Annons

Var köper ni era bläck och papper ifrån !?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du kan få den engelska firman att skicka varorna utan VAT så blir det bara svensk moms, annars är risken överhängande att du åker på VAT + svensk moms. Till detta lär det komma speditörens expeditionskostnad och eventuell tull.

Kan inte din skrivare ta rullpapper? Då är det lätt att skriva ut panorama i valfri storlek.
 
Senast ändrad:
Grejen med Prograf 1000 är att kunna skriva ut A2. Det kan jag sakna med min A3+ skrivare.
Att skriva ut direkt och ha fullständig kontroll på resultatet utan att behöva skicka efter printar som man aldrig vet hur de kommer att se ut. Det är ovärderligt.
Ungefär som det var under den analoga eran när mörkrummet var den magiska källan.
Även billiga fotopapper ger snygga resultat. De kanske känns plastiga eller sladdriga att ta på men bildkvaliteten blir sällan lidande. Visst kan det vara bra att skryta med syrafritt lumppapper för museumkvalitet som kostar skjortan om man ska sälja sina konstverk. Men de allra flesta bryr sig inte ett smack.

Med Prograf ska du använda "Print studio pro" för utskrifter från Lightroom, PS eller Canon DPP. Ett suveränt bra program som gör utskriftsjobbet till ett nöje.

Håller helt med om att A2 blev ett lyft.
Håller helt med om att även en del billigare papper kan ge väldigt bra resultat. Jag har ju tidigare berättat att jag helt gått ifrån Canson Etching Rag. tog beslutet när ett ark sånt i A2 kostade ca 100 kronor.

Har inte ångrat att jag köpte ett storpack av Scandinavians Matte Professional i A2. Då sjönk kostnaden till 12,80 kr per ark istället. Jag har skrivit en hel del nu och mina initiala mycket positiva erfarenheter från att använda Cansons ICC för Etching Rag även till Scandinavian pappret har stått sig. Jag är väldigt nöjd med de resultaten. Numera kör jag även regelmässigt softproof för ofta behöver man lägga på lite mer svärta för att det ska bli så bra som möjligt.

Är även fortsatt förundrad över hur bra det har funkat med bläckekonomin och driftsäkerheten med min Epson P900. Skrev just ut en nozzle check efter en period på över två månader som jag inte printat något annat än några vanliga A4 i svartvitt. Helt perfekt utan några rensningscykler alls. Bara att köra på. Fattar inte hur det går till men det funkar bara. Så numera ägnar jag inte min skrivare många tankar för det bara funkar ju. Efter alla tidigare år så får man nästan nypa sig i armen för att fatta att det faktiskt är så.

Köper normalt all färg från Grafisk Handel som jag tycker varit väldigt bra och haft bra priser hela tiden.
 
Senast ändrad:
Jag köpte en Epson SC-P800 för några år sedan och är helnöjd! Jag använder Epsons egna papper men även Hahnemühle. Färgpatroner köper jag direkt från Epson i Tyskland! OK, dyrt, men å andra sidan köper jag ju inte så ofta och när jag gör så får jag grejorna hemkörda!
 
Jag köpte en Epson SC-P800 för några år sedan och är helnöjd! Jag använder Epsons egna papper men även Hahnemühle. Färgpatroner köper jag direkt från Epson i Tyskland! OK, dyrt, men å andra sidan köper jag ju inte så ofta och när jag gör så får jag grejorna hemkörda!
SC-P900 kan ju precis som Guru Stenis påpekar vila i långa perioder utan att krångla med igentorkade bläckkanaler. Bläckåtgången är låg.
Hur är det med P800?
Har du någon länk till tysken som säljer bläcket?
 
ANNONS