Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rajala Pro Shop

Fast vad fasen har hänt med prislistan? Rejält justerad. Häromdagen låg ett 24-70 på 10.900 - nu skall dom ha 15.000. Ett 24-105 nära 14.000.

Vet inte om det hänger ihop med kampanjen dom kör imorrn på 11%

Har lagt märke till att priset på Canon objektiv har stigit överallt. I Holland och Sverige såväl som här i Finland.

Canons EF 70-200 f2.8 IS USM II är igen uppe i 22 790kr, som nästan var nere i 17 000 kr nån månad innan julen hos cyberphoto.

På Kamera-express.nl så steg f4 IS modellen från 850€ till 1000€. Fast nu är den nere i 889€ igen. Och deras f2.8 är faktiskt nere i 1750€ igen.
 
Har lagt märke till att priset på Canon objektiv har stigit överallt. I Holland och Sverige såväl som här i Finland.

Canons EF 70-200 f2.8 IS USM II är igen uppe i 22 790kr, som nästan var nere i 17 000 kr nån månad innan julen hos cyberphoto.

På Kamera-express.nl så steg f4 IS modellen från 850€ till 1000€. Fast nu är den nere i 889€ igen. Och deras f2.8 är faktiskt nere i 1750€ igen.

kamera-express har ju kampanj på den gluggen, så det är ju svårt att jämföra..
 
Jag har å andra sidan varit med om att få lägre pris hos Rajala än de annonserat, utan att direkt be om det. I butiken alltså. De tycker jag är helt okej. Har köpt en hel del där, både nytt och begagnat, utan att ha någon som helst anledning att klaga.

Men jag är mycket nöjd med Kungsholms Foto, Japan Photo och Scandinavian Photo också. Där har jag också handlat. Jag handlar helst i butik, jag vill känna på det jag köper och när jag bestämt mig vill jag ha det direkt i handen.

Jag tycker vi som fotar ska vara glada att det fortfarande finns kvalificerade butiker som Rajala m fl. Ska något dissas är det väl helt andra butikskedjor som kränger kameror, datorer, musikanläggningar, dammsugare och kylskåp med samma gedigna brist på kunskap inom alla områdena. Blir man lurad någonstans är det där, eftersom man inte får någon som helst vettig eller kunnig hjälp i valet av produkter.
 
Kollade snabb av några Canonpriser och hur de skiljer sig från Cyberphoto

Märke Affär Pris
Canon Speedlite 270EX CyberP 1290
Canon Speedlite 270EX Rajala 1790 (500SEK dyrare)

Canon MR-14EX Ringblixt CyberP 6190
Canon MR-14EX Ringblixt Rajala 6690 (500SEK dyrare)

Canon EF 28-300/3,5-5,6 L IS CyberP 26990
Canon EF 28-300/3,5-5,6 L IS Rajala 28360 (1370SEK dyrare)


Ringblixtprisskillnaden kan jag förstå, men 500SEK dyrar på en 270EX är ocker

270EX kostar 990 kr nu på Rajalas sida, och så 11 procent bort på det, gör 881 kr, dvs över 400 billigare än Cyberphoto, det verkar vara Cyberphoto som "sockrar" priserna.
 
Finns ingen anledning att shoppa på Rajala

Köp era prylar på Cyberphoto istället, lägre eller samma pris men ett plus är deras extremt proffsiga service

Nä, jag jobbar inte där, bor i Sthlm, men jag shoppar nästan alla mina prylar därifrån och har alltid fått extremt bra service, bra svar på frågor, enkel hantering av små klagomål då en leverans försvunnit i postgången.

Testa ni blir nöjda

//Micke

Jag har ett ärende hos Cyber just nu så får vi se om dom är så jädra proffsiga som alla säger.. Dom har sänkte priset på sakerna efter att jag har beställt dom och betalt allt på Lagervaror . Nu snackar vi en timme typ...
Återkommer
 
270EX kostar 990 kr nu på Rajalas sida, och så 11 procent bort på det, gör 881 kr, dvs över 400 billigare än Cyberphoto, det verkar vara Cyberphoto som "sockrar" priserna.

Ja det är ju lätt att ändra priset efter lite påtryckningar, bra att de insåg att de lurade sina kunder, från 1700 till 881 på några timmar, bra inlägg Micke#1.
 
Ja det är ju lätt att ändra priset efter lite påtryckningar, bra att de insåg att de lurade sina kunder, från 1700 till 881 på några timmar, bra inlägg Micke#1.

Så länge man har koll och kan utnyttja det är det jättebra. Cyberphoto är också bra tycker jag, men verkligen inget fel på Rajala, har gjort många bra fynd där de senaste två åren. Men ibland blir man lite undrande, som om att Cyberphoto har en betald klack här på forumet som hyllar dem och deras chokladbit och tycker andra handlare, främst Rajala, är skit. "Luras" man om man ändrar priserna?
 
Jag beställde precis en Canon 5D från Rajala och fick den för 16000 med rabatt, det tyckte jag var ett riktigt bra pris. Har iofs inte fått någon orderbekräftelse ännu.

Grymt bra pris och ännu bättre är det med 24-105is då blir det ju 20910kr det är ju ungefär 10000 mindre än vad jag gav för min i våras :)
 
Jag har i stort sett köpt all min fotoutrustning hos Rajala. Varit kund hos dem i flera år och är jättenöjd med mina köp och servicen!
Var där senast idag och skulle köpa en D90, tyvärr var den slut i butik men jag står nu på kö inför nästa leverans.
 
Kammer ALDRIG handla på Rajala, någonsin igen!

Jag noterade kampanjen och hade sett ut Nikon AF-S 85/1.4 som objekt att köpa. Tillgängligheten angavs till: Direkt.

Klickade, betalade och .........

Fick ett mail som sade att de:

"Tyvärr är din produkt slutsåld i Stockholm och Malmö"

Sedan:

"Tillgänglighet direkt betyder att den finns i något av våra tre lager Malmö, Stockholm och Finland men under den här kampanjen skulle vi bara sälja från lagret i Stockholm och Malmö."

Det märkliga i kråksången är att de under tiden från att jag klickade till dess att mailet kom ändrades tillgängligheten på detta objektiv till 1-2 veckor.

Mailade på Nikon om deras Pro distributörs beteende, vilket vidarebefodrades uppåt i Nikons organisation.

Life's too short to deal with amateurs .....
 
Kammer ALDRIG handla på Rajala, någonsin igen!

Jag noterade kampanjen och hade sett ut Nikon AF-S 85/1.4 som objekt att köpa. Tillgängligheten angavs till: Direkt.

Klickade, betalade och .........

Fick ett mail som sade att de:

"Tyvärr är din produkt slutsåld i Stockholm och Malmö"

Sedan:

"Tillgänglighet direkt betyder att den finns i något av våra tre lager Malmö, Stockholm och Finland men under den här kampanjen skulle vi bara sälja från lagret i Stockholm och Malmö."

Det märkliga i kråksången är att de under tiden från att jag klickade till dess att mailet kom ändrades tillgängligheten på detta objektiv till 1-2 veckor.

Mailade på Nikon om deras Pro distributörs beteende, vilket vidarebefodrades uppåt i Nikons organisation.

Life's too short to deal with amateurs .....

Vad dåligt :(

Såg att vissa saker hade höjts precis så prisjakts priser var mycket lägre än vad det stog på rajalas sida.
 
I sådana här fall kan man ju ringa till butiken angående detta med vad som säljs och vad som finns eller inte finns tillgängligt?
 
Har lagt märke till att priset på Canon objektiv har stigit överallt. I Holland och Sverige såväl som här i Finland.

Canons EF 70-200 f2.8 IS USM II är igen uppe i 22 790kr, som nästan var nere i 17 000 kr nån månad innan julen hos cyberphoto.

På Kamera-express.nl så steg f4 IS modellen från 850€ till 1000€. Fast nu är den nere i 889€ igen. Och deras f2.8 är faktiskt nere i 1750€ igen.

Hade tänkt köpa ett CANON EF 100-400/4.5-5.6 L IS USM, har gått upp med ca 5000 kr på Rajala, övriga handlare har hängt på, det är bara Kungsholms Foto som fortfarande har ett rimligt pris på just den gluggen.

Finns det någon som har en förklaring till detta, har Canon höjt sina priser? Kronan är stark just nu så det borde rimligtvis vara låga priser.
 
Hade tänkt köpa ett CANON EF 100-400/4.5-5.6 L IS USM, har gått upp med ca 5000 kr på Rajala, övriga handlare har hängt på, det är bara Kungsholms Foto som fortfarande har ett rimligt pris på just den gluggen.

Finns det någon som har en förklaring till detta, har Canon höjt sina priser? Kronan är stark just nu så det borde rimligtvis vara låga priser.

Fotokungen tar 12895 och gratis frakt för det objektivet också ;-)
 
Hade tänkt köpa ett CANON EF 100-400/4.5-5.6 L IS USM, har gått upp med ca 5000 kr på Rajala, övriga handlare har hängt på, det är bara Kungsholms Foto som fortfarande har ett rimligt pris på just den gluggen.

Finns det någon som har en förklaring till detta, har Canon höjt sina priser? Kronan är stark just nu så det borde rimligtvis vara låga priser.

Priser sätts väl ytterst utifrån vad de tror att du och andra kan/är villliga att betala. :)
Allt annat är bonus.
 
Priser sätts väl ytterst utifrån vad de tror att du och andra kan/är villliga att betala. :)
Allt annat är bonus.

Det är en sanning med modifikation:). Höker canon priserna så höjer också butikerna. Vissa gluggar har gått upp på sistone och det är ofta samma som går upp. På rajala såg man dock en extrem höjning precis innan deras "stora" REA i förra veckan.

EF 135/2 gick uppp 1000 kronor i nästan alla europa butiker för några veckor sedan. Enligt kamera.express så ebrodde det på ökande inköpspris. Dom var sura för det drabbade inte den amerikanska marknaden..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.