Pantanin skrev:
Haha... Jag anar utvecklingsfientlighet.
Ärligt talat, ni som inte kan se några fördelar med vridbar lcd med live-preview kan inte ha använt någon överhuvudtaget. [...]
Carl,
Hur mycket har du använt en systemkamera med optisk sökare? Flera av de som skrivit i det här forumet har använt båda typerna av kameror och efter det gjort ett medvetet val baserat på vad de upplever som bäst. Det är inte för att de är utvecklingsfientliga som de gjort valet.
Att kalla andra utvecklingsfientliga, ens på skämt, och att de är "kufar" för att de "trycker upp en apparat mot ansiktet" är för mig föraktfullt när andra försöker förklara varför de gjort SITT val och vad de baserar det på. Lite mer respekt kan man visa för andras åsikter, på samma sätt som jag respekterar att du har önskemål och krav som kanske en DSLR inte kan tillgodose. Lite högre nivå på diskussionen, tack!
Jag respekterar att KG tycker annat än jag och vet att han har mer erfarenhet av olika kameror med EVF än jag. Jag förbehåller mig också rätten att ändra mig den dag jag hittar en kamera med EVF som jag tycker håller måtten för mig. Men idag har jag inte funnit någon sådan kamera. Spegelljud är inget som stör mig i mitt plåtande, men jag vet att för vissa tillämpningar är det störande och de fotograferna får lämpligtvis hitta en annan kamera. Jag är inte en av dem.
Upplösningen på LCDn spelar för mig allra högsta roll då jag har upplevt problem med att bilden på en EVF inte är i klass med en optisk sökare. De blir bättre men är inte där än. Om den inte är tillräckligt bra så vet jag inte att jag har skärpan där jag vill ha den, det är svårt nog med en bra sökare.
Som jag sade plåtar jag inte nämnvärt mycket makro krypandes på alla fyra, inte heller plåtar jag med kameran över huvudet så jag måste vinkla ned LCDn. Tvärtom plåtar jag med ögat mot okularet, en arbetsställning jag tycker är mycket bra.
Jag håller med Anders i vad han säger om att LCDn ger en uppskattning av bilden. Ska en LCD visa sökaren bra måste den ha en hyffsad uppdateringsfrekvens, det betyder också att "slutartiden" för LCD-bilden inte kan vara särskilt lång. Så speciellt under sämre ljusförhållanden
kommer bilden att vara en uppskattning. Jag undrar om en EVF verkligen visar effekten av nedbländning, har alltid trott att den "simulerar" nedbländning. Är det någon som vet om det finns någon EVF-kamera som VERKLIGEN bländar ned "live" eller om det sker samtidigt med att du tar bilden (som på en SLR)? Jag har svårt att se att det förra skulle funka i praktiken, tror autofokusen skulle ha svårt att låsa då. Men jag vet inte hur det funkar.
Gällande histogram: Med de kameror jag använt med EVF så har histogrammet sett lite olika ut på LCDn och i den slutgiltiga bilden när ljuset varit svagt, inte enorm skillnad men tillräcklig för att jag inte vill lita på livehistogrammet för att garantera resultat. Jag är övertygad om att framtiden kan lösa det problemet.
Kontentan är att om jag MÅSTE ha histogram så ska det vara så exakt som möjligt, inte ungefärligt, annars är det inte intressant för mig.
På min nuvarande kamera ser jag fyra histogram, ett sammanslaget och ett för vardera av de tre färgkanalerna (R, G, B). De kommer upp på skärmen tämligen omedelbart efter att jag tagit bilden så för mig är det inget problem att jag inte ser dem "live". Det är för mig värdefullt så jag inte blåser ut en färgkanal (när jag måste bry mig om det). Men det snor också väldigt mycket plats på skärmen som konkurrerar med plats för bilden.
Så om du inte provat att använda en systemkamera kanske det är på sin plats att göra det för att se om du saknar vridbar LCD och hur stor skillnaden egentligen är innan du fortsätter driva med andra fotografer för att de gjort sitt val. Man kan gå in till en välsorterad kamerahandlare och klämma på sakerna utan att köpa. Kanske märker du att du har den kamera du vill ha och att du inte saknar en DSLR. Det är väl jättebra?
Tack för ordet.