Annons

Rörlig lcd på systemkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den eviga striden pågår än! Varför inte acceptera att det finns de som gillar systemkameror likaväl som att det finns de som gillar kompaktkameror.
För vissa är systemkameran den rätta och kanske rentav enda lösningen medan det för andra är helt fel typ av kamera. Men tyvärr så verkar det råda en inställning på fotosidan.se att systemkameran är det enda acceptabla alternativet. Kompaktkameran verkar ju inte ens betraktas som rumsren. Själv har jag efter ett antal decenniers fotograferande med systemkamera avancerat till att fotografera med en kompaktkamera. Just det, avancerat, Orsaken är att för de bilder jag tar finns det ingen anledning att släpa på en systemkamera. För mig är det bättre med en mindre och smidigare kamera som jag kan ha med mig än en stor och "duktig" kamera. Men jag accepterar att andra ser annorlunda på saken och att det finns andra som har helt andra behov än vad jag har. Men det också en av anledningarna till att bägge varianterna finns på marknaden.
 
Synd att vissa av er uppfattar mig som föraktfull, det känner jag mig inte. Ser inte varför det skulle vara så fel att skämta till det med "utvecklingsfientlighet" och "kufar", men folk har ju olika sätt att ta den typen av humor. Men, jag är faktiskt övertygad om att folk någon gång framtiden kommer att se tillbaka på optiska sökare både med en nostalgisk blick, men också med humor. Den som lever får se.

Jag håller fast vid det jag säger, det FINNS fördelar med vridbar lcd-sökare, sen kan man värdera dom hur man vill. Jag försöker inte kritisera andra för att de väljer en vanlig DSLR istället för kompaktare med flippskärm, jag förstår mycket väl att det blir bättre bildkvalite osv med en DSLR, men det beror inte på att LCD-skärmen förstör bilden i sig, utan det beror på att tekniken inte har kommit till den delen av kameramarknaden. Det jag vill är att attityden till den tekniken ska förbättras, att fotografer ska upptäcka den och uppskatta den som ett ypperligt verktyg i kameran och att tekniken således utvecklas och etableras.

Jag vet inte heller hur tekniken bakom nuvarande live-preview fungerar, men jag vet att den iallafall fungerar bra på en 4000-kronors kamera.
 
Precis som KG så har jag tidigare haft en A2 (har den kvar fortfarande) men har nu gått över till DSLR, närmare bestämt en Pentax K10D.

Den optiska sökaren ger ju helt klart en betydligt bättre och ljusare bild, och totalt sett föredrar jag den framför A2's EVF. Men det finns saker jag saknar från EVF'en, t.ex. live-histogram, möjligheten att se den tagna bilden direkt i sökaren utan att ta kameran från ögat, valbart rutmönster på "mattskivan".

Som läget är idag har EVF inte tillräcklig upplösning och uppdateringshastighet för att kunna konkurrera med en optisk sökare rent kvalitetsmässigt. Däremot kan en EVF ge funktioner och fineser som en optisk sökare inte kan. När den dagen kommer då det finns EVF som ger en lika bra bild som en optisk sökare, och dessutom alla tilläggsfunktioner, då byter jag gärna kamera igen.

Men idag, när jag tar fram min gamla A2, som jag trivdes väldigt bra med förut, så inser jag snabbt hur mycket bättre bild det blir i min K10D's optiska sökare. Och samtidigt saknar jag rutnät, live-histogram och preview i sökaren.

Man kan inte få allt, man får betämma sig när man är tillräckligt nöjd.
 
OT: Humor?

Pantanin skrev:
Synd att vissa av er uppfattar mig som föraktfull, det känner jag mig inte. Ser inte varför det skulle vara så fel att skämta till det med "utvecklingsfientlighet" och "kufar", men folk har ju olika sätt att ta den typen av humor. [...]
Jag håller fast vid det jag säger, det FINNS fördelar med vridbar lcd-sökare, sen kan man värdera dom hur man vill.
Jag har också sagt att jag ser fördelar med vridbar LCD-sökare, jag förnekar inte dess användbarhet, men för mig och mitt fotograferande är de till föga nytta. I en jämförelse med optiska sökare har båda fördelar och nackdelar. Sålunda handlar det om vad DU prioriterar. Den dagen en EVF slår den optiska sökaren kommer jag inte ha några problem att byta. Jag säger inte att de som, liksom du, prioriterar det en EVF kan ge har fel. Tvärtom! Bara andra prioriteringar än jag.

Men när jag anmärker på de begränsningar jag ser hos EVF och varför jag inte väljer dem förstår jag inte var humorn kommer in eller varför? Att mina synpunkter ska bemötas med skämt som dessutom i mina ögon är rätt nedvärdernade tycker jag är helt onödigt, jag svarade allvarligt menat på en allvarligt ställd fråga. Eller hur skulle jag ta humorn menar du? Tyvärr är det mottagaren av ett meddelande som tolkar det, inte avsändaren. Så det gäller att tänka efter hur det man säger/skriver kan komma att mottagas. Hur vore det om varje seriöst ställd fråga bemöttes med humoristiska inlägg? I mitt tycke skulle det bli rätt frustrerande att försöka föra en vettig och konstruktiv diskussion. Jag tolkade denna som ett försök till sådan.

Värt att notera är att Fotosidans redaktion ber folk avhålla sig från ironi i forumen. Jag har inga problem med humor eller att man kan skämta om saker, men var sak har sin tid och plats.
 
AFE skrev:
Sony R1 hade såvitt jag vet elektronisk sökare.
Ja, det stämmer, men jag skulle nog snarare skriva "har" än "hade". Kameran finns ju fortfarande (även om den kanske inte tillverkas längre?). Det är 1.5 år sen den presenterades (vilket antagligen gör att det är ungefär ett år sen man kunde börja köpa den). Det är alltså inte en gammal antik kamera direkt. :)
 

Ja den där hybriden (Sony R1, om annonsen är borta senare) tycker jag är ett bra exempel på att det går att fixa kombinerade lösningar om man bara vill. Tänk om de haft en vanlig objektivfattning så man kunnat byta lins på den också. Voilâ! Nu vet jag inget om hur bra EVF o LCD är i en R1 men ändå.

En tanke som slår mej är att man borde kunna bygga en kamera med båda möjligheterna. Tryck på en knapp o din optiska sökare förvandlas till en fullmatad EVF och din LCD-skärm kan nyttjas som sökare. Då kan man i varje situation välja det man tycker är bäst. Borde inte behöva vara jättedyrt.

Visst är bilden i systemkameran ljusare än med A2´s EVF, å andra sidan har jag mer än en gång fått en totalt felexponerad bild pga det. Sökaren visar alltid samma glada, skarpa bild oavsett hur fel mina inställningar är. Det är en vanesak, jag vet. Men likväl irriterande om man tar ett snapshot och objektet har rundat hörnet sekunden efter och bilden är för evigt förlorad.

Och jo, EVF´en visar skärpedjupet. MEN skärpedjupet skiljer inte dramatiskt över de få bländarsteg som t ex en A2 har (2,8-11 om jag minns rätt nu) men det beror å andra sidan på den lilla sensorn.

Edit: Jag tror att systemkameratillverkarna kommer att bli tvungna att införa såna här lösningar för att locka till sej de unga som lärt sej fota med riktiga digitalkameror från späda år. Det har hänt mer än en gång att vi läst att någon nybliven kameraägare tror att det är fel på kameran när bilden inte kan visas live t ex.
 
Senast ändrad:
Re: OT: Humor?

maxzomborszki skrev:
Jag har också sagt att jag ser fördelar med vridbar LCD-sökare, jag förnekar inte dess användbarhet, men för mig och mitt fotograferande är de till föga nytta. I en jämförelse med optiska sökare har båda fördelar och nackdelar. Sålunda handlar det om vad DU prioriterar. Den dagen en EVF slår den optiska sökaren kommer jag inte ha några problem att byta. Jag säger inte att de som, liksom du, prioriterar det en EVF kan ge har fel. Tvärtom! Bara andra prioriteringar än jag.

Men när jag anmärker på de begränsningar jag ser hos EVF och varför jag inte väljer dem förstår jag inte var humorn kommer in eller varför? Att mina synpunkter ska bemötas med skämt som dessutom i mina ögon är rätt nedvärdernade tycker jag är helt onödigt, jag svarade allvarligt menat på en allvarligt ställd fråga. Eller hur skulle jag ta humorn menar du? Tyvärr är det mottagaren av ett meddelande som tolkar det, inte avsändaren. Så det gäller att tänka efter hur det man säger/skriver kan komma att mottagas. Hur vore det om varje seriöst ställd fråga bemöttes med humoristiska inlägg? I mitt tycke skulle det bli rätt frustrerande att försöka föra en vettig och konstruktiv diskussion. Jag tolkade denna som ett försök till sådan.

Värt att notera är att Fotosidans redaktion ber folk avhålla sig från ironi i forumen. Jag har inga problem med humor eller att man kan skämta om saker, men var sak har sin tid och plats.

Jag ber om ursäkt om du tog illa upp, det var verkligen inte illa menat.
 
Hur stor är den optiska sökaren på en Eos 400d om man jämför med en elektroniska på s2 is?
 
HDFS) (KGS skrev:
Ja den där hybriden (Sony R1, om annonsen är borta senare) tycker jag är ett bra exempel på att det går att fixa kombinerade lösningar om man bara vill. Tänk om de haft en vanlig objektivfattning så man kunnat byta lins på den också. Voilâ! Nu vet jag inget om hur bra EVF o LCD är i en R1 men ändå.
...
.
.
...
Edit: Jag tror att systemkameratillverkarna kommer att bli tvungna att införa såna här lösningar för att locka till sej de unga som lärt sej fota med riktiga digitalkameror från späda år. Det har hänt mer än en gång att vi läst att någon nybliven kameraägare tror att det är fel på kameran när bilden inte kan visas live t ex.
Hur många är de egentligen som inte vet vad de köpt och säger det inte mer om köparens (och för all del säljarens) (in)kompetens?

Om nu den här Sonykameran är en sådan briljant idé, varför har Sony inte satsat mer på den istället för att köpa en "traditionell" systemkameratillverkare?
 
Vi får väl se vad de kommer med härnäst... Kan nån så kan Sony... eller Samsung... eller LG eller Yamaha... Nikon o Canon är nog för traditionstyngda för att snabbt ställa om, men ska de vara kvar efter 2010 så får de nog lära sej.
 
Asså...för att en elektronisk sökare ska vara användbar för...sport exempelvis, måste bildfrekvensen vara ohyggligt snabb liksom att inga som helst fördröjningar i systemet får finnas. Att hög bildfrekvens ger problem med bl.a. ljuskänslighet är ett litet problem till.
Upplösningen bör också vara riktigt hög.

Ett litet krux är att tillgänglig teknik verkar ligga minst 20 år i framtiden. Om någon på FS redan idag i detalj vet hur man ska lösa bl.a. de ovannämnda problemen kan ni höra med ex. Canon. De köper säkert gärna patentet...

Skillnaderna på de tekniska lösningarna mellan en fungerande EVF och en riktigt bra EVF är ohyggligt stor, i praktiken.
 
Senast ändrad:
Tror du? Har du provat någon relativt ny och ambitiös kamera med EVF? Testade nu med min Canon PS S3 och jag får verkligen anstränga mig för att se någon fördröjning, det kan inte vara många millisekunder där inte. Visst finns den, men jag tvivlar på att den utgör ett problem, ens i de snabbaste sporterna.

Edit: Jo, när man tryckte ner avtryckaren halva vägen för att förbereda ett kort så blev den märkbart segare. Där har du rätt, men jag har under knappt 10.000 bilder aldrig upplevt det som ett problem. Skulle så vara, så tror jag inte att utvecklarna måste ha tjugo år på sig för att förbättra den tekniken. Hur snabba var datorerna för tjugo år sedan?
 
Senast ändrad:
Med risk för att bli tjatig... har ni kikat i en A2? det är den enda kamera som har en riktigt bra EVF o då är den ändå mer än två år gammal nu. På hela den tiden har ingen, inklusive Minolta/Sony, presenterat nåt som ens liknar.

Men i väntan på en ännu bättre EVF kan vi väl få en LCD som går att vinkla o använda som sökare i knepiga situationer. Inget krav på superupplösning, bara man kan se att man siktar rätt. Snälla?
 
Mad chicken disease

Och åtminstone byta den alfanumeriska displayen i sökaren tilll en grafisk så man kan se bilden eller åtminstone ett litet histogram efter exponeringen utan att flytta blicken till LCDn, då skulle man slippa se ut som nån slags galen höna med huvudet
 
Robin Gyllander skrev:
Hur stor är den optiska sökaren på en Eos 400d om man jämför med en elektroniska på s2 is?

MYCKET större. Jag har inga mått men skillnaden är enorm. Jag försökte fota lite motorsport med min S2 IS där det krävdes en del panoreringar. Med lie träning lyckades jag komma upp i en anständig "hit-rate" med det var verkligen knepigt att få till det.

Med min 400D har jag inga som helst problem att följa racerbilarna och då har ju ändå 400D en av de minsta sökarna bland systemkamerorna.

Faktum är att en av de största lyften för mig med att gå från S2 IS till 400D var just sökaren, det är så mycket roligare att fota när man får den kontroll som det ger.

Visst hade det varit "skoj" om det också fanns en vinklingsbar LCD att ta till i vissa situationer, visst hade det varit skoj om min 400D kunde ta filmsekvenser, visst hade det varit skoj om det gick att se på TV i min 400D, visst hade det varit skoj om det gick att ringa med min 400D....

Bottom line, jag tror de allra flesta som har en systemkamera ytterst sällan saknar möjligheten att komponera på LCD:n
 
AFJ skrev:
Bottom line, jag tror de allra flesta som har en systemkamera ytterst sällan saknar möjligheten att komponera på LCD:n

Man vänjer sej...

å andra sidan använde jag EVF´n till 98% även på A2. Den är dock vinklingsbar. Bara en sån sak!! Snacka om att jag kan känna att jag bytt ner mej ibland. Ända till jag får se brusfria bilder tagna på ISO 800.

En tröst i sammanhanget är att det bara kan bli bättre. Ska det komma nåt "nytt" så lär det bli såna här "finesser" vad ska de annars komma upp med? Inte mycket skulle få mej att byta bort D7D mot en annan systemkamera med samma brister liksom...
 
Den största anledningen till att vi aldrig kommer att se EVF i händerna på tex. sportfotografer är nog ändå autofokusen.
För snabb, känslig och klippsäker AF krävs detektorer direkt i strålgången. Samtliga(?) EVF kameror idag använder kontrastdetektion direkt på CCD'n för att hitta fokus. Det finns inte ens en teoretisk chans att någon klarar att knäcka den nöten. Maila mig den dagen isåfall...

Jag skulle nog kunna tänka mig att man ex. skulle kunna spegla information direkt på mattskivan såsom histogram och annat. Det vore nåt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.