Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw eller jpeg? Eller båda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Du har rätt. Det är den jag menar. Instant JPG from Raw från Raw Workflow.com. En bra sajt med en hel del användbara råd.
Programmet är gratis. Jag provade det för något år sedan och det fungerar utmärkt. Intressant att se vilken högkvalitativ JPG det finns inbäddad i Raw filen.
Personligen har jag inte behovet av att stressa fram bilder så jag provade det men hade ingen användning för det.
För de som har kan det vara en lösning att fundera på.

Du har rätt. Det är den jag menar. Instant JPG from Raw från Raw Workflow.com. En bra sajt med en hel del användbara råd.
Programmet är gratis. Jag provade det för något år sedan och det fungerar utmärkt. Intressant att se vilken högkvalitativ JPG det finns inbäddad i Raw filen.
Personligen har jag inte behovet av att stressa fram bilder så jag provade det men hade ingen användning för det.
För de som har kan det vara en lösning att fundera på.

http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Detta programmet fixar det också och är defaultinställt på att läsa JPG-thumben.

Denna thumbnail har dock inte bara fördelar, det är oftast den som tar tid att skriva om när man gjort ändringar i RAW-filen.

/Karl

http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Detta programmet fixar det också och är defaultinställt på att läsa JPG-thumben.

Denna thumbnail har dock inte bara fördelar, det är oftast den som tar tid att skriva om när man gjort ändringar i RAW-filen.

/Karl

Förstår nog inte med vad du menar här? I lightroom läser LR först den inbäddade JPG file för att skapa en första preview. Sedan läser den raw-filen och skapar sin egen thumbnail utifrån de standard inställningar man har i LR. Vad jag vet ändrar LR aldrig något i den inbäddade JPG filen så alltså kan det inte slöa ner något.
Vad som dock är mindre känt men viktigt är att kamerans JPG inställningar påverkar den preview får i kameran. Om man ökar kontrast, skärpa eller färg i JPG inställningarna i kameran kommer detta att påverka histogrammet och varningarna för överexponering. För oss som som fotar bara raw är det bäst att hålla inställningarna till neutral och allt på noll.

Jag laddade ner Instant JPG from Raw nyss efter tips här och det fungerar blixtsnabbt att dra ut jpeg-filen! En inbäddad jpeg-fil är nedskalad till ca 2,5 Mpix från kamerans 10 Mpix och storleken är minskad från i snitt 9 Mb till ca 0,5Mb. Detta gäller en CR2-fil (Canon). Det är alltså inte den högsta jpeg-kvaliten som ligger inbäddad. Kamerans normala jpeg-bearbetningar kommer med. Om man vill kan man välja mindre storlek direkt när man "drar" ur jpeg-bilden så att den passar för web eller e-post t ex. Filerna läggs i nya mappar i samma mapp som originalet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar