Annons

Rajala Pro Shop

Nu kostar en Canon 5D 19.400 igen....den har legat på 17.900 ett par veckor, innan dess låg den på 19.500 eller så. Under dagsrean den 11:e gick den att fynda för runt 16.000. Det gäller att veta när man skall slå till. Dom har onekligen bra priser ibland men det gäller att vaka på hemsidan.
 
Nu kostar en Canon 5D 19.400 igen....den har legat på 17.900 ett par veckor, innan dess låg den på 19.500 eller så. Under dagsrean den 11:e gick den att fynda för runt 16.000. Det gäller att veta när man skall slå till. Dom har onekligen bra priser ibland men det gäller att vaka på hemsidan.

hur ska man veta det menar du:)
 
Fotokungen tar 12895 och gratis frakt för det objektivet också ;-)
Tack för tipset! Det blev Fotokungen, prisskillnaden just nu på den gluggen är mer än 6000 kr mot Rajala.
Jag ringde till Rajala och de var beredda att sälja gluggen för 15000 kr men det var så lågt de kunde gå. Jag frågade varför priserna på gluggar dragit iväg men fick inget riktigt svar på den saken.
Så ikväll har det varit julafton, precis som det alltid är när man får hem nya prylar...
 
Tack för tipset! Det blev Fotokungen, prisskillnaden just nu på den gluggen är mer än 6000 kr mot Rajala.
Jag ringde till Rajala och de var beredda att sälja gluggen för 15000 kr men det var så lågt de kunde gå. Jag frågade varför priserna på gluggar dragit iväg men fick inget riktigt svar på den saken.
Så ikväll har det varit julafton, precis som det alltid är när man får hem nya prylar...

Grattis! Det är ett väldigt användbart objektiv.
 
Grattis från mig också, men, du kanske bör skicka in gluggen till Intervision för justering, mitt ex blev 35 % bättre efter detta.

/Stefan-H
 
Det bästa är att skicka in både hus och glugg tillsammans, det finns folk som inte ens provar först utan skickar in rutinmässigt när dom köpt nytt!

Jo, det är skärpan man vill åt, säkert inte fel på gluggen, men för att få det optimala resultatet!

(Tänk i stället vad roligt det blir med en kanonobjektiv)

/Stefan-H
 
Ibland billigare, ibland dyrare...

E det inte så i "alla" affärer? Tråkigt dock när folk har dåliga erfarenheter av en affär på saker som inte har med priset att göra. Har handlat ett par saker hos Rajala med bara positiva erfarenheter. Visst har inte behövt nyttja garantier o så...
På tal om priset köpte jag mitt sigma 10-20 hos Rajala för 4000 :- vilket jag faktiskt trodde bara var en tillfällig sänkning, men ser nu att Rajala fortarande tar detta låga pris. Konkurenterna ligger 1200-1500 :- över!!
 
E det inte så i "alla" affärer? Tråkigt dock när folk har dåliga erfarenheter av en affär på saker som inte har med priset att göra. Har handlat ett par saker hos Rajala med bara positiva erfarenheter. Visst har inte behövt nyttja garantier o så...
På tal om priset köpte jag mitt sigma 10-20 hos Rajala för 4000 :- vilket jag faktiskt trodde bara var en tillfällig sänkning, men ser nu att Rajala fortarande tar detta låga pris. Konkurenterna ligger 1200-1500 :- över!!

Visst är det så. Men att systematiskt höja priserna innan man kör en "rea" kampanj kan väl knappast anses ok. Eller? Det är ju bara att titta å statistiken på Prisjakt t.ex.. Det blev väldigt tydligt inför just den här aktuella kampanjen.
 
Grattis från mig också, men, du kanske bör skicka in gluggen till Intervision för justering, mitt ex blev 35 % bättre efter detta.

/Stefan-H

Hur ser man att den blir 35 procent bättre? Får du mätvärden före och efter? Mitt 100-400L är snorskarpt på alla mina kamerahus direkt och jag skulle aldrig våga riskera någon verkstad justera något utan anledning så det kan inte vara någon generell rekommendation. Canons gluggar brukar sätta skärpan, förutom några stackars olyckskorpar som tydlligen hela tiden får dåliga exemplar.
 
Visst är det så. Men att systematiskt höja priserna innan man kör en "rea" kampanj kan väl knappast anses ok. Eller? Det är ju bara att titta å statistiken på Prisjakt t.ex.. Det blev väldigt tydligt inför just den här aktuella kampanjen.

Jo visst, riktigt dåligt. Förr kunde affärer göra sånt "obemärkt", men numera har folk och fotofolk i synnerhet stenhård koll på sånt. Har ingen koll men om Rajala e ensam om att göra så som fotobutik så e det klart smutskastningen e befogad. Undantaget verkar dock vara sigma 10-20 objektivet ;-)
I övrigt bland butiker e dock detta "fenomen" inför en rea ganska vanlig. Snacka inte om Mediamarkt t.e.x som inte ens har någon hemsida eller priser på prisjakt... Hur många sånna här höjningar går "obemärkt" förbi i den butiken?
 
Jo visst, riktigt dåligt. Förr kunde affärer göra sånt "obemärkt", men numera har folk och fotofolk i synnerhet stenhård koll på sånt. Har ingen koll men om Rajala e ensam om att göra så som fotobutik så e det klart smutskastningen e befogad. Undantaget verkar dock vara sigma 10-20 objektivet ;-)
I övrigt bland butiker e dock detta "fenomen" inför en rea ganska vanlig. Snacka inte om Mediamarkt t.e.x som inte ens har någon hemsida eller priser på prisjakt... Hur många sånna här höjningar går "obemärkt" förbi i den butiken?

Precis, men det är ju också det som är så jobbigt. För mig så spelar inte Rajala i samma liga som MediaMarkt Jag vill tycka om Rajala, men ibland gör dom det så svårt.
 
Mitt 100-400L är snorskarpt på alla mina kamerahus direkt och jag skulle aldrig våga riskera någon verkstad justera något utan anledning så det kan inte vara någon generell rekommendation. Canons gluggar brukar sätta skärpan, förutom några stackars olyckskorpar som tydlligen hela tiden får dåliga exemplar.
Jag tror nog jag kör på din linje Håkan, jag ser ingen anledning till varför det ska vara fel på nya prylar, har bra erfarenhet av de gluggar jag har sen tidigare.
För övrigt kan jag tillägga att jag har mycket bra erfarenheter från Rajala sedan tidigare, har handlat en del där och det har aldrig varit några problem. Detsamma gäller detta köpet från Fotokungen, beställde gluggen i tisdags kl 10.30, kl 12 igår fick jag ett SMS från mitt utlämningsställe, mitt i mörkaste Småland, om att min vara fanns att hämta ut. Det kallar jag snabb leverans, dessutom kostade den ingenting.
 
Snacka inte om Mediamarkt t.e.x som inte ens har någon hemsida eller priser på prisjakt...

Om man ska handla på Mediamarkt ska man nog kika i Prisjakt innan, eller ha med sig en telefon med en bra webläsare så att man kan konsultera Prisjakt medan man är på Mediamarkt.

För iPhone finns det dessutom en Prisjakt-app som kan läsa streckkoder. Läs av streckkoden på produkten (eller dess förpackning) så får man upp en karta och vägbeskrivning till den butik som har lägsta priset i närområdet. Jag har inte provat, men det låter ju rätt bra.
 
Om man ska handla på Mediamarkt ska man nog kika i Prisjakt innan, eller ha med sig en telefon med en bra webläsare så att man kan konsultera Prisjakt medan man är på Mediamarkt.

Visst kan man göra så, men orkar man verkligen åka till Mediamarkt bara för att chansa att dom kanske e billigare på det du e ute efter?
 
Om man ska handla på Mediamarkt ska man nog kika i Prisjakt innan, eller ha med sig en telefon med en bra webläsare så att man kan konsultera Prisjakt medan man är på Mediamarkt.

För iPhone finns det dessutom en Prisjakt-app som kan läsa streckkoder. Läs av streckkoden på produkten (eller dess förpackning) så får man upp en karta och vägbeskrivning till den butik som har lägsta priset i närområdet. Jag har inte provat, men det låter ju rätt bra.

Precis, det är jäkligt bra, och om man dessutom går på en butik med prisgaranti - som t ex OnOff - behöver man inte springa vidare eftersom de ändrar priset direkt. Köpte TV där precis innan jul, kollade lägsta pris på Prisjakt i iPhone och fick TV:n ca 1500 spänn billigare än deras utpris.
 
Visst kan man göra så, men orkar man verkligen åka till Mediamarkt bara för att chansa att dom kanske e billigare på det du e ute efter?

Det beror väl på. Om man ändå är i närheten och har lite tid över så kan man ju titta in. Jag besökte MediaMarkt senast i mellandagarna när de hade stor rea med 20%(?) rabatt på hela sortimentet. Då var det trevligt att kunna jämföra med Prisjakt.

Men givetvis är det alldeles för tidsödande att åka till MediaMarkt enkom för att ta reda på vad de har för pris på en viss vara som man vill köpa.
 
Precis, det är jäkligt bra, och om man dessutom går på en butik med prisgaranti - som t ex OnOff - behöver man inte springa vidare eftersom de ändrar priset direkt. Köpte TV där precis innan jul, kollade lägsta pris på Prisjakt i iPhone och fick TV:n ca 1500 spänn billigare än deras utpris.

Om man e "lite ful" så kan man även pruta på det viset i vilken butik som helst :) Har en tjejkompis som e jäklig på detta. Hon bara visar upp lägsta priset för personalen o "hotar" med att köpa prylen i den butiken istället. Ibland går det ibland inte...
 
Om man e "lite ful" så kan man även pruta på det viset i vilken butik som helst :) Har en tjejkompis som e jäklig på detta. Hon bara visar upp lägsta priset för personalen o "hotar" med att köpa prylen i den butiken istället. Ibland går det ibland inte...

Å andra sidan finns det butiker och/eller säljare som inte alls är intresserade av att sälja. För 6-7 år sedan så visste jag att Elgiganten hade bättre pris på en tjock-tv jag då skulle ha när jag var inne på SIBA, som ligger på andra sidan staden. Gick in på SIBA och påpekade att konkurrenten var 500 spänn billigare (tror jag det var) och att ville de sälja någon tv så fick de sänka priset. De svarade tvärt nej och jag åkte till Elgiganten istället... Även om de hade sagt att de inte exakt kunde matcha priset så hade det ju kunnat vara intressant för att slippa åka, men det var inte frågan om att säkna en krona. TV:n ifråga var ju inte heller del av någon särskild kampanj hos Elgiganten. Jag hade kunnat förstå om de inte ville matcha ett lockvarupris för det hade kanske varit en förlust.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.