Annons

Radera bilder på minneskort permanent

Produkter
(logga in för att koppla)

saint19

Aktiv medlem
Hej!

Jag har hört att det finns lösningar för att återställa bilder som raderats/på ett formaterat minneskort men undrar nu om det finns något sätt att permanent ta bort bilderna så att de inte går att återställa?

Tack på förhand.

Mvh,
A
 
Formatera, fyll igen, formatera, fyll igen, formatera, fyll igen och håll på så ett tag så bör det sedan vara omöjligt att få fram bilderna! :)
 
Huh? Förlåt för att jag slösade min energi på dig...

Ingen fara och tack för tipset förresten.

Jag kan ju inte det här men jag tänkte att det kanske fanns någon mer raffinerad metod att helt säkert radera bilder man har på ett minneskort så att de inte kan återställas. Tänkte göra mig av med ett minneskort, nämlich...
 
Huh? Förlåt för att jag slösade min energi på dig...

Bara undrar, hur tolkade du hans kommentar igentligen??

Jag har hört att det finns lösningar för att återställa bilder som raderats/på ett formaterat minneskort men undrar nu om det finns något sätt att permanent ta bort bilderna så att de inte går att återställa?

en formatering tar igentligen bara bort indexet för datat på disken, vill du vara säker på att allt försvinner ska du skriva över all befintlig data

med MacOS eller Linux funkar följande...
dd if=/dev/urandom of=/dev/disk5 bs=1m
där disk5 refererar till nån disk på ett macsystem (välj rätt!!)

För windows kan jag tipsa om detta, helt fritt och opensource:
http://sourceforge.net/projects/eraser/
 
Det finns programvara som gör exakt det som Viktor beskriver. Sökord såsom "secure delete", "secure format" eller "permanent delete" ger en uppsjö förslag på google.

Men det går snabbare med slägga.
 
Bara undrar, hur tolkade du hans kommentar igentligen??

Hur jag tolkade hans kommentar eller hur han tolkade min kommentar?

en formatering tar igentligen bara bort indexet för datat på disken, vill du vara säker på att allt försvinner ska du skriva över all befintlig data

med MacOS eller Linux funkar följande...
dd if=/dev/urandom of=/dev/disk5 bs=1m
där disk5 refererar till nån disk på ett macsystem (välj rätt!!)

För windows kan jag tipsa om detta, helt fritt och opensource:
http://sourceforge.net/projects/eraser/

Ska testa det. Tack för tipset!
 
Ursäkta en gammal man med konstiga frågor, men om det tydligen blir kvar bilder på minneskortet efter en radering, borde kortet till slut vara fult av (raderade) bilder,eller?

Så att ett kort på 4 GB efter ett flitigt användande blir då något annat, för det handlar väl om ettor och nollor, oavsett om det raderade eller oraderade bilder?

/Stefan-H
 
Googla på lågnivåformatering, det skriver hela kortet fullt med nollor och sen är kortet soprent, borde finnas något prog där ute som kan göra det:)
 
Ursäkta en gammal man med konstiga frågor, men om det tydligen blir kvar bilder på minneskortet efter en radering, borde kortet till slut vara fult av (raderade) bilder,eller?

Så att ett kort på 4 GB efter ett flitigt användande blir då något annat, för det handlar väl om ettor och nollor, oavsett om det raderade eller oraderade bilder?

/Stefan-H

För att beskriva konceptet lite förenklat så kan vi säga att kortet är delat i två. En mindre del som är ett register som talar om i vilken eller vilka behållare filen x finns. Sedan den större delen som är ett antal behållare som innehåller informationen som filerna innehåller.

Det som händer när du formaterar är att registret töms och säger att det är ledigt i alla behållare, men informationen ligger kvar i dem. Sedan när du skriver till kortet så kastas den gamla informationen ut ur behållaren och ny fylls i.
 
Googla på lågnivåformatering, det skriver hela kortet fullt med nollor och sen är kortet soprent, borde finnas något prog där ute som kan göra det:)


"Lågnivåformattering" sysslade man med på gamla MFM/RLL-diskar för tjugo år sedan.
Man gjorde detta om mekaniken mellan stegmotorn och huvudena blev förskjuten, och skrev helt enkelt nya dataspår. Inte heller är "lågnivårformattering" samma sak som att "fylla disken med nollor".

Moderna diskar (Alla med VC-servo, med andra ord alla som tillverkats sedan... 1993?) KAN INTE lågnivåformatteras. Gör man det så blir de obrukbara eftersom man då skriver över den servoinfo som låter magnethuvudena positioneras rätt på disken.

De flesta diskar är smarta nog att låta användaren _tro_ att de lågnivåformatteras, men i själva verket görs inget alls när man begär om detta. (VIssa diskar utför en blankning av spår noll)

Vill man radera data på ett sätt som inte kan återställas så rekommenderar jag en full wipe med
www.dban.org (det tar ungefär tre dygn på en 2TB-disk). Man kan även göra en quick-wipe, vilket ser till att ingen som inte har tillgång till ett renrum och en jäkla massa hårdvara för analys kan återläsa någon data, en sådan tar ett par timmar för samma volymstorlek.
 
Senast ändrad:
För att beskriva konceptet lite förenklat så kan vi säga att kortet är delat i två. En mindre del som är ett register som talar om i vilken eller vilka behållare filen x finns. Sedan den större delen som är ett antal behållare som innehåller informationen som filerna innehåller.

Det som händer när du formaterar är att registret töms och säger att det är ledigt i alla behållare, men informationen ligger kvar i dem. Sedan när du skriver till kortet så kastas den gamla informationen ut ur behållaren och ny fylls i.

OK, så informationen byts ändå ut, det blir bara en viss mängd (raderade) bilder som blir kvar, och dessa byts ut varefter, alltså är det så att de nya bilderna läggs in i "behållarna" snyggt och prydligt, och de gamla åker ut (från behållarna och från kortet)


/Stefan-H
 
Stefan: Ungefär så, japp. Dock byts inte bilderna "en i taget", utan en nyskriven bild kan mycket väl skriva över två halvor av en gammal bildfil, eller tre tredjedelar, eller mer troligt ännu mer utspritt (många minneskort nyttjar en teknik för att sprida datat för att inte "slita ojämnt".
 
Om du vill vara hundra procent säker på att ingen kommer kunna återställa dina raderade bilder så är det bäst om du klipper sönder minneskortet.
Samma sak med gamla datorhårddiskar. Det är bara köra yxan genom skivorna några gånger.
 
Om du vill vara hundra procent säker på att ingen kommer kunna återställa dina raderade bilder så är det bäst om du klipper sönder minneskortet.
Samma sak med gamla datorhårddiskar. Det är bara köra yxan genom skivorna några gånger.

Det där är dåliga råd om man skall märka ord.

Glöm inte att hårddiskarna som fanns ombord på Columbia när den exploderade på nästan 60.000 meters höjd gick att återställa till 97%.

Likadant med diskarna som Irakierna borrade hål igenom och fyllde med lim.

"SLarvig" fysisk destruktion är sämre än den elektroniska varianten,
 
"Lågnivåformattering" sysslade man med på gamla MFM/RLL-diskar för tjugo år sedan.
Man gjorde detta om mekaniken mellan stegmotorn och huvudena blev förskjuten, och skrev helt enkelt nya dataspår. Inte heller är "lågnivårformattering" samma sak som att "fylla disken med nollor".

Den här tråden handlar väl om minneskort.

Min kamera har ett menyval för "lågnivåformattering" av minneskortet. Vad innebär det i förhållande till en vanlig formattering? (med avseende på minneskort)
 
Den här tråden handlar väl om minneskort.

Min kamera har ett menyval för "lågnivåformattering" av minneskortet. Vad innebär det i förhållande till en vanlig formattering? (med avseende på minneskort)

Ingenting. SD/CF-kort kan inte lågnivåformatteras, eftersom det är korten själva som sköter abstraktionen. Värdenheten (kameran) _kan inte_ skriva direkt till minneskretsarna på kortet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.