Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rörlig lcd på systemkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
En LCD-sökare visar inte hur bilden kommer att se ut - den visar hur sensorn uppfattar bilden för tillfället. Detta underlättar givetvis för t.ex. makrofoto eller bilder över huvudet. Möjligen kan en "live-sökare" visa hur skärpan blir i bilden, men i en spegelreflexkamera går det att se även i en optisk sökare (även om det inte är lätt i alla kameror).

När det går att göra en elektronisk sökare med en upplösning som motsvarar en optisk sökare, då kanske det kan vara intressant, men ännu har de långt kvar till dess ;)

För övrigt finns det något som kallas ljusshaktssökare, som finns till de flesta mellanformatskameror och några få småbildskameror (dock inte till några digitala småbildskameror såvitt jag vet) - dessa är gjorda för att fotografera med kameran hängande på magen. Bilden blir visserligen spegelvänd, men det vänjer man sig snabbt vid.
 
AFE skrev:
När det går att göra en elektronisk sökare med en upplösning som motsvarar en optisk sökare, då kanske det kan vara intressant, men ännu har de långt kvar till dess ;)

För ett par år sedan kom Minolta Dimage A2, har du tittat i sökaren på en sån? Efter det har det inte kommit någon bättre EVF. Lustigt med tanke på hur mycket annat har utvecklats sedan dess.

Sökaren i min nuvarande kamera, D7D, har fått en hel del beröm så den är nog inte jättesämst av digitala systemkamerasökare och den är inte alldeles väldigt mycket bättre än sökaren i en A2. Det känns inte som om sökaren var värd "uppgraderingen". Så nära var man redan för ett par år sedan...
 
Jag kan inte tekniken bakom ldc-displayer tillräckligt bra, men jag gissar att det är svårare att göra en bra elektronisk sökare som ska täcka en stor sensor, än det är att göra en för en pyttesensor som på t.ex. A2.

Det kommer säkerligen att komma "live lcd" på fler systemkameror vad det lider, t.ex. genom att tillverkaren på något sätt sätter en genomskinlig sensor i sökarhuset eller nåt. Att helt ersätta den optiska sökaren tycker jag är förkastligt både i kompakt- och systemkameror.
 
Inte om den elektroniska sökaren är av A2-kvalitet eller bättre.

Då faller behovet av den optiska bort helt. Måhända har storleken på sensorn betydelse så att det inte funkar på en systemkamera än, därom är jag okunnig, men jag tror det handlar om helt andra saker. De ger oss lite i taget. En del ger mindre än andra.
 
Jag förstår inte riktigt varför det är sånt liv om upplösningen på lcd'n, det är väl inte där den spelar roll, utan på det färdiga resultatet? Så länge du ser vad du tar kort på och att du har skärpan räcker det väl?

På min Canon PS S3 har jag nog aldrig ens reflekterat över upplösningen, det är nog inte någon störe mening med högre detaljupplösning på en 2" skärm, sen om man har med sig förstoringsglaset ut så visst... Sen kan man ju alltid zooma i bilden om man vill det.

Anders, "En LCD-sökare visar inte hur bilden kommer att se ut - den visar hur sensorn uppfattar bilden för tillfället."

Vad menar du? Det är ju just det den gör, alla ändringar du gör vad gäller bländare, slutartider, vitbalans och sånt syns direkt, och jag har då inte märkt att det skiljer sig märkbart mellan förhandsvisning och den tagna bilden, bara det att bilden får högre kvalite.
 
Senast ändrad:
HDFS) (KGS skrev:
För ett par år sedan kom Minolta Dimage A2, har du tittat i sökaren på en sån?
Jag funderade på att köpa en sån ett tag, men jag tyckte att sökaren var för grynig och att kameran var lite långsam. Annars är nog KM A2 den bästa "kompakt"-kamera som gjorts, möjligen med undantag av Sony R1.
 
Pantanin skrev:

Anders, "En LCD-sökare visar inte hur bilden kommer att se ut - den visar hur sensorn uppfattar bilden för tillfället."

Vad menar du? Det är ju just det den gör, alla ändringar du gör vad gäller bländare, slutartider, vitbalans och sånt syns direkt, och jag har då inte märkt att det skiljer sig märkbart mellan förhandsvisning och den tagna bilden, bara det att bilden får högre kvalite.

Nja, en live-sökare kan ju aldrig visa hur bilden kommer att se ut - tänk dig t.ex. att du tar en nattbild som kräver fem minuters exponering. Hur skulle live-sökaren visa det?
 
Hur stor del av dina bilder tar du med fem minuters exponering då? Men från slutartider mellan 30 sekunder till 1/3200 så funkar det gott för mig. Naturligtvis finns det undantag.
 
Pantanin skrev:
Hur stor del av dina bilder tar du med fem minuters exponering då? Men från slutartider mellan 30 sekunder till 1/3200 så funkar det gott för mig. Naturligtvis finns det undantag.

Menar du då att sökaren går att använda i de områdena, eller att den faktiskt visar hur bilden kommer att se ut? Det jag opponerar mig emot är att en elektronisk sökare skulle kunna visa hur den färdiga bilden ser ut, men om du är nöjd så är du.

Jag ger mig härmed i denna diskussion.
 
Jag menar att den ger en god förhandsgranskning på hur bilden kommer att se ut.

Även för en liten dator i en kamera är det nog inte svårt att räkna ut hur bilden kommer att se ut om man halverar slutartiden eller ändrar vitbalansen. Jag menar, det är inte förutseenden av tärningskast och lottobollar vi pysslar med här, Foto är ljus, ljus är fysik och fysik är matematik.

Våga lita på tekniken.
 
Pantanin skrev:
Jag menar att den ger en god förhandsgranskning på hur bilden kommer att se ut.

Även för en liten dator i en kamera är det nog inte svårt att räkna ut hur bilden kommer att se ut om man halverar slutartiden eller ändrar vitbalansen. Jag menar, det är inte förutseenden av tärningskast och lottobollar vi pysslar med här, Foto är ljus, ljus är fysik och fysik är matematik.

Våga lita på tekniken.

Nu försökte jag ge mig tidigare, men om kameran redan har räknat ut hur bilden kommer att se ut - har den då inte då redan tagit bilden?

Under vissa bra ljusförhållanden ger säkert en elektronisk sökare en hyfsad bild av hur den slutliga bilden kan komma att se ut, men hur bilden blir kan man ALDRIG se förrän bilden är tagen.

Jag har ju redan skrivit att det vore kul med en bra elektronisk sökare, men en dylik kommer förmodligen inte inom överskådlig framtid att kunna ersätta en optisk sökare (oavsett om man kör spegelreflex eller mätsökare). En del gatufotografer har ju anammat den "digitala sökaren" men jag tror det är få av dem som föredrar den framför en bra optisk sökare (trots att den på Leica t.ex.inte visar ett dugg av hur bilden blir).

Jaja - ni som gillar EVF får förstås göra det, och jag hoppas att vi som inte tror på dem får fortsätta inte tro på dem. Blir det bra bilder i slutändan spelar det ingen roll vilken teknik som används ...
 
Nu har vi blandat lite här, det är den elektroniska sökaren, okularet, på A2 som är överlägset allt annat som finns i elektronisk sökarväg. Med EVF får du dessutom levande histogram och möjlighet att byta "mattskiva" elektroniskt. Jag saknar de olika rutnät o siktkors som fanns i A2 för att t ex komponera panoramabilder och kolla att du håller kameran i våg.

Displayen, LCD-skärmen, är medelmåttig men fungerar bra för att komponera bilder när man fotar över huvudet eller i skumma vinklar o inte vill ligga raklång på backen. När jag fotar makro med D7D fotar jag ofta blint o hoppas på att få ett utsnitt som går att beskära till det jag vill ha. Primitivt som tusan! Nog vore det skoj om jag kunnat vinkla upp LCD´n på D7D o få se en sökarbild där.

Glöm inte tystnaden också. Med en elektronisk sökare kan du slippa spegelkraschen vid varje exponering. Folk studsar i sina stolar när jag fotar med D7D. Med A2 kunde jag ta hela serier av bilder utan att offret hade en susning om att foto pågick.

Sony R1 var f ö ett intressant experiment med stor sensor, synd bara att de glömde antiskaken. Sökaren vet jag inget om i den apparaten. Var den optisk eller elektronisk?
 
AFE skrev:
Nu försökte jag ge mig tidigare, men om kameran redan har räknat ut hur bilden kommer att se ut - har den då inte då redan tagit bilden?

Under vissa bra ljusförhållanden ger säkert en elektronisk sökare en hyfsad bild av hur den slutliga bilden kan komma att se ut, men hur bilden blir kan man ALDRIG se förrän bilden är tagen.

Men dra inte allt till sin spets in absurdum... klart att det alltid kan komma en insekt i vägen precis som jag trycker av bilden. Det man kan se är hur en ändring med ett eller fem bländarsteg påverkar skärpedjupet. Du kan omedelbart se hur stor skillnad en halvering av slutartiden gör. Du slipper massor av guesswork.

När du fotar i studio är evf´n lika värdelös som en optisk sökare. Ingen av dem vet att det kommer att lysa helvetiskt i samma sekund som bilden tas, så där är du hänvisad till manuella inställningar.

Vad gäller foto i dåligt ljus så har A2 mfl EVF ljusförstärkning inbyggd. Du ser alltså mer i sökaren än med bara ögonen på natten.

Å andra sidan är fokuseringen i dåligt ljus både långsam och osäker så där är systemkamerorna klart bättre. Men det är ett annat ämne ;-)
 
KG: Du beskriver ju alla fördelar med en elektronisk sökare, som den faktiskt fungerar. Nu finns det optiska sökare som kan spegla in rutnät och sånt tror jag (Nikon), så just det är ingen jättefördel.

Tystnaden håller jag med om - min 5D är relativt diskret med ett *klofs*, men den 20D jag hade innan hade ett klart aggressivt *kling*. Leica R8 lär vara betydligt tystare, trots att den har mekanisk slutare (men ingen spegel).

Sony R1 hade såvitt jag vet elektronisk sökare.
 
HDFS) (KGS skrev:
För att byta mattskiva i min D7D hänvisar bruksen till verkstaden :-(

Ja, det är ju tyvärr få digitala systemare där man enkelt kan byta mattskiva. Vill man ha en bra mattskiva på en kamera där det normalt inte går blir det både dyrt och kompicerat :(
 
Pantanin skrev:
Haha... Jag anar utvecklingsfientlighet.

Ärligt talat, ni som inte kan se några fördelar med vridbar lcd med live-preview kan inte ha använt någon överhuvudtaget. [...]
Carl,

Hur mycket har du använt en systemkamera med optisk sökare? Flera av de som skrivit i det här forumet har använt båda typerna av kameror och efter det gjort ett medvetet val baserat på vad de upplever som bäst. Det är inte för att de är utvecklingsfientliga som de gjort valet.

Att kalla andra utvecklingsfientliga, ens på skämt, och att de är "kufar" för att de "trycker upp en apparat mot ansiktet" är för mig föraktfullt när andra försöker förklara varför de gjort SITT val och vad de baserar det på. Lite mer respekt kan man visa för andras åsikter, på samma sätt som jag respekterar att du har önskemål och krav som kanske en DSLR inte kan tillgodose. Lite högre nivå på diskussionen, tack!

Jag respekterar att KG tycker annat än jag och vet att han har mer erfarenhet av olika kameror med EVF än jag. Jag förbehåller mig också rätten att ändra mig den dag jag hittar en kamera med EVF som jag tycker håller måtten för mig. Men idag har jag inte funnit någon sådan kamera. Spegelljud är inget som stör mig i mitt plåtande, men jag vet att för vissa tillämpningar är det störande och de fotograferna får lämpligtvis hitta en annan kamera. Jag är inte en av dem.

Upplösningen på LCDn spelar för mig allra högsta roll då jag har upplevt problem med att bilden på en EVF inte är i klass med en optisk sökare. De blir bättre men är inte där än. Om den inte är tillräckligt bra så vet jag inte att jag har skärpan där jag vill ha den, det är svårt nog med en bra sökare.

Som jag sade plåtar jag inte nämnvärt mycket makro krypandes på alla fyra, inte heller plåtar jag med kameran över huvudet så jag måste vinkla ned LCDn. Tvärtom plåtar jag med ögat mot okularet, en arbetsställning jag tycker är mycket bra.

Jag håller med Anders i vad han säger om att LCDn ger en uppskattning av bilden. Ska en LCD visa sökaren bra måste den ha en hyffsad uppdateringsfrekvens, det betyder också att "slutartiden" för LCD-bilden inte kan vara särskilt lång. Så speciellt under sämre ljusförhållanden kommer bilden att vara en uppskattning. Jag undrar om en EVF verkligen visar effekten av nedbländning, har alltid trott att den "simulerar" nedbländning. Är det någon som vet om det finns någon EVF-kamera som VERKLIGEN bländar ned "live" eller om det sker samtidigt med att du tar bilden (som på en SLR)? Jag har svårt att se att det förra skulle funka i praktiken, tror autofokusen skulle ha svårt att låsa då. Men jag vet inte hur det funkar.

Gällande histogram: Med de kameror jag använt med EVF så har histogrammet sett lite olika ut på LCDn och i den slutgiltiga bilden när ljuset varit svagt, inte enorm skillnad men tillräcklig för att jag inte vill lita på livehistogrammet för att garantera resultat. Jag är övertygad om att framtiden kan lösa det problemet.

Kontentan är att om jag MÅSTE ha histogram så ska det vara så exakt som möjligt, inte ungefärligt, annars är det inte intressant för mig.

På min nuvarande kamera ser jag fyra histogram, ett sammanslaget och ett för vardera av de tre färgkanalerna (R, G, B). De kommer upp på skärmen tämligen omedelbart efter att jag tagit bilden så för mig är det inget problem att jag inte ser dem "live". Det är för mig värdefullt så jag inte blåser ut en färgkanal (när jag måste bry mig om det). Men det snor också väldigt mycket plats på skärmen som konkurrerar med plats för bilden.

Så om du inte provat att använda en systemkamera kanske det är på sin plats att göra det för att se om du saknar vridbar LCD och hur stor skillnaden egentligen är innan du fortsätter driva med andra fotografer för att de gjort sitt val. Man kan gå in till en välsorterad kamerahandlare och klämma på sakerna utan att köpa. Kanske märker du att du har den kamera du vill ha och att du inte saknar en DSLR. Det är väl jättebra?

Tack för ordet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.