Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Randiga utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Pollux

Ny medlem
Jag har nyligen köpt en Canon Pixma 5200...Tyvärr är jag inte riktig nöjd med utskrifterna. När jag skriver ut A4 så blir det ofta lite randigt i början av utskriften. Är det någon som har tips om inställningar som kanske gör det bättre. Jan använder uteslutande Canon papper (Pro) och original färgpatroner.

Tack på förhand!

//Daniel

Det låter som att dina skrivarhuvuden har torkat, har du kollat så att patronerna är hela och att alla stift är rena. Testa att ta lite etanol eller liknande och rengör både stift och munstyckena.

Jag brukar göra en manuell justering av skrivhuvudet då och då för att kringgå det problemet med min Canonskrivare.

Johan

Jag har haft liknande problem med min HP-skrivare ibland. Det känns som om patronerna behöver "motioneras" igång innan utskriften blir bra.

Jag brukar skriva ut en enklare bild på vanligt billigt skrivarpapper innan jag kör med fotopapper. Oftast så har det blivit bra på fotopappret då.

Det är inte någon dum fråga för det krävs en del letande innan man hittar rätt. Om du har XP gör du så här:

Du öppnar skrivardrivrutinen, och det måste du göra från Kontrollpanelen eftersom du måste ha "datoradministratörsrättigheter". Där väljer du skrivare, Egenskaper och Underhåll. Under anpassade inställningar väljer du Manuell justering. Sedan klickar du på Justera skrivhuvud och då kommer skrivaren spotta ut ett papper med olika kolumner där du väljer de delar som är minst randiga.

Lycka till!

Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar