skiljer det sig i framför allt i uppskärpning av framräknad bild. Eftersom alla rawkonverterare härör från samma motor så är det programtillverkarnas förfinande och förbättringar som kan ses i de olika programmen.
Exv så ger fortfarande Phase One fortfarande bättre hudtoner än exv Camera raw, det rödaktiga skimmer som kan ses i camera raw finns ej med när Phase One estimerar fram värdena. Camera Raw förstärker även blåa nyanser, vilket kan ses vid industrifotografering där en av mina kunders maskiner har en speciell blå nyans som är svårtolkad.
Även vitbalansering, dvs estimering av en bild och ge den rätt färgtemperatur klarar Phase One något bättre med en neutralare ton.

Alla parametrar kan kalibreras/ställas in i de flesta rawprogrammen idag, exv skugornas färgton i Camera Raw.

En annan skillnad som kan ses är hur själva uppräkningen beräknas och hur ytorna skapas, här kan man se att Raw Shooter har en något artificiell framtoning, detta ses dock bara i stora förstoringar.

Oavsett rawkonverterare så är det träning och färdighet som är avgörande för hur bilden skall framkallas, alla program ger tillräckligt bra resutat om än något olika.

Mikael

Håller med!
Det gäller att "lära känna" programmen och veta vad som brukar fungerar bäst.
"Träning och färdighet", som Mikael skriver!

/Benny

En till liten fråga. Var ska uppdateringsfilen till Camera Raw (PS CS2) placeras? Skall man bara ersätta den som redan ligger i Program > Delade filer > Adobe > Plug-ins?

mange78 skrev:
En till liten fråga. Var ska uppdateringsfilen till Camera Raw (PS CS2) placeras? Skall man bara ersätta den som redan ligger i Program > Delade filer > Adobe > Plug-ins?

C:\Program\Adobe\Adobe Photoshop CS2\Plug-Ins\File Formats

Kom ett gäng svar medan jag skrev märker jag...

Tackar för dom! Får testa lite själv och känna mig för helt enkelt.

Det är väl så att orginalfilen (rawfilen) alltid finns kvar efter konvertering, så att man inte testar och sen är det kört liksom?

Har inte fått kameran än ifall ni undrar över denna något märkliga fråga...

mange78 skrev:
Kom ett gäng svar medan jag skrev märker jag...

Tackar för dom! Får testa lite själv och känna mig för helt enkelt.

Det är väl så att orginalfilen (rawfilen) alltid finns kvar efter konvertering, så att man inte testar och sen är det kört liksom?

Har inte fått kameran än ifall ni undrar över denna något märkliga fråga...

Orginalfilen finns alltid kvar!
Vilken kamera har Du valt?

/Benny

Måste tillägga att anledningen till att jag inte är helt nöjd med någon rawkonverterare beror nog på mig själv, men jag har lagt ner hur mycket tid som helst för att lära mig förstå vad som fungerar bäst..
Ingen av programmen jag nämnde är svårt att förstå, men man kan verkligen hålla på med finlir, även om det inte är nödvändigt egentligen! Testa själv!

/Benny

Lät räkna fram 2 bilder, delutsnitt från en studio fotografering, kan ej visa mer.
Camera raw till vänster, Phase one till höger. Samma förfarande och jag hoppas att man kan se det röda skimmret i hudtonen till vänster från Camera raw.
En hudton bör innehålla mer gult än magenta, magenta är mycket stark i tryck och ger därför vid felaktigt förfarande grisskära människor.
Båda dessa bilder bör ges något mer gult så det gula värdet överstiger magenta.
Mikael

Bilagor

• rött.jpg
    rött.jpg
    16 KB · Visningar: 670
macrobild skrev:
Lät räkna fram 2 bilder, delutsnitt från en studio fotografering, kan ej visa mer.
Camera raw till vänster, Phase one till höger. Samma förfarande och jag hoppas att man kan se det röda skimmret i hudtonen till vänster från Camera raw.
En hudton bör innehålla mer gult än magenta, magenta är mycket stark i tryck och ger därför vid felaktigt förfarande grisskära människor.
Båda dessa bilder bör ges något mer gult så det gula värdet överstiger magenta.
Mikael

Ja, där blev det tydligt. Tackar!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar