Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW-format, vilka kameror har det?

Produkter
(logga in för att koppla)

seanmike

Aktiv medlem
Ska köpa en digitalkamera, troligen Canon EOS 300D. Kommer att fota en del till ett förlag där layout-killen kommer att använda RAW-format som jag förstår det. Har själv aldrig nyttjat det och vet inte heller om det är möjligt med ovan nämnda kameror. Vet inte om det skiljer i RAW-kvalitet mellan kameror. Nån som vet om EOS har funktionen och var jag kan läsa mer om det?

Mvh MB

Inte för att jag har med det att göra egentligen. Men jag blev lite nyfiken nu. Sitter layoutkillen och framkallar RAW-filerna själv? Det blir ju lika som att som fotograf lämna ifrån sig oframkallade filmer.

ja, enligt uppgift

AnnaKarin skrev:
Inte för att jag har med det att göra egentligen. Men jag blev lite nyfiken nu. Sitter layoutkillen och framkallar RAW-filerna själv? Det blir ju lika som att som fotograf lämna ifrån sig oframkallade filmer.

Har bara fått andrahandsuppgifter men tydligen använder hand det som en mer eller mindre räddningsplanka för vissa bilder som är möjliga att göra detta med. Om det sen handlar om framkallning digitalt eller hur vet jag inte... Ska prata med honom framöver och läsa på mer i forumen. Återkommer, dock inte närmsta tiden.

defiant skrev:
att tillägga är väl att man måste ha en "hackad" firmware för att få raw i EOS 300D.

Hej Jan,vad hade du för en konstig 300D?Den jag hade lade jag inte in nåt hack i,den hade förmågan att spara i RAW från början.

he he... jag har inte ens en 300D, hade bara för mig att jag läste någonstans att man med hacket fick RAW bl.a. men kan ha haft fel där... och hade tydligen det...

Ha ha,då förstår jag.Jag tänkte väl,för det lät skumt ju.Vore synd om du hade haft nåt fel på din 300D...om du nu hade haft nån förstås...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar