KGS
Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Den största anledningen till att vi aldrig kommer att se EVF i händerna på tex. sportfotografer är nog ändå autofokusen.
Aldrig säga aldrig...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Linmajon skrev:
Den största anledningen till att vi aldrig kommer att se EVF i händerna på tex. sportfotografer är nog ändå autofokusen.
Linmajon skrev:
Just det, men "aldrig" är i de här sammanhangen några år.
David G skrev:
med en halvgenomskinlig spegel skulle det problemet vara löst
Canon har genom åren varit rätt förtjusta i den typen av fast halvgenomskinlig spegel. På rak arm kommer jag på följande kameror:Albwah skrev:
Det finns ju en gammal Canon kamera med halvgenoskinlig spegel, men nackdelen är ju att du tappar i ljus.
Vad saknar PowerShot Pro1 som Powershot Pro 90 hade? (Bildstabilisering, tror jag, men nåt mer?)HDFS) (KGS skrev:
De gjorde tidigt en digitalkompakt som heter Pro 90 is eller nåt liknande. Den hade allt. Fäste för riktig blixt, roterbar skärm, stort zoomomfång och antiskak.
Efter det har Canon aldrig gjort en lika fulländad kompakt igen. Man har alltid fått välja bort något.
Stisse skrev:
Jag anser att de kamerar med LCD sökare inte är av topklass och lämpar sig mer att ha med sig på barnkalaset. (Gud va onödigt sagt)
Pantanin skrev:
Utveckla gärna.
Självklart är de inte toppklass eftersom det är en relativt outvecklad teknik, men attityder som din hjälper knappast utvecklingen.
Syftar du förresten på rörlig eller fast LCD, eller bara LCD överhuvudtaget? Du syftar väl inte till EVF-funktionen som helhet iallafall?
Pantanin skrev:
Om jag utgår ifrån min billiga kompaktkamera:
Använder du blixt så är förhandsgranskningen mycket osäker, till och med rätt värdelös.
Använder du slutartider upp mot 10-15 sekunder så är resultatet relativt osäkert.
Men fotar du utan blixt med "normala" slutartider så blir det nästintill exakt som förhandsvisningen visar! Jag förstår ärligt talat inte hur ni kan påstå att funktionen i nuläget är så dålig. Vad jämför ni med? Var får ni era höga krav ifrån? Från den optiska sökaren som måhända är större och "högupplöst", men som inte kan se skillnad på om slutartiden är på fem minuter och bländaren maximal eller om slutartiden är 1/4000 och bländaren minimal?