ANNONS
Annons

Rajala Pro Shop

Dom har nog lite växtvärk och hinner inte med alla kunder som dom skulle vilja tyvär.Vet ju att många lokala handlare hatar rajalas prissättning men konkurans är ju bra säj det.Köpte en begagnad 400d och och den affären blev bra till slut efter lite krångel med postförskott trots att jag betalade i förskott.
 
Dom har nog lite växtvärk och hinner inte med alla kunder som dom skulle vilja tyvär.Vet ju att många lokala handlare hatar rajalas prissättning men konkurans är ju bra säj det.Köpte en begagnad 400d och och den affären blev bra till slut efter lite krångel med postförskott trots att jag betalade i förskott.

Jag tror att många andra lokala leverantörer är jätteglada för rajalas galna prissätning. Ofta långt över ex fotokungen och japan. Folk tror att om ett företag säger attt dom är billigast så är dom det. Jag har faktiskt svårt att hit akonkurrenskraftiga priser där. Dom har haft några riktigt bra kampanjer, men överlag är dom dyra.
 
Folk generellt klagar betydligt oftare än de berömmer. Tråkigt, men sant.

Jag tror att folk som klagar mycket också berömer mycket.. Jag är duktig på att både hissa och dissa. Jag vill att folk som gör något bra ska få veta det, på samma sätt som att folk som gör något dåligt ska få veta det.

Jag har tex i tidigare trådar hissat, cyber, inet, fotokungen, kungsholmsfoto mfl. Det är bara rajala jag har något emot eftersom jag tycker att dom lurar kunder med felaktig lagerstatus både på nätet och i telefon (om man kommer fram). Dom ser också en möjlighet att "lura" på folk saker alldeles för dyrt eftersom inte alla hänger på sådana här sidor och är uppdaterade i prissättningen på produkterna..

Förra julen var detta en riksnyhet när siba och onoff gjorde samma grej..

Hur länge har man växtvärk?
 
Jag tror att många andra lokala leverantörer är jätteglada för rajalas galna prissätning. Ofta långt över ex fotokungen och japan. Folk tror att om ett företag säger attt dom är billigast så är dom det. Jag har faktiskt svårt att hit akonkurrenskraftiga priser där. Dom har haft några riktigt bra kampanjer, men överlag är dom dyra.

Håller inte alls med. Som jag tidigare nämnde i samma tråd: Tillbehör är dyrare: Ja. Men kameror och special-paket så är oftast lika eller billigare än konkurrenternas priser. Angående deras kundservice kan jag inte desto mera påpeka, då jag har med Rajala att göra här på finska sidan, inte den svenska. Men här i Finland är den utomordentlig. Har aldrig haft problem med den. Endast en gång, då en Nikon försäljare mötte mig och insåg att jag skulle ha Canon. =).

Istället för att sitta här i forumet och beklaga er, så tycker jag att ni skall skicka in er feedback till dom. Som det står överallt på fotosidan: "Försök ge konstruktiv kritik!"

/Num
 
Jag tror att folk som klagar mycket också berömer mycket.. Jag är duktig på att både hissa och dissa. Jag vill att folk som gör något bra ska få veta det, på samma sätt som att folk som gör något dåligt ska få veta det.

Jag har tex i tidigare trådar hissat, cyber, inet, fotokungen, kungsholmsfoto mfl. Det är bara rajala jag har något emot eftersom jag tycker att dom lurar kunder med felaktig lagerstatus både på nätet och i telefon (om man kommer fram). Dom ser också en möjlighet att "lura" på folk saker alldeles för dyrt eftersom inte alla hänger på sådana här sidor och är uppdaterade i prissättningen på produkterna..

Förra julen var detta en riksnyhet när siba och onoff gjorde samma grej..

Hur länge har man växtvärk?

Jag pekar absolut inte finger åt någon. Vet att jag inte är bättre själv. Är det någon som behandlar mig illa, eller något fall där jag tycker att jag känt mig blåst, så vill jag också spy av mig. Det verkar ligga i en människas natur.

Men tittar du på "hiss/diss"-trådarna här på fotosidan, så vågar jag påstå att en stor majoritet av dom är diss-trådar. Beröm sprider sig aldrig lika långt och lika snabbt som klagomål gör.
 
Ja dom har STOR KAMPANJ på 5D mk2 SPARA 7000!!. Priset är ordinarie pris både på japan och fotokungen, som tvärt emot rajala har servie till sina distanskunder.

Vet du vad kameran kostade när det kom alltså NY? Ca priset ifrån Canon?? Då var det ca 24995kr om jag inte har fel. Det innebär att den är sänkt med 7000kr ifrån det. Så jag tror att du har uppfattat detta lite fel... Sen har den sjunkit i pris med tiden eftersom den blir äldre och äldre...Som alla andra kamera prylar gör när det börjar närma sig en ny modell...;)
 
Vet du vad kameran kostade när det kom alltså NY? Ca priset ifrån Canon?? Då var det ca 24995kr om jag inte har fel. Det innebär att den är sänkt med 7000kr ifrån det. Så jag tror att du har uppfattat detta lite fel... Sen har den sjunkit i pris med tiden eftersom den blir äldre och äldre...Som alla andra kamera prylar gör när det börjar närma sig en ny modell...;)

Tack. Jag har gått i forumfällan och försökt avra ironisk. Det var precis det jag menade.. Det pris dom har som stor kampanj har många andra butiker som ordinarie pris och har haft det länge.

Att jag inte ger konstruktiv kritik till rajala? Tro mig, det har jag gjort.. Både i denna tråd och face to face i butiken.. Vill påstå att dom inte lysnnar på det örat. Från när jag var inne i deras butik i sthlm;

Jag: Hej jag skulle vilja titta på en canon 135 mm
Personal: Hm, beställnigsvara.
Jag: Står på sidan att ni har den i lager och i telefon sa ni att jag kunde få med mig den direkt om jag kommer in?
Personal: Beställningsvara.
Jag: Du måste förstå om jag blir besviken. Pratade med er för två timmar sedan och då fanns den på hyllan
Personalen: Nej, beställningsvara sa jag ju. Var det du på tur? (Tittar på en annan kund). Kunden tittar på mig med hundögon och det kändes lite som att han förstod mig:)
 
Jag pekar absolut inte finger åt någon. Vet att jag inte är bättre själv. Är det någon som behandlar mig illa, eller något fall där jag tycker att jag känt mig blåst, så vill jag också spy av mig. Det verkar ligga i en människas natur.

Men tittar du på "hiss/diss"-trådarna här på fotosidan, så vågar jag påstå att en stor majoritet av dom är diss-trådar. Beröm sprider sig aldrig lika långt och lika snabbt som klagomål gör.

Jag är beredd att hålla med.. Det ligger i vår natur att klaga, det tråkiga är att mycket blir hörsägen och det sprids här. Jag tror inte det är samma sak med positiv kritik. Den är nog ofta självupplevd.

Samtidigt är jag inte långsint. Jag har gett rajala väldigt åmnga chanser och kommer nog fortsätta göra det så länge dom inte snor mig på pengar:)
 
Jag handlar en hel del i Stockholmsbutikerna och jag har absolut inget emot Rajala. De är dåliga att uppdatera sin nätsida, det är sant, samtidigt har de ofta det mesta på lager, objektivhyllorna är ofta välfyllda. Cyberphoto har jag handlat av ett par gånger och det är sant att de är pålitliga och att sakerna kommer snabbt med den lilla tiokronorschokladbiten, men i ärlighetens namn stöder jag hellre en fysisk butik där jag kan känna på grejerna och tala med en säljare (och de är kunniga på Rajala) än att få något skickat på nätet.
 
Fast vad fasen har hänt med prislistan? Rejält justerad. Häromdagen låg ett 24-70 på 10.900 - nu skall dom ha 15.000. Ett 24-105 nära 14.000.

Vet inte om det hänger ihop med kampanjen dom kör imorrn på 11%
 
Fast vad fasen har hänt med prislistan? Rejält justerad. Häromdagen låg ett 24-70 på 10.900 - nu skall dom ha 15.000. Ett 24-105 nära 14.000.

Vet inte om det hänger ihop med kampanjen dom kör imorrn på 11%

Oj vad risigt av dom. Priset på 24-105 har ju legat konstant under 10.000 hela förra året. Riktig, riktigtt dåligt!
 
Ja, enligt prisjakt blir deras rea en förlustaffär för kunden på många varor. På andra tjänar man några kronor. Priserna - 11% är fortfarande runt andra handalres ordinariepriser. De som låter mest är inte alltid billigast, men det är väl så reklam fungerar:)
 
Kollade snabb av några Canonpriser och hur de skiljer sig från Cyberphoto

Märke Affär Pris
Canon Speedlite 270EX CyberP 1290
Canon Speedlite 270EX Rajala 1790 (500SEK dyrare)

Canon MR-14EX Ringblixt CyberP 6190
Canon MR-14EX Ringblixt Rajala 6690 (500SEK dyrare)

Canon EF 28-300/3,5-5,6 L IS CyberP 26990
Canon EF 28-300/3,5-5,6 L IS Rajala 28360 (1370SEK dyrare)


Ringblixtprisskillnaden kan jag förstå, men 500SEK dyrar på en 270EX är ocker
 
Jag beställde precis en Canon 5D från Rajala och fick den för 16000 med rabatt, det tyckte jag var ett riktigt bra pris. Har iofs inte fått någon orderbekräftelse ännu.
 
Jag beställde precis en Canon 5D från Rajala och fick den för 16000 med rabatt, det tyckte jag var ett riktigt bra pris. Har iofs inte fått någon orderbekräftelse ännu.

Japp, 5Dn verkar vara en av få produkter som man kan göra ett bra klipp på. Självklart köpte jag min för en vecka sedan på Rajala för 2000 kr mer. Surt... men sånt som händer...

Ser dock att man skruvat ner priset på 24-105 så den går väl att få för runt 9 000 men resten har bevisligen fått justerade "reapriser". Synd att man tagit i så mycket så det trots rea blir DYRARE än den tidigare prislistan.
 
Jag fick ett mail av dom i morse när jag påtalade höga priser.

"Vi ligger efter i prissättningen. Kom in så disskuterar vi priserna på det du är intresserad av". Låter iofs lite lovande iaf:)
 
Jag fick ett mail av dom i morse när jag påtalade höga priser.

"Vi ligger efter i prissättningen. Kom in så disskuterar vi priserna på det du är intresserad av". Låter iofs lite lovande iaf:)

Tja, visserligen. Men det förklarar ju inte varför priserna plötsligt åkte upp radikalt precis innan rea-kampanjen. Jag har kollat efter objektiv till min 5D under senaste veckan och nästan alla åkte upp ordentligt häromdagen. Sedan kom kampanjen...

Men det är nog en idé att åka förbi och fråga efter priserna från tidigare i veckan.
 
Mailet var en vecka gammal när jag fick svar på det. Klart det är på sättet du beskriver. Det är ju bara kolla prisjakts prisstatistik. Dom har ju tidigare erkänt att de har ockerpriser på vissa varor för att kunne sälja annat billigt. De ligger generellt väldigt högt i pris. Bra pris iaf på 5D för 16000. trodde inte man kunde använda två kampanjer samtidigt..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.