Annons

Rajala Pro Shop

.... Att dessutom ha en stor etablerad fotobutik i stan är värt bara det. Med sorg i hjärtat går ju nu även kungsholmsfoto i graven, älskar killarna som jobbar där, så himla bra är de.

Håller med! (Båda om att det är bra att ha en fysiks butik, och att Kungsholmsfoto var bra).

Jag handlade hus och glugg på Rajala Stockholm för ett år sedan. Killen i butiken var mycket hjälpsam och plockade fram flera olika gluggar så att jag fick prova på riktigt. Hur kändes det i handen? Balansen? Hur blev det i sökaren? Han försökte aldrig lura på mig onoödigt dyra grejer utan lyfte fram fördelarna med de billigare och lite lättare varianterna lika mycket som något annat.
När det bara skiljer några hundralappar på ett hus eller en glugg så vinner den fysiska butiken alla gånger över nätbutiker för mig.

Petter ...

Lite segt att inte skicka dagen efter jag la beställningen. Att det tog 3 dagar istället för 1 innan de skickade ligger iofs inom deras egna riktlinjer så. Jag kan tycka att deras hemsida skulle behöva en uppryckning och uppenbart fungerar kundkontakten inte hundraprocentigt. Jag undrar hur länge jag fått vänta om jag inte mailat?
.

Det finns ingen nätbutik som alltid kan garantera att grejerna skickas dagen efter OCH hålla det. Dvs oavsett om man får 100 beställningar eller 5 000. De har normalt en viss bemanning som med organisation kan ökas vid hör orderingång men det finns gränser. Särskilt som de förv'ntas att hålla låga priser. Och du, det kan faktiskt skilja så mycket som 50 ggr från en daag till en annan.
Nej, jag ´jobbar inte på Rajala.

Det finns ingen nätbutik som alltid kan garantera att grejerna skickas dagen efter OCH hålla det. Dvs oavsett om man får 100 beställningar eller 5 000. De har normalt en viss bemanning som med organisation kan ökas vid hör orderingång men det finns gränser. Särskilt som de förv'ntas att hålla låga priser. Och du, det kan faktiskt skilja så mycket som 50 ggr från en daag till en annan.
Nej, jag ´jobbar inte på Rajala.

Visst kan belastning och så skilja från dag till dag men det finns handlare som har bättre koll på det än Rajala. T ex några av de stora datorbutikerna på nätet som inet med över 1000 omdömen på prisjakt med ett snitt på över 9/10. De har en helt annan seriös framtoning på nätet än Rajala. Likadant med Webhallen, där vet jag inget om hur snabbt de leverarar postorder men hemsida, lagersaldo etc har alltid stämt exakt. Både Inet och Webhallen har jag personlig erfarenhet av att använda deras support för trasiga prylar och båda skötte sig exemplariskt. Bytte prylen direkt över disk/med vändande post. Det här är ingen kritik mot Rajala eftersom jag inte behövt testa deras support än så länge. Bara ett påpekande att de lätt skulle kunna ta mer av fotomarknaden på nätet om de fixade en mer seriös websida, snabbade upp leveranserna och förbättrade kommunikationerna med kunderna.

Lita aldrig på lagerstatus hos Rajala!

Jag beställde en Canoscan 9000 av dem för två månader sedan.
Den stod som tillgänglig direkt på hemsidan.

Efter tre dagar ringde jag och fick veta att "Tillgänglighet Direkt" innebär att den finns hos någon av deras butiker eller i deras lager i finland.

Efter två veckor mailade jag. Inget svar.
Efter tre veckor mailade jag. Inget svar.
Efter fyra veckor mailade jag. Inget svar.

Efter fyra veckor ringde jag igen (det tar 10-15 samtal att komma fram då de inte har telefonkö).
Då visade det sig att de inte hade någon scanner någonstans. Trots att den fortfarande stod som "Tillgänglighet Direkt".
Killen jag pratade med ville istället sälja på mig en Epson istället...

Enligt killen jag pratade med på Rajala så har de någon nisse som manuellt går in på hemsidan och uppdaterar lagerstatus... det är inte kopplat till någon faktisk lagerstatus.

Jag avbeställde naturligtvis och köpte en från ett annat ställe.

... så har de någon nisse som manuellt går in på hemsidan och uppdaterar lagerstatus... det är inte kopplat till någon faktisk lagerstatus.
....

Det där är ju faktiskt det enda sättet att få lagerstatus att vara just faktiskt lagerstatus. Alla andra sätt missar det svinn som kan förekomma på lager och i butiker härstammandes från klåfingriga medarbetare och andra.

I alla butiker jag handar säger expediten att "jo enligt datorn ska det finnas X antal på lager. Jag går och kollar"

(men detta är väl ett ämne för en helt annan tråd, i ett helt annat forum, på en annan sajt).

Petter ...

Det där är ju faktiskt det enda sättet att få lagerstatus att vara just faktiskt lagerstatus. Alla andra sätt missar det svinn som kan förekomma på lager och i butiker härstammandes från klåfingriga medarbetare och andra.

I alla butiker jag handar säger expediten att "jo enligt datorn ska det finnas X antal på lager. Jag går och kollar"

(men detta är väl ett ämne för en helt annan tråd, i ett helt annat forum, på en annan sajt).

Petter ...

Jag kan hålla med i vissa fall...
Men det bygger på att nisse faktiskt uppdaterar mer än en gång om året :-D

Jag kan hålla med i vissa fall...
Men det bygger på att nisse faktiskt uppdaterar mer än en gång om året :-D

helt klart.
och helt klart finns det oseriösa websajter som låter påskina att de har prylar på lager för att få in beställningarna. Väl med ordern i hand börjar de jaga prylarna från olika grossister vilket tar tid.

Petter ...

Petter ...

Sen är ju frågan om denna person verkligen anger rätt lagerstatus på rätt artikel i 100 % av fallen...
Manuell uppdatering av lagerstatus/lagersaldo lär aldrig kunna bli bättre än automatisk uppdatering.
Får man diffar i sitt lagersaldo har man andra problem, strukturella, problem i bolaget.

Köpa kamera!

Så nu har jag läst en del av det som står i den här tråden och noterat att det var ett tag sen sist det skrevs något, men med tanke på det ni diskuterat så vill jag bara höra mig för hur det ligger till. Jag har tänkt köpa en kamera från Rajala och åka till den fysiska butiken i Stockholm, är det en bra idé?
Eller är det inte ett pålitligt företag? Jag tycker att hemsidan verkar pålitlig eftersom de samarbetar med posten och klarna bland andra. Och är priserna de samma i butik som på hemsidan?

Tacksam för svar

/Caroline

Att köpa på plats är inga problem, förutom möjligen att det ibland är lång kö. Problemen med Rajala är att de inte kan hantera det som händer utanför butiken så bra, som t.ex. förfrågningar via email.

Att köpa på plats är inga problem, förutom möjligen att det ibland är lång kö. Problemen med Rajala är att de inte kan hantera det som händer utanför butiken så bra, som t.ex. förfrågningar via email.

Jag tror att problemet med Rajala är att de inte inser hur stora de blivit. Med erfarenhet från de tre Rajala-butikerna som finns i Åbo, Finland, där jag bor så måste jag säga att det skiljer stort mellan de tre affärerna.

De tre affärerna består av huvudaffären + 2 mindre affärer. I de två mindre är utbudet mindre och har endast en expidit. Huvudaffären är stor och senaste gången jag var där så fanns det 4 försäljare på plats, vilket jag tycker är helt okej. Det är också deras huvudlager i Åbo (centrallagret finns i Helsingfors tror jag..).

Kundservicen vid Rajala har varit felfri i mina ögon. Har alltid fått svar genast de två gånger jag ringt till Rajala. e-post har jag inte försökt.

Min poäng med att kritisera deras syn på sitt bolag är just deras bristfälliga hemsida. I viss mån känns den väldigt icke-tillgänglig. De senaste nyheterna inom foto finns dock alltid där, men de gamla blir inte uppdaterade, priser sänks inte enligt butikspriser etc. Bilder på begagnade kameror kommer aldrig upp, samt att de borde införa mer information om både nya och begagnade produkter (i stil med cyberphoto). Ex: Varför kostar en begagnad EOS 7D 990 € medan en annan begagnad EOS 7D kostar 1100 €? Ingen information om det ges.

Det sista gällande kritiken mot dem är just att det saknas ett centrallager i Sverige: Hur i hela helsingland menar de att de skall fortsätta sin verksamhet i Sverige om man måste skeppa över varor från centrallagret i Finland? Det är upp till er svenskar att köpa massor därifrån så att de inser att de måste expandera och bygga ett lager i Sverige också!

Sen kunde man ju önska att Rajala expanderade inom Finland. Endast fem städer i Finland har Rajala-affärer... Samtliga finns i södra Finland. Det finns TVÅ städer i Sverige redan.... Varför?... Uppe i mellersta/östra/norra Finland finns inga vettiga fotobutiker. Är ursprungligen från Österbotten, och fotointresset ökar hela tiden där har jag märkt, så dit skulle Rajala gärna få komma och konkurrera så att priserna skulle sjunka.

Så nu har jag läst en del av det som står i den här tråden och noterat att det var ett tag sen sist det skrevs något, men med tanke på det ni diskuterat så vill jag bara höra mig för hur det ligger till. Jag har tänkt köpa en kamera från Rajala och åka till den fysiska butiken i Stockholm, är det en bra idé?
Eller är det inte ett pålitligt företag? Jag tycker att hemsidan verkar pålitlig eftersom de samarbetar med posten och klarna bland andra. Och är priserna de samma i butik som på hemsidan?

Tacksam för svar

/Caroline

Köpa kameror och objektiv är inga problem, men akta dig för tillbehör. Åtminstone i Finland har Rajala otroliga överpris på tillbehören. Fast det kan ju motiveras med att de faktiskt (till viss del iaf) håller ner priserna på just kameror och objektiv.

Det är en serös butik, men personalen tycks inte alltid hinna med att svara i telefon och dylikt. Själv har jag handlat där flera gånger utan problem. Observera bara att "tillgänglighet direkt" inte behöver betyda att kameran finns i lager just i Stockholm. Det kan vara säkrare att göra sin beställning på nätet, välja avhämtning i Stockholmsbutiken som alternativ och åka till butiken först när du får bekräftelse på att kameran är klar att hämta. Då slipper du åka i onödan... fast om du har nära så kan du ju alltid chansa.

Det kan vara säkrare att göra sin beställning på nätet, välja avhämtning i Stockholmsbutiken som alternativ och åka till butiken först när du får bekräftelse på att kameran är klar att hämta. Då slipper du åka i onödan... fast om du har nära så kan du ju alltid chansa.
Så gjorde jag, men det är inte så fantastiskt säkert det heller... Det tog lång tid och många försök att överhuvud taget hitta min order, sedan skulle också objektivet hittas. Men det var rätt många expediter i affären och jag hade god tid på mig att märka att de både kunde och ville hjälpa sina kunder.

Det är en serös butik, men personalen tycks inte alltid hinna med att svara i telefon och dylikt. Själv har jag handlat där flera gånger utan problem. Observera bara att "tillgänglighet direkt" inte behöver betyda att kameran finns i lager just i Stockholm. Det kan vara säkrare att göra sin beställning på nätet, välja avhämtning i Stockholmsbutiken som alternativ och åka till butiken först när du får bekräftelse på att kameran är klar att hämta. Då slipper du åka i onödan... fast om du har nära så kan du ju alltid chansa.

Håller med, de är seriösa och snabba med att skicka om de har i lager - men deras svar på mail/telefon är näst intill obefintlig. Första info ifrån köpet för min del var postens sms om att "ett paket på väg".

Att canons 70-200 f2,8L IS II är ca 4000:- billigare på rajala mot alla konkurrenter är ju inte fel heller så jag är nöjd ändå ;)

/Anders

Håller med, de är seriösa och snabba med att skicka om de har i lager - men deras svar på mail/telefon är näst intill obefintlig. Första info ifrån köpet för min del var postens sms om att "ett paket på väg".
När jag handlade från Rajala så var den första infon jag fick ett SMS från en annan person i Linköping med samma namn som mig, som undrade om SMS:et från posten var ämnat till mig. Det visade sig att paketet var adresserat till mig, men med den andre personens telefonnr (jag angav givetvis mitt eget telefonnr när jag beställde). Hur de lyckades med det är över mitt förstånd, och eftersom Rajala inte svarade på varken mail eller telefon så fick jag aldrig någon förklaring.

Att Rajala (eller möjligvis posten i detta fall) gör fel ibland går väl att förlåta, men att de inte går att få tag på när man väl får problem är inte acceptabelt. Så länge som de inte tar sin nätbutik seriöst så kommer i alla fall inte jag att handla från dem någon mer gång, det känns alldeles för mycket som en chansning. Vilket är synd, för de har ju faktiskt riktigt bra erbjudanden ibland.

Jo, lite trist att en i övrigt förträfflig butik är så kass med sin hemsida, mail och telefon. Tagit upp det med dem några gånger och de håller med. Fortfarande finns ett begagnat objektiv som jag köpte för någon månad sen med på deras nätsida som att den finns kvar, likadant var det för drygt ett år sedan, gör väl folk besvikna kan jag tänka när produkten sen inte finns. Men i övrigt är de topp tycker jag.

Jag har aldrig beställt från Rajala över nätet men var inne hos dem i Stockholm en gång och min bedömning blir helt ok, varken fantstiskt eller dåligt. Det kändes som att det saknades lite entusiasm (eller så var jag för trött?). Visst hjälpte de mig att fixa fram vad jag sökte men de hade inte riktig koll på sina egna produkter (axelband).

Avsaknaden av Pentax i sortimentet begränsade utbudet för mig och det lilla begagnade Pentax de har är hutlöst prissatt. Hur han man ta ut över nypris för begagnade objektiv?

Oseriösa

Brukar inhandla mina kameraprodukter hos scandinavian photo.
Både i butik och på deras webshop.
Båda är lika smidiga.
Bra service och kunnig personal.
Men gick in i rajalas butik här i stockholm då jag behövade en adapter ring till sigmas ringblixt so skulle sitta på ett 35mm nikon objektiv.
De lyckade sälja på mig en felaktig produkt.
Den passade objektivet men inte ringblixten.
Tänkte då att det blivit något fel i kommunikationen och gick tillbaka för att byta till den rätta och får då till svar att den är standard.
Tar fram sigmas adapter ringar till ringblixten och visar dem.
Hon ser på mig och säger igen: Det är standard.
Stormar ut skrikandes och frustrerad över de glada idioterna på rajala som dessutom låtit mig vänta i 20min även om jag var den enda i butiken!!!!!!!!!
Varning är utfärdad!
Dålig service.
Var en j¥#£%a tur att det bara handlade om en adapter ring!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar