Annons

Rörlig lcd på systemkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle inte kunna använda någon av dagens EVF´er. Fotar man på full glugg med t ex 135/2,0 så handlar det om centimetrar för att få skärpan rätt så att den inte hamnar på nästippen istället för ögonen för att ta ett exempel. Dagens EVF´er duger möjligen på kompakter där marginalerna inte är lika små.
 
HDFS) (KGS skrev:

Det sista läget är helt nödvändigt i studio med blixtar och manuell exponering t ex. Då fungerar EVF´n som en vanlig optisk sökare, den visar samma bild oavsett hur tokigt inställd kameran är.

Men KG, hur gick det till när alla dessa toppenbilder togs förr, innan det ens fanns digitalkameror?
 
Ja, "kompaktens" (min A2 var större o vägde mer än min D7D) marginaler gjorde det klart lättare att få skarpa makrobilder t ex, varje gång. Kanske är det ovana, men trots "bättre" sökare så har jag svårt att få till fokus precis där jag vill med D7D´n. Men jag tränar på saken...
 
Gunnar D skrev:
Men KG, hur gick det till när alla dessa toppenbilder togs förr, innan det ens fanns digitalkameror?

Va!? vad menar du? har det inte alltid funnits!?

Skämt åsido, det gick utmärkt att ta sej fram med osynkade växellådor och hästskjutsar också, men har man väl fått smak på utvecklingen så känns det hårt att behöva gå tillbaka.

Klart man kan ta t-forden en vacker sommardag, bara för att visa att man klarar av att köra osynkat o klara uppförsbackarna med öppna spjäll osv, men bättre är det inte, bara mer romantiskt.
 
HDFS) (KGS skrev:
Ja, "kompaktens" (min A2 var större o vägde mer än min D7D) marginaler gjorde det klart lättare att få skarpa makrobilder t ex, varje gång. Kanske är det ovana, men trots "bättre" sökare så har jag svårt att få till fokus precis där jag vill med D7D´n. Men jag tränar på saken...

Ja det visar ju hur olika man kan se på saken. Själv skulle jag verkligen inte vilja ha evf i min 5D eftersom de inte uppfyller de krav jag har.

En kompakt (och då menar jag inte direkt kamerans omfång och vikt) har ju betydligt större marginaler när det gäller skärpedjup än t ex en 85/1,2 eller 135/2,0 på en FF-sensor. Då finns heller inte samma behov av en stor och ljusstark högupplöst sökare.
 
dJb skrev:
En kompakt (och då menar jag inte direkt kamerans omfång och vikt) har ju betydligt större marginaler när det gäller skärpedjup än t ex en 85/1,2 eller 135/2,0 på en FF-sensor. Då finns heller inte samma behov av en stor och ljusstark högupplöst sökare.

Precis. I vissa lägen är "kompakten" helt överlägsen.
 
Nu när Canons flaggskepp 1d Mark III har "live view" så dröjer det väl inte innan kameror i prosumer- och budgetsegmentet har det.
 
Nu ska de bara göra skärmen vinklingsbar också. Tycker trenden har varit motsatt även för kompaktkameror med förevändningen att skärmarna har fått bättre betrakningsvinkel. Tror att det snarare beror på att kameran lätt blir lite tjockare när den skall ha vilklingsbar skärm, samt att det är ytterligare en utstickande del som kan gå sönder. är skärmarna nu närmar sig en standard på 3" betyder det ju att man måste vika ut nästan halva kameran.
 
1d Mark III är en liten skitkamera för amatörer?

En Canon med Live LCD?

HaHAHa, haha aaaaa hahahaha hehe hahahah, vad säger alla "lcd-är-för-idioter-och-amatörer-inte-riktiga-fotografer"-människor nu då?
 
Re: 1d Mark III är en liten skitkamera för amatörer?

David G skrev:
En Canon med Live LCD?

HaHAHa, haha aaaaa hahahaha hehe hahahah, vad säger alla "lcd-är-för-idioter-och-amatörer-inte-riktiga-fotografer"-människor nu då?

Hehe, det var lite min tanke med mitt inlägg ovan. Att se hur diskussionen kan förändras av jätten Canon.

Det är just intressant att de klämmer in det i flaggskeppet först och inte i budgetmodellen då det är den senare som gemene man/kvinna oftast uppgraderar till från "kompaktkamerastadiet".
 
Ingen AF?!

Skrattar fortfarande men inte lika mycke, det verkar nämligen som om Canon "glömde" autofocusen när man använder Live LCDn, Varför? kan det va så att den har för klen processor?
 
Är det sant!? mycket intressant att just Canon försöker i varje fall. De har ju kunnat länge, men låtit bli ända sedan Pro 90 IS...
 
Det kanske beror på att AF-sensorn inte ser motivet när spegeln är uppfälld (som den ju måste vara för live-LCD).
 
PMD skrev:
Det kanske beror på att AF-sensorn inte ser motivet när spegeln är uppfälld (som den ju måste vara för live-LCD).

Lite halvdan lösning, men det går antagligen att sikta med den om man fotar ur knepiga vinklar, för den är väl vinklingsbar?
 
Då är nyttan med "live update" tämligen begränsad vs att kika i okularet, särskilt om den inte ens fokuserar...

Fast okej, står kameran på stativ och man fotar med fjärrutlösare så kan det vara bekvämt att kika på displayen när modellen simmar in i bild...
 
http://www.amazon.com/Canon-40D-10-1MP-Digital-Camera/dp/B000V5P90K/

Så, då verkar vi ha fått Live View med AF på Canon 40D om ovanstående inte är fejk.

Det var drygt ett halvår sedan jag startade tråden, utvecklingen går fort ibland :)

Nu ser jag utbytbara displaymoduler framför mig, där man kan välja om man vill ha en fast display eller vinklingsbar display. Det lär vara en mycket enkelt att fixa det tekniskt, så det hänger väl bara på vad marknaden vill ha, eller vad tillverkarna tror att vi vill ha.

Vi får se vad ett kommande dSLR-krig (som jag läste om någonstans) mellan Sony, Canon och Nikon kommer att resultera i för spännande...
 
AF-lösningen verkar ju lika bra/dålig som på Olympus kameror.

Trevligt om den där elektroniska slutaren gör att man kan få snabb blixt-sync.
 
Och nu visar det sig att även Nikon D300 och D3 har LiveView, med både mirror-drop och kontrastjämförelse för AF.

Nu är det väl säkert att säga att Live View är här för att stanna va? :)
 
Tror ny Canon 40D och Mark III har det också.

Problemet är väl att man ser genom spegeln ut genom gluggen i en systemkamera. Medans en kompakt kamera inte har en spegel framför sensorn...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.