Att köpa på plats är inga problem, förutom möjligen att det ibland är lång kö. Problemen med Rajala är att de inte kan hantera det som händer utanför butiken så bra, som t.ex. förfrågningar via email.
Jag tror att problemet med Rajala är att de inte inser hur stora de blivit. Med erfarenhet från de tre Rajala-butikerna som finns i Åbo, Finland, där jag bor så måste jag säga att det skiljer stort mellan de tre affärerna.
De tre affärerna består av huvudaffären + 2 mindre affärer. I de två mindre är utbudet mindre och har endast en expidit. Huvudaffären är stor och senaste gången jag var där så fanns det 4 försäljare på plats, vilket jag tycker är helt okej. Det är också deras huvudlager i Åbo (centrallagret finns i Helsingfors tror jag..).
Kundservicen vid Rajala har varit felfri i mina ögon. Har alltid fått svar genast de två gånger jag ringt till Rajala. e-post har jag inte försökt.
Min poäng med att kritisera deras syn på sitt bolag är just deras bristfälliga hemsida. I viss mån känns den väldigt icke-tillgänglig. De senaste nyheterna inom foto finns dock alltid där, men de gamla blir inte uppdaterade, priser sänks inte enligt butikspriser etc. Bilder på begagnade kameror kommer aldrig upp, samt att de borde införa mer information om både nya och begagnade produkter (i stil med cyberphoto). Ex: Varför kostar en begagnad EOS 7D 990 € medan en annan begagnad EOS 7D kostar 1100 €? Ingen information om det ges.
Det sista gällande kritiken mot dem är just att det saknas ett centrallager i Sverige: Hur i hela helsingland menar de att de skall fortsätta sin verksamhet i Sverige om man måste skeppa över varor från centrallagret i Finland? Det är upp till er svenskar att köpa massor därifrån så att de inser att de måste expandera och bygga ett lager i Sverige också!
Sen kunde man ju önska att Rajala expanderade inom Finland. Endast fem städer i Finland har Rajala-affärer... Samtliga finns i södra Finland. Det finns TVÅ städer i Sverige redan.... Varför?... Uppe i mellersta/östra/norra Finland finns inga vettiga fotobutiker. Är ursprungligen från Österbotten, och fotointresset ökar hela tiden där har jag märkt, så dit skulle Rajala gärna få komma och konkurrera så att priserna skulle sjunka.
Så nu har jag läst en del av det som står i den här tråden och noterat att det var ett tag sen sist det skrevs något, men med tanke på det ni diskuterat så vill jag bara höra mig för hur det ligger till. Jag har tänkt köpa en kamera från Rajala och åka till den fysiska butiken i Stockholm, är det en bra idé?
Eller är det inte ett pålitligt företag? Jag tycker att hemsidan verkar pålitlig eftersom de samarbetar med posten och klarna bland andra. Och är priserna de samma i butik som på hemsidan?
Tacksam för svar
/Caroline
Köpa kameror och objektiv är inga problem, men akta dig för tillbehör. Åtminstone i Finland har Rajala otroliga överpris på tillbehören. Fast det kan ju motiveras med att de faktiskt (till viss del iaf) håller ner priserna på just kameror och objektiv.