Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var köper ni era bläck och papper ifrån !?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det låter klokt. Samtidigt tror jag rengöringsproblematiken och förlusten av bläck fått väl stora proportioner.
Kan så vara, det beror på vem man frågar, antar jag. Sedan vill man ju helst förbruka bläcket på papper, med tanke på priset.
Det är väl mer om maskinen ofta står still långa perioder. Då blir det ju onödigt dyrt såklart.
Och det här är ett litet moment 22 för mig; Å ena sidan, printa mycket för att få valuta för pengarna, men samtidigt vill jag printa sådant som jag själv tycker är värt att sätta på papper, och de bilderna är (i mitt fall) lätträknade, om man säger så. Fast det är ju klart, jag får ju anledning att gå ut och lufta kameran lite oftare än brukligt.
 
Tack, Stenis, men tyvärr är jag rätt ensam om att ha det här intresset i min omedelbara närhet. Vad det avser att slippa glida ner i utskriftsträsket, så kommer jag försöka att göra så gott det går, men jag tror det blir svårt att inte halka dit, då det finns så många valmöjligheter och variabler att ta hänsyn till.Jag räknar med att det ( i mitt fall) kommer ta mycket tid, att hitta rätt.Just detta med ljusstyrkan på skärmen samt att hitta 'rätt' färgtemperatur har visat sig vara svårt och precis som du skriver så gäller det att inte ställa in skärmen för ljust, men hur kommer man fram till vilket värde som är det rätta !? Som jag förstått det (efter att ha läst lite i Steohls bok), så finns det inte något exakt svar på den frågan, och det gör ju det hela inte direkt lättare, om man säger så. Fel lär det bli, innan det bli rätt, men som du skriver, själva poängen är ju att ha full kontroll från ax till limpa, och dit räknas ju också själva exponeringen vid fotoögonblicket. Det blir till att lägga panna i djupa veck framledes, jag som brukar nöja mig med ETTR när jag fotar.Så är det och så förblir det. En klen tröst i sammanhanget är att den sista skjortan har som bekant inga fickor, så vad är det att hålla på (egentligen) ?Tveklöst så, och inte så lite heller.Inte en susning, men om det är så, är det ju inte till någon nackdel.Helt enig.Är inte det minsta rädd för att prova på alla möjliga sorters papper som finns på marknaden, men frågorna som söker sina svar i det sammanhanget är vilka och varför !? När jag har svar på dom frågorna, då kanske det är läge att prova, men inte innan dess.

Du min skärmkaliberingsapp Datacolor Spyder X har ett kalibreringssteg där den kollar hur din skärm är justerad (brightness) och jämför det med det värde programmet föreslagit. Min skärm står i Mitt program står på 140 och skärmen har jag för mig ligger på 142 nu. Du ser i programmet hur det ser ut och sedan får du justera med skärmens program i mitt fall så du kommer så nära som möjligt. Du får sedan göra testutskrifter så att det blir rätt när du kollar skärm mot din utskrift. Jag har inte haft några andra kalibreringsprogram än Spyder 4 och Spyder X. Kalibratorn mäter ljuset i rummet också och föreslår ett värde utifrån ljuset men det viktiga är att det sättet på vilket du justerar dina bilder på skärmen stämmer hyfsat med färger och brightness i färdig utskrift.

Om du bara har en sRGB-skärm så bör du testa först med att även skriva ut i sRGB och sparar JPEG med sRGB-profil. Om jag skriver ut i Adobe RGB och redigerar på sRGB-skärm så blir mina utskrifter för röda och gula. Om du däremot redigerar på en Adobe RGB-skärm, så ska du absolut testa först med att printa i Adobe RGB och spara JPEG-filerna med Adobe RGB-profil men tänk då på att du då kan behöva ställa om skärmen till sRGB om du vill exportera bilder för skärm då de allra flesta inte har Adobe RGB-skärm.

Epsons pappersprofiler stämmer rätt bra till deras egna papper. Du får väl kolla med expertisen hur det är med Canons. Det är ju dessa du faktiskt har och det är de du måste förhålla dig till om du inte har tänkt att göra egna. Skaffa papper i mindre format också så att du inte ödar så mycket papper och bläck innan du fått till det.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Kan så vara, det beror på vem man frågar, antar jag. Sedan vill man ju helst förbruka bläcket på papper, med tanke på priset.
Och det här är ett litet moment 22 för mig; Å ena sidan, printa mycket för att få valuta för pengarna, men samtidigt vill jag printa sådant som jag själv tycker är värt att sätta på papper, och de bilderna är (i mitt fall) lätträknade, om man säger så. Fast det är ju klart, jag får ju anledning att gå ut och lufta kameran lite oftare än brukligt.

Jag tycker också att det är en stor poäng i att kunna printa de bilder man verkligen vill ha kvar, för det är nog tyvärr så att de bilder som bara finns elektroniskt lever betydligt farligare att försvinna än de som finns i fysiskt format.
 
Kan så vara, det beror på vem man frågar, antar jag. Sedan vill man ju helst förbruka bläcket på papper, med tanke på priset.
Och det här är ett litet moment 22 för mig; Å ena sidan, printa mycket för att få valuta för pengarna, men samtidigt vill jag printa sådant som jag själv tycker är värt att sätta på papper, och de bilderna är (i mitt fall) lätträknade, om man säger så. Fast det är ju klart, jag får ju anledning att gå ut och lufta kameran lite oftare än brukligt.

Jag tror du kommer se på det med lite andra ögon efter ett tag. Bläck på papper är aldrig att slösa om du reflekterar över resultatet.

Jag gör mestadels mina test och underhållsutskrifter på lite billigare blanka och matta papper från Epson. En a4 kostar cirka 6kr att skriva ut. Då behöver inte bilden vara något mästerverk😃.
 
Du min skärmkaliberingsapp Datacolor Spyder X har ett kalibreringssteg där den kollar hur din skärm är justerad (brightness) och jämför det med det värde programmet föreslagit.
Nu börjar tråden glida iväg från ursprungsfrågan, kanske skall vi fortsätta denna diskussionen i en annan tråd !? Men för att svara på frågan;

Jag använder mig av en Xrite I1 display pro till att kalibrera min skärm (och jag tänker inte skaffa en annan kalibrator så länge den fungerar, nä). Dessvärre har jag ingen app som kan användas på det sätt som du beskriver (old-scholl vettu 😉). Med den går det även att mäta intensiteten på det infallande ljuset, men jag har som sagt ingen app som talar om hur stark skärmens ljusstyrka skall vara i förhållande till det omgivande ljuset.
Om du bara har en sRGB-skärm så bör du testa först med att även skriva ut i sRGB och sparar JPEG med sRGB-profil.
Jag har en NEC Spectrawiev skärm, som täcker aRGB till 99,3 % (tror jag det var). Sedan är detta med olika färgrymder intressant och som jag förstått det, har det mindre betydelse än vad man kan tro, åtminstone om man skall tro på vad den här killen säger, och han tycks veta vad han talar om, (finns en mängd filmer på tuben som är ytterst informativa, Rekommenderas med varm hand).
Epsons pappersprofiler stämmer rätt bra till deras egna papper. Du får väl kolla med expertisen hur det är med Canons.
Det har jag för avsikt att göra, d v s använda Canons ICC profiler till Canons papper, dom stämmer säkert. Att göra egna är inte aktuellt, en sådan apparat som används för att göra egna profiler kostar lika mycket (om inte mer) som skrivaren. Tycker att det får räcka med skrivaren (så länge).
Skaffa papper i mindre format också så att du inte ödar så mycket papper och bläck innan du fått till det.
Det har jag defenetivt tänkt att göra och till min lycka hade jag ett testpaket kvar från Hedenhös tid, då jag köpte en skrivare. Dom är inte stora (10x15) och inte många i antal (3 st), men dom kommer säkert till användning, skulle jag tro.
Tack, det lär jag behöva 😁.
 
Jag tror du kommer se på det med lite andra ögon efter ett tag. Bläck på papper är aldrig att slösa om du reflekterar över resultatet.
Delar din uppfattning i detta, men om ration mellan utskrifter att hänga upp på väggen och att lägga i byrålådan blir 1:1000, då kanske det blir lite att slösa, kan jag tycka 😁.
En a4 kostar cirka 6kr att skriva ut. Då behöver inte bilden vara något mästerverk😃
Nä, 6 kronor/blad blir man ju inte fattig på, så är det ju. Men, det beror naturligtvis på hur många blad det blir i förlängningen, som sagt 😉.
 
Grejen med Prograf 1000 är att kunna skriva ut A2. Det kan jag sakna med min A3+ skrivare.
Att skriva ut direkt och ha fullständig kontroll på resultatet utan att behöva skicka efter printar som man aldrig vet hur de kommer att se ut. Det är ovärderligt.
Ungefär som det var under den analoga eran när mörkrummet var den magiska källan.
Även billiga fotopapper ger snygga resultat. De kanske känns plastiga eller sladdriga att ta på men bildkvaliteten blir sällan lidande. Visst kan det vara bra att skryta med syrafritt lumppapper för museumkvalitet som kostar skjortan om man ska sälja sina konstverk. Men de allra flesta bryr sig inte ett smack.

Med Prograf ska du använda "Print studio pro" för utskrifter från Lightroom, PS eller Canon DPP. Ett suveränt bra program som gör utskriftsjobbet till ett nöje.
 
Grejen med Prograf 1000 är att kunna skriva ut A2.
Och möjligheten att kunna skriva ut panoramor till 120 cm längd, inte att förglömma. Det kanske blir aktuellt i mitt fall att göra en panoramautskrift i maximal storlek, så småningom.
Att skriva ut direkt och ha fullständig kontroll på resultatet utan att behöva skicka efter printar som man aldrig vet hur de kommer att se ut. Det är ovärderligt
Det är lite det som är tanken bakom 'investeringen'. Och att man slipper vänta på postgången.
Även billiga fotopapper ger snygga resultat. De kanske känns plastiga eller sladdriga att ta på men bildkvaliteten blir sällan lidande.
Vet inte vad 'billiga' papper kostar, men 6 svenska pesetas för ett A4 blad kan jag nog klara.
Men de allra flesta bryr sig inte ett smack.
Sannolikt för att de flesta inte kan skilja mellan billigare och dyrare papper (inklusive undertecknad).
Med Prograf ska du använda "Print studio pro" för utskrifter från Lightroom, PS eller Canon DPP. Ett suveränt bra program som gör utskriftsjobbet till ett nöje.
Har laddat ner det och kopplat det till Lr som en plug-in. Väntar nu bara på skrivaren.

Kan ju lägga till att jag tänker nog börja med att prova dessa, om någon har några erfarenheter av just dessa papper att redogöra för;
och
 
Senast ändrad:
Här kommer ett kort tips. Köp en skärmaskin, kostar inte så mycket. Jag köper bara A2 papper och skär ner till önskad storlek. Det är bara att räkna :)
 
Vi köpte en Prograf 1000 på jobbet i höstas. Det följde med ett "testpack" papper då. Vi är nöjda med köpet - toppenskrivare.

Det papper vi använder är Scandinavians eget "Satin pro". Jag har testat med mycket dyrare papper men ser ingen skillnad på kvaliteten.

Bra köp.
 
Här kommer ett kort tips. Köp en skärmaskin, kostar inte så mycket. Jag köper bara A2 papper och skär ner till önskad storlek. Det är bara att räkna :)
Tack för tipset, Frode, men jag tror att jag har köpt tillräckligt för ett tag framöver, och då har jag att införskaffa bläck och papper också 😉.
 
Bara för att jag skröt tidigare idag om "Print Studio Pro" så fungerar inte programmet längre i min dator med PS och Win11. Skrivaren spottar bara ut papperet. Det går dock att skriva ut på vanligt sätt i PS.
Förmodligen en bug någonstans i Win11 eller PS vilka ofta kan strula tillsammans på många olika sätt tyvärr.:mad:
 
Bara för att jag skröt tidigare idag om "Print Studio Pro" så fungerar inte programmet längre i min dator med PS och Win11. Skrivaren spottar bara ut papperet. Det går dock att skriva ut på vanligt sätt i PS.
Förmodligen en bug någonstans i Win11 eller PS vilka ofta kan strula tillsammans på många olika sätt tyvärr.:mad:
Tur för mig att jag har win 10 installerat på min dator för fotoredigering då 😉.
 
Bara för att jag skröt tidigare idag om "Print Studio Pro" så fungerar inte programmet längre i min dator med PS och Win11. Skrivaren spottar bara ut papperet. Det går dock att skriva ut på vanligt sätt i PS.
Förmodligen en bug någonstans i Win11 eller PS vilka ofta kan strula tillsammans på många olika sätt tyvärr.:mad:

Tillfällig nödlösning.
Efter ivrigt letande och googlande så hittade jag ett tips som gör att Print Studio Pro fungerar igen med min skrivare Pro-10S. Man väljer helt enkelt bort utskrifter i 16 bit "XPS" mot 8 bit och då skriver den ut. Annars bara spottar den ut papperet.:rolleyes:
Konstigt att det bara kan ändra sig så pga. av systemets uppdateringar.
 
Tillfällig nödlösning.
Efter ivrigt letande och googlande så hittade jag ett tips som gör att Print Studio Pro fungerar igen med min skrivare Pro-10S. Man väljer helt enkelt bort utskrifter i 16 bit "XPS" mot 8 bit och då skriver den ut. Annars bara spottar den ut papperet.:rolleyes:
Konstigt att det bara kan ändra sig så pga. av systemets uppdateringar.

Dom jävlarna på Microsoft har väl blåst oss igen :cool: och vi varken ser eller fattar som vanligt inte vad de egentligen håller på med.
Windows 11 klarar nog bara 8 bitars applikationer, fast de hela tiden snackar om 64! Snart får man damma av gamla MS-DOS 6.x igen och hoppas att man hittar någon gammal X86:a på vinden.

Shit happens och efter min uppgradering till Windows 10 för ett bra tag sedan så slutade programmet som kom med min Datacolor 4 att funka som den skulle. Helt plötsligt då så blev allt lila på min skärm och det tog nog en månad innan Datacolor kunde parera det.

Jag hade senast en digital ritplatta som funkat fint med 10:an men som nu är inkompatibel med version 11 men det är ju egentligen ingenting emot de miljontals Intel-datorer med för gamla versioner av Intel i3, i5 och i7. Jag hade en sådan också och svor först svårt över det men jag tackar nästan MS och IBM för detta idag då det nog ändå var dags för en ny dator. Den nya är ca 4 ggr snabbare än den gamla när jag exporterar ut filer från min RAW-konverterare. Främst vid stora XMP-indexeringsjobb och backuper m.m och batch-exporter av bilder så märks skillnaden i prestanda mycket väl.
 
Senast ändrad:
Vi köpte en Prograf 1000 på jobbet i höstas. Det följde med ett "testpack" papper då. Vi är nöjda med köpet - toppenskrivare.

Det papper vi använder är Scandinavians eget "Satin pro". Jag har testat med mycket dyrare papper men ser ingen skillnad på kvaliteten.

Bra köp.
Scandinavians papper påminner väldigt mycket om Epsons egna papper. Hur det är med Canons vet jag inte. Jag kör faktiskt Epsons profiler till Scandinavians papper. Tycket det stämmer minst lika bra som de Scandinavian tagit fram. Sedan har många papperstillverkare som Ilford profiler som är mycket välgjorda.
 
Här kommer ett kort tips. Köp en skärmaskin, kostar inte så mycket. Jag köper bara A2 papper och skär ner till önskad storlek. Det är bara att räkna :)
Jag gör på samma sätt. Förutom det sparar pengar har man flexibiliteten att kunna hantera alla a-format. Jag hjälper många bland släkt och vänner. Många vill ha många men ganska små bilder. Platsbrist på tomma väggar förmodligen. Fast är man van med kika på bilder på mobilen så är antagligen en A4 väldigt stor.
Sedan försöker jag numera undvika A3+ vilket ger spillbitar som inte passar inom A-serien. Fast det går ju utnyttja dem också men det kan bli lite svårt att hitta standardramar. Det kan man förstås lösa med en passepartout.
 
Dom jävlarna på Microsoft har väl blåst oss igen :cool: och vi varken ser eller fattar som vanligt inte vad de egentligen håller på med.
Windows 11 klarar nog bara 8 bitars applikationer, fast de hela tiden snackar om 64! Snart får man damma av gamla MS-DOS 6.x igen och hoppas att man hittar någon gammal X86:a på vinden.

Shit happens och efter min uppgradering till Windows 10 för ett bra tag sedan så slutade programmet som kom med min Datacolor 4 att funka som den skulle. Helt plötsligt då så blev allt lila på min skärm och det tog nog en månad innan Datacolor kunde parera det.

Jag hade senast en digital ritplatta som funkat fint med 10:an men som nu är inkompatibel med version 11 men det är ju egentligen ingenting emot de miljontals Intel-datorer med för gamla versioner av Intel i3, i5 och i7. Jag hade en sådan också och svor först svårt över det men jag tackar nästan MS och IBM för detta idag då det nog ändå var dags för en ny dator. Den nya är ca 4 ggr snabbare än den gamla när jag exporterar ut filer från min RAW-konverterare. Främst vid stora XMP-indexeringsjobb och backuper m.m och batch-exporter av bilder så märks skillnaden i prestanda mycket väl.

Detta problem med strulande programvara i min dator får mig att tappa sugen.
Att kunna jobba med 16 bit är en förutsättning för färg.
Först krävde det en omfattande problemlösning som mynnade ut i att problemet inte går att lösa. Och under tiden när skrivaren har tvingats starta om och göra ny provutskrifter så har bläckpatronerna dränerats och stålarna rinner verkligen ut i tomma intet. Varje underhållsrutin som ofta utförs (till synes ganska omotiverat) förbrukar bläck. T.ex om man byter ut en gammal patron så startar skrivaren om och alla 10 patronerna förbrukar då bläck, varför?? (Pixma PRO-10 S är en relativt gammal modell som idag heter PRO 300)

Annars när det gäller papper och kostnader så kan man väl löpa linan ut om det ska sparas in pengar och räknas styckvis. Köp då fotopapper på rulle och skåra ner den i lämpliga ark, det blir absolut billigast i slutändan.

Fast med min törstiga skrivare så är bläckkostnaden tyngre. Och i sammanhanget om man räknar in montering eller ramning av bilder så är själva papperskostnaden marginell. Kartong, passepartout, foamboard, adhesive, sparylim, bakstycke, syrafritt papper, ram, glas (akryl, float eller reflexfritt) eller vad som behövs kostar pengar det också.
 
Tänkte höra mig för om någon har köpt papper från England och huruvida det innebär en massa påslag när försändelsen kommer till Sverige.

Anledningen är (för den som undrar) att det finns ett papper som levereras av en firma som heter Fotospeed och vilka har (om än i lite mindre format) papper i färdiga panoramastorlekar. Tänkte köpa hem ett pack (eller två) för just panoramautskrifter, men sedan var det då det där med vad som händer när beställningen kommer till gränsen.

Böcker är (mig veterligen) avgiftsbefriade (?), men hur det förhåller sig med fotopapper, har jag inte en susning om. Men det kanske någon annan vet !?
 
ANNONS