Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rörlig lcd på systemkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nöten knäckt

Linmajon skrev:
Just det, men "aldrig" är i de här sammanhangen några år. :)

med en halvgenomskinlig spegel skulle det problemet vara löst, om AF-sensorn och matt-skivan kan dela på ljuset så kan väll likagärna AF-sensorn och bild-sensorn göra det.

Re: Re: Nöten knäckt

Albwah skrev:
Det finns ju en gammal Canon kamera med halvgenoskinlig spegel, men nackdelen är ju att du tappar i ljus.
Canon har genom åren varit rätt förtjusta i den typen av fast halvgenomskinlig spegel. På rak arm kommer jag på följande kameror:
Canon Pellix
Canon F1 High Speed
Canon EOS RT
Canon EOS-1n RS

De är lustiga, Canon, de har en massa kunskap som de inte utvecklar och använder. De gjorde tidigt en digitalkompakt som heter Pro 90 is eller nåt liknande. Den hade allt. Fäste för riktig blixt, roterbar skärm, stort zoomomfång och antiskak.

Efter det har Canon aldrig gjort en lika fulländad kompakt igen. Man har alltid fått välja bort något. Knepigt.

Därför tror jag inte det kommer att stå Canon på den första riktiga digitala systemkameran. Knappast Nikon heller.

HDFS) (KGS skrev:
De gjorde tidigt en digitalkompakt som heter Pro 90 is eller nåt liknande. Den hade allt. Fäste för riktig blixt, roterbar skärm, stort zoomomfång och antiskak.

Efter det har Canon aldrig gjort en lika fulländad kompakt igen. Man har alltid fått välja bort något.
Vad saknar PowerShot Pro1 som Powershot Pro 90 hade? (Bildstabilisering, tror jag, men nåt mer?)

Precis... Pro1 har blixtfäste men inte stabilisering, på IS-modellerna har man stabilisering men inte blixtfäste o på G7 har man inte den roterbara skärmen osv osv det finns ingen mer modell som har allt på samma gång.

Det var t o m så illa att man skrev att S1 IS var den första med bildstabilisering från Canon, vilket den alltså inte var...

Läste just i Uppsnappat...

att det är rörlig LCD som tillbehör för DSLR på gång. Finns litet på deras hemsida [länken funkade inte]

Dyrt som attan. Men det gör inte så mycket, skärmen på min Powershot S2 har jag använt högst 5 ggr, varav minst 2 för att visa nyfikna hur den ser ut... Skaffar nog ingen till min eos. ;-)

/Red. Jäklar, länken funkar inte. Men via http://www.uppsnappat.se borde man kunna hitta nyheten. Leta upp Separat bildskärm i rubrikrutan.

Senast ändrad:
Jo, det finns nåt tillbehör (Sigview?) som visar sökarbilden på en LCD-skärm. Egentligen rätt meningslöst förutom just att det fungerar som vinkelsökare. Du får inte de möjligheter som en riktig EVF ger.

Zigview
Den senaste versionen (2) har lite andra funktioner också: Rörelsedetektor (=ta en bild när något rör sig), intervall m.m. Det finns tydligen ockå ett tillbehör som gör att man kan ta lös displayen och sitta 10 m bort (tydligen ska en trådlös version komma)

Enligt de tester jag läst så är den riktigt bra, men rätt dyr (£250) men för en del så är det nog ett perfekt tillbehör till ex. en del naturfoto och macro.

Rubriken jag gav den här tråden är lite missvisande eftersom jag tog för givet att alla digitalkameror nuförtiden hade EVF som standard. En flipp-skärm tycker jag är en väldigt praktiskt funktion, men att jämföra EVF och optiskt sökare ser jag ungefär som att jämföra en vanlig analog kamera med en digital kamera; två helt olika system som har en elementär inverkan fotograferandet.

På samma sätt som den digitala kameran tar över efter de analoga är jag övertygad om att EFV i sinom tid kommer att ta över efter den optiska sökaren, även om tekniken är relativt oslipad och folk till en början oftast är skeptisk till ny teknik. Inte sagt att EFV är "bättre" än optiskt sökare i dags dato, bara att den har fördelar, och framtiden för sig.

Jag anser att de kamerar med LCD sökare inte är av topklass och lämpar sig mer att ha med sig på barnkalaset. (Gud va onödigt sagt)

Skulle Canon släppa en system kamera med LiveLCD och ha vanlig sökare också, samtidigt som dom håller samma kvalité som tidigare så skulle jag ställa mig i ledet.

Stisse skrev:
Jag anser att de kamerar med LCD sökare inte är av topklass och lämpar sig mer att ha med sig på barnkalaset. (Gud va onödigt sagt)

Utveckla gärna.
Självklart är de inte toppklass eftersom det är en relativt outvecklad teknik, men attityder som din hjälper knappast utvecklingen.

Syftar du förresten på rörlig eller fast LCD, eller bara LCD överhuvudtaget? Du syftar väl inte till EVF-funktionen som helhet iallafall?

Ingen kamera med EVF jag kollat i går upp mot en "riktig" stor och ljus sökarbild. Jag fokuserar ofta manuellt med mitt 135/2,0 (pga det korta skärpedjupet) och skulle ha svårt att sätta fokus rätt med de EVF som finns. Upplever att jag inte har samma närvarokänsla heller. Har en powershot pro 1 och har även kollat i A2. Bästa sökarna tycker jag mätsökarkameror har även om sökarbilden inte exakt motsvarar vad man får med. Sökarna hos mellanformatskameror är också härligt stora. :)

Men vridbar display kan jag förstå att man kan ha användning för, för t ex macrofoto.

Pantanin skrev:
Utveckla gärna.
Självklart är de inte toppklass eftersom det är en relativt outvecklad teknik, men attityder som din hjälper knappast utvecklingen.

Syftar du förresten på rörlig eller fast LCD, eller bara LCD överhuvudtaget? Du syftar väl inte till EVF-funktionen som helhet iallafall?

LCD Överhuvudtaget är inte Topklass. Kanske blir det en dag, men så länge är DSLR överlägsna.

Som jag sa, den dagen det finns DSLR med LiveLCD som ger rätt resultat i LCDn så kommer nog många här ändra åsikt, men vi är inte där än tyvärr.

Jag förstår fördelarna med att ha en LCD vid vissa tillfällen (Kanske när jag står långt fram på en konsert och vill fota ovanför huvudet tex, och det är inte ofta), men idag kan dom ändå inte visa mig hur bilden kommer att bli när den är tagen (Anser jag)

Om jag utgår ifrån min billiga kompaktkamera:

Använder du blixt så är förhandsgranskningen mycket osäker, till och med rätt värdelös.

Använder du slutartider upp mot 10-15 sekunder så är resultatet relativt osäkert.

Men fotar du utan blixt med "normala" slutartider så blir det nästintill exakt som förhandsvisningen visar! Jag förstår ärligt talat inte hur ni kan påstå att funktionen i nuläget är så dålig. Vad jämför ni med? Var får ni era höga krav ifrån? Från den optiska sökaren som måhända är större och "högupplöst", men som inte kan se skillnad på om slutartiden är på fem minuter och bländaren maximal eller om slutartiden är 1/4000 och bländaren minimal?

Pantanin skrev:
Om jag utgår ifrån min billiga kompaktkamera:

Använder du blixt så är förhandsgranskningen mycket osäker, till och med rätt värdelös.

Använder du slutartider upp mot 10-15 sekunder så är resultatet relativt osäkert.

Men fotar du utan blixt med "normala" slutartider så blir det nästintill exakt som förhandsvisningen visar! Jag förstår ärligt talat inte hur ni kan påstå att funktionen i nuläget är så dålig. Vad jämför ni med? Var får ni era höga krav ifrån? Från den optiska sökaren som måhända är större och "högupplöst", men som inte kan se skillnad på om slutartiden är på fem minuter och bländaren maximal eller om slutartiden är 1/4000 och bländaren minimal?

Vi har väl alla helt enkelt olika krav. Själv känner jag inget behov av någon elektronisk sökare utan prioriterar en stor, ljusstark sökare. Jag får helt enkelt ingen närvarokänsla i de EVF´er jag kollat i och upplösningen är för dålig. Jag behöver heller inte "se" hur bilden kommer bli eftersom kameran ger mig värdena direkt i sökaren. Ta en titt i en sökare från t ex EOS 5D eller ännu hellre en mellanformatskamera. Skillnaden är som mellan natt och dag jämfört med alla EVF´er jag testat. Finns inte en chans på jorden att jag skulle vilja byta. :)

En stor ljusstark EVF e det rätta i framtiden. A2´s EVF (sorry att jag tjatar men vet någon en med högre upplösning o snabbare uppdatering så upplys mej) kan ställas om till att visa bilden som den kommer att bli eller vad kameran ser.

Det sista läget är helt nödvändigt i studio med blixtar och manuell exponering t ex. Då fungerar EVF´n som en vanlig optisk sökare, den visar samma bild oavsett hur tokigt inställd kameran är.

En A2+ sökare i min D7D hade suttit som en smäck, gärna i kombination med A200´s rörliga LCD

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar